הפוסט הנוכחי יהיה שונה מאט מה-פוסטים הקודמים שלי בבלוג זה.  והסיבה לכך היא, כפי שבוודאי ניחשתם, תנאי תיירות החוץ בתקופה מורכבת זו של מגפה עולמית.

אחרי שנה ו 4 חודש של אי יציאה מהארץ מאוד רציתי לטוס ולנשום קצת אוויר אירופאי חופשי. אך מצד שני, מאוד הדאיג אותי הצורך לערוך בדיקת קורונה לפני החזרה לארץ  שזה תנאי מחייב של משרד הבריאות הישראלי. דבר שהוא מבחינתי מורכב ומדאיג כאחד. התשלום הגבוהה, החיפוש של המקום בו ניתן לערוך את הבדיקה, הזמן המבוזבז והחשש להיות זה שטעו בבדיקה שלו ובטעות החזירו לו תשובה שהוא חיובי לנגיף הקורונה. ואז להיתקע בחו"ל לשבועיים דבר שיהפוך את הטיול או החופשה לסיוט צרוף. ולכן בחרתי בגיחה של עד 72 שעות לחו"ל דבר שפתר אותי מהבדיקה לוירוס הקורונה בחו"ל (אך עדיין חייב אותי להיבדק בארץ אחרי הנחיתה בנתב"ג).

נותר היה לי רק למצוא יעד קטן או יעד שבו כבר הייתי ושהטיסה ליעד הזה והחזרה ממנו יהיו  בסופ"ש ו-בתנאים המדוברים, קרי עד 72 שעות של הימצאות שם.

היעד שמצאתי היה -  וינה.

היות וכבר הייתי בעיר וינה בשני טיולי יום, פעם אחת ב-טיול מודרך מפראג ופעם נוספת בביקור עצמאי מבודפשט, את הביקור באטרקציות העיקריות של וינה (מבחינתי) כבר מימשתי ונותר לי בטיול זה רק "להשלים" עוד מקומות שהעיר הזו מציאה לתייר. ולכן בכתיבתי את הסיכום הנוכחי של הגיחה שלי ל-וינה אני אוסיף בהמשך גם תיאור של הביקורים הקודמים שלי בה. לתועלת המטיילים. שכן אמן וירבו כאלו.

וינה היא עיר מפוארת. רבים מכנים אותה בירת התרבות של אירופה. ובצדק. שכן היא מלאה בארמונות ובגנים מפוארים של בתי המלוכה והאצולה שחיו בה. רחובותיה עשויים יד אומן ו-מזרקות מקשטות אותה. היא מלאה בכמות בלתי נתפסת של מוזאוני אומנות מהקלאסית ועד למודרנית ביותר. יש בה בתי קפה נפלאים ו אוכל מכל סוג שהוא. גם ישראלי. בליבה זורם נהר הדנובה העצום המחבר אותה עם ערי בירה אירופאיות אחרות.

וינה היא לא רק המרכז התרבותי של אירופה אלא גם ההיסטורי שכן היא הייתה מושבם של קיסרי בית הגסבורג שבתקופה מסוימת ירשו את השלטון בספרד, באימפריה הרומית הקדושה (הלוא היא גרמניה), ארצות השפלה, בהמיה (צ'כיה), צפון איטליה ואפילו מקסיקו. לאחר שההגסבורגים סולקו מהממלכות הצירופיות בהם שלטו הם נותרו לחלוש על  ליבה של אירופה - האימפריה האוסטרית (שבהמשך הפכה לאוסטרו-הונגריה). כל אותו הזמן וינה המשיכה לפרוח ולייצא לאירופה אופרה משובחת ואומנות נפלאה. דווקא בוינה מכל ערי אירופה הוצא ליהודים לראשונה שוויון זכויות וחובות תחת הקיסר יוזף השני ב"כתב הסובלנות" המפורסם שלו.  בוינה נהגו להיפגש שליטי אירופה לקונגרסים שקבעו את גורל היבשת ואשר שרטטו את גבולה. ואל לשכוח שהיא גם הייתה המגן של אירופה שבלם את האימפריה העות'מנית שצבאה עמד בשעריה. כה נפלאה וכה חשובה הייתה העיר הנאווה הזו. הייתה ו-עודנה. שכן מוסדות רבים של האו"ם בחרו את מושבם דווקא בה. אבל היו גם זמנים אפלים – בשנות השלושים של המאה הקודמת  המאבק בין הלאומנים והסוציאליסטים הצית בעיר מלחמת אזרחים של ממש וב 1938 אדולף היטלר סיפח את אוסטריה לרייך הגרמני, אקט שכונה ה"אנשלוס". כבר אז החלה שואת יהודי וינה. ב 1955 הסתיים כיבש בעלות הברית ו-וינה חזרה להיות בירתה של אוסטריה העצמאית. וינה הפכה לבירתה של מדינה שדגלה מאז בצדק, קידמה וסובלנות. עיר מורשת עולמית של אונסק"ו. עיר שהמילה יופי הוא הגדרתה הטובה ביותר. עיר שהיא יעד חובה.

טיסה

את הטיסה לוינה הזמנו דרך חברת טיסות החסך וויז אייר. את ההזמנה ביצענו שבוע לפני התאריך הרלוונטי ו-שילמנו 1660 שקל עבור זוג כרטיסים. המחיר כלל גם הושבה, תיק טרולי לצד תיק קטן לכל נוסע. את הצ'ק אין עשינו בבית והדפסנו את הכרטיסים כפי שכל נוסע שלא רוצה לשלם תוספת בשדה התעופה חייב לעשות. אך היות ומדובר בתקופת קורונה עדיין היינו מחויבים לעבור דרך הדלפק כדי להציג לדיילי קרקע את תעודות המתחסן שלנו והצהרת הנוסע הנכנס. האמת, זה המחיר הכי יקר שאי פעם שילמתי לחוברת התעופה הזו – לרוב הסכום הכולל שאותו שילמתי נע בין 450 ל- 1200 ₪ סה"כ. אבל כאמור זה המצב הנתון בתוקפה בעייתית זו.

לינה

בוינה עצרנו במלון בשם Hotel Atlanta. שילמנו למקום 147 יורו לשלוש לילות. לא כולל ארוחת בוקר. היתרון שבגללו הזמנו את המלון הוא המראה הפנימי שלו. החדר, כמו עוד חלקים במלון,  היה גדול למדי והזכיר במראה שלו חדר מ-המאה התשעה עשרה. היו בו מיטה נוחה, שולחן  כתיבה, 2 כיסאות מעוצבים ו-ספה קטנה. בין דלת הכניסה לחדר יש מסדרון פרטי קטן הכולל ארון בגדים. המסדרון מתחבר לחדר השירותים. השירותים והמקלחון קטנים אך נקיים. בחדר יש גם  מקרר בו מוצרי מיני בר ו-טלוויזיה. בכללי החדר אולי טיפה מיושן, שזה חלק מהקסם שלו, אך נקי מאוד.

הדבר שהיה חסר הוא קומקום ומיזוג אוויר. כפיצוי מסוים, בחדר היה מאוורר לצד מכשיר חימום. וניתן היה לחמם מים בקומקום שבלובי. אף שהיה גל חום בעיר אנחנו לא סבלנו אלא פתחנו חלונות והדלקנו את המאוורר. השינה שלנו הייתה טובה.

מיקום המלון טיפה מרוחק מהמרכז, כ 15 דקות הליכה לעיר העתיקה. אך מתחת למלון עוברת רכבת קלה שמתחברת, אחרי נסיעה קצרה של 2 תחנות, לתחנת המטרו U2. סביב המלון יש המון חנויות, בתי קפה וברים.  במלון יש גם מעלית והצוות נורא נחמד.

תחבורה ציבורית

התחבורה הציבורית בוינה מעולה. המטרו מגיע במהירות מדהימה לכל נקודה חשובה בעיר ואותו משלים מערך נוח של רכבות קלות ואוטובוסים. מאוד קל להתמצאות.

כרטיס נסיעה בודד עולה 2 יורו ואילו חופשי תלת יומי, אותו אנחנו רכשנו, עלה לנו 16 יורו לאדם. והוא כלל את כלל התחבורה הציבורית בעיר. נא לא לשכוח לתקף את הכרטיס במכונה.

משדה התעופה יוצאת רכבת העוצרת בעיר וניתן לעבור ממנה היישר למערך המטרו.

מזג אוויר ביוני

לרוב בחודש זה אמור להיות מזג אוויר נעים. אבל אנחנו נפלנו על גל חום שהזכיר לנו את מזג האוויר של באר שבע בתקופה זו. הלילות היו נעימים וקרירים והימים חמים. אך החום לא היה בלתי נסבל. הלבוש היה בגדי קיץ קצרים. נא לקחת בחשבון שביוני יש בוינה גם גשמים ואף סופות רעמים. למזלנו לא נתקלנו בכאלו.

אגב, לא אנחנו אבל רבים אחרים מתלוננים על מלונות ללא מיזוג אוויר שהופכים את השהות בהם בלתי נסבלת במהלך בגלי החום של וינה. קחו בחשבון.

