המצב היה כדלקמן - איחרי שלוש שבועות אינטנסיביים של שירות חירום ב-צה"ל, תחת צו 8, שוחררתי ממילואים בשל צמצום כוחות. כך יצא ששבוע אחרי השחרור אני חגגתי יומהולדת והיה לי סופ"ש חופשי מעבודה. וגם ידעתי שבקרוב שוב יקראו לי ליחידה הצבאית ולכן חיפשתי לי יעד לגיחה קצרה. האפשרויות לא היו רבות עקב מצב המלחמה שהמדינה שלנו הייתה בו (ובעת כתיבת שורות אלו עדיין נמצאת). לבסוף, מצאתי טיסה לבוקרשט. לא הייתי בעיר הזו מעולם אז החלטתי לנצל את ההזדמנות לקצת אסקפיזם וברחתי מהארץ במטוס אל על.

בוקרשט ידוע כנקודת התחלה לטיול ברחבי רומניה או כיעד לאוהבי קזינו ובילויים. אבל אנחנו רצינו להגיע למקום בו לא נצטרך לצאת מהעיר או לרוץ בין מבחר אטרקציות בלתי נגמר אלא באופן רגוע ללכת למוזיאון, לאכול משהו טעים ולשוטט ברחובות ופארקים. ובזול. ולמען האמת, בבוקרשט התאימה לנו מאוד.

טיסה

את כרטיס הטיסה הזמנתי מחברת אל על שבוע לפני היציאה מהארץ. הכרטיס עלה לי 313 דולר לאדם והוא כלל ארוחה קלה. אומנם לא היה ניתן לבחור מושב אבל היות ומדובר היה בטיסה קצרה של שלוש שעות לא היה אכפת לי מזה .

בית מלון

בית המלון בו היינו היה מעולה כמעת בכל אספקט. המיקום היה מעולה, החדר היה מעולה, פקיד הקבלה היה מעולה והנוף מהחלון היה מעולה.

שם המלון Hotel Cismigiu ושילמנו 988 עבור 2 לילות בחדר עם סלון.

לגבי המיקום, המלון נמצא דקות בודדות מהעיר העתיקה, מהמוזיאונים ומשדרות ויקטוריה. ו- 5 דקות מהמטרו. בקומה הראשונה יש בר מסעדה ומחדר האוכל שבקומה השישית יש נוף לעיר העתיקה והפרלמנט. ארוחת הבוקר בסדר. הצוות מאוד נחמד ושש לעזור. לגבי החדר עצמו, אנחנו לקחנו חדר דלוקס שכלל סלון וחדר שינה נפרדים. החדר היה מאוד גדול והמיטה בו מאוד נוחה. יש החימום שעובד היטב ו יש אחלה נוף מהחלון. מאוד מאוד אהבנו.

תחבורה ציבורית

בין שדה התעופה למלון נסענו במונית ספיישל. הנסיעה ע"פ מונה עלתה לנו 25 ליי לכל כיוון. בעיר עצמה השתמשנו מדי פעם במטרו ובאוטובוסים. כרטיס חופשי יומי ברחבי העיר עלה לנו 8 ליי. ניתן לקנות את כרטיס הנסיעה בקופות או במכונות שבמטרו.

מטבע ועליות

המטבע ברומניה הוא הליי. כשנסענו לבקר בבוקרשט הליי היה קרוב לשקל.

כעיקרון, וכיאה למדינה בלקנית, רומניה היא יחסית זולה לתייר הישראלי. בזבזנו על מוזיאונים, תחבורה ואוכל כ 450 דולר לזוג לכל התקופה ולא חסכנו בכלל. אכלנו הייטב.

מזג אוויר בנובמבר

ביום הראשון של השהות שלנו בבוקרשט היה מעונן חלקית, ביום השני ירד גשם בבוקר, גשם שהפך לשלג בלילה ואילו ביום השלישי היה שמשי. כל שלושת הימים היו קרים למדי ולכן היינו לבושים במעיל חורף שמתחתיו היה פליז חם.

שפה

השפה הרומנית היא שפה לטינית. תוצאה של קולוניזציה משמעותית של האזור, שנקרא אז דקיה, ע"י האימפריה הרומית בימים של עת העתיקה. אבל הסביבה הסלאבית של הבלקן הביאה לכך שכ 20 אחוז מהשפה הרומנית כוללת מילים ממשפחת השפות הסלאביות. כך או כך בבוקרשט לא פגשנו אדם אחד שלא ידע אנגלית.

יום 1 -

הגענו למלון שלנו בסביבות השעה עשר בבוקר. לצערינו החדר שלנו עדיין לא היה מוכן. ולכן החלטנו ללכת ולטייל בעיר העתיקה. אזור העיר העתיקה הוא לא גדול במיוחד שכן בוקרשט, שפעם נקראה הפריז של מזרח אירופה, ספגה הרס עצום במהלך מלחמת העולם השנייה. השכונה מאוד מגוונת מבחינה אדריכלית ואין בה סגנון אחיד, בניינים מהמאה ה 19 וכנסיות עתיקות עומדים צמוד לבניינים חדשים. הכל מיוחד ומגוון - ממש כמו הבלקן עצמו. מלבד אדריכלות מעניינת יש בעיר העתיקה גם המון ברים ומועדונים מסוגים שונים. הכל למען בידור התיירים.

בין במקומות בעיר העתיקה שהרשימו אותנו היו -

כנסיית סטברפוליס ( "Stavropoleos" Monastery) - מנזר וכנסייה אורתודוקסית משנת 1724. מדובר בכנסייה קטנה ומקסימה עם אווירה נעימה בפנים.

פסאז' וילאקרוס - סמטה צרה מוקפת מסעדות בקצה העיר העתיקה. הסמטה נבנתה במאה ה 19. ההזנחה המסויימת של גג הפסאז' דווקא מעניקה לו חן מסויים. בסמטה המון מסעדות ובתי קפה.

כיכר האוניברסיטה - כיכר יפה עם פסלים של מנהיגים רומנים מהעבר לצד בניינים היסטוריים.

עוד נקודות ציון הן בר היין Piana Vyshnia (בר יינות מאוד מגניב עם יין טעים בטירוף), Hanul cu Tei (חצר מקסימה מוקפת גלריות) ו- קפה ואן גוך (מלכודת תיירים עם קפה מעלה אך יקר ואוויר נחמדה).

אחרי שמאסנו לטייל בעיר העתיקה חזרנו למלון לקבל את החדר שלנו. עשינו מנוחה קצרה והמשכנו לטייל הלאה. היעד הבא היה לאכול ארוחת צהריים. ו עשינו את זה במסעדת .balls הצמודה לעיר העתיקה (ולמלון שלנו). צוות המסעדה מתמחים בהכנת קציצות מסוגים שונים. מעולם לא טעמתי קציצות כל כך טעימות. גם המרקים שלהם מומלצים מאוד. כל כך אהבנו לאכול שם שחזרנו למקום עוד פעמיים במהלך הביקור שלנו בעיר.

אתר: https://www.ballsrestaurant.fr/

שעות פעילות: 12:00-22:00 (ביום ראשון סוגרים ב 17:00)

כתובת: Bulevardul Regina Elisabeta 26, București 050012, רומניה

שבענו ופנינו לשדרת ויקטוריה. השדרה היא המסלול התיירותי של העיר והיא עוברת בין מסעדות ומוזיאונים. השדרה מלאה במבנים מהמאה ה 19 לצד בנייה מונומנטלית סוציאליסטית ונאו קלסיאת במיטב המאפיין את הגוש הסוציאליסטי במזרח אירופה והבלקן.

בשדרה יש כנסיית לבנים מקסימה מהמאה ה 18 בשם כנסיית קרצולסקו . אחרי שביקרנו בה עברנו ליד האתנאום המפורסם, מרכז תרבות מרשים ביותר.

בשדרה יש גם את המוזיאון האומנות הלאומי בו שהינו כשעתיים.

המוזיאון, או ליתר דיוק המבנה המרכזי שלו, מחולק ל 3 חלקים. שני חלקים מוקדשים לאומנות רומנית מימי הביניים והתקופה המודרנית ואילו חלק אחר מוקדש לאומנות אירופאית. ניתן לרכוש כרטיסים נפרדים לכל חלק או כרטיס המשלב את כולם. המוזיאון כולל יצירות של אומנים חשובים כמו רמברנט, רובנס, מונה ואחרים. המבנה עצמו היה ארמונו של קרול מלך רומניה הראשון .

כתובת: Calea Victoriei 49-53, București 010063, רומניה

אתר: https://mnar.ro/en/

מחיר: עלות הכניסה לכל אגף 24 ליי

שעות פעילות: 10:00 - 18:00 (ימי שני ושלישי סגור)

מחוץ למוזיאון נמצאת כיכר המהפכה היפה ושם ניתן למצוא מבנים מרשימים ופסלים מונמנטלים.

אחרי המוזיאון התקדמנו לכיכר ויקטוריה שיותר מכל מקום הזכירה לי שאנחנו נמצאים במדינה פוסט קומוניסטית שהשקיעה רבות במונומנטליזם שלה. את הדרך חזרה למלון עשינו דרך Bulevardul Lascăr.

יום 2 -

מזג האוויר הסגרירי שפגש אותנו ביום השני שלנו בבוקרשט העיר בנו חשק לקצת טבע עירוני. לכן לקחנו מטרו לפארקהרסטראו. פארק גדול ויפה עם אגם גדול בליבו, כמו גם פסלים ומזרקות. צמוד לפארק עומד שער הניצחון של בוקרשט שבמקור נבנה בסוף המאה ה 19 לכבוד היווסדה ועצמאותה של המדינה. יש לציין שהשער המקורי הוסר בזמנו והחלף בשער הנוכחי בשנת 1936 ובהשראת שער הניצחון של פריז.

חלק מפארק הרסטראו מהווה את מוזיאון הכפר הלאומי "דימיטרי גוסטי". מדובר במוזיאון אתנוגרפי פתוח המשתרע על מעל ל 300 דונם וכולל מעל 200 בתים עתיקים שהובאו מכל רחבי רומניה. בחלק מהבתים ניתן להיכנס ולקנות תוצרת מקומית מהדוכנים באזור. מקום מקסים מאוד ומרתק עבור מי שרוצה לבנות מטבע עירוני ואדריכלות כפרית מבלי לצאת מהעיר.

אתר: https://muzeul-satului.ro/en/

שעות פעילות: 9:00 - 17:00

מחיר: 30 ליי

עצרנו לאכול במסעדה לא רחוק מהפארק. שמה של המסעדה הוא La nostalgia. המקום רואה בעצמו מסעדה איטלקית עם פיצות ומיני פחמימות. אבל אותנו עניינו דווקא המרקים והבשר של המקומיים. אוכל רומני אחרי הכל. המקום נחמד, האווירה אחלה ושווה ביקור.

החלטנו להקדיש כל יום למוזיאוני האומנות של העיר. הפעם הלכנו לסניף אחר של מוזיאון האומנות הלאומי. למתחם Zambaccian Art Museum . זה הסניף הקטן ביותר של המוזיאון הלאומי וכולו נמצא בוילה בת 2 קומות סה"כ (ביתו לשעבר של קריקור זמבצ'יאן שהיה איש עסקים ואספן). עבור מי שלא אוהב מוזיאונים גדולים אבל כן אוהב אימפרסיאוניזם (בעיקר רומני אך גם ספרדי) זה המקום בשבילו. הבעיה היחידה עם המוזיאון הזה היא הוא יחסית מרוחק מהאיזור התיירותי.

שעות פעילות: 10:00 - 18:00 (ימי שני ושלישי סגור)

כתובת: Strada Muzeul Zambaccian 21A, București, רומניה

את ארוחת הערב עשינו בר מסעדה הצמודה למלון שלנו . הוא לא הכי זול ויש בו מנות מעניינות.

הנקודה המעניינת בו זה בירת הקוזל הטעימה שהבר נקרא על שמה.

שירות נחמד ומקום נחמד.

את הערב החלטנו להקדיש למוזיקה מקומית והלכנו למועדון Control Club שהיה במרחק של דקות בודדות מהמלון שלנו. זהו מועדון ובר שמתקיימות בו מסיבות והופעות חיות.

באותו הערב במקום הופיע להקה של הזמרת המקומית Mădălina Pavăl. הסגנון מוזיקלי של הלהקה הזו הוא מעורב. יש בו מוזיקה עממית עם אלמנטים של פולק רומני עם סוגות שונות של רוק.

חוויה מעניינת למדי. דוגמה למוזיקה:

והנה וידאו מההפועה המדוברת. אם מסתכלים הייטב אפשר לראות אותנו בקהל:

כשיצאנו מהמועדון החל לרדת שלג רטוב. מזל שגרנו ליד המועדון ובמהרה כבר ראינו אותו מהדירה שלנו בבית המלון. השלג הרטוב התחלף לשלג של ממש וצבע בלבן את הנוף הקסום שממילא נשקף מהחדר שלנו בבית המלון. מצב רוח טוב, נוף יפה, חדר חם ועין, יין טוב שקנינו ושלג. מה עוד צריך בשביל חופשה מושלמת?

אולי ספא גם מרחצאות, אבל זה אולי בפעם אחרת...

