סין- תשעה שבועות של שכרון חושים - חלק ב'

טיול של חודשיים בסין הוא בודאי חלום של רבים והוא טומן בחובו חוויה מיוחדת במינה, המציעה היכרות אמיתית ומעמיקה עם תרבות והיסטוריה מרתקות. הנה סיפור טיולו של נאור אזאצ`י, שביקר, בין השאר בבייג`ין, צ`נגדו, חיילי הטרה קוטה המפורסמים, דאלי, קונמינג ויצא לטרק על סוסים וטרק דילוג הנמר המפורסם, הונג קונג העשירה ועוד. - חלק שני ואחרון
נאור אזאצ`י
תמונה ראשית עבור: סין- תשעה שבועות של שכרון חושים - חלק ב'
© Depositphoto

שבוע רביעי - סצ'ואן וקונמינג

21/09/07-23/09/07 -; טרק סוסים בסונגפאן
היום הראשון לטרק מתחיל בארוחת בוקר במטבח של אמה, ב-08:10 כבר היינו במשרד משם יצאנו לטרק ב-08:30 וזאת אחרי שהעמסנו את כל הציוד על הסוסים והפרדות. היינו קבוצה של 10 תיירים, בערך 18 סוסים ופרדות ומשהו כמו 7 מדריכים. הנוף בדרך היה מרהיב ביופיו, הרבה צבעים של ירוק וכתום, שמיים כחולים, יאקים רועים בדרך, ציוצי ציפורים, בקיצור אווירה של הרבה טבע. אחרי 4 וחצי שעות של רכיבה הגענו למחנה אוהלים. המדריכים התחילו במרץ לסדר ולארגן, להקים את האוהלים, לסדר את הציוד ולהכין את האוכל. בזמן הזה אנחנו (קבוצת התיירים) הלכנו לטרק קצת מסביב, חצינו נחל על קורה דקה מתנדנדת, פילסנו דרך בסבך הצמחייה ובעיקר נשמנו הרבה טבע וירוק בעיניים.

בסביבות השעה 16:00 חזרנו למאהל, אספנו קרשים ועצים מהיער והדלקנו מדורה. ישבנו מסביב והחלפנו חוויות, שתינו בירה שעלתה 10 יואן, אחרי שאיזה טיבטית באה עם סלסלה עמוסה בירות קירות. ככל הנראה היא יודעת מתי יש קבוצות של תיירים, שמגיעים לטרק, כך שהיא באה לעשות כסף קל ובאמת בסוף קנינו ממנה את כל הבירות שהיו לה. היה מאוד מהנה ובסביבות 17:30 ארוחת הערב הייתה כבר מוכנה. הסינים דאגו להכל, אם זה לאוהלים, לשמיכות, למעילים, לאוכל, לא היה חסר לנו כלום. ב-21:00 התקפלנו, כל שני חבר`ה באוהל, אני שוב ישנתי עם סבסטיאן, רק שהפעם בשק שינה נפרד ולא באותה מיטה. איכשהו הצלחתי לישון איזה שעתיים-שלוש וב-06:30 בבוקר הייתי כבר מחוץ לאוהל, הייתי הראשון שהתעורר כל כך מוקדם והחלטתי לעשות צעדת בוקר בטבע. כשחזרתי אחרי רבע שעה בדיוק עברו במקום כמה טיבטים עם יאקים. אחד מהם ממש התלהב ממני, לא ברור לי ממה, והוא בא וחיבק אותי איזה שלוש פעמים, חייכתי בנימוס.

לאט לאט כולם החלו להתעורר, בסביבות 09:00 הוגשה לנו ארוחת בוקר, תפו"א ומעין לחם מטוגן עם סוכר. ב-10:00 יצאנו לדרך, הפעם ללא כל הציוד. טיפסנו על הסוסים והתחלנו לרכב לכיוון הר הקרח. בשלב מסוים כבר דהרנו והאמת היא שזה היה די מפחיד מבחינתי, כי ממש לא הרגשתי יציב על הסוס והרגשתי שאני עומד ליפול. כל הזמן הזה רק התפללתי שהסוסים יעצרו או לפחות שיאטו, בסוף החזקתי מעמד. הטיפוס להר היה ממש קשה- שבילים צרים, דרכים לא דרכים, עליה חדה, בקיצור לא קל, לא לסוסים ולא לנו. כל הדרך חשבתי איך אנחנו הולכים לעשות זאת בחזרה, אבל כשהגענו להר זה השתלם, המחזה מדהים.

את רוב ההר ירדנו ברגל כי זה היה קשה גם לסוסים. אחרי זה טיפסנו שוב על הסוסים והמשכנו ברכיבה ושוב בדהירות לכיוון המאהל. בדרך חזרה כבר החל לטפטף וכשהגענו למחנה כבר הגשם התחזק, נכנסנו לאוהלים חיכינו שהגשם ייפסק. אחרי חצי שעה הגשם פסק ויצאנו החוצה. שוב הדלקנו מדורה, ישבנו מסביב ואכלנו ארוחת ערב עם כוס תה חם. חלק מהמדריכים דאגו לנו לאספקת עץ למדורה ואחד מהם אף הצטרף אלינו מסביב למדורה.