שפה ודת

האוסטרים הם גרמנים. הניב שהם דוברים בו הוא ניב בווארי בעיקר. רוב האנשים אותם פגשנו, בעיקר נותני שירות, יכולים לתקשר באנגלית אך חלק גדול, בעיקר המבוגרים, לא דוברים את השפה. יש לציין שרבים בוינה, כמו בבירות אירופאיות רבות אחרות, הם  מהגרים. בהם טורקים, סרבים ובני ארצות המזרח הרחוק לצד מהגרים-פליטים מארצות האסלאם.

אוסטריה היא מדינה ליברלית מאוד אך לנצרות יש בה נוכחות חזקה. רוב האוסטרים קתולים לצד מיעוט אורתודוקסי ופרוטסטנטי. הדת השנייה בגודלה בעיר וינה היא האסלאם.

מטבע ומחירים

המטבע באוסטריה הוא היורו. וינה היא עיר יחסית יקרה אך יקרה במידה נסבלת.

אנחנו בזבזנו כ 450 יורו ליומיים וחצי לתח"ץ, מזון ואטרקציות. (וזה לא כולל את מחיר המתנות שקנינו, התשלום לבית המלון והמונית שלקחנו לשדה התעופה בלילה)

מחיר כניסה למוזיאון נע לרוב בין 12 ל 18 יורו.

מנת אוכל מהיר (טורקי, תאילנדי וכו') תעלה בין 3 ל 8 יורו למנה. לא כולל שתייה.

במסעדות זולות אפשר לאכול ולשתות ב 12-15 יורו לאדם.

למי שיסתפק באוכל מצרכנייה יגלה שבקבוק מים עולה בערך יורו.

כריך בין יורו וחצי לשלוש.

נקניקים טעימים ויקרים בין יורו וחצי לארבע.

גבינה בין 2 יורו ל 4.

וכו'

אוכל

som kitchen hbf

בתחנת הרכבת הראשית של וינה, בקומת הקרקע צמוד ליציאה מהמתחם, יש אזור של אוכל מהיר.

מקום נפלא לעצור בו בדרך למלון ולהתחזק במזון מהיר, זול וטעים.

המקום מציע אוכל בסגנון ה-בורגר קינג, אוכל תורכי, פיצריות ועוד

אנחנו הזמנו 2 מרקים (מרק שרימפס קטן, ומרק בקר גדול) מרשת האוכל התאילנדי  som kitchen

היה מאוד מאוד טעים.

האוכל עלה לנו עם שתייה סה"כ כ 15 יורו לזוג.

אתר הרשת

נ.ב יום למחרת אכלנו באותו המתחם אוכל טורקי של רשת Türkis . אכלנו דונאר קבב. היה נחמד ותו לא. יש גם סניף של הרשת ליד כנסיית סטפנוס בעיר העתיקה.

אתר http://www.tuerkis.at/

vapiano vienna

רשת אירופאית של אוכל איטלקי שיש לה נוכחות מכובדת ברחבי וינה.

פעם ראשונה נתקלנו ברשת הזו בתחנת הרכבת במרכזית של ברלין.

בפעם השנייה זה כבר היה בעיר העתיקה של וינה, ליד תחנת המטרו Herrengasse . שזה מיקום מאוד נוח. אפשר להזמין שם פיצה, פסטה עם תוספות שונות, רביולי ועוד.

השירות במקום הוא עצמי. הלקוח מגיע לאחת מעמדות הטבחים ובייחד הם בונים את המנה עבורו.

המנות גדולות. אנחנו חששנו בהתחלה שלא נסיים אותן בגלל הגודל שלהן . אבל טעינו. היה לנו כל כך טעים שחיסלנו את האוכל במהירות. שילמנו עבור כל מנת פסטה סלומון עם גבינה 11.5 יורו.

אתר  https://www.vapiano.at/en/stores/view/atw3

Mr. Box Tea

במידה ותעברו ליד תחנת המטרו Schottentor  של קו U2 אני ממליץ לנסות את תה הבועות המגניב שלהם. מדובר בתה קר, לרוב מתוק, שניתן בכוס גדולה ו-שמוסיפים לתוכה כדורים של פרי או (כנראה) ג'לטין. הכדורים נכנסים לפה בייחד עם התה דרך קש ענקית. את תה הבועות פגשתי לראשונה בניו יורק בצ'יינה טאון ב 2009. ורק ב 2019 פגשתי בו מחדש בפראג. ניראה שהקונספט תופס תאוצה באירופה. שווה לנסות גם אם רק בשביל החוויה.

נ.ב למקום יש גם אוכל אסיאתי רגיל כמו סושי.

