המשך יום 14

ממשיכים לשנגרילה, דרך יפיפיה לאורך נהר הינגצה השוצף ומלא מים גועשים וסלעים, מצוקים ירוקים בצדדים ובמשך שעתיים נוספות אנחנו עולים מכ-2200 מ' לגובה שיא של 3500 מטר ואח"כ יורדים ל-3300 מטר. מהשיא מופיעים דגלי תפילה טיבטים לאורך הדרך, ענן סמיך עוטף את ההר והנסיעה איטית. עוברים מקדש טיבטי בדרך ולפני העיירה אפשר כבר לראות בצדדים את הבתים הטיבטים האופיינים מרובעים בעלי 2 קומות וחזית עם עמודים גדולים. זהו, אנחנו בסרט דוקו על טיבט, לא קולטים שזה אמיתי, אנחנו בסוף העולם במקום שמעטים מגיעים אליו. מתמקמים במלון בוטיק חדש -Imperial inn (כ 600 יואן) ויוצאים לעיר העתיקה. שוטטות בעיר היפה ומעוצבת בבתי עץ מגולפים ומלאה חנויות לתיירים.

תוך שוטטות מגיעים לגבעת המקדש, עם גלגל התפילה הגדול בעולם, ענק ונראה למרחוק. אנשים רבים משוטטים במתחם הקדוש. בכפר שלרגלי המקדש מציגים לראווה ולצילום 2 כלבים טיבטים בעלי רעמה ושנראים כמו שני אריות.

העיר העתיקה נשרפה לפני 3 שנים ושוקמה. המדריכה לוקחת אותנו למסעדה טיבטית שם עושים קידוש כי היום יום שישי וממלאים את השולחן במעדנים, האוכל טעים וב-7:30 מתחילים הריקודים של בני שבט ה YIבכיכר העיר, המוזיקה ממלאת את העיר העתיקה ובהמוני אנשים המתקבצים בלבוש רגיל או אתני צבעוני ופותחים בשעה וחצי של ריקודים, צעירים, ילדים, נשים וגברים, מבוגרים וזקנים. כולם נהנים, כולם מכירים את הריקודים. אנחנו מצלמים אחוזי תזזית ולא מאמינים שזה באמת קורה לנו.

בדרך חזרה למלון אנחנו עוצרים באחת מחנויות המעילים שבסימטה המובילה למלון. המעילים זולים להפליא, כולם פירמות מפורסמות בשיבוש קל של השם, מה שאומר שאילו חיקויים. קנינו 3 מעילים ב-270 יואן (135 שקל). מחר יום טבע ונוף.

יום 15:
 אחד מאיתנו חולה הבוקר (דודי) עם חום ופמה דואגת להכל. מסתבר שבשנגרי לה אין רופא מערבי ומאחר ופמה רואה במסגרת אחריותה להביא לריפויו היא מבקשת שיסע איתה לבית חולים מקומי שם יבדק ע"י רופאים סינים כיוון שיתכן והבעיה היא לא רק דלקתית אלא גם עניין הגובה ואז זה מסוכן מאוד. ואכן הבוקר כולנו מתקשים לנשום

3,300 מטר לא הולך ברגל.

לאחר מספר שעות דודי חוזר מבית החולים לאחר שנבדק והממצאים ,דלקת חריפה בדרכי השתן. קיבל תרופות מרשם סיניות ותוספת של אנטיביוטיקה שהבאנו והוא נשאר במלון למנוחה עם שומרת ראש.

ביום הזה אנחנו יוצאים לאיזור הכפרי שסביב לשנגרילה ומגיעים למנזר Ringha בן כמה מאות שנים. פתיחת הדלת הראשית, מראה לנו המון תרנגולות ומס' חזירים ופמה מסבירה לנו שהם במשמורת והובאו ע"י אנשים שקנו אותם בשוק וביקשו למנוע את שחיטתן של החיות כי הבודהיזם הטיבטי מטיף לצמחונות ואי פגיעה בבעלי חיים.

המנזר בפנים נחמד, צבעוני כרגיל, אלא שהפעם קדושתו נובעת גם מתמונות הדלאי למה שביקר בו. פמה משתחווה ומתפללת באדיקות ואנחנו צופים. כרגיל בבודהיזם הטיבטי ההקפות של אלמנטים קדושים הוא עם כיוון השעון ולא להיפך לכן גן התנועה בתוך המקדש וגם מחוצה לו היא משמאל לימין.

במנזר 2 נזירים ומס' מסייעים שבאים לבשל להם, לתחזק את המקום ולדאוג לכל הנדרש וכמובן גם איסוף כספי התרומות של המבקרים.

לאחר המנזר יורדים לכפר העתיק ומטיילים בין הבית הטיבטים ואפילו מוזמנים ע"י חסרת שיניים אחת לבקר בביתה ושם מקבלים את פנינו כל בני משפחתה. בקצה הכפר מחכה לנו תמונת נוף מהממת של נהר החוצה עמק ירוק וגדול, הרים ירוקים מסביב ו-2 כפרים מקשטים בבתיהם את העמק.

לאחר ששבענו, חוזרים לשנגרילה לאכול ולנוח. קשה בגובה, בערב סיור בעיר העתיקה היפיפייה.