למחרת קמתי בסביבות 07:00 בבוקר, המדורה כבר דלקה, אכלנו ארוחת בוקר ובסביבות 09:30 אחרי שקיפלנו את כל הציוד והעמסנו על הסוסים יצאנו לדרך חזרה לכיוון סונגפאן. הדרך כרגיל הייתה מאירת עיניים, שוב הרבה ירוק, יאקים, עזים, נחלים זורמים. בסביבות 15:00 הגענו לעיר, שכרנו חדר ללילה וסוף סוף התקלחנו אחרי 3 ימים. לסיכום, הטרק היה שווה ביותר ושלושה ימים הספיקו. השרירים שלי כואבים ויש לי סימנים כחולים אבל זה יעבור עוד יום-יומיים.

24/09/07 -; צ`נגדו
 הגענו לצ`נגדו ב-16:00, האוטובוס עצר בתחנת האוטובוס הצפונית, מרחק של עוד חצי שעה נסיעה מההוסטל שלנו אז אני, סבסטיאן ועוד זוג תיירים מקולומביה שחזרו איתנו באוטובוס חלקנו מונית ל- Dragon Youth Hostel. כשהגענו, שילמתי מראש על שני לילות.

25/09/07 -; צ`נגדו
ב-10:00 בבוקר קבענו להיפגש ברחוב העתיקות, כשהגעתי לשם לא ראיתי לא עתיקות ולא שום דבר שדומה לזה. אחרי חצי שעה של חיפושים פגשתי בסוף את סבסטיאן, הלכנו לשתות קפה בסטארבקס והסתובבנו במרכזי קניות ענקיים בעיר. הסתכלנו שוב במפה וחיפשנו את רחוב העתיקות ובסוף מצאנו אותו- מסתבר שהוא בכלל בצד השני של העיר אז לקחנו מונית ונסענו לשם. כשהגענו ראינו רחוב ארוך מאוד של דוכנים שבהם מוכרים עתיקות, החל ממטבעות ושטרות ישנים, ספרים, שרשראות, מחרוזות תפילה ועד למצלמות וריהוט עתיק.

26/09/07 -; צ`נגדו בדרך לקונמינג
 ב-13:30 לקחתי מונית לתחנת רכבת, עכשיו נותר להעביר עוד 18-19 שעות עד לקונמינג. כמו ברוב הפעמים שנסעתי ברכבות בסין, הייתה זו רכבת לילה ולקחתי קרון שינה כך שאת הלילה העברתי בשינה ובסה"כ הנסיעה עברה די מהר ובקלות.

27/09/07 - קונמינג
 אז כאמור אחרי 18 שעות נסיעה ברכבת הגעתי לקונמינג. העיר עצמה די נחמדה ומשלבת ישן עם חדש. טיילתי קצת בעיר לראות מה היא מציעה. כשחזרתי להוסטל Cloudland התיישבתי לראות סרט בחדר קולנוע. טוב זה לא ממש חדר קולנוע אבל יש 3 ספות, שולחן, טלוויזיה גדולה, דיוידי, רמקולים והרבה סרטים.

28/09/07 - קונמינג
 היום בבוקר הלכתי להאריך את הויזה שלי לסין. לקח לי שעתיים למצוא את המקום, מבנה קטן שעליו שלט VISA. בדרך כלל זה לוקח חצי יום, אבל בגלל שהיום הוא חג מקומי, הויזה שלי תהיה מוכנה רק ב-10/10 ועד אז אני בלי דרכון. אגב בשביל להאריך את הויזה צריך לעשות תמונות פספורט, עכשיו לך תחפש בסין חנות צילום שעושה תמונות פספורט. בסוף מצאתי, עלה לי 40 יואן (20 שקל), תהיתי האמת לגבי המחיר היקר אבל אז התברר שאתה מקבל 8 תמונות פספורט ודיסק צרוב עם התמונות. לאחר שהצטלמתי חזרתי ל PSB (שם המקום שבו מאריכים את הויזה) מילאתי טופס והשארתי את הדרכון עד ל-10/10.

לאחר מכן החלטתי ללכת ל- Green Lake Park. לפי המפה המקום נראה קרוב. הלכתי וחיפשתי ואין שום פארק ושום אגם, אבל בדרך גיליתי המון מרכזי קניות. הסתובבתי קצת בכמה מהם כדי להעביר את הזמן ואז בחנות קטנה מצאתי פאזלים. בתור מכור לפאזלים, קניתי שניים של 1000 חלקים ב-24 יואן (6 שקלים לפאזל- מחיר שווה ביותר). חזרתי להוסטל וארגנתי שוב את התרמיל כדי לעשות מקום לפאזלים, כמובן שזרקתי את הקופסאות של הפאזלים והשארתי רק את התמונה.

שבוע חמישי -דאלי וליג'יאנג

29/09/07 -; שילין (יער האבן)
 היום קמתי מוקדם במטרה לנסוע ליער האבן בשילין. לקחתי אוטובוס עד שילין ומשם לקחתי מיניבוס. הדרך מהעיר ליער האבן היתה לא סלולה והיתה ממש לא נוחה אבל זה לא היה כזה נורא. יער האבן זה אחד המקומות המדהימים בסין והוא בהחלט שווה ביקור, אני לא הייתי מפספס מקום כזה. טיילתי שם 5 שעות. הלכתי לאיבוד בין כל השבילים, המערות והאבנים והיה ממש נחמד. ב-17:00 חזרתי להוסטל ואחרי מקלחת ירדתי לסלון ואז מישהו טופח לי על השכם, אני מסתובב ואני רואה את הילה, הבחורה שטיילתי איתה בבייג`ין. מאוחר יותר הלכנו לבדוק את חיי הלילה של העיר. הגענו ל- SpeakEasy Bar- פאב נחמד שמומלץ לפי הלונלי פלאנט, לא רחוק מהאוניברסיטה. נכנסנו, הזמנו שתיה, ברקע הדיג`יי ניגן מוזיקה מערבית.

