לתיאור הכללי של היעד, לטיפים עליו כמו גם לחלק הראשון של הטיול שלי בעיר סנקט פטרסבורג יש להיכנס לקישור הבא:
סנקט פטרסבורג – חלק 1

יום 5 – הפטרגוף.

אחד מיעדי החובה לכל מי שמבקר בעיר סנקט פטרסבורג הוא ארמון הקיץ של פטר הגדול ויורשיו הנמצא כ-30 ק”מ מהעיר על חופיו של המפרץ הפיני. מסופר כשבסוף המאה ה-18 ביקר במקום שגריר צרפת, שאל אותו הצאר הגדול פטר “האם ישנו ארמון בצרפת עם כזה נוף יפה לים?” – השגריר הנבוך נאלץ להודות בשלילה והדבר התפרסם בעיתונות של פריז. במידת מה הפטרהוף זה הוורסאי של הצאר הרוסי והוא כולל ארמון מפואר וגנים מסחררים ביופיים.
כדי להגיע לשם מומלץ לקחת רחפת מהירה על גדות הניבה מאחורי הארמיטאז' (700 רובל) ומי שלא מתכון לטייל בעיר שליד הארמון אפשר לקחת כרטיס הלוך וחזור.
למי שיגיע לגני הפטרהוף מומלץ ללכת מיד ולבקר קודם כל בארמון עצמו כי התור לשם מטורף, אך הארמון מדהים ושווה את ההמתנה. בקיץ ובחגים יש כמות מוגבלת של כרטיסים לארמון וזו סיבה נוספת מודע מומלץ להתחיל את הביקור ממנו. הארמון מדהים גם מבחוץ וגם מבפנים – בעיקר חדר הכס והריקודים. הוא כל כך יפה עד כי הנמצאים בו עלולים להתבלבל ולחשוב שהוא באיזה אגדה מצוירת של דיסני שראו בילדותם.
בכניסה לגנים יש בית קפה יקר אך האוכל בו לא רע (700 רובל לאיש כדי לשבוע) – ממליץ על הבורשט שלהם והבלינצ'ס עם הבשר.
 בגנים אפשר להסתובב שעות ולראות את המזרקות המדהימות והפסלים המרשימים . הנקודה היפה מכל היא המזרקה עם הפסלים המוזהבים מול חזית הארמון שממנה מתחילה התעלה לים. זוהי מזרקה של פסלי זהב נוצצים , בעיקר דמויות מהמיתוסים, כשבמרכזה עומד פסלו שמשון הגיבור באקט המפורסם של שיסוע פי האריה. וזו רק מזרקה אחת מיני רבות. כל מרחב הגנים מלא באגמים ומזרקות מדהימות ואפשר לטייל שם שעות.

בערב לקחנו מטרו לשכונות שנמצאות בפרברים של העיר. המטרה הייתה לבקר בתאטרון קטן בשם “MASTERSKAIYA” שהוא מין תאטרון פרינג'. במקום חזינו במחזה בשם איוואן והשד – סיפורו של אתאיסט בשם איוואן שתוהה לילה שלם האם להסגיר את עצמו למשטרה כי אחיו הואשם בפשע שביצע איוואן עצמו. רק שהוא לא בטוח מדוע כדאי לו לעשות את זה אם אין הוא מאמין במשפט אלוהי. ואז תוך כדי הרהורים מבקר אותו שד ערמומי… היה מגניב. ממליץ על התאטרון לדוברי הרוסית (1000 רובל לכרטיס). חוץ מזה משעשע היה לראות את הבנייה הסובייטית שהחליפה בסופו של דבר את הארכיטקטורה האירופאית הקלסית.

בערב הלכנו לבר ג'אז DOM7 הנמצא ממול לכנסיית הדם השפוך וזכינו בהנאה מאוכל טוב, בירה טובה ומג'אז בהופעה חייה. מחירים סבירים. אפשר להגיע בהחלט. הרי פטרסבורג היא בירת המוזיקה של רוסיה.

יום 6 – עיירת הצארים.