יום 16:
 דודי נראה יותר טוב ועדיין נשאר בחדר למנוח. אנחנו יוצאים לנסיעה צפונה של כשעתיים לתוך הרי טיבט ושם עולים לכ-3,700 מטר. הדרך יפיפייה, ירוקה ומשני צדי הכביש הרים גבוהים ועמקים ציוריים. עוצרים פה ושם וצילומי נוף ולבסוף נכנסים לכפר טיבטי אופייני לסיור רגלי. את הבתים אנחנו כבר מכירים, 2 קומות, תומכות מעצים גדולים בחזית והשאר תמונות עץ רגילות, קישוטים בחלונות חזית מקושטת וחצר פנימית גדולה. לעיתים הבתים מכוסים באלמנטים של אלומיניום וזכוכית כדי ליצור חממת מגורים המנוטרלת ממזג האוויר שבחוץ שבחורף מגיע עד (20-) מעלות. בדרך חזרה עוצרים בTשמש שם נמצאים סינים רבים עם משפחות כיון שיום ראשון היום, הסינים שובתים בשבת וביום ראשון, לפי הבודהיזם אין שבתון.

הימה די מזוהמת, מסתבר שבחורף בעונה היבשה הימה מתייבשת ונעלמת וחוזרת ומופיעה בקיץ בחזרה בעונת הגשמים והפרשת השלגים. זה מסביר את הבתים שבתוך הימה ופמה מסבירה ש-אילו מכלאות חורף ליאקים בעונה היבשה. אנחנו פוגשים מסביב לימה גם יורטה מונגולית (השפעה של הכיבוש המונגולי) ובסה"כ ימים ממש מעניינת.

חוזרים למלון למנוחה ואכילה. ערב כרגיל בעיר העתיקה להמשך קניות של מעילים וציוד טיולים ( זיופי NORTH FACE ואחרים ) שנמכרים כאן בזול מאוד (50-100 שקל).

יום 17:
 הבוקר נצא לבקר במנזר Songzanlin שהוא העתק מוקטן של הפוטלה בלהסה בירת טיבט והקדוש ביותר לטיבטים באזור הסיני. המנזר הטיבטי הגדול ביותר בסין והחשוב ביותר נמצא קרוב לעיר ומגיעים אליו ברכב. כרטיס עולה 115 יואן ( יש הנחות למבוגרים). מתחילים בנסיעת אוטובוס לאתר. בדרך אנחנו יורדים בכפר טיבטי שבו משפחה שפתחה את ביתה לביקורי תיירים, מציגים לנו את החדר הקדוש עם הבודהות והתמונות וכל השאר, בכניסה לסלון תמונות של בני משפחה, (הטיבטים אוהבים להצטלם ולהציג את עצמם) ונכנסים לסלון שם אנחנו מכובדים ע"י בת המשפחה במטעמים טיבטים אופייניים, מי שרוצה יכול לקבל ארוחה. ארוחת הדוגמאות הטעימה עולה לנו 10 יואן לאדם. לידנו מסתבר יושבת משפחה ישראלית אחרת, הורים ושתי בנות שאמורים להמשיך טיולם עם פמה שלנו מאחה"צ כשתשתחרר מאיתנו, הם הולכים לערוץ דילוג הנמר ליומיים (מה שאנחנו לא יכולנו). ביקור קצר וממשיכים למקדש.

כשמגיע האוטובוס לאתר מתגלה לעינינו מנזר ענק מוזהב עם אגם לפניו ואזור דגלים להתבודדות נזירים על ההר. מרשים וגדול. המון אנשים שהגיעו לבקר במקום (בעיר סינים) אנחנו נכנסים אליו, הכניסה גדולה ומרשימה. הביקור במנזר Sumseling דומה במהותו לביקור במנזר הבודהא בליז'יאנג. האתר חובה ואם מבקרים בו אפשר לוותר על הביקור במנזר בליז'יאנג. הם מאוד דומים במהות אבל זה שבשנגרילה הרבה יותר מרשים.

הביקור אורך כ-2-2.5 שעות ומשם אנחנו חוזרים לאיזור אגם Napa כדי להעביר את הזמן עד הטיסה אל מול הנוף היפיפה. הטיסה משנגרילה לבייג'ינג שמאגדת מס' חברות תעופה במטוס אחד יוצאת בדרך כלל בערב ב-18:00 משדה התעופה עם נחיתת ביניים בצ'וצ'ינג בגלל מזג האוויר הטיסה שלנו נדחית בכשעתיים ואנחנו בחוסר ודאות מוחלט אם נגיע מחר לטיסה לארץ .אין עם מי לדבר כולם דוברי סינית בלבד.

===============================================================

בקשה – אם הועלתי לך בהחלטה לצאת לסין או לתכנן את הטיול שלך ואתה חושב שיש עוד מי שישמח להנות מהמידע הזה נא שתף והרחב את מעגל הנהנים . אשמח גם לעזור אישית ב 0546740150 רמי , rami@ravideng.com למי שמתלבט ורוצה מידע נוסף.

בונוס – אם הגעת עד לפה תוכל גם לנצל את היתרונות שלי בבוקינג ולקבל 10% הנחה בהזמנות שתעשה . (ההטבה ניתנת לאחר המימוש) .

העתק את הקישור שמצ"ב למקום שתוכל לשמור עליו בלי שתשכח. בכל פעם שתרצה להזמין הכנס דרך הקישור ישירות או ע"י לחיצה + CTRL ותועבר למסכי בוקינג.