30/09/07 -; דאלי
קמתי ב-08:00 ולקחתי מונית לתחנת אוטובוס. כשהגענו לתחנה שילמתי לנהג עם שטר של 20 יואן. הנהג לא רצה לקבל את השטר. בהתחלה לא הבנתי למה, חשבתי שהוא לא רוצה כסף על הנסיעה וזה די הפליא אותי אבל אז הבנתי- השטר היה מזויף. זהו שטר שקיבלתי אתמול בערב בפאב, הנהג הוציא 8 שטרות של 10 יואן כדי שאשלם לו עם שטר של 100 יואן וכך היה. את השטר של ה-20 יואן המזויפים שמתי בצד כדי לא להסתבך עם זה. עליתי לאוטובוס, הפעם היה מדובר באוטובוס תיירים מרווח מאוד עם טלוויזיה ודיוידי, חילקו מים לכל הנוסעים והנסיעה היתה חלקה ונעימה בלי תקלות וכמעט בלי צפירות.

בצהרים הגענו לדאלי. ירדנו בעיר החדשה, משם הייתי צריך לקחת מונית לעיר העתיקה. כיוון שלא ממש ידעתי מה המרחקים מהעיר החדשה לעתיקה לקחתי מונית ושילמתי 50 יואן על בדיוק 10 דקות נסיעה. הנהג ניצל את זה שאני תייר ולא ממש מכיר את המקום וגבה מחיר יקר מאוד אבל שטויות שיהיה לו לבריאות. התמקמתי בהוסטל- 6 מיטות בחדר, מיטות מעץ, לכל מיטה יש מנורה ומעין וילון לשמור על הפרטיות, מקום די נחמד. בערב טיילתי קצת בעיר העתיקה. הכל דוכנים וחנויות, שמוכרות מזכרות לתיירים, בגדים ואוכל. כמובן שיש המון מסעדות מערביות ופאבים, המקום הוא גן עדן לתיירים ואפשר בשקט להשתקע שם כמה ימים.

01/10/07 - דאלי
 היום לקחתי אופניים ונסעתי לכיוון האגם בצורת אוזן, לא מצאתי אותו אבל בדרך עברתי בין איכרים שעובדים בשדות וזה היה ממש מגניב, רכבתי איזה 5 שעות באופניים וזו הייתה חוויה נחמדה מאוד, חזרתי לקראת הערב ובערב שוב הסתובבתי בין החנויות והדוכנים.

02/10/07 -; ליגי`אנג
 מדאלי לקחתי אוטובוס לליג`יאנג. הנסיעה ארכה 4 שעות וכשהגעתי לתחנת אוטובוס בליג`יאנג התקשרתי למאמא נאשי שיאספו אותי מהתחנה להוסטל שלה ואכן אחרי רבע שעה בא רכב ואסף אותי. למאמא נאשי יש 3 הוסטלים, מאמא נאשי 1, 2 ו-3 , אני התמקמתי במאמא נאשי 2. מאמא נאשי היא אישה נחמדה מאוד, שעוזרת בכל מה שצריך, עושה כביסה, מכינה ארוחות ערב המוניות שם אפשר לפגוש אנשים מכל העולם, קונה כרטיסי רכבת/אוטובוס, מסדרת רכב לתחנת אוטובוס, רכב לטרק ערוץ דילוג הנמר וכו`. היו שאמרו, שהיא בנאדם עצבני ומאוד לא אהבו את השהות אצלה, אבל אני אהבתי מאוד ומאוד נהניתי, מה גם שהיא הצחיקה אותי כל הזמן. אחרי שהתמקמתי אצלה יצאתי לטייל קצת בעיר העתיקה, לא לפני שקיבלתי ממאמא נאשי מפה עם הסבר לאיזה כיוון ללכת. העיר העתיקה דומה מאוד לעיר העתיקה בדאלי, רק שהיא יותר גדולה ויותר המונית. גם כאן, כמו בדאלי, עשרות חנויות ודוכנים שמוכרות הכול, החל מאוכל, נעליים, בגדים ועד פרוות וכלי נגינה.

03/10/07 -; ליגי`אנג
היום שכרתי אופניים והלכתי לבקר בגני בריכת הדרקון השחור (Black dragon Pool Garden)- מקום יפהפה, בריכה עם מים צלולים, מקדשים, גנים ירוקים ותצפית מדהימה על כל העיר, העברתי שם חצי יום כולל טיפוס לתצפית. כשיצאתי מהפארק המשכתי לרכב על האופניים לכיוון כפר קטן בשם באישה, שם ניתן למצוא את ד"ר הו המפורסם. בסוף לא הגעתי לכפר ולד"ר כי התחיל לרדת גשם והרכיבה התארכה מעבר לצפוי.

04/10/07 -; טרק ערוץ דילוג הנמר (Tiger Leaping Goerge) היום הראשון
 יצאנו לכיוון הטרק בסביבות 09:00 בבוקר, 3 שעות נסיעה עד להתחלת הטרק. היינו חמישה אנשים. מזג האוויר היה מבטיח, יום קיצי במיוחד אחרי יומיים סגריריים. התחלנו את הטרק בשעה 12:00 בצהרים, היום הראשון ברובו עלייה לא קשה במיוחד, לקח לנו בערך 6 שעות עד שהגענו לאמצע הדרך ל- Tea Horse GH. בשעה 17:00 בדיוק כשהגענו לפסגה הגבוהה ביותר בטרק נגלה לעינינו מחזה מדהים, השמים התבהרו עוד קצת וקשת צבעונית מלאה תלויה בין ההרים מעל לנהר ג`ורג`, אומרים שבכל יום בשעה הזאת זה כך ולמזלנו אכן כך היה. ההוסטל- מקום מאוד נחמד, מבודד וחלקו ממש חדש. היינו די הרבה אנשים וכשהגענו המקום היה כמעט מלא. שכרנו את החדרים האחרונים. בערב ישבנו כולנו מסביב לשולחן והעברנו חוויות מהטיול ובכלל..

05/10/07 -; טרק ערוץ דילוג הנמר (Tiger Leaping Goerge) היום השני
 לקח לנו בערך 4.5 שעות לסיים את הטרק וזאת אחרי שעצרנו ב- Half Way GH לשתות ולנוח. הדרך חזרה הייתה בחציה ישרה ובחציה ירידה, גם הפעם דרך לא קשה עם נוף מדהים. ב-14:30 הגענו לסיום ל- Tina`s GH, שם אכלנו ארוחת צהרים ומשם לקחנו רכב לנקודת ההתחלה. הנסיעה לחלק מאיתנו הייתה קשה ומפחידה יותר מהטרק כולו, מאחר והנהג נסע במהירות רוב הדרך והחליט כל הזמן להיצמד לשמאל, שם נמצא הנהר. אחרי הטרק החלטנו לנסוע ישר לשנגרילה במקום לחזור לליג`יאנג, זאת לאחר שראינו תמונות משם וזה נראה מקום די מדהים. לקחנו רכב מנקודת הפתיחה של הטרק לשנגרילה שעתיים נסיעה משם. בדרך הנהג עצר לנו לצלם את הנוף וכשהגענו הוא ליווה אותנו עד להוסטל. הוא היה ממש נחמד, בדרך הוא הקרין לנו ב-DVD באוטו קליפים של מוזיקה טיבטית. שנגרילה היא מקום מיוחד מאוד, המבנים טיבטים, האנשים טיבטים, האווירה טיבטית. בערב טיילנו קצת בעיר, היתה אווירה מאוד מיוחדת. ב-20:00 ברחבה המרכזית היו ריקודים מסורתיים וכולם הצטרפו, זקנים, ילדים, סינים, טיבטים, תיירים מערביים, זוגות ויחידים, הצעדים חלקם קלים חלקם קצת יותר קשים, לפחות בשבילי.

בזמן שאני צופה בריקודים ניגשו אליי זוג תיירים, היו אלה מייקל וחנה מדנמרק, הזוג שיצאתי איתם לאמישאן. הם היו כל כך שמחים לפגוש אותי וסיפרו לי שממש דאגו לי בטרק ההוא והם שמחים ששרדתי אותו ושאני כאן. זה היה ממש נחמד לפגוש אותם שוב ולפני שנפרדנו לשלום החלפנו קצת חוויות וסיפרנו להם על הטרק שבדיוק סיימנו. אחרי הריקודים הלכנו לאכול בבית קפה שנקרא Compass- מקום נעים וביתי המגיש אוכל מערבי.

שבוע שישי - יונאן וגווילין

06/10/07 -; שנגרילה
 היום בבוקר הלכנו לבקר במנזר הטיבטי- מבנה ענק עם מספר רב של חדרים צבעוניים ונזירים בלבוש אדום מסורתי. בכל אחד מהחדרים תמונות צבעוניות מקשטות את הקירות ומספרות אגדות טיבטיות, בודהות במגוון גדלים, גלגלי תפילות וריח של קטורת מסביב. אחרי שלוש שעות המשכתי לטייל בעיר העתיקה של שנגרילה ובערב לקחתי אוטובוס חזרה לליג`יאנג.

07/10/07 -; ליגי`אנג (כפר באישה)
היום החלטתי לקחת מונית לכפר באישה ולבקר את ד"ר הו המפורסם. מחוץ לקליניקה תמונות וכתבות רבות על הד"ר המפורסם. הד"ר היה קצת עסוק , אז הבן שלו קיבל אותי. אחרי ששאל מאיפה אני ואמרתי שאני מישראל הוא החל לדבר איתי קצת בעברית ואף דקלם לי שיר שחיבר בעברית. הוא הוציא את כל הכתבות והמזכרות שקיבל מישראל. אחרי שהד"ר התפנה, דיברתי איתו מעט והוא סיפר לי קצת על התרופות שהוא מכין. לאחר מכן הוא שאל על בריאותי וכשאמרתי שאני בריא והכול בסדר הוא ארז לי 100 גרם של תה בריאות. לפני שיצאתי הצטלמתי למזכרת והשארתי לו מחזיק מפתחות עם חמסה, ורשמתי לו ברכת תודה על גלויה שהבאתי מישראל.