נ.ב.נ לא רחוק משם יש בית קפה של אוכל ישראלי. למקום קוראים  taim שזה מגיב.

נ.ב.נ.ב במאפיה ליד (אם כי גם בעוד המון מקומות) מוכרים משקה  שאני ממליץ לנסות. זהו משקה אסייתי בשם airan  זוגתי ממש התלהבה שמוכרים באירופה את המשקה ששתתה בילדותה באוזבקיסטן.

שאר המקומות אתאר בתוך סיכום הטיול עצמו...

יום 1 – הגעה וטיול רגלי

נחתנו בשדה התעופה של וינה בשעה 14:05. אחרי ביקורת גבולות מהירה יחסית מצאנו את עצמינו על הרכבת בדרך לעיר. לאחר עשרים דקות נסיעה כבר היינו בתחנת הרכבת המרכזית של וינה ומשם, לאחר שסעדנו מזון מהיר, לקחנו מטרו למלון שלנו. למזלנו, יוני הוא החודש בו הימים הם הארוכים ביותר בשנה כך שלמרות שעת ההגעה המאוחרת למלון נותרו לנו עוד מספר שעות של אור.  ולכן אחרי ההתמקמות במלון יצאנו לטייל בעיר.

החלטנו לעשות טיול פנורמי רגלי בעקבות האדריכלות של האומן והאדריכל האוסטרי בעל המוצא היהודי פרידנסרייך הונדרטוואסר באזור שכונת הלאנדשרסה. לקחנו מטרו לתחנה הנושאת את שם השכונה ומשם יצאנו להסתובב. עצרנו ליד בית הונדרטוואסר המרשים ביותר. אחרי כן הלכנו על גדת תעלת הדנובה (שם גם יש יצירה של האומן) עד שהגענו אל הקונטהאוס.

צמוד ל-2 הבניינים המדוברים יש גם מוזאונים אך השעה הייתה כבר מאוחרת והם היו סגורים. ובכל זאת אני ממליץ למבקרים לבדוק אפשרות של ביקור בהם. הבניינים מרשימים ביותר ומיוחדים. ו מוסיפים חן מיוחד וסוריאליסטי לנוף העירוני הקלאסי של וינה.

עברנו על גשר את תעלת הדבונה והמשכנו אל פארק השעשועים פראטר. פארק שעשועים היסטורי נחמד בתוך ריאה עירונית ירוקה ועצומה. הפארק נעים מאוד ויש בו פסלים וספסלים. מעבר לכך שמדובר בפארק מקסים ילדים יעופו על מתקני השעשועים במקום. בפארק יש גם מדינה וירטואלית, או מדינה לכאורה,  בשם רפובליקת הקוגלמוגל. מבנה עגול ומגודר שעצמאותו מאוסטריה הוכרזה על ידי האמן אדווין ליפבורגר  כמחאה. הוא אף הושלך לכלא על כך לכמה שבועות.

לאחר מכן, החלטנו לפגוש את השקיעה על הגלגל הענק הוותיק של הפארק. המחיר של 12 יורו לאדם לא הרתיע אותנו מלראות את וינה ממעוף הציפור באתר תיירות היסטורי.

לאחר שסעדנו את ליבנו בדשא של הפארק (מאוכל שקנינו בצרכנייה) לקחנו את המטרו לעיר העתיקה. הסתובבנו בין רחובותיה המפוארים והמרשימים, מיסטיים כמעת בשעות הלילה.

את היום סיימנו עם כוס בירה. נכנסו לתוך מעבר עתיק בשם ה Ferstel Passage  בעל הקמרונות המרשימים ושם שתינו  בירה ב vulcanothek. בר קטן ומקסים שמתמחה בבשר מעושן – לא כשר. האווירה במקום הייתה מקסימה, עם הבירה וצלחת הנשנושים הכוללת גבינות, חמוצים וחתיכות של בשר מעושן.

כתובת: Herrengasse 14, 1010 Wien

אתר: https://www.vulcanothek.at

דרך נפלאה לסיים את היום. מסובים הלכנו ברגל אל המלון שלנו.

אחרי שנה וארבע חודש ללא יציאה מהארץ כל שנותר לי הוא לברך שהחיינו.