בעיירת הצארים גם שוכנים ארמון מפואר וגנים מרשימים. המקום גם הוא נמצא מחוץ לעיר פטרסבורג בעיירה המכונה פושקין. הגנים מדהימים והארמון מוזהב ועוצר נשימה. גם פה התור לארמון מטורף אך לחלוטין שווה את הזמן המבוזבז (וכדי לא להגיע למצב של המתנה מעל שעה רצוי להגיע מוקדם) וגם פה הגנים מדהימים ואפשר לטייל בהם שעות. הפעם החלטנו לרחם על רגלינו ובעלות של 250 רובל לקחנו רכב חשמלי שייקח אותנו לסיור מקיף בגנים – לא הצטערנו על זה ואנו מליצים לאחרים לעשות את זה גם כדי לחסוך זמן וגם כדי לא להתעייף יתר על המידה. יש מוזיאונים קטנים מחוץ לארמון כמו המרחצאות המשוחזרות ששוות הצצה פנימה.
 אודה ואומר שזו הייתה חוויה מדהימה – ארמונות, אגמים וגשם קליל של יום סגריר. ומי שחושב שאם הוא היה בפטרהוף אז אין לו סיבה להגיע לעיירת הצארים הוא טועה. למרות הדמיון מדובר במקום שונה ובחוויה קצת שונה. המסעדות במקום נורא יקרות כך שעדיף לקחת אוכל מחנות ליד המלון.

יום 7 – אנדרטת הניצחון והמוזיאון הרוסי.

ביום האחרון החלטנו לראות קצת מהאלמנטים של העיר מהמאה ה-20 ולהגיע למונומנט הניצחון על המצור הנאצי במלחמת העולם ה-2. כדי להגיע לשם – יש לרדת בתחנת המטרו MOSKOVSIE VROTA של הקו הכחול. מיד מתגלה בניין העירייה הסובייטי על סמליו ומולו כיכר הענקית המקשטת על ידי פסל עצום של לנין. משם יש ללכת הליכה של חמש דקות אל המונומנט המדהים לכבוד ניצחון על הנאצים. המונומנט כולל פסלים ואש תמיד לכבוד החיילים והתושבים ששרדו את המצור הנאצי שהיה על העיר במלחמת העולם השנייה.
בשנת 1941 עם פלישת הנאצים לברית המועצות והתקדמותם, תושבי סנקט פטרסבורג בנו את ההגנות של העיר ויחד עם הצבא הם הגנו עליה בעקשנות. הם חיו במשך שנתיים תחת מצור קשה, ללא חשמל או מים זורמים. האוכל היה כה מועט עד כי אנשים באלפים מתו מרעב, מקור ומההפצצות המתמידות. המונומנט בהחלט מעביר את התחושות שהוא מעוניין לייצר. בפנים יש מוזיאון קטנטן לזכר המצור הקשה וגבורת האנשים. בין המדגמים יש לשים לב ל”לחם” הקטן שהיה מנת המזון היומית של אנשי העיר.

המוזיאון הרוסי (500 רובל) הוא המוזיאון השני של העיר, אחרי ההארמיטאז', שאני מגדיר כמוזיאון שחובה לבקר בו. יש בו אומנות רוסית החל מאיקונות מימי הביניים ועד ליצירות אומנות מהתקופה הסובייטית. מוזיאון מדהים ומרתק. בין הכוכבים שלו יש לציין את ישיבת הממשלה של ניקולאי השני ואת האביר הרוסי בצומת הדרכים. הוא נמצא לא רחוק מכנסיית הדם השפוך ותחילת שדרות נבסקי. מול המוזיאון עומד פסל יפה של פושקין בכיכר הקרויה על שמו.

בערב הלכנו לפארק השעשועים של פטרסבורג, קצת רכבות הרים וזה… לא שווה תיאור אבל אם אתם עם ילדים סעו במטרו הסגול לתחנת KRESTOVSKY OSTROV לכמה שעות של מתקנים וכיף. לצערנו החשיך ולא הספקנו להגיע לפארק המנוחה המרכזי העצום ולמקדש הבודאיסטי שלידו.
 חזרנו למלון ולקחנו מונית לשדה התעופה.

בדרך נפרדנו מהעיר המדהימה הזו בלילה, מהחלון של המונית, ראינו את התעלות היפות, את הגשרים הפתוחים, את הארמונות המוארים. חזינו בספינה האגדית אואורה מימי המהפכה הרוסית.
 כשנסענו במונית ושמענו את צלילי הרדיו הרוסי הבטחנו לעצמינו שכאשר נבקר שוב ברוסיה נכלול בביקור כמה ימים בעיר הצארים, בחלון הרוסי לאירופה, ב-ונציה של הצפון, בעיר הגיבורה – עירו של פטר!