שלום אורח
facebook login
שגרירים של רצון טוב

טיול על אופנוע בהודו

ירי | תאריך עדכון 29/10/2008

+ הצג את כל היעדים שמוזכרים בכתבה זו (2)

מספר צפיות: 5173   |   מספר תגובות: 10     לתגובות

הדפס שמור למועדפים שלח לחבר

אין ספק שאחת הדרכים הטובות ביותר לטייל בהודו היא על גבי אופנוע, אבל החוויה מומלצת רק למטיילים שרכיבה על אופנוע אינה חדשה להם. ההודים נוהגים כמו מטורפים ובנתיב השמאלי של הכביש ויש עוד דברים שכדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך...

בכתבה זו:

לעניות דעת הכותב ומן הסתם, בניגוד לדעת רבים וטובים שחזרו בשלום, הטיול אינו הזמן הנכון לרכישת מיומנות הרכיבה על אופנוע. הודו אינה המקום המומלץ להתנסויות חדשות בכביש. לדעת רוב הישראלים שחזרו מהודו, ההודים נוהגים כמו משוגעים. ההיגיון בסדרי התנועה אינו דומה לזה הנהוג בישראל וקיימים הבדלים במוסכמות - למי נתונה זכות קדימה, כיצד עוקפים , משמעות האיתות ועוד. 

יתרונות וחסרונות ברכיבה על אופנוע

היתרון העיקרי בטיול על גב אופנוע הוא בחופש בבחירת מסלול הטיול ונקודות העצירה. ניתן לברוח ממסלולי הטיול השגורים, לעצור בכל פינה ולכל פרק זמן ללא תלות בזמני האוטובוס ו/או הרכבת. חיסרון העיקרי בטיול ע"ג אופנוע הוא במאמץ הגופני המושקע ברכיבה. נסיעת לילה באוטובוס תיירים או רכבת מהווה זמן נהדר למנוחה בין אתרים.

לתחילת הכתבה

הדרכים בהודו

ככול דבר בהודו, קיימים הבדלים בין הדרכים באזורים השונים. הדרכים במרכז הודו מישוריות ובד"כ נוחות לנסיעה. לעומתן, הדרכים הראשיות בצפון הן הרריות ומזכירות דרכים לא סלולות המשמשות בארצנו הקטנה לטיולי 4X4.  בתקופת המונסונים, מרבית דרכי האספלט (אם היו כאלה) נסחפות בשיטפונות והדרך הופכת עבירה לרכבי 4X4 בלבד. לא לחינם שירות ה"מוניות" בין העיר לה בחבל לאדק ובין מנאלי מבוסס על ג`יפים והאוטובוסים הנעים בדרך זו מזכירים משאיות שטח להובלת בני אדם. רוכבי אופנוע ימצאו עצמם מבוססים בשלוליות ענק ועסוקים בדחיפת האופנוע בין הסלעים. מעבר מכשולים בלתי עבירים אפשרי באמצעות העמסת האופנוע ע"ג משאית מזדמנת בד"כ תמורת סכום זניח.  