יום 2 – עיר עתיקה, גן שנבורן, נהר הדנובה

בבוקר לקחנו מטרו לתחנת Stepansplatz  - לב העיר העתיקה של וינה. היות וכבר ביקרנו בוינה בעבר חלק ניכר מהאטרקציות שלה כבר ראינו. אם זאת לא היה נאה לנו לא לראות אותן שוב. נכנסנו לקתדרלת ספטפנוס הקדוש. קתדרלה בסגנון גותי ה-מרשימה הן מבפנים והן מבחוץ. להלן ציטוט מ-ויקיפדיה -

" קתדרלת סטפן הקדוש היא קתדרלה בווינה שבאוסטריה ומושבו של הארכיבישוף הקתולי של וינה. הקתדרלה היא אחד מסמליה של העיר וינה (היא מופיעה על מטבע 10 סנט אירו של אוסטריה) ואתר בו התרחשו אירועים חשובים בחיי האומה האוסטרית (כגון טקס הנישואים והן ההלוויה של המלחין הדגול וולפגנג אמדאוס מוצרט). הקתדרלה נבנתה ב-1147, בראשיתה בסגנון רומנסקי, אך במאה ה-14 נבנתה מחדש בסגנון גותי. .."

בהמשך  הטיול הרגלי שלנו עברנו ליד עמוד המגפה. עמוד שהקיסר קרל השישי בנה לכבוד סיומו של הדבר הקשה שפקד בזמנו את וינה. הבטנו בבית הספר לרכיבה הספרדי וב - ארמון הופבורג המרשים בכיכר הלדנפלץ.  כיכר עצומה שמקשטים אותה ואת סביבתה פסלי קיסרים חשובים מהעבר. לא פספסנו את כיכר מריה תרזה שבליבה עומד הפסל העצום של הקיסרית המפורסמת ולפני שחזרנו למטרו חזינו שוב בבניין האופרה של וינה.

העיר העתיקה של וינה זה המקום ללכת בו לאיבוד. מקום של פאר והדר שהותירו אחריהם קיסרי אוסטריה האדירים. ואילו צאצאי נתיניהם משמרים את היופי הזה בקפידה עד היום.

יש המון אטרקציות ומוזיאונים במקום. בביקור הנוכחי אנחנו נכנסנו ל 2 מהם –

בית הפרפרים   (Schmetterlinghaus)

ליד כיכר הלדנפלאץ, בגן Burggarten  המלכותי שוכנת חוות הפרפרים הקיסרית. פיסת יער טרופי מלאכותי שבו חיים פרפרים אקזוטיים, ענקיים ומרשימים. הפרפרים לא שוהים בכלוב אלא מתעופפים חופשי בין העצים של המתחם ומתכנסים בפינות האכלה מיוחדות. ממליץ לכל אחד להיכנס ולבקר במקום. ביקור של חצי שעה עד ארבעים וחמש דקות. מדובר בשינוי אווירה פתאומי ומרענן.

מחיר כניסה – 7 יורו

אתר - http://www.schmetterlinghaus.at/

שעות פעילות – 10:00 – 15:30

הספרייה הלאומית

מול הכיכר של פרנץ יוזף (שגם היא מהווה פינת חמד) נמצאת ספרייה קיסרית בת מאות שנים. הספרייה דומה יותר לארמון או מקדש. מקדש להשכלה. מקשטים אותה פסלי קיסרים, ציורי קיר מרשימים וארונות ספרים בני מאות שנים. פה ושם מופיע גלובוס או מפה עתיקה או איזה פפירוס מיוון הקלאסית. כדאי להיכנס למקום לחצי שעה למרות המחיר הגבוהה מדי לטעמי.

מחיר כניסה -  8 יורו

שעות פעילות: 10:00 – 18:00 (יום שני סגורים)

שאר האטרקציות שבעיר העתיקה ו-ברובע המוזיאונים הצמוד אליה אני אתאר בהמשך. כשאציין את הביקורים הקודמים שלי בעיר...

בשעות הצהריים החלטנו לשנות אזור גיאוגרפי ולקחנו מטרו אל ארמון שנבורן (שנמצא ליד תחנה הנושאת את שמו). אבל לפני שהתחלנו את הסיור שלנו בארמון החלטנו לעצור ולאכול ב Schönbrunner Stöckl & Dinnertheater . מדובר במקום עם חצר מקסימה וחדרים יפים עוד יותר. המחירים גבוהים (הרי זו מלכודת תיירים) אך המנות היו טעימות, אכלנו גבינת כבש מותכת העטופה בבייקון על מצע של סלט ירקות ומנת מרק בקר קטנה. הבירה הייתה קרה ומרעננת. גם המלצרית הייתה נורא נחמדה. סך הכל לא הצטערנו שעצרנו לאכול שם.

ארמון שנברון.

זהו אחד מהארמונות הגדולים והמרשימים של קיסרי אוסטריה. בגן העצום שלו יש מבוך העשוי מגדר חייה, גן חיות, פסלים ומזרקות. מדובר בפארק משובב נפש שבליבו גבעה שממנה נשקף נוף מדהים של העיר.

