אזהרה: זהו פוסט על פראג המיועד בעיקר למתקדמים!

עד הנסיעה הנוכחית כבר הייתי פעמיים וחצי בפראג. כשהגעתי לעיר המקסימה הזו בפעם הראשונה רציתי להספיק ולראות את הכל, לראות את כל האטרקציות שבה. ולכן מיהרנו ודילגנו בין נקודות החן השונות בעיר. לא רצנו אבל גם לא הלכנו בנינוחות יתרה כי הייתה לנו תכנית גדושה באתרים. כשהייתי בפראג בפעם השנייה - עשיתי השלמה של כל מה שלא הספקתי לראות ולעשות בה בפעם הקודמת, הראשונה. בפעם השלישית כאשר נחתתי בשדה התעופה שלה, זה היה בדרך לשוויץ הסקסונית, גם אז עשיתי השלמה קטנה של מה שלא הספקנו בפעמים הקודמות.
 ברצוני לומר, שעד הנסיעה עלייה מספר הפוסט הנוכחי כבר הספקתי לבקר בכל האתרים המרכזיים והפחות מרכזיים שיש לפראג להציע.

הפעם הגעתי לפראג כמעת במקרה, כמעת ללא תכנון מראש. התפנה לי בצורה פתאומית סופ"ש, מחמישי עד מוצ"ש, והחלטתי לטוס למקום פלוני ולא משנה לאן. במקרה, מצאתי טיסה לפראג במחיר נסבל (אך לא זול) בדיוק בתאריכים המדוברים. והיות והעיר הזו יפה בצורה יוצאת דופן והיא גם לא יקרה - החלטתי לבקר בה עוד פעם. הזמנתי כרטיס טיסה עם ישראייר במחיר 280 יורו לאדם ללא מזוודות וארוחות.
הנקודה אליה אני חותר היא שכתוצאה מהעובדה, כאמור, שעשיתי את כל נקודות החן המרכזיות של פראג זכיתי בטיול נעים ורגוע באחת הערים היפות באירופה.
הטיול כלל בעיקר שוטטות ברחובותיה היפים של העיר וכניסה למספר אטרקציות פחות חשובות.
 מי שרוצה לקרוא על האטרקציות היותר מרכזיות שיש לפראג להציע שיכנס לקישורים הבאים:

פראג - חלק א'
פארג - חלק ב'
יום בפראג

בפוסטים שבקישורים הנ"ל אתם תקראו על השעון האסטרונומי המרשים, על כיכר ואצלב, על קתדרלת ויטוס האדירה, על רחוב האלכימאים המקסים, על גבעת וישהרד המסתורית, על גבעת פטרוז'ין ועל קבר המהר"ל שעל יד בתי הכנסת העתיקים ועוד.
 בקיצור, אם תיכנסו לקישורים למעלה אתם תקראו על אותם הדברים שעבורם באים התיירים לפראג.

לאומת זאת, בסיקור הנוכחי של הטיול שלי לפראג, בפוסט הזה, אתם תמצאו בעיקר מידע למתקדמים ממש. מידע עבור אלו שכבר היו בנקודות החן העיקריות בעיר.
 אך למרות שבפוסטים הקודמים על פראג כבר כתבתי מידע כללי על הבירה הצ'כית אוסיף מספר עדכונים והמלצות כלליות:

לינה

הזמנו חדר זוגי ל- 2 לילות במלון Hotel Páv. שילמנו על כך 418 ₪. ואף שהזמנו חדר לזוג קיבלנו חדר לשלושה שזה נחמד. סך הכל מדובר בחדר סביר בגודלו ונקי מאוד.
המיקום של המלון לא רע. הוא לא ממש במרכז, אבל הוא במרחק הליכה של 10-15 דקות מהאטרקציות המרכזיות בעיר (כיכר וואצלב והעיר העתיקה). המלון גם נמצא ליד תחנות מטרו ורכבת קלה שמהם ניתן להגיע לאטרקציות המרכזיות תוך 5 דקות נסיעה בלבד.
מצד שני מדובר באזור שקט עם מקומות יחסית זולים לאכול בהם הפזורים ממש סביב המלון.
 במרחק של 2 דקות הליכה נמצא סופרמרקט שבו אפשר להצטייד בציוד. ואילו במרחק הליכה של 5 דקות מהמלון אפשר להגיע אל הטיילת שלאורך נהר הואלטבה. המיטה הייתה נוחה. ארוחת הבוקר נורא פשוטה אבל מספקת. מקום סך הכל נחמד. הבעיה היחידה שהחימום היה חלש יחסית אך לא התלוננו על כך לