יום א 14/6
עם בקר לאחר ארוחת בקר סבירה של בעלת בית מתלמדת בניהול מלון יוצאים לGuduari שהיא עיירת קיט לסקי חורף . המלון שלנו נמצא בריזורט חדש של מס' בתי מלון שנמצאים בבניה בשם New Gudauri. המלון new gaduari apart hotel מלון 4 כוכבים מפואר ב 80 לרי ללילה. מתמקמים מיוצאים לסייר בעיירות ובכביש הציורי המוביל לוולדיקווקז בצ'צניה רוסיה. עלינו בסיוני לכנסיה העתיקה וחריגה בצורת הבזיליקה כך שהיא לא דומה לצורת הכנסיות הגאורגיות האופינית עם המגדל שלידה עליו תלויה קרן מפולחן פגאני , נכנסנו בכניסה לכפר sno להגיע לקניון הג'וטה והמשכנו עד למקום בו השביל הסביר הפך לדרך הרים צרה ומטפסת . הדרך מלאה פרחים יפים . בSno אנחנו מבקרים במצודת המגדל שבכניסה לכפר , ובכפר הנוסף אנו נכנסים לסיבוב רכוב ופוגשים כפר מט לינפול ועתיק עם תושבים שלא כל כך יודעים איך לאכול אותנו. מצלמים המון.
 נוסעים לעיירה סטפנמינדה למרגלות הקזבגי ובה כנסית השילוש הקדוש היושבת על רכס מול העיירה . עולים לכנסיה עם הג'יפ , דרך קשה וקופצנית בחלקה גם בוצית סרפנטינות וחריצי זרימת מים. מלמעלה , תצפית נהדרת על העמק הגדול. נכנסים לסיבוב בכנסיה סהכ לא משהו מיוחד והנזיר מתריע שלא לצלם , כאילו שיש מה לצלם בכנסיה החשוכה . יורדים בנסיעה לפני ג'יפ אחר כדי שיגבה אותנו למקרה של היתקעות בעיקר בקטעי הדרך הרטובים ובוציים .נכנסים לקפה טרנדי מודרני למרק חם וחוזרים למלון בגודוארי.

יום שני 15/6
 היום מטיילים בקניון טרוסו . הכניסה ליד ומשמאל לתחנת המשטרה יש שם שלט גדול המראה את הנתיב בקניון . אפשרי בהליכה , די ארוכה או בג'יפ 4x4 . נסיעה לאורך הנחל עד הגעה קצת לפני הכפר הראשון בו נפגש נהר ה tergi עם יובל נוסף .יש דרך אחת העולה לראש ההר ויורדת בצד השני ויש דרך נוספת הנוגעת בשולי הכפר ונגמרת שם במפה אולם בפועל נמשכת בתוך הקניון לאורך הנהר .הדרך יפה מאוד , קולות המים לכל אורך הדרך משמיעים מנגינה ערבה.מצד ימין אנו שמים לב לכך שההר בנוי ממאובני יער שכוסה ע'י משקע גירי ואבנים ורואים גם טקסטורות של זרימת משקע טרוורטין היוצר צורות יפות ומעניינות . הצד השני של הנהר צבעוני להפליא ובנוי מאבן צפחה בשלל גוונים ממש תיאטרון צבעים וצורות , בדרך עוברים על גשר לצד שני . בסוף הדרך מגיעים לאיזור נביעות פעיל הפורס מניפות טרוורטין צבעוניות, פלא טבע מדהים , הכל נראה כמו אלמוגים בהתהוות בצבעים שונים בהתאם למינרל שבמים . המים הזורמים נראים כאילו פועמים ובנפילה לנהר נוצר מפל מוצק של טרוורטין. המשך הדרך עובר בתוך ישובי מגדלים נטושים והרוסים , ממש פנינת צילום, נעצרנו בכפר הכי נטוש והרוס nekrisi שבסופו גילינו שני גברים יושבים בפתח ביתם . רצינו לצלם אותם והם לא הסכימו אבל שתי שרשרות צלב מירושלים העתיקה ושתי סוכריות שוקולד פתחו אותם לחלוטין, הם הסכימו להצטלם בכל פוזה ואף פתחו את שער ביתם כדי שנצלם בפנים. מיד לאחר הבית שלהם עבר לו נחל גדול ורחב ולמרות שאמרו לנו שאין בעיה לעבור פחדנו שנתקע ולכן הסתובבנו לאחור וחזרנו את כל הדרך חזרה . יום מדהים ויפה . לנים בסטפנמינדה לילה שני .

