סקירה זו נכתבה לקהל של מטיילים עצמאיים שרוצים לגלות את קסם הקווקז במו רגליהם או ג'יפיהם ורוצים להנות מארץ יפייפיה, מזמינת אורחים, שופעת אוכל טעים ופירות עסיסיים.

השילוב המהמם של טבע המורכב מהרים גבוהים ולבני פסגות יחד עם נוף ירוק מאופק לאופק ומים זורמים בכל מקום , גורמים למטייל התעלות שקשה להרגיש אותה במקומות אחרים. קל להתאהב בנופים המשכרים של המדינה הזו.

כשמשלבים בנוף הטבעי גם את הנוף האנושי , עם ההתנהלות החמה , מכניסת האורחים והלבבית זו נוסחה מנצחת. בנוסף תזכו לאהדה עודפת בכל מקום שידעו לבד או בעזרתכם שאתם ישראלים . האהדה לישראל בלתי נתפסת ובכל מקום ירעיפו עליכם מתנות ודברי אהדה .

החלק השלישי בשילוב הקטלני שיש במדינה זו הוא האכל . האכל הגאורגי טעים לחיך הישראלי , הוא מגוון , דומה לאכל הים תיכוני ולא פחות חשוב , הוא זול מאוד ולכן בכל חופשה תוכלו לנסות כל מאכל שתסתקרנו לגביו בלי שיכאב בכיס. הצרצ'חלה היא ממתק אופיני שעשוי מאגוזים מצופים בגלוקוזה עם מיץ ענבים , מה שנותן לה מתיקות עדינה וטעם אגוזי (בעיקר לוז) .

גיאורגיה מדינה קטנה יחסית, בה האטרקציות מרוכזות ואינן רחוקות זו מזו אך בה בעת, גם שופעת אטרקציות ויופי טבעי כך שניתן לטייל בה פעמיים ושלוש ולא לשבוע ממנה. קרבתה הגיאוגרפית לישראל כ-3 שעות טיסה ישירה או 6-7 לכל היותר עם עצירות , ומחירי טיסה זולים ואטרקטיביים הופכות אותה ליעד מדהים ומקסים כאחד.

מיקום

לחוף הים השחור ומדרום להרי הקוקז. גובלת בטורקיה מדרום מערב, ארמניה בדרום אזרביג'אן המזרח והדרום וברוסיה בצפון.

דת

הגיאורגים הם נוצרים קתולים אדוקים ובכל מקום ישוב החיים סובבים סביב הכנסיה המקומית. לכנסיות הגיאורגיות מבנה צלב אופייני השונה בצורתו ממבנה הבזיליקה המרובע שנפוץ באירופה. במדינה כנסיות עתיקות רבות שעדיין פעילות.

העם הגיאורגי

עם עתיק וגאה, שרואה בעצמאותו אידיאל ומקור לגאווה. האנשים חמים ולבביים, מכניסי אורחים ומאוד חברתיים.

מזג אוויר ועונות

עונות השנה בגיאורגיה תואמות לחודשים הקלנדריים בישראל. ככלל נובמבר עד מרץ נחשבים לחורף, אפריל עד יוני – אביב, יולי עד אוגוסט – קיץ, וספטמבר עד אוקטובר – סתיו. תקופת ההפשרה בקווקז הנמוך (הדרומי) מתחילה בחודש יוני ובקווקז הגבוה ( הצפוני ) מתחילה בסוף יולי. הקיץ בגיאורגיה חם מאוד והטמפרטורות מגיעות ל-30-35 מעלות. החורף קר ברוב המדינה כמו בדרום צרפת באיטליה או בולגריה. בקווקז כמובן בגלל הגובה והמבנה הגיאוגרפי מושלג בחורף והטמפרטורה יורדת מאוד.

איזור זמן ומטבע

GMT שעות ישראל.

הכסף המקומי נקרא לארי ו 1$=2.5 לארי ו 1 לארי = 1.4 ₪.

ניתן להחליף כסף בדלפקי Change בערים הגדולות . שימו לב לפערים הגדולים בשערי החליפין בין החלפנים.