לתחילת הכתבה

בחירת אופנוע ועלויות

האופנוע הנפוץ הוא הנפילד בולט 350 ישן וטוב. האופנוע הוכיח עצמו כמתאים לתנאי הדרך הקשים ועלות אחזקתו נמוכה. מחירו של אופנוע הנפילד במצב טוב הוא כ-500$ בלי חשיבות לשנת הייצור (המחירון של לוי יצחק טרם תורגם להודית) וזהו גם המחיר שיתקבל בעת המכירה לאחר הטיול. מחיר התוספות פתוח למשא ומתן בעת הקניה והמכירה. קנית אופנועים מסוג שונה אינה מומלצת מאחר ואופנועים אלו נדירים וקיימת בעיה להשיג חלפים. מסיבה זו לא מומלץ להוביל אופנוע מהארץ. יש לזכור שתנאי הכביש גוררים בלאי מואץ ואופנועי דרך סטנדרטים תוכננו לנסוע בכבישי אירופה הנוחים. אופנועי ההנפילד הוכיחו עצמם כאמינים בתנאים שמרבית אופנועי הכביש המערביים המפונקים ייכנעו להם. נדיר למצוא סוכנות המתמחה בסחר באופנועים משומשים וקנית אופנוע משומש תתבצע בד"כ דרך אחד מהמוסכים. מומלץ להתייעץ לפני הקניה עם בעלי ניסיון לגבי אמינות המוסך ממנו ירכש האופנוע. מרבית המטיילים רוכשים את האופנוע בדלהי הבירה אבל ניתן למצוא אופנועים טובים גם ברחבי רג`סטאן ובמנאלי העתיקה. נכון להיום תאלצו להפרד מהאופנוע בעת החזרה ארצה ולא ניתן לגייר אותו עקב תקנות ייבוא מחמירות של משרד התחבורה.

בעת הקניה חשוב לבצע אוברול / תיקון מקיף כחלק מהעסקה. החסכון בסעיף זה עלול להתברר כיקר מאוד. בחלק מהמוסכים ניתן לקנות אופנוע משופץ שהורכב בתהליך קניבליזציה של מספר אופנועים בהתאם לדרישות הקונה.  המטיילים אשר מעונינים לשלב פרק קצר של רכיבה בטיולם יוכלו לשכור אופנועים במרבית המוסכים לתקופה הרצויה. מחיר השכירות תלוי , כמובן , באזור ותקופת השכירות. מומלץ להתנות את מלוא התשלום בקבלת האופנוע והרשיונות שלו ולא להשאר עם ניירות ומפתח חסרי ערך.  רכישת אופנוע חדש אפשרית דרך סוכנויות היצרן או היבואן ומחייבת אישורים נוספים מעבר לנדרש בעת רכישת אופנוע משומש. 

לתחילת הכתבה

ניווט

הניווט במרחבי הודו קל והשילוט ברוב הדרכים כולל אנגלית. מעבר לכך,עוברי אורח הודים ישמחו לסייע בהכוונת התייר התועה. כל עצירה ובקשה לעזרה שתופנה לעובר אורח הודי תגרור התקבצות הסובבים לפורום שידון בבעיה. יחד עם זאת, הרצון העז לעזור גורם לא אחת למתן הסבר שגוי כאשר להודי המסכן אין מושג ירוק כיצד מגיעים ליעד אך מטעמי נימוס הוא לא יודה בכך. מומלץ לשאול מספר עוברי אורח ולנסוע ע"פ הנחיות הרוב.

לתחילת הכתבה 

שעות נסיעה מומלצות

הנסיעה בכבישי הודו דומה למשחק מירוץ מכוניות ממוחשב ודורשת ריכוז עילאי. בכל רגע נתון הולכי רגל ופרות תועות חוצים את מסלול הנסיעה ללא התחשבות בך ובעובדה הזניחה שמניעת ההתנגשות תלויה בתגובה מהירה מצדך. המצב הופך למסובך ומסוכן יותר בשעות החשיכה כאשר מרבית הכבישים חשוכים וחלק נכבד מהנהגים אינם מדליקים אורות מטעמי חסכון ו/או העדר פנסים ברכב.  לאור זאת מומלץ לנהוג בשעות היום בלבד , להגביל את שעות הרכיבה וליזום עצירות לרענון. מהירות הנסיעה כתלות בתנאי הדרך לא תעלה בד"כ על 60 קמ"ש. המרחק המקסימאלי המומלץ לרכיבה יומית הוא 150 ק"מ כתלות בתנאי הדרך. בלילה ניתן להשאיר ללא פחד את האופנוע (ללא הציוד הנתיק) בחצר הגסט האוס או ברחוב. גניבת אופנועים אינה נפוצה אולם יש להתרגל לעובדה שהאופנוע החונה הופך להיות הספסל השכונתי והשימוש במראות והזזת המתגים אינם נחשבים פגיעה ברכוש הזולת. בעת לינה בשטח מומלץ להחנות את האופנוע במרחק גדול משולי הכביש המשמשות לנסיעת כלי רכב.