יום שלישי 16/6
 היום האחרון בסטפנמינדה למרגלות בקזבגי ישנו בגסטהאוז anano במחיר 60 לרי לחדר מקום נחמד וקרוב למרכז. רצינו להספיק את מפל קניון הנחשים הנמצא קרוב לגבול הרוסי . בדרך פגשנו באחת התצפיות את שותא בעל חברת טיולי ג'יפים שהומלץ ע"י חסקין ואכן הוא נחמד מאוד וגם החברה הישראלים שהיו איתו אמרו שהם מאוד מרוצים . המפל עצמו נחמד ובמיוחד הצימחיה הטרופית שסביבו. משם נוסעים לעיר גורי מקום הולדתו של סטאלין , בקרנו במוזיאון הארכאי מעניין היה לראות את ביתו הפרטי שבו גדל הנמצא בחצר ו בה המוזיאון הגדול נבנה סביבו. סיבוב בשכונה העתיקה מראה לנו פנים של שיכונים סובייטיים עלובים ומכוערים . כדי להתנחם הלכנו לאכול במסעדה יפה ומערבית שמתנהגת כמו סוביטית , אכלנו דג ממולא במלית שקדים, מרק ירקות נחמד,צ'יפס וסלט 2 בירה ובקבוק מים סהכ 83 לרי . מכאן המשכנו עד השעה 9 בערב בנסיעה מהירה לאחלציחה . לינה במלון מירז' 60 לרי ללילה . מלון נחמד וקצת מיושן. אבל אנשים ובעיקר בעלת הבית נחמדים מאד.

יום ד 17/6
ישנו באפליציחה במלון מירז' בעלת הבית ניראת כמו האחות של שרית חדד ,ארוחת הבקר מצוינת בעיקר בגלל לחם גיאורגי טרי וחם שאינו מהסוג המסטיקי שאכלנו עד עכשיו. היום יוצאים לטייל בעיר המערות ורדזיה .הדרך ירוקה זרועה כפרים ציוריים ירדנו מהדרך למבצר Modgebi ,כתוב בשלט 300מ ונוסעים 3 קמ , נחמד אבל חייבים 4x4 .
מגיעים לרחבת החניה . מתחילים לעלות ברגל די קשה אבל לא נורא צריך קצת כושר , זה לא לבטטות כורסה , כניסה כמו בכל האתרים המסודרים 3 לרי לאדם 2 ליחיד בקבוצה של 10 , מדריך 15 לרי . המקום דומה לעיר המערות בקפדוקיה , יש בו כנסיה עם תמשיחי קיר עשירים מחוץ ובתוך הכנסיה. הולכים זוחלים ומטפסים בתוך המבנה . הסיור נמשך כשעתיים , יורדים עייפים ורצוצים. עוצרים בדרך לארוחת צהריים 2 דגים עוף קשמרולי מטוגן ובתנור עם רוטב שום וכוסברה ושישליק עם תפוחי אדמה 2 חצ'פורי גבינה 2 בירה 2 פיוז טי וצלחת צ'יפס סהכ 60 לארי . ממשיכים לסיור בעיר העתיקה של אחליצה ולפני נכנס למנזר Safara בשביל איציק.
 חזרנו לעיר ולא המשכנו למנזר הלכנו לישון. עייפות של שבוע הכריעה אותנו צריך יום מנוחה.