חשמל , חיוג ותקשורת

כדי לשמור על קשר עם הארץ עדיף וזול מאוד לקנות בשקלים בודדים סים מקומי ולטעון אותו בעוד כמה שקלים בודדים ויש לכם קו שיחות ואינטרנט לטיול ולארץ במחירים שפויים. בכל בית מלון/הארחה יהיה בדרך כלל WIFI סביר שם תוכלו להשתמש בו ליצירת קשר על ידי WHATSAPP

קידומת המדינה בטלפון +995

מתח החשמל בגאורגיה 220V והשקעים כמו בישראל.

ויזה

ישראלים לא זקוקים לויזה כדי להכנס לגיאורגיה.

איך לטייל

קיימות 3 אפשרויות לטייל במדינה היפה הזו:

1. לשכור חברה מקומית שתעשה לכם טיול פרטי לאיזורים השונים במדינה בהתאם לאופי הטיול שתבחרו, מיניואן או ג'יפ. יש חברות רבות שעושות טיולים כאילו, רבות מהן עם מדריכים דוברי רוסית ולא מעט עם מדריכים דוברי אנגלית. אם החלטתם לטייל בתוך הקווקז, אל תצאו לשם ללא רכב 4X4.
  2. לשכור רכב פרטי באחת מחברות ההשכרה ולטייל עצמאית. באופציה זו תוכלו לראות את רוב המדינה אבל לא תוכלו לרדת מהכביש לדרכי עפר.
  3. לשכור ג'יפ לטיול עצמאי, בדקו רק שהרכב הוא 4X4 כי לא כולם כאלה.

מקומות לינה

כללית, גיאורגיה אינה מדינה משופעת בבתי מלון נוחים ומפנקים, אולם מלאה במלונות משפחתיים וגסטהאוסים בעיר הנופש בטומי ובטיביליסי תמצאו גם מלונות מפוארים ובתי קזינו למהמרים.

מחירי בתי המלון זולים יחסית ומתאימים למגוון תקציבים.

אוכל ומים

ככלל גיאורגיה היא מדינה נקיה ממחלות העולם השלישי וניתן להנות מאכילה של מטעמים רבים במסעדות דרכים או במסעדות בערים. בכל עיר גדולה יש שוק מגוון וצבעוני עם כל סוגי המרכלת. שתיית מים עדיפה מבקבוקי מים מינרלים. מים בורג'ומי יהיו מלוחים ובטעם אופייני.

המאכל הלאומי של גאורגיה הוא החצ'פורי שמופיע בצורות שונות . המפורסמת שבהם היא מאפה כיס עם ביצה עין וגבינת סולוגוני בתוכו . מעדן .

החצ'פורי מופיע גם כבורקס משולש עם מילוי גבינה .

צורה נוספת היא ככיסונים ממולאים במחית שעועית (לוביה) .

החצ'פורי מוגש גם כסוג של מלווח תימני ספוג חמאה וגבינה צהובה .

ועוד כיד השף והדמיון.

דג הפורל (קטן) עולה גם הוא על השולחן הגאורגי.

מאכלי עוף מבושלים .

קבב ענק על שיפוד עם או בלי גבינת סולוגוני בתוכו.

ואי אפשר בלי היין הגאורגי שבא בעיקר מעק הקחטי ולא מעט מתוצרת עצמית של הכפריים. וכמןבן הצ'צ'ה שהוא סוג של ערק/וודקה מקומית , חריף מאוד עם אחוזי אלכוהול גבוהים . המשקאות הללו נמזגים בכל ארוחה ומגיעים בקנקנים וכשבעל הבית מזמין לעוד כוסית , לא מסרבים.

קהילה יהודית

ככלל, רוב יהודי גיאורגיה עלו לישראל אבל ניתן למצוא עדיין שרידים בטביליסי בו יש בית כנסת גדול לשרידי יהודי אחלציחה שעברו לעיר הבירה. ניתן למצוא בית כנסת בקוטאיסי, 2 בתי כנסת וקהילת בודדים באחלציחה ויש גם בית כנסת הכי גדול בגיאורגיה יפה ומשופץ (בכספי ממשלה) בעיירה אוני, רק שמספר היהודים שם לא מגיע למניין.