לתחילת הכתבה

תיקונים

בכל פינה על אם הדרך יש ``מוסך`` לביצוע טיפולים ותיקונים. אופנוע ההנפילד נחשב סובלני לאילתורים ובעלי ידע טכני בסיסי יוכלו לבצע את מרבית הטיפולים והתיקונים בעצמם. המוסכים הקטנים ידועים כמומחים לאלתורים שלא היו עומדים במבחן היצרן ולמרות זאת האופנוע נוע ינוע. מומלץ לוודא שבעת הטיפול לא הוחלפו חלקים מהאופנוע בחלקים ישנים. במקרה שהאופנוע נתקע כתוצאה מבעיה מכנית או תנאי עבירות קשים, אפשר תמיד לבקש ממשאית חולפת תמורת סכום כסף לא גדול להעמיס את האופנוע ולהורידו במוסך הקרוב.

לתחילת הכתבה 

כללי נהיגה ואזהרות 

  1. ההודים, כשריד לאימפריה הבריטית הגדולה, נוהגים בנתיב השמאלי (הגה בצד ימין של הרכב).
  2. במרבית הכבישים בצפון מדובר ברוחב המאפשר מעבר למשאית אחת או שני אופנועים בלבד . הנתיב השמאלי, הימני והמרכזי הם בעצם אותו הנתיב עבור שני כיווני הנסיעה. בעת מעבר רכבים בכיוונים מנוגדים במקביל וכן בעת עקיפה משמשים השוליים הצרים כחלק מנתיב נוסף ומנוצלים עד הסנטימטר האחרון כולל חיכוך משאיות אחת בשניה. המדרונות בצידי הכבישים ההריים בצפון משופעים במשאיות שלא סיימו את העקיפה.
  3. חוק הג`ונגל הפועל בכבישים הוא ש"הגדול מנצח" והאופנוע בהיותו החלש בשרשרת המזון התחבורתית נדרש לפנות את הדרך לכל יתר הרכבים להוציא אופניים והולכי רגל.
  4. ההשערה המקובלת טוענת שבטסט מעשי בהודו נבדקת רק תקינותו של הצופר ולכן מצבם המכני של מרבית כלי הרכב בכלל והמשאיות בפרט בהודו ובנפאל הוא "על הפנים". בדרך כלל מטעמי חסכון, הצמיגים נשחקים עד מ"מ הגומי האחרון. לא אחת ניתן לראות בדרכים ההרריות משאית שאיבדה את הבלמים ונעצרה במקרה הטוב בתוך עץ, במקרה הרע בתהום ובמקרה הגרוע אספה בדרכה מספר כלי רכב בדרך ... ובכלל זה אופנועים שרוכביהם סמכו על תושייתו של נהג המשאית והפסידו בהימור...
  5. במקביל לטסט המכני של כלי הרכב, ככול הנראה גם הנהגים נבחנים בשליטתם בצופר בלבד ולכן בד``כ יעדיפו נהגי המשאיות לא לסמוך על הבלמים אלא על הצופר. החוויה של משאית דוהרת מאחוריך בירידה תלולה- תוך צפירה חזקה וללא כוונות בלימה- אינה מומלצת לבעלי לב חלש. (הנהגים אינם מסתפקים בצופר הסטנדרטי והצופרים זוכים לטיפוח ושדרוג למפלצות ווקאליות .
  6. עקב הצפיפות המדהימה בערים הגדולות מומלץ לזנוח את האופנוע בחצר האכסניה ולנוע רגלית או להשתמש בשירותי האוטו-ריקשה / מוניות.
  7. לפני עקיפה נהוג לצפור ולאותת בהדלקת אורות ע"מ לאותת לרכב הנעקף על כוונות העוקף. לעיתים קרובות, הרכב הנעקף יאותת באיתות ימני על דרך פנויה לעקיפה. בניגוד למקובל בישראל, רכב ייצא לעקיפה גם אם המסלול הנגדי אינו פנוי. נהגי הרכב במסלול הנגדי והרכב הנעקף יאפשרו לרכב העוקף להשתלב חזרה במסלול לאחר העקיפה גם אם הדבר כרוך בעצירת רכבם.
  8. כמו דגים קטנים באוקיינוס המשייטים בקבוצה, מומלץ לחבור לאופנוענים אחרים. התנועה בקבוצה תאפשר חילוץ הדדי בעת תקלה וסיוע טכני ע"י המנוסים שבין חברי הקבוצה.
    רשיון נהיגה ישראלי בר תוקף בד"כ קביל ולהוציא שוטרים חמדניים הממתינים לקבלת שוחד לא תדרשו להציגו.
  9. מרבית ביטוחי הנוסעים מתייחסים לרכיבה על אופנוע כפעילות ספורט אתגרי הדורשת תוספת תשלום.