האם זה אתר חובה? למי שלא חזה בארמונות אירופאים מפוארים והגנים הנלווים אליהם – בוודאי!! אנחנו התרשמנו אבל לא יותר מדי. למי ששבע מארמונות וגנים מפוארים הייתי ממליץ לו לוותר על האטרקציה.

רחצה בנהר הדנובה

גל חום כבד פקד את וינה. למזלנו, במהלך הביקור שלנו בעיר גל החום היה רק בראשיתו ולכן לא סבלנו. כן היה חם ממש רק בשעות השיא של היום. ולכן, החלטנו ללכת להתרחץ ולהתרענן במים הקרירים של נהר הדנובה.

בעיר יש מספר חופים מוכרזים. הבעיה, כביכול, הייתה שלא לקחנו אתנו בגדי ים. מבחינתנו זו כמובן לא הייתה בעיה. ראשית – אנחנו מאמינים בתרבות הגוף החופשית (המוכרת יותר בחוגים הרחבים בתור נטוריזם או נודיזם) ושנית הגרמנים, כולל הגרמנים האוסטרים, גם מאמינים בה. יש מספר חופים המוגדים כחופים נודיסטים ואחד מהם הוא FKK Donauinsel Lobau. מדובר ברצועת חוף של מספר קילומטר. בחלקים ממנה יש מדשאות עם שולחנות, מתקנים לירידה נוחה למים ולשכיבה לצד הנהר ומסעדות קטנות. במים אפשר לפגוש מדי פעם דגים וברבורים.

כאמור, כל מה שצריך זה מגבות ובד לישיבה עליו. בגדי רחצה לא מחייבים. למקום באים משפחות, זוגות ופנסיונרים בודדים. היה ממש כיף, המים היו קרירים ונעימים ו-הטבע היה נפלא.

הוראות הגעה: לוקחים מטרו לתחנת Donaustadtbrücke  (900 מטר משם יש גם חוף מוכרז עירוני רגיל ומאובזר) ואז אוטובוס  B92 עד תחנת LobgrundstraSe. משם יורדים 5 מטר אל החוף.

Jazzland

החלטנו לסיים את היום  בהופעה חייה ולכן נסענו אל בר הג'אז האגדי הזה.

ההופעה שהייתה שם הייתה מרשימה מאוד. מרגשת ממש. כאילו ישבנו בניו יורק בשנות השלושים. הכל היה מקצועי. הכניסה לא הייתה זולה, 18 יורו לאדם, אך זה היה שווה כל סנט. מקום קטן ואינטימי שמכניס לאווירה. כמובן שניתן להזמין במקום לאכול ולשתות. היה באמת מדהים.

אתר: https://www.jazzland.at/e_index.htm

כתובת: Franz-Josefs-Kai 29, 1010 Wien

ההופעה הייתה של בטי סמפר. הנה קטע מהופעה שלה בשיר שהיא שרה במועדון

יום 3 – שווקים, מוזאון ומרחצאות

את היום האחרון שלנו בוינה התחלנו עם ה-

נאשמרקט

זהו שוק מקסים עם דוכני אוכל וחנויות קטנות. מקום נהדר לאכול בו ארוחת בוקר או ארוחת עשר. לדעתי האישית זהו גם מקום שהוא חובה לכל תייר. כאן ניתן למצוא מאכלים מעניינים ומציאות אחרות. בימי ראשון בבוקר עד הצהריים הוא גם הופך לשוק פשפשים מגניב. בו אפשר להשיג תוצרת שאינה בהכרח סינית. בשוק הפשפשים אנחנו קנינו תקליטים לפטיפון ובשוק הרגיל רכשנו סבונים מעשה יד ומיני תה שונים. גם למי שלא מתכוון לקנות שום דבר מומלץ לטייל במקום, להריח, לטעום או לעצור לאכול. כמו כן השוק נמצא בשדרה יפה ביותר בין תחנת המטרו Kettenbrückengasse לתחנת Karlsplatz.

לאחר מכן המשכנו ללכת במסלול רגלי ועברנו ליד הכנסייה הלותרנית המרשימה קארלסקירכהואחרי שלוש דקות הליכה גם חזינו בפסל המרשים לזכר חיילי הצבא האדום שהפילו יחד עם בני הברית את הנאציזם באירופה. 2 הנקודות הן מקום נפלא לשבת בו ולאכול איזה כריך או שטרודל וינאי.