ככה הכל ניראה בבוקר

יום 3 -

את היום האחרון שלנו בבוקרשט התחלנו במבט חיצוני על הפרלמנט הרומני המפורסם. הפרלמנט היה פרויקט של הדיקטטור הקומוניסטי צ'אוצ'סקו ששאף ליצור מבנה ציבורי גרנדיאוזי שיכנס בתוכו את כל רשויות השלטון (שכולם היו כפופות לו), והיהווה פלא ארכטקטוני ברמה כלל עולמית. וזה בזמן שכלכלת רומניה הייתה בקריסה. בסופו של דבר הדיקטטור יצר פלא הנדסי מרשים ביותר שקשה ויקר מדי לתחזק. ב הדיקטטור הוצא להורג בסוף העידן הקומוניסטי של אירופה והמבנה נותר.
ליד הפרלמנט יש מזרקות מרשימות (שלא פועלות בחורף).

יש סיורים מודרכים לתוך הפרלמנט אבל אנו בחרנו לטייל בחוץ ולהמשיך לראות את העיר בעזרת 2 הרגליים שלנו. הלכנו דרך הבנייה המונמנטלית הסובבת את הפרלמנט כשהיעד שלנו היה פארק קארל הראשון. קראנו באינטרנט שבכניסה הצפון מזרחית (ליד מזרקת The Zodiac Fountain) יש שוק פשפשים ומבנה מרשים Fabrica Club . מפעל לשעבר שהפך למוקד בילויים בו יש ברים מגניבים. אבל גילינו שהברים פועלים אחר הצהריים ובכלל זה מתחם של מועדוני לילה. אבל יש לציין שהמבנה היה מגניב מאוד. ולגבי שוק הפשפשים, כנראה בגלל מזג האוויר פעלו בו רק 2 דוכנים. אבל לא התבאסנו כי הפארק עם האגם, הפסלים והמונומנט העצום לזכר החייל הרומני שמקום קבורתו לא נודע היו מרשימים ביותר.

החלטנו לעשות הליכה של 15 דקות לתחנה המטרו הקרובה ובדרך לחוש את החלקים היותר מודרניים של העיר. עצרנו גם בבית קפה המקסים L'Amande בכדי לאכול מאפי שוקולד ולשתות קולה מוזרה מאוקראינה לצד שוקולד חם. מדובר במקום חמוד של מקומיים עם שירות מקסים וקינוחים טעימים (פועל כל יום בין השעות 10:00 עד 19:00 ונמצא בכתובת Strada Lânăriei 93-95, București 040323). אחרי כן המשכנו למטרו כדי לחזור לשדרות ויקטוריה.

החלטנו להקדיש גם את היום השלישי שלנו בבוקרשט למוזיאון. הפעם ביקרנו ב-מוזיאון לאוספי אמנות (Muzeul Colecțiilor de Artă). השלישי מבין המוזיאונים הלאומיים בעיר.

זהו מוזיאון ענקי שמתמקד באומנות רומנית של שלוש מאות השנה האחרונות עם דגש על המאה ה 20. אבל כשמו כן הוא - מלבד אומנות רומנית יש בו עשרות אוספי אומנות יפה ודקורטיבית. ומלבד האומנות הרומנית במקום יש גם אומנות מהמזרח התיכון והרחוק, אומנות מצרפת וטרנסילבניה ועוד. בקיצור, זה מוזיאון אומנות ענק עם שעטנז של יצירה. בילינו במוזיאון העצום הזה מעל לשלוש שעות.

שעות פעילות: 10:00 - 18:00 (ימי שני ו-שלישי סגור)

כתובת: Calea Victoriei 111, București, רומניה

אתר: http://www.mnar.arts.ro/muzeul-colectiilor-de-arta

אחרי המוזיאון המשכנו ל Urban Hub - din drag de Bucuresti. מקום שמשלב בתוכו בית קפה ודוכנים של יצירות עצמאיות כמו בדים, גלריות, סבונים וכל מה שיש בדרך כלל בשווקי פשפשים והפנינג. והכל במבנה היסטורי אחד. שם אפשר לקנות מזכרות ומתנות.

אחרי כן הלכנו (שוב) לאורך שדרות Nicolae Balcescu הסואנות ומלאות החנויות בכדי להגיע לאחת המסעדות שכבר אכלנו בהן. ובהמשך להגיע לבית המלון בו היינו, לאסוף את הדברים שלנו ולהמשיך לשדה התעופה.

אני שמח שטסתי לביקור קצר בבוקרשט. שבוע אחרי שחזרתי משם קראו לי לחזור למילואים וכבר מעל חודשיים רצופים אני משרת. בעת כתיבת שורות אלו יושב בסככה שלנו עם עוד 30 אני מילואים, מקווה שהניצחון יגיע מהר ונוכל שוב לטוס לחו"ל.