לתחילת הכתבה 

ציוד נדרש/מילוי דלק

מומלץ כבר בעת הקניה לבקש מהמוסך להוסיף סלי מטען בצידי האופנוע וסבל אחורי המותאמים לתיקי הנסיעה. מספר תיקי נסיעה קטנים עדיפים על תיק בודד גדול ויאפשרו גמישות בחלוקת המטען. מומלץ לשאת מיכל דלק נוסף מלא לתדלוק. למרות שבכל פינה קיימים "מוסכים" מומלץ להכין ערכה לתיקוני דרך בסיסים. בנסיעה לאזורים נידחים מומלץ להוסיף חלפים אשר יחסכו את ההמתנה לחלפים חסרים במוסך. 

לתחילת הכתבה

הצעות למסלולי רכיבה/טיול 

  1. "כביש המוות" המחבר בין מנאלי לחבל לדאק. הכביש פתוח למעבר רק בחודשים יולי- ספטמבר. הנסיעה בדרך זו אינה מומלצת לרוכבים בלתי מנוסים.
  2. עמק פרוואטי ועמק ספיטי המצויים דרומית מזרחית למנאלי ומתאפיינים בדרכים הרריות צרות ונופים הררים המזכירים במידה מסויימת נופים משוויץ וגרמניה ההררית.
  3. מדינת רג`סטאן שמאופיינת בנוף המדברי, בארמונות מהאגדות ובתרבות צבעונית במיוחד. הכבישים מישוריים , רחבים ובאיכות המאפשרת הנאה מהנסיעה.

שימו לב: המעבר לנפאל מחייב תשלום מס ביציאה לפי מספר ימי השהייה בנפאל.

לתחילת הכתבה

הדפס שמור למועדפים שלח לחבר

תגובות שהתקבלו

השכרת אופנוע


20/03/10 08:28 chenalb

האם מישהו יודע איפה בדלהי אפשר לשכור אופנוע לשבועיים.

**הערת מערכת - מומלץ לשאול את השאלה בפורום אסיה באתר :-)

לחיות בפראות לא למות משעמום ושאננות


22/10/07 10:59 ארז

הייתי בהודו ונסעתי שם מבומביי לדלהי ביומיים (1300) ק``מ וגם מקטמנדו לדלהי רצוף (עם חבר שנהג במקומי, גם 1200 ק``מ בערך) היה מטורף אבל בשביל זה קונים אופנוע ונוסעים להודו... לא בשביל להשתולל אלא בשביל הלב ולא בשביל לחשב 150 ק``מ על 60. לנסוע עם מגיני ברכיים משקפי אבק, טלפון לשעת חירום ו-GPS אם טועים אתה מבין? חוויה.נסענו על 100 לפחות (חוץ מבכפרים)