משם ברגל המשכנו אל היעד שלנו –

מוזאון בלוודור העליון

מדובר באחד מ-שלוש מוזיאונים בני אותו שם והגדול בהם.  הוא שוכן בארמון הבלוודור, ארמון עצום ומרשים המוקף גנים מפוארים. בפנים ניתן למצוא יצירות אומנות חשובות כמו גבירת הים של ארנולד בוקלין, הנשיקה של גוסטוב קלימט (לצד עוד יצירות אחרות שלו), "המשפחה" של אגאן שילה ועוד עבודות של אומנים רבים וחשובים. הוא לא מהמוזיאונים הגדולים של וינה, אם כי הוא די גדול,  והוא יחסית מרוחק מהמרכז אך בהחלט שווה ביקור. אה, והוא ממוזג היטב – שזה חשוב בימים החמים של אוסטריה.

אתר: https://www.belvedere.at/en/current-exhibitions

עלות כניסה: 18 יורו.

שעות פעילות: מ 10:00 – 18:00 (יום שני סגור)

כתובת: Prinz Eugen-Straße 27, 1030 Wien

therme wien

אני וזוגתי אוהבים מרחצאות. מה זה אוהבים? מתים על מרחצאות! ורצוי שהו יכללו בתוכן סאונות מסוגים שונים, ג'קוזי ובריכה מחוממת. ומאוד רצוי שחלק מהמתחם יהיה בגן בחצר פתוחה. וגם רצוי מאוד מאוד שזה יהיה מתחם חופשי מטקסטיל (נודיסטי או נטוריסטי) כי אנחנו שונאים ללכת למרחצאות "בבגדים". באים גם להתרחץ במרחצאות אז אין סיבה שאנשים יתקלחו בבגדים.

המרחצאות התרמיים של וינה ענו על כל ההגדרות האלו.

כמו במקרים רבים באירופה מתחמי המרחצאות מתחלקים לאזור עם המון בריכות ומגלשות מים (ממש כמו בפארק מים) בו ניתן להסתובב עם בגדי ים – שזה פחות עניין אותנו. ואזור של סאונות, עם בריכות וג'קוזי, בו בגדי הים אסורים.

במתחם יש –

חצר גדולה עם עצים ומקומות ישיבה המקיפה בריכה מחוממת וג'קוזי ענק. סביב עומדות שני סאונות יבשות וגדולות. מאחוריהן יש שני כניסות. האחת לקפיטריה (משלמים ביציאה), והשנייה היא הכניסה למתחם המקורה הכולל בריכה קפואה ומספר סאונות יבשות ורטובות. כשהרטובות שונות זו מזו באופיין, בעוצמת  החום ובריחות הנעימים שהן מפיצות.

בתרמה וינה יש בנוסף גם אזור סאונות המיועד לנשים לחוד ולגברים לחוד (לאלו, בעיקר התיירים, הפוחדים מעירום בני או בנות המין השני) אך עקב הפתיחה החלקית של המתחם בימי הקורונה החלק בו מתבצעת הפרדה בין המינים היה סגור. נותר פתוח רק החלק המעורב מגדרית אותו תיארתי. אני וזוגתי לא התכוונו גם ככה להיפרד במהלך השהות שלנו במרחצאות.

הקורונה גם פגעה בטקסי האופגוסט (האינפיוג'ן) המתבצעים מסורתית על ידי הבלן. דבר שהעציב אותנו מאוד. הטקסים מלאי ההפתעות היו בין החוויות האהובות עלינו במהלך כל ביקור במרחצאות האירופאים. אך עקב המצב הם בוטלו. במקום זה הבלנים, אחת לרבע שעה, פשוט פיזרו קרח עם שמנים או תוספות מיוחדות על הגחלים בסאונות שונות. מין פיצוי קל.

עוד עוגמת נפש שגרמה הקורונה הוא הגבלת הנוכחים במתחם. על כל אדם שלא נרשם מראש ושרצה להיכנס היה צריך אדם אחר לצאת. ולכן חיכינו 40 דקות בערך בתור בכניסה.

שילמנו 21.5 יורו לאדם כדי להיכנס וכדי לקבל לוקר ו- 5 יורו להשאלת מגבת. כאמור באנו בלי שום ציוד רחצה.