18/6
עוזבים את אחלציחה לכיוון בורג'ומי , הדרך עוברת לאורך הנהר מתקוורי, ירוקה ומיוערת . כ 100 קמ' של עליות וירידות ומגיעים לצומת הפיצול לקוטאיסי . הדרך לקוטאיסי מלאה דוכני דרכים שונים ומגוונים מוכרות לחם , מוכרי ערסלים ונדנדות , המון מוכרי קרמיקה מוכרי תותים ודובדבנים מוכרי בובות וכו' .
 נכנסנו לעיר בדרך לא סלולה והגענו לכיכר גדולה במרכז, חונים וממשיכים ברגל לרחבת השוק המרכזי שם אנחנו משוטטים בין הדוכנים ולא מצאנו דבר לקנות . לאחר כשעתיים יוצאים לכיוון Oni גם הפעם בדרך מהמורות ואחכ עוברים לדרך סלולה , להפתעתנו הדרך הסלולה נמשכת ואנו מעודדים מכך שהכביש המסומן במפה בצהוב מתגלה כסלול ולכן גם הזמן שנסע לאורכו עד אוני יהיה קצר. בדרך לאחר העיירה אומבולארי , באחד הכפרים עצרנו ליד בית עם ספסל כדי לאכול צהריים. בעלת הבית שהתכוונה לצאת למקום כלשהו ראתה אותנו אוכלים על הספסל ומיד הזמינה אותנו לשולחן בפנים. סרבנו בנימוס ומיד יצאו כל בני הבית עם כד יין ובקבוק צ'צ'ה והזמינו אותנו לארוחה בבית סרבנו שוב והם התחילו למזוג יין וצ'צ'ה מה שחימם מיד את האווירה . שתינו צחקנו החלפנו מתנות והם גם ניסו לשכנע אותנו לבטל הלינה באוני ולחזור כדי להתארח אצלם , הם היו ממש מקסימים. לאחר הילולה קטנה וכמה כוסות יין המשכנו לאוני שם לינהguest house Galery ב מחיר 90 לרי. משפחת אומנים שבנתה מלון מעוצב במו ידיהם , הכל מלא עבודות של בעלת הבית וגם בעל הבית מתגאה ביין והצ'צ'ה שעשה. כשמגיעה ארוחת ערב מסתבר שאוכל קונים אצל בשלנית ולא אצל אומנית. מאוחר יותר מגיע הבן הגדול ניקה שאנחנו יושבים איתו לתכנן את מחר.

בית הכנסת הספרדי

19/6

בבקר אנחנו מתחילים בביקור בבית הכנסת הגדול של העיירה . בית הכנסת הזה הוא מהגדולים בגאורגיה וממש מרהיב ביופיו . בתקופת סטלין הרסו כל סממן דתי ושליחיו הגיעו גם לאוני , נשות הקהילה היהודית התקבצו במבנה עם הילדים והצליחו לשכנע את שליחי סטלין שלא להרוס את המבנה החשוב . חיפשנו שריד לקהילה היהודית ומצאנו את מיכאל , יהודי בן 83 ששם לו למטרה הפרויקט שארית חייו לשפץ את בית הכנסת ובית המדרש הצמוד אליו ואח"כ לעלות לישראל ולהתאחד עם משפחתו בחולון שעלתה לפני כ 10 שנים .כיום אין כבר אפילו מיניין יהודים בעיירה. הוא הציג לנו את בית הכנסת המשופץ לתפארת ואח"כ ליווה אותנו לבית העלמין היהודי במרכז העיירה. אכן בוקר מרגש ומעניין . איחלנו למיכאל בריאות ושיזכה בקרוב להתאחד עם משפחתו בישראל.

חגיגה בדרך

בית הכנסת באוני

הברז של הכפר chiora

ממשיכים לטיול בתוך הקווקז טיולים בדרך הררית מיוערת וירוקה עם נופים של הרים מושלגים ברקע הירוק שסביבנו . אנחנו בדרך ל Chiora שהייתה עיירת נופש לעיליתה הרוסית ועכשיו רק בתי מלון על מעינות חמים שנשארו נטושים. אנחנו ממשיכים בדרך היפיפיה בטירוף לכפר gevi ועוברים בדרך מפגש נהרות שבאחד מים צלולים והשני אפור מטין שסחפו איתם המים מההרים, נק' המפגש מאוד מיוחדת ומרשימה והנהר ממשיך בשני צבעים בזרימה המשותפת . הכפר חוי הוא מקום שהזמן עצר בו מלכת לפני עשרות שנים. בכפר חווי אנחנו מוצאים זקנה בפתח הבית ומחליטים לתת לה צלב מקבר ישו בארץ הקודש, אגב ההחלטה להביא צלבים ונרות מקבר ישו בירושלים יחד עם סרטון וידאו שהסרטתי במקום הסתברו בהצלחה מדהימה בגאורגיה שרוב תושביה נוצרים אדוקים . אין מקום שנתנו אחד מהם ולא זכינו למפגש מרגש עם תושבי הארץ החמים האילו . הם פשוט נמסים כשאתה מראה להם תמונות וסרטים על ישו וצלב מקיברו זה כמו לקבל טלפון מאריאלה שלנו . חלקם ממש בכה מהתרגשות , נישקו אותנו , אירחו אותנו בלבביות או סתם ברכו אותנו.