טיפים להבנת תרבות נהיגה בהודו


31/08/07 05:45 דן

מטייל יקר. רוב התגובות של מטייל אופנוע בהודו בבסיסן הן אזהרות על תנאי שטח קשים ונהיגה בפרעות של כלי רכב על הכבישים ההודים אך דעו לכם שמנסיוני האישי שלאחר 2 טיולים ארוכים ביבשת הבסיס לנהיגה בטוחה ומהנה תלוי בסובלנות הנהיגה שלכם ובהבנת התרבות על הכביש. והנה כמה טיפים:-ישנה שפת כביש המתנהלת על ידי צפצופים בנגוד לצופר הישראלי שמאיץ בך לזוז כבר, 2 צפצופים עדינים הם אמרת שלום+התראה לנהגים מסביב שאתם נמצאים בקרבתם השתמשו בו הרבה.

הידיים משמשות אמצעי המחשה מעולה למצבי דחק. כאשר משאית הייתה באה מולי ולא נשאר לי מקום בנתיב כל שעלי היה לעשות הוא לצפצף 2 לנהג מולי לתפוס את צומת ליבו ולהראות בתנועת יד כי אין לי מקום ואני בשוליים...חברים תתפלאו אבל הורדתי משאיות לשוליים ללא כל מאמץ העם ההודי הוא חביב ומבין פשוט צריך להתבטא על הכביש.

מודה אני הדרכים אינם מושלמות מבחינת תברואה ונהג האופנוע בהודו צריך לדעת שעליו להנות מן הנסיעה ולא להגיע ליעדים שהציב. נסיעה מהנה לא יותר מ 70 קמש כך תראה גם את הבורות הגדולים בכביש המתקרבים אליך ובמהירות זו גם לא צריך להיות מרוכז בכביש ואפשר לספוג מהנוף המדהים.

לא לנהוג בלילה! אל תהיה סטלן קום בבוקר מוקדם תהנה מן היום אין מה לראות בלילה, הוא מסוכן על הכביש ההודי ועדות לכך היא שגם רוכבים הודים אין לרוב בשעות החשכה. נסיעה נעימה .........דן

שותפים לדרך


23/11/06 04:07 eyalgp1

איפה מוצאים שותפים לטיול אופנועים בהודו?מי שמעוניין או יכול לעזור

לא חייבים הנפילד


21/04/06 02:54 omrimiz

ההנפילד בניגוד לכתבה מעריצה זו איננו כלי כה יעל ואמיןהוא נוח להרכבה ולרכיבה אבל כיום ההנפילד כבר איננו נפוץ כל כך וכבר קשה למצוא בכל מקום מוסך שיודע לטפל בו נכון שכל הישראלים קונים אותם אבל הודים כבר לא כי הם זוללי דלק שמאוד יקר כיום גם בהודו ואיטי למדי,אם אתה לא מרכיב ולא סוחב ציוד רב עדיף לקנות את אחד מאופנועי הספורט הרבים שישנם ולבחור לפי הדגם הנפוץ ביותר.אין סיבה לקנות הנפילד ביותר מ 350 $ וגם זה מוגזם התיירים מעלים את מחיר ההנפילד, הודי בחיים לא ישלם יותר מ 250 $עליו ואין סיבה שגם אנחנו, לכן תתרחקו קצת מהמיין בזאר וחפשו בשווקים (קרול באג וסביבתו)משהו זול ושפצו אותו, לא משנה המודל הכל אותו חרא אפילו אחרי שנה על הכביש.קנו משהו ישן כנסו למוסך טוב - רק אחד שמתקן את סוג האופנוע שקנית , פרקו אותו לגורמים כולל מנוע וגיר ופשוט החליפו כל מה שנראה למוסכניק לא תקין וכמובן תשוו בין החלק שלטענתו בלוי לזה החדש שירכיב, אל תשאירו אותו במוסך לבד שווה להשאר להשקיע וגם בדרך ללמוד קצת על האופנוע שלכם, לי יום שלם במוסך (סוני ובוני בדלהי) שהם לא זולים במיוחד אבל אמינים למדי,כולל החלפת חלפים רבים וטיפול מקיף עלה כ- 15 $ כולל חלקים, שווה לצאת לטיול המצב תקין גם ככה תבלו לא מעט במוסכים.כלל מקומי נוסף שלא הוזכר בכתבה הוא המראות, אין להן חשיבות דהיינו כל נהג בכביש אחראי לכל הקורה לפניו כולל מטורפים שמפרססים מולכם ומזגזגים,ואתם הבעיה של מי שמאחוריכם.סעו בזהירות.עומרי