כשרות

הזמנה מראש ותיאום לארוחות בבית חב"ד tzippik@gmail.com .

אכל כשר ניתן להשיג בטביליסי בבית הכנסת הגדול במסעדה שצמודה אליו .

במסעדת ירושלים ברחוב ירושלים במרכז העיר.

בקוטאיסי במתחם בית הכנסת בקוטאיסי, ברחוב גפונובה 12 .

איך להגיע

ההגעה הינה בטיסה . יש חברות מספר שטסות ישירות לגאורגיה .

אל על וגאורגיאן טסות לטביליסי כל יום במחירים מתואמים של כ 450 650 - $.

ישראייר טסה לטביליסי בחלק מהימים ולבטומי בעיקר בחבילות נופש של מס' ימים .

אפשר לחסוך מאות דולרים ולטוס דרך קייב או מוסקבה , כמובן בזמן ארוך יותר.

עלויות טיול

מבלי לכלול הוצאות בילויים וקניות אישיות , ההוצאה היומית הממוצעת לאדם עבור מלון, אוכל וטיול , תנוע מ 50$ ועד 100$, בהתאם לרמה שתבחרו ולסוג הטיול .

מחיר מלון צנוע נקי ומתוחזק בערים ינוע בין 40 ל 80 דולר ללילה . מחוץ לערים היצע המלונות קטן אולם כמות הגסהאוזים עולה ושם גסטהאוז עוב יעלה 30-60 דולר ללילה . כמובן שיש היצע לא קטן גם במחירים נמוכים יותר וגם מלונות שיכולים להגיע גם לרמות מחיר של 250$ ללילה.

ארוחה ממוצעת תנוע במחיר בין 6 ל 8 דולר לאדם .

שגרירות ישראל

אתר TBILISI.MFA.GOV.IL

דוא"ל press@tbilisi.mfa.gov.il

חגים ופסטיבלים

בספטמבר ובאוקטובר נחגגים פסטיבלי בציר ויין במחוז הקחטי המשופע בכרמים .

ב 14 באוקטובר נחגג פסטיבל במצ'חטה אליה מגיעים תושבי רבים מהכפרים באיזור בבגדים חגיגיים כדי לחגוג ולעלות לכנסית עץ החיים שבמרכזה . אירוע צבעוני ומעניין לכל תייר.

קניות

ככלל גאורגיה אינה מדינה של קניות אם כי אפשר למצוא קניונים חדשים בטביליסי ובבטומי .

הקניות המסורתיות הן של ממתקי הצ'רצ'חלות בטעמים השונים ושל גבינת סולוגוני .

לאן נטייל בגאורגיה

5 מקומות שחייבים לראות:

1. מסטיה וסביבתה – בירת הקווקז הגבוה.
  2. העיירה אושגולי במרכז הקווקז הגבוה.
  3. עיר המערות – ורדזיה.
  4. סיור בעיר טביליסי.
  5. כנסיית השילוש הקדוש בעיירה קזבקי.

מה עוד לראות בגאורגיה

1. מנזר דיויט גרג'ה המשקיף על המדבר האזרבייג'ני.
  2. סיור יקבים בקחטי.
  3. כניסה לאיזור הטושטי בתוך הקווקז הנמוך (לאומלו וסביבתה, להרפתקנים בלבד)
  4. הדרך הצבאית ממצחטה ועד לעיירה קזבקי
  5. מוזיאון סטאלין והעיר גורי.
  6. העיר בטומי וסביבתה
  7. ביקור בעיירה אוני וסביבתה באביב.
  8. ביקור בקוטאיסי והאתרים שסביבה.
  9. הקווקז הגבוה ממסטיה לקוטאיסי דרך אושגולי.
  10. ליזום לינה בתנאי HOME STAY אצל משפחה גאורגית ולחוות את החיים והאירוח המקומי.