אחרי שיצאתי מהקליניקה המשכתי לטייל קצת בכפר. האמת היא שאין יותר מדי מה לעשות בכפר הזה כיוון שהוא מאוד קטן, אבל שנייה לפני שיצאתי ממנו פנתה אליי אישה זקנה בת 73 משבט הנאשי והזמינה אותי לביתה. היא הכניסה אותי לביתה דרך גינתה המטופחת, הראתה לי קצת תמונות של משפחתה והראתה לי את המחברות שלה, שם תיירים כותבים לה תודות על האירוח. היא הגישה לי תה עם עוגיות ובוטנים ולאחר מכן הלבישה אותי בבגדי נאשי. כמובן שהצטלמתי למזכרת וגם צילמתי אותה, הודיתי לה על האירוח וכתבתי לה כמה מילים חמות באחת המחברות, זו הייתה חוויה נחמדה מאוד.

08/10/07 -; ליגי`אנג
 היום העברתי עוד חצי יום בעיר העתיקה. הסתובבתי שוב בין החנויות ואפילו ציירו דיוקן שלי על חולצה. בערב לקחתי אוטובוס שינה לקונמינג, 12 שעות נסיעה.

09/10/07 -; קונמינג
 הגעתי לעיר בשעות הבוקר המוקדמות. בהמשך היום הלכתי לפארק האגם הירוק (Green Lake Park). הפעם מצאתי אותו די בקלות. האמת היא שזה מקום די מדהים- אגם שבמימיו שוחים ברבורים וגינות צבעוניות, בערב הסתובבתי באזור הפאבים והמועדונים אבל לא ממש נכנסתי.

10/10/07 -; קונמינג
 הגיע היום שבו אני צריך לקבל את הדרכון שלי אחרי שהגשתי בקשה להאריך את הויזה. אחרי שקיבלתי את הדרכון חזרה טיילתי עוד קצת בעיר ובין היתר ביקרתי שוב בשוק הפרחים. בערב לקחתי רכבת לגוילין.

11/10/07 -; גוילין
 הגעתי לגוילין בשעות הצהרים. התמקמתי במלון והלכתי לטייל קצת במדרחוב במרכז העיר, אחר הצהריים נפגשתי עם שלומי, בחור ישראלי שדיבר איתי בטלפון עוד בארץ לגבי הטיול. בערב יצאנו שלומי, שני תיירים משבדיה ואנוכי לפאב מקומי לשתות בירה ואחרי זה למועדון ריקודים. האמת שהיה ממש נחמד. התפרקנו קצת, רקדנו והשתוללנו עד השעות הקטנות של הלילה.

12/10/07 -; גוילין
 בבוקר עשינו שיט עם סירת מנוע על נהר לי לכיוון יאנגשו. השיט היה מדהים, בדרך פגשנו בדייגים על סירות קנו, כפריים שעושים כביסה בנהר, יאקים שרועים על שפת הנהר והרים שמשתקפים בנהר. כמובן שראינו את כל התיירים הסינים והמערביים שטים על גבי ספינות תיירים ענקיות, ששטות באיטיות על גבי הנהר ואנחנו עוקפים אותם במהירות ומנפנפים להם לשלום. השיט ארך משהו כמו 3-4 שעות ולבסוף הגענו. ביאנגשו הלכנו לאכול במסעדה הולנדית ועל הדרך דיברנו קצת עם בעלת המקום. היא הציעה לנו להשכיר את שירותיה של מדריכת תיירים מקומית, חברה שלה ואכן שכרנו את המדריכה ב-100 יואן לבנאדם לכול היום, כולל השכרת אופניים ובמבו ראפטינג. רכבנו כשעה וחצי על האופניים, דרך כפרים, נופים מדהימים, שדות של גידולים ואגמים, עשינו במבו ראפטינג. העמסנו את האופניים על הבמבו ושטנו כשעה לצד השני. האמת שאי אפשר לקרוא לזה ראפטינג כל כך, השיט מאוד איטי והיו בערך שני מפלונים קטנים ולא מפחידים אבל בסך הכל היה נחמד.

שבוע שביעי -גווילין ויאנגשו

13/10/07 -; טרסות האורז בלונגשאן
 הנסיעה ללונגשאן ארכה כ-3-4 שעות. הגענו למקום והתחלנו מסלול הליכה עד לתצפית בפסגה. הטראסות היו ממש יפות אם כי לא נשאר הרבה אורז. מסתבר שהגענו קצת באיחור, לאחר שכבר קצרו את רוב האורז אבל עדיין המחזה היה מדהים ובנוסף פגשנו בבנות שבט ארוכות השיער.

14/10/07 -; גוילין
היום החלטנו לנסוע למעין שמורה של טיגריסים ודובים. השמורה נמצאת ביציאה מהעיר, 10 דקות נסיעה. מסתבר שהיא לא מפורסמת בכלל. שאלנו מקומיים על המקום והם ממש לא ידעו עליו. בפרוספקט של המקום היה כתוב שיש במקום 1700 טיגריסים ו-500 דובים והיינו ממש סקפטיים לגבי העניין הזה. חשבתי לעצמי, שבכול העולם אין 1700 טיגריסים אז בטח לא במקום אחד, אבל כשהגענו הופתענו לגמרי. המקום היה ריק מאדם, מלבדנו ועוד כמה קבוצות קטנטנות של תיירים סינים לא היה איש. בשמורה אכן יש 1700 טיגריסים. הם נמצאים אמנם בכלובים, אבל כאלה שאפשר לצלם דרכם ואפילו ללטף את הטיגריסים. ההרגשה היא מדהימה, זה ממש כאילו אתם עומדים ליד הטיגריסים.