south on a bike


12/04/06 02:17 omri

goa - hampi - bangalore - mysore -kodaikanal - munnar - kochi - alapuza - varkala - kanyakumari - channai -haydrabad.this is a small part of the beautifalplaces. the road from bangalore to mysore is great. hampi to kodai is not very easy, and the karela coast is busy.

הדבר הכי מדהים שעשיתי בחיים שלי


03/10/05 04:12 benson

היה הטיול אופנועים לאורכה של הודו לפני 10 שנים. חצי שנה על אנפילד מסריח עם חבר`ה טובים. אם מישהו רוצה לנסוע לשם לטיול אופנועים נוסף אשמח להצטרף.

הודו על אופנוע


08/08/05 03:47 דורון

כחלק ממשפחה גדולה של חברים שטיילו בהודו על אופנוע, אנפילד (מומלץ בחום רב), אין להשוות את איכות טיול ``הגל`` לבין טיול על אופנוע, שכל מה שצריך לעשות זה להחליט לאן ומתי. הכלי הזה נותן דחיפה עצומה למעוף הטיול שגם ככה קיים ומורח חיוך על הפנים שפשוט לא יורד, אמנם אופן טיול מסוג הזה דורש, ולא מעט סבלנות והשלמה עם מצבים, כי יש לא מעט תקלות שמגיעות, איך לא, בזמן הכי לא צפוי, אבל שמתרגלים, זה פשוט חלום... תיהנו... אה... ובעדינות עם חיזוק הברגים הם טיפל`ה עדינים בייחוד בורג בית הקלאצ`... שלא תגידו שלא אמרנו..

הודו,אופנוע=שיכרון חושים...


20/02/05 06:12 pini82

טיילתי חצי שנה בהודו עם אנפילד 350. היה טיול מדהים ובהתחלה באמת נבהלתי מהתנועה בהודו. לאחר שהבנתי את חוקיה זה עשה אותה פחות מסוכנת משחשבתי. בזמן שמטיילים נוסעים באוטובוס או רכבת יומיים וישנים רוב הזמן, רוכב האופנוע נושם, מריח, חי את הדרך, עוצר במקומות לא מתוירים, רואה הודו אמיתית, המון חוויות, מומלץ בטרוף. פגשתי שני זוגות שעשו ירח דבש בהודו על גבי אופנוע, חובה ניסיון או קורדינציה מוטרית!וחשוב לזכור...שווה לנסות בכל מקרה, כי למכור זה קל ואפשרי להעמיס את האופנוע על רכבת\משאית. ההודים תמיד שמחים לעזור וכן.. לפעמים משאלה פשוטה כמו איפה התחנת דלק הקרובה תמצאו את עצמכם באמצע מעגל של הודים והמון סביבכם בניסיון לעזור לכם.. זה יכול להיות מצחיק וגם מעצבן, אבל דבר אחד ברור זה חוויה!

עוד מידע על הודו

לכל המידע על הודו >>

הודו לפי הצרכים שלך

תמונת היום מקהילת הפייסבוק שלנו

תמונת היום מקהילת הפייסבוק שלנו

איסלנד. צילום: Elad E. Azar