מסלולי טיול לדוגמא

להלן מפורט משך הזמן המינימלי הנדרש לבקור מקיף באתרים השונים וכמובן יוכל כל אחד לבנות את מסלולו בהתאם לעונה , לאמצעי התחבורה שברשותו , מס' המטיילים יחד ומס' וסוג כלי הרכב שברשותם וכן יכולת ההתמצאות האישית.

• הגעה וסיור הכרות עם העיר טביליסי.
  • יציאה לכיוון רוסטבי ובקור במנזר דיויט גרג'ה , סיום היום בחזרה לטביליסי או מעבר לTELAVI .
  • 2 ימי סיור באיזור הקחטי .
  • 3 ימים של עליה לקווקז ל Omalo (רק בג'יפים) למנוסי נהיגת גיפים בלבד.
  • 1 יום חזרה מאומלו – בקור במצ'חטה וכניסה לדרך הצבאית עד גודאורי.
  • 1 יום ביקור באתרי הדרך הצבאית וחזרה לגודאורי.
  • 1 יום מעבר דרך גורי – בורג'ומי וסיום באחלציחה.
  • 1 יום בקור באחלציחה ובעיר המערות Vardzia חזרה ללינה באחלציחה או בבקוריאני .
  • 1 יום מאחלציחה נצא דרך שמורת בורג'ומי – חרגולי בג'יפים . לילה בקוטאיסי.
  • 1 יום בקוטאיסי ואתריה
  • 1 יום מעבר מקוטאיסי דרך שמורת מרטבלי למסטייה.
  • 1 יום במסטיה וביקור בקרחון צ'לדי.
  • 1 יום נסיעה בקווקז הגבוה ועיירותיו עד לאושגולי (רק בג'יפים).
  • 1 יום ביקור בקרחון השחרה שליד אושגולי.
  • 1 יום ירידה מהקווקז , דרך ההרים לקוטאיסי (רק בג'יפים).
  • 1 יום חזרה לטביליסי.
  • 1 יום השלמות בטביליסי. טיסת לילה.
  • או טיסת יום למחרת.

מה יש לעשות בכל מקום :

• טביליסי :

סיור רגלי בעיר ,גשר השלום , בנין התאטרון, כנסית השילוש החדשה , כנסית סיוני העתיקה , בתי המרחץ , עליה לפסל אמא גאורגיה , סיור בעיר העתיקה , בית הכנסת , שוק הפשפשים והתמונות , גן החיות הליכה בלילה לאורך שדירות רוסטבלי , לבקר במועדון לילה מקומי לתיירים עם הופעת רקדנים מקומית.

• מצ'חטה :

עליה ותצפית מכנסית הצלב , ביקור בסימטאות העיירה , בקור בכנסיית עץ החיים הגדולה .

• כנסית אנאורי :

תצפית על האגם היפה , ביקור במצודה , ביקור בכנסיה העתיקה שבתוכו . רצוי לבקר שם ביום ראשון בו מתבצעות הטבלות של תינוקות וטקסי נישואין כמו גם שירת מקהלה שמיימית באקוסטיקה נהדרת.בתוך הכנסיה מצד ימין יש ציור קיר עתיק של יום הדין.

• גודאורי :

עיירת סקי , מלאה בבתי מלון שמשמשים גולשים רבים המגיעים לאתרי הסקי המקומיים.

• הכפר סיוני:

כנסיה במבנה בזיליקה חריג , מבנה פולחן פגאני , אנדרטה לזכר נופלי מלחמת העולם השניה וגם לתפארת סטאלין הגאורגי. /

• אנדרטת האחווה והידידות,

שאותה קבלו הגאורגים במתנה מהרוסים בחיבוק דב, הצלב על מעבר ההרים , נביעות הטרוורטין הצבעוניות במורד הרכס במעבר ההרים.

• עמק טרוסו

הצבעוני והיפה מנביעות מינרליות , מעיינות סודה ונופים מהממים (רק עם ג'יפים) .

• העיירה סנו

בה ניתן לראות כפר עתיק עם מגדל שמירה קווקזי.