צילמתי בלי הכרה כ-300 תמונות של טיגריסים, כולל כמה תמונות תקריב של עיני טיגריס, מספר פעמים הותקפתי על ידם, טוב לא ממש הותקפתי כי בכל זאת הם בכלוב ואני בחוץ, אבל הם ממש קפצו על הכלוב ואני קפצתי לאחור מרוב פחד. במקום מתקיימות הופעות די נחמדות, אבל יהיו שיגידו שזו התעללות בבעלי חיים, להכריח דובים ללכת על שתיים ולרכב על אופניים זה לא בדיוק דבר טבעי שהם עושים ואולי זו בדיוק הסיבה שהמקום לא ממש מפורסם.

15/10/07 -; יאנגשו
 בגוילין החלטנו שלומי ואני ללכת לפארק שבעת הכוכבים (Seven Star Park). הפארק ממש נחמד, באמצע העיר, המון טבע, נחל זורם, ירוק, הרים, אגמים, פריחה. העברנו בערך חצי יום בפארק וב-14:00 לקחנו אוטובוס ליאנגשו. התמקמנו בהוסטל וקבענו להיפגש לארוחת ערב במסעדת החומוס המקומית. הייתם מאמינים? חומוס, צ`יפס, פלאפל ופיתה בסין ואפילו סלט ישראלי. בלילה הלכנו לראות דיג קורמורנים- הדייגים הסינים משליחים את הקורמורנים לנהר שיצודו בשבילם דגים, הקורמורן צולל לתוך המים ותופס בפיו דגים הדיג תופס את הקורמורן מעלה אותו לסירה פותח לו את הפה להוציא את הדגים ומשליך אותו חזרה למים, כך נמשך הדיג כמה שעות טובות ובסוף הדייג חוזר לביתו עם שלל הדייג שתפס, האמת שזה יותר הצגה לתיירים למרות שניתן עוד למצוא פה ושם דייגי קורמורנים.

16/10/07 -; יאנגשו
 היום החלטנו לשכור אופניים ולרכב לכיוון גבעת הירח ואולי אפילו להספיק לבקר במערת המים עם בריכת הבוץ. היינו 6 אנשים. יצאנו לרכב בשעה 10:00 בערך, רכבנו כ-6-7 שעות. עברנו דרך אגמים מדהימים, שדות תירס, איכרים שעובדים בשדות, שבילים צרים וכפרים ציוריים. איכשהו הלכנו לאיבוד אבל זה חלק מהחוויה. ביררנו עם מקומיים איך להגיע לגבעת הירח ואכן בסוף הגענו למקום. השעה היתה כבר כמעט 17:00 ומזג האוויר לא נראה מבטיח, מה גם שעמד להחשיך, אז החלטנו לוותר על הטיפוס לגבעה ולשמור את זה למחר בבוקר וכנ"ל גם מערת המים. בערב כשחזרנו להוסטל פגשתי את תומס, תייר בלגי שהיה שותף שלי לחדר בבייג`ין, היה נחמד לפגוש אות שוב אחרי יותר מחודש, החלפנו קצת חוויות וקבענו להיפגש בבלגיה או בישראל באחד מן הימים.

17/10/07 -; יאנגשו
 בבוקר, כמו שתכננו, הלכנו לטפס את גבעת הירח. הטיפוס לקח כ-40 דקות. הגבעה עצמה נחמדה ויש מעין קשת בצורת ירח ומכאן שם הגבעה. הנוף מלמעלה לא רע בכלל. ניתן לטפס על ההר עצמו ולעשות סנפלינג אבל זה לא בשבילי. הירידה לקחה 20 דקות, כך שבסך הלכ זה לא היה קשה בכלל. אחרי הגבעה הלכנו למערת המים המקורית. מסתבר שיש פה הרבה מתחזים- יש מספר מערות ולכולן אותו השם: מערת המים המקורית, מערת המים הגדולה וכו`. הלכנו לאחת מהמערות הללו, ככל הנראה המקורית. הכניסה למערה היא בשיט ולאחר מכן יש הליכה של כ-20 דקות בתוך המערה, בין הנטיפים, כולל הסבר ואינטרפרטציה לצורת הנטיפים. כמו כן, יש בריכת בוץ ובריכת מים אבל לא נכנסתי לאף אחת מהבריכות הנ"ל, כיוון שבריכת המים קרה מדי ובריכת הבוץ פשוט הגעילה אותי. בערב אחרי שחזרנו הלכנו לאכול שוב במסעדת החומוס. אחרי הארוחה טיילתי קצת בעיר, ערכתי קצת קניות וקניתי כרטיס לכדור פורח למחר בבוקר.