אתר :https://www.thermewien.at/

תמונות להמחשה מהמרשתת -

הגיע ערב. אכלנו אוכל תאילנדי בבית קפה בתחנת ה- HBF ו-חזרנו למלון. ההמראה שלנו לארץ התקיימה מוקדם בבוקר למחרת ולכן החלטנו לישון מספר שעות לקראתה. מראש, דרך המלון, הזמנו מונית לשדה התעופה בעלות של 45 יורו. יש דרך להגיע בלילה לשדה התעופה בתחבורה ציבורית אך החלטנו לבזבז כסף יקר כדי  להרוויח כמה שעות שינה לפני הטיסה ולמען נוחות מסוימת. לא ממש הצלחנו להירדם. אחרי שנה וארבע חודש של אי יציאה מהארץ ומלא געגועים לאירופה שנלוו לכך לצד חשש מפני העתיד לאור התחלואה החדשה בווריאנט ההודי (דלתא) המחשבות כרסמו בראש. הביקור שעשינו היה קצר מדי ומאט מדי. מאט אבל עדיף מכלום. אחרי הכל ביומיים וחצי הספקנו לא מאט חוויות ועשינו וראינו את הדברים שבגללם, בין היתר, אנחנו אוהבים את אירופה. נקווה שננצח במהרה את הווריאנט הבא ונטוס שוב. לגיחה או לחופשה ארוכה.

עוד אטרקציות -

כפי שהזכרתי בהתחלה של הפוסט, לפני הביקור הזה כבר ביקרנו בוינה בטיולי יום מפראג ובודפשט. לכן אני רואה לנכון להזכיר בפוסט זה את האטרקציות אותן ראינו בביקורים הקודמים. אז להלן –

ביקור בוינה מפראג ב 2015 –

הגענו לוינה בטיול מודרך מפראג. הנסיעה יחסית ארוכה 4.5-5 שעות בדרך לכל כיוון. במהלך הטיול הזה, בייחד עם המדריכה, ביקרנו בעיר העתיקה. אך היות והזכרתי אותה כבר למעלה אתאר 2 אטרקציות באזור שביקרנו בהם לאחר שהמדריכה נתנה לנו שעות מספר זמן חופשי:

ה-קריפטה הקיסרית.

מתחת מכנסיית של מסדר הנזירים הקפוצ'ינים שוכנים קבריהם של קיסרי בית האגסבורג וצאצאיהם שנחלת הקבר הזו עודנה שייכת להם גם היום. הקברים שלהם מפוסלים היטב ומהווים יצירות אומנות מצמררות אך מרשימות. מעולם לא הוקסמתי כל כך מארונות קבורה. הזוי.

כתובת: Tegetthoffstraße 2, 1010 Wien, אוסטריה

אתר: https://www.kapuzinergruft.com

מוזיאון לאופולד

הגענו למוזיאון בעיקר בשביל יצירותיו של גוסטוב קלימט ואגאן שילה אך חזינו גם ב-המוני יצירות אחרות ומרשימות. בייחוד יצירותיו של לאופולד רודולף שהמוזיאון קרוי על שמו. זהו גם מוזיאון חדש יחסית ונוסד ב 2001. הוא נמצא ב-רובע המוזיאונים הצמוד לעיר העתיקה והוא בהחלט שווה ביקור.

אתר:  https://www.leopoldmuseum.org/en/exhibitions/current

שעות פעילות:  10:00 – 18:00 (ימי שני ושלישי סגור)

כתובת: Museumsplatz 1, 1070 Wien,

ביקור בוינה מבודפשט ב 2017 –

כשהגעתי לוינה ברכבת הדבר הראשון שרציתי לראות זה את חזית בניין הפרלמנט הנפלאה (שפספסתי בביקור הקודם)  והרטושה (בניין העירייה) המרשימה.

ואחרי כן בחרנו ללכת למוזיאונים -

המוזיאון לתולדות האומנות

בכיכר מריה תרזה עומדים 2 ארמונות מרשימים. אחד מהם משמש כמבנה המוזיאון לאומנות (השני הוא מוזיאון טבע). חלק מהמוזיאון מוקדש לאומנות היסטורית. למעשה החלק הזה לא הוא לא פחות  ממוזיאון ארכאולוגיה מרשים המלא בממצאים אומנותיים מהעבר. ממצאים המגיעים מ- מצרים, המזרח התיכון ויוון העתיקות. פסלים, תכשיטים וכלים אחרים הפותחים חלון אל פאר העבר. יופי הציוויליזציות הקדומות. חלק אחר של המוזיאון מוקדש לאומנות העת החדשה. מאומני עידן הראנסנס ועד לגדולי אומני המאות השש עשרה והשבע עשרה. מוזיאון יפיפה ומרשים מאוד.

אתר: https://www.khm.at/

כתובת: Maria-Theresien-Platz, 1010 Wien,

מוזיאון אלברטינה

ממש ליד בניין האופרה נמצא המוזיאון החשוב הזה. בגלריה יש שלוש קומות של אומנות מודרנית. האוסף הכי גדול של המוזיאון הוא של אגן שילה אך יש בו גם אוספים של פיקסו ומונה. בתחתית המוזיאון יש גם חלק המוקדש לראשית הקולנוע. מכל מוזיאוני האומנות של וינה זה התחבב עלי מעל כולם.