גם הזקנה שלנו מחווי כמעט התעלפה כשנתנו לה צלב מקברו של ישו ומיד משכה אותנו לביתה וערכה שולחן מכל מה שיש לה במקרר או מחוצה לו. מייד נמזגה צ'צ'ה ונבצע הלחם והיא סיפרה לנו איך היו לה שני בנים שאחד נמצא בטיביליסי עם משפחתו ואילו השני נהרג במלחמה האחרונה כשהרוסים הפציצו את האיזור מהאויר .
העיירה הנידחת עוברת שיפוץ וניבנים בה בתי מלון של משקיעים חדשים שמאמינים בהתחדשות של גאורגיה גם USAID שיפץ את הכנסיה העתיקה במקום. נחמד מאתגר ונוסף לסל החוויות שלנו.
אלה"צ מציע ניקה הבן של בעלת המלון לקחת אתנו לטיול באיזור אוני בו נראה מפל גדול ומעיין סודה. הבנות מחליטות להשאר לנוח ואנחנו עם ניקה יוצאים לטייל. גשם יורד והדרך בוצית וחלקה. מגיעים למעיין הסודה הנמצא ליד בית הבראה סובייטי שהופצץ במלחמה האחרונה כדי להפחיד את תושבי האיזור.
טעם המים מוזר ומגוזז. משם ממשיכים למפל והגשם מתגבר , בשלב מסוים עוצרים ומחנים הג'יפ וממשיכים ברגל . 20 דקות של הליכה בבוץ מביאות אותנו למפל יפה בתוך הצמחיה הטרופית העשירה. הרגליים כבדות מבוץ והדרך חזרה קשה .כשמגיעים לג'יפ ומנסים לנסוע הוא מחליק ואנחנו די תקועים . ממשיכים לנסות להחלץ והאמת המרה טופחת לנו בפנים , ניקה מייד מזהה את מה שאנחנו לא הבנו כל הטיול , הג'יפ שלנו הוא לא all time 4x4 .
 איכר מקומי שרואה אותנו מציע שנבוא לקחת מהחצר שלו נסורת שנוכל לפזר על הדרך ובכך לחספס אותה . אנחנו הופכים לתאילנדים ומתחילים לסחוב נסורת ולרפד את הדרך . זה מה שמציל אותנו . במלון הבנות לא מאמינות שכל מה שעברנו בטיול היה עם ג'יפ עירוני. בכל מקרה היה לנו יום מעניין ועמוס חוויות.

מעיין הסודה
20/6/15
היום חוזרים בניחותא לטיביליסי עם עצירות לכל אורך הדרך , טועמים פירות אקזוטיים בדרך , הרבה דובדבנים , הדרך לקוטאיסי יפה ומשם לכיוון האוטוסטרדה. ב 4 אחה"צ הגענו לעיר להחזיר את האוטו , שפשוף קל בפגוש עולה לנו 200 דולר .
 הסתיים הטיול המדהים ואנחנו חוגגים בארוחת ערב במסעדה בעיר ברח' ג'רדן הנחשב.

הכנסיה הגדולה צמינדה בטיביליסי

גשר השלום בלילה

אמא גאורגיה

בקשה – אם הועלתי לך בהחלטה לצאת לגאורגיה או לתכנן את הטיול שלך ואתה חושב שיש עוד מי שישמח להנות מהמידע הזה נא שתף והרחב את מעגל הנהנים . אשמח גם לעזור אישית ב 0546740150 רמי , למי שמתלבט ורוצה מידע נוסף.