18/10/07 -; יאנגשו
 קמתי ב-05:30 וכמובטח, ב-06:00, באו לאסוף אותנו מההוסטל, הייתי אני ואליסה, תיירת מרוסיה, שהצטרפה אליי. בערך ב-06:30 הכדור התחיל לטפס לגובה. כבר מההתחלה ידעתי, שהולך להיות מצוין ואכן זה היה כמו חלום. זה היה הדבר הכי מדהים שעשיתי בסין ואולי בכלל בחיים. הנוף המדהים של סין בכלל ושל יאנגשו בפרט היה מושלם, מה גם שהשעה היא שעת הזריחה שהוסיף למחזה עוד נופך מיוחד. בשלב מסוים התחלנו להנמיך גובה, לכיוון פרדס. בתחילה לא הבנו מה קורה. חשבנו, שאנחנו סתם מאבדים גובה ושאנחנו עומדים לנחות אבל אז התברר, שירדנו בשביל לקטוף פומלות. זה היה בהחלט נחמד. טיפסנו חזרה לעוד כ-20 דקות, השיא היה בגובה של כ-400 מטר מעל האדמה. לאחר כשעה נחתנו. חזרנו להוסטל מרוצים עד הגג ואפילו יותר. אחרי שדי וויתרתי על לימוד טאי צ`י, כדור פורח היה תחליף מצוין אם כי עוד יתכן שאספיק ללמוד טאי צ`י בהונג קונג או שאולי אפילו אספיק לנסוע למנזר השאולין, שרציתי כל כך להגיע אליו בתחילת הטיול.

19/10/07 -; הונג קונג
 אחרי שנסעתי כ-16 שעות ברכבת, אחרי נסיעה במטרו ואחרי מעבורת ומונית הגעתי לאי הונג קונג בשעות אחר הצהריים המאוחרות. הונג קונג היא מקום מדהים. מקום מערבי לחלוטין, השפה השולטת היא אנגלית וניתן למצוא בה הכול- אוכל מערבי, מוצרי אלקטרוניקה, ביגוד וכל מה שתרצו. כל קשר בין הונג קונג ובין סין הוא מקרי לחלוטין. למען האמת, הונג קונג שייכת לסין, אבל היא מעין מדינה עצמאית. יש לה מטבע משלה, דולר הונג קונגי, שהוא שווה ערך ליואן, המטבע הסיני. יש להונג קונג אפילו דיאלקט שונה מהדיאלקט הסיני. הונג קונג נחלקת למספר אזורים: האי הונג קונג, שם היה ההוסטל ששהיתי בו, קאולון, צים-שה-טוי, מונג-קוק, אי לאמה ועוד כמה אזורים נוספים. בערב טיילתי קצת ברחובות לא רחוק מההוסטל שלי. הרחובות מלאים באנשים, שלטי ניאון דלוקים רוב הזמן, אוטובוסים, חשמליות וכמובן מטרו מדהים, שמגיע מכול לכול מקום ברחבי הונג קונג במהירות ובזול.

שבוע שמיני - הונג קונג

20/10/07 -; הונג קונג
 היום לקחתי את הטראם (רכבת חשמלית) לויקטוריה פיק. היה מדהים לראות את כל הונג קונג מלמעלה, את כל גורדי השחקים, הנמל, האוקיינוס. אמנם הראות לא הייתה משהו, אבל בכל זאת היה שווה לראות את כל האי מלמעלה. לאחר מכן עשיתי סיור מעגלי באזור הפיק, גם אזור מדהים ועוד יותר מדהים שאנשים ממש מתגוררים פה.

21/10/07 -; הונג קונג
היום החלטתי לנפוש קצת. הלכתי לריפולס ביי, אחד החופים היפים והמוכרים באי הונג קונג. העברתי כמה שעות בחוף ואחרי זה הלכתי לסטנלי מרקט, שוק מקומי שווה ביותר. בערב טיילתי קצת באזור הטיימס סקוור ולפני שסגרתי את הלילה הלכתי לבית קולנוע לראות סרט.

22-23/10/07 -; הונג קונג
 ביומיים האלה עשיתי חלק מהסיורים הרגליים המומלצים במדריך המקומי, על מנת להכיר את האי, את הרחובות, את האנשים, את הריחות. שוטטתי בעשרות שווקים- שוק הלילה, שוק דגי הזהב, שוק הפרחים, שוק הנשים, שוק הג`ייד ובקיצור באיזה שוק שתרצו. בערב הלכתי לשדרת הכוכבים הסינית. היא אינה כמו שדרת הכוכבים המקורית בהוליווד אבל די נחמדה. השדרה כמובן כוללת את טביעות הידיים של הכוכבים ברוס לי, ג`קי צ`אן ועוד כוכבי תרבות סינים פחות מוכרים. משם, כמו בכל ערב בשעה 20:00, צפיתי במופע האורות של גורדי השחקים של הונג קונג (Symphony Of Light) -; מופע מדהים שמשלב אורות ולייזרים מעל גורדי השחקים שמשתקפים במים ומשתלבים בצלילי המוזיקה.

24/10/07 -; הונג קונג (מקאו)
זהו היום השישי שלי בהונג קונג והחלטתי לקפוץ לביקור במקאו, בירת ההימורים של סין, לאס וגאס הבאה. לקחתי טורבו ג`ט והעברתי שם את כל היום. טיילתי במרכז העיר ואפילו הצצתי בקזינו אחד או שניים, אך לא הימרתי. זה עדיין לא כמו לאס וגאס ועדיין בונים את מקאו, אבל יש לה כל כך הרבה מה להציע וצריך לבלות שם לפחות יומיים-שלושה. אם אתם אוהבי הימורים, אז כמובן שאפשר להעביר שם שבוע בקלות.