• העיירה סטפנמינדה

המתחדשת ומשמשת מרכז טיולים מקומי וכן נקודת מוצא לעליה לרכס הקזבק עליו נמצאת כנסית השילוש הקדוש. לכנסיה ניתן להגיע בהליכה רגלית לא קלה, בנסיעה בג'יפ עצמי או בג'יפ מושכר של מסיעים מקומיים שיקחו אותך תמורת סכום קטן למעלה ההר שם אפשר להשקיף על הנוף מסביב.

• גורי :

עיירה בעלת אופי סובייטי עם השיכונים והתפאורה מהתקופה ההיא. ביקור במוזיאון סטאלין עם מוצגים מעניינים של ועל האיש כולל בית הוריו שהועבר לתצוגה במקום.

• בטומי :

עיירת קיט לחוף הים השחור עם מלונות מודרניים , בתי קזינו ואטרקציות לטיירים , אפשר לצאת ממנה לטיולי יום בשמורות הרבות הפזורות באיזור.

• קוטאיסי :

עיר מחוז גדולה ומרכז שילטון , ביקור בכנסית בגרטי , מערת נטיפים פרומתאוס עם עקבות דינוזאורים בשמורת סטפאליה , מתחם כנסיית גלאתי ,

• אוני :

עיירת מחוז מרכזית בלב איזור שהיה איזור נופש לעיליתה הרוסית ולכן משופעת במבנים יפים ומיוחדים ,בית כנסת משופץ , היחיד בגאורגיה שסטלין הסכים לא להרוס , בית קברות יהודי שנשאר מהקהילה היהודית העשירה שהיתה במקום ועלתה לישראל. הקירבה לפסגות הקווקז נותנת תפאורה יפיפיה למקום , נקודת מוצא לטיולים בעיירות הנידחות שבאיזור שעדיין שומרות על צביון ואורח חיים ישן. התקוטפה המועדפת מאי יוני.

• מסטיה :

עיירה המשמשת מרכז יציאה לטיולים בקווקז הגבוה

סיור בעיירה המלאה במגדלי שמירה עתיקים

עליה ברכבל לתצפית על האיזור עם בירה מקומית על המרפסת למעלה

יציאה לטיול יום לקרחון צ'לאדי

יציאה לטיול למרכז הקווקז הגבוה לעיירות העתיקות ועד לכפר אושגולי

• אושגולי:

טיול הליכה לקרחון הר השחרה.

ירידה בג'יפים מאושגולי לקוטאיסי בדרך ההרים . מינימום 3 ג'יפים מצוידים לחילוצים.

• שמורת בורג'ומי חרגולי
  • מאחלציחה לקוטאיסי דרך שמורה ירוקה ועל רכסי ההרים תוך מפגש עם אנשי ההרים , הכלבים הקווקזיים והנופים המופלאים.
  • שמורת מרטבלי :

צפונית וקרוב לקוטאיסי , שמורת נהר המגיע מהקווקז הגבוה עם המון מים , מפלים יפיפיים , קניון צר ועמוק , בריכות מים צלולים ומגלשות סלעים . מקום נהדר לטיול יום בו אפשר לטייל בטבע יפיפה , לשחות ביום חם ולהנות .

• ורדזיה :

עיר מערות שנחצבה ע"י המלכה המיתולוגית תמר , נמצאת קרוב לגבול התורכי , בנויה מ 13 קומות של מערות עם כנסיה , מתחמי בעלי מקצועות שונים , מחילות קישור בין המפלסים והדירות השונות . פלא מיוחד שאין רבים כמותו בעולם.

• אחלציחה :

ע;יר מתחדשת בה ניתן לראות את המצודה המרכזית של העיר ששוחזרה והפכה למתחם מלון מוזיאון וחנויות והכל בצורה יפה ומיוחדת , שני בתי כנסת שנשארו מהקהילה היהודית הגדולה שהיתה במקום.

אני מזמין אותך לקרוא גם את הפוסטים הפרטניים שהעלתי . וכמובן מי שצריך עזרה מוזמן לצלצל ואעזור לו 0546740150