25/10/07 -; הונג קונג (אי לאמה)
 ביום השביעי שלי בהונג קונג לקחתי מעבורת לאי קרוב שנקרא לאמה (Lamma Island). מדובר באי קטנטן, מגניב ביותר. אין בו רכבים, רק אופניים ומעין רכבים מאולתרים. הלכתי לאחד החופים המדהימים באי, חוף שקט, חול, ים, קצת עצים בשביל הצל, היה די נחמד להעביר שם חצי יום.

26/10/07 -; הונג קונג
 היום האחרון שלי בהונג קונג, רגע לפני שאני טס חזרה לבייג`ין. העברתי את היום בויקטוריה פארק, לא רחוק מההוסטל שלי, לאחר מכן הלכתי לראות את אצטדיון מרוצי סוסים. לצערי לא היה אף מירוץ אבל היה ממש נחמד לראות את האצטדיון, מה גם שהתגנבתי לטריבונות מבלי שאף אחד יראה והשקפתי עליו מלמעלה. ב-20:00 נפגשתי עם ג`ולי מקנדה, דיאנה מסקוטלנד ומרטין מהולנד והלכנו ביחד לאזור הבילויים באי הונג קונג, הנקרא ואן קואי פונג (Wan Kwai Fong) בסוהו. בשביל להגיע לסוהו, שנמצא באזור גבוה בעיר, היינו צריכים לעבור דרך המדרגות הנעות הארוכות ביותר בעולם.

היום יום חמישי וזה סוף השבוע של ה-Helloween. האזור הומה אדם, סינים מחופשים ומוזיקה רועשת מהמועדונים והפאבים. בהתחלה ישבנו באחד הפאבים והזמנו בירה- הבירה לא זולה במיוחד, המחיר דומה למחיר הבירה בארץ. אחרי זה פשוט החלטנו לקנות בירה ב Seven Eleven (שליש מחיר מהמחיר בפאב) ולשבת בחוץ ברחוב ליד אחד הפאבים. ככה סגרנו עוד לילה בהונג קונג, שבמקרה גם היה הלילה האחרון שלי שם.

שבוע תשיעי - בייג'ין

27-31/10/07 -; בייג`ין
אחרי כשלוש שעות טיסה מהונג קונג הגעתי לבייג`ין. לקחתי מונית משדה התעופה להוסטל Far East Youth Hostel, אותו ההוסטל שביקרתי בו בתחילת הטיול. נהג המונית שלא ידע מילה באנגלית ניסה להסביר לי בשפת הסימנים, שבגלל הפקקים הוא רוצה לעשות סיבוב ואם זה בסדר מבחינתי, אני איכשהו הבנתי אותו אבל הוא לא הבין שהבנתי, אז הוא הוציא ספרון כזה שחולק לנהגי המוניות לקראת האולימפיאדה עם מילים שימושיות באנגלית ובסינית והצביע על המילים המתאימות.

אחרי כשעה וחצי של נסיעה ויצאתי לטייל בעיר. כיוון שכבר הכרתי את העיר, היה לי די כיף לבקר שם שוב. כבר ידעתי בדיוק לאן ואיך ללכת וכך העברתי את הערב בסמטאות החוטונגים בבייג`ין. מזג האוויר לא מבטיח במיוחד. מדי פעם יורד גשם ומאוד קר, אמנם השמש זורחת מדי פעם, אבל הקור ממש מקפיא עצמות. ביום השלישי שלי כאן, אחרי שבדקתי מה צפוי להיות מזג האוויר בבייג`ין, החלטתי ללכת לחומה הסינית. כזכור, לא ביקרתי בחומה בפעם הראשונה שהייתי בעיר וזה משהו שהייתי חייב לעשות. יצאנו ב-07:00 בבוקר. היה קר מאוד, אבל נראה שהשמיים כחולים והשמש זורחת. כשהגענו לחומה התחלנו לטפס. רצפת החומה הייתה קפואה- בערב ככל הנראה ירד שלג והקרח שהצטבר לא הספיק להפשיר. כמעט שהחלקנו כמה פעמים, אז הלכנו ממש בזהירות ונעזרנו בחומה. למען האמת היה שווה לחכות לחומה ולהשאיר את הביקור בה לסוף הטיול. עונת הסתיו ממש בעיתה והפריחה באזור החומה מדהימה, צבעים ירוקים, אדומים, צהובים, כתומים -; שלכת!

01/11/07- היום האחרון
זהו, הגיע היום האחרון. בשעה 03:00 לפנות בוקר לקחתי מונית לשדה התעופה ובסביבות השעה 04:30 כבר הייתי שם. עליתי על הטיסה לקייב, ומשם טיסת קונקשיין לישראל. אחרי שטיילתי חודשיים שלמים ביכולתי לומר שהטיול היה מדהים, המקומות היו מופלאים, האנשים חמים ומצחיקים, החוויות הן חוויות לכל החיים.

ולהלן רגעי השיא של הטיול:
במקום הראשון: כדור פורח ביאנגשו
במקום השני: החומה הסינית בעונת הסתיו
במקום השלישי: מרכז שימור הפנדות בצ`נגדו
שאר המקומות: חיילי הטרה קוטה בשיאן, שמורת הטייגרים בגוילין, פארק ג`וזאייגו, טרק סוסים בסונגפאן, יער האבן בשילין, טרק ערוץ דילוג הנמר בליג`יאנג, ויקטוריה פיק בהונג קונג, מופע האורות בהונג קונג ועוד הרבה מקומות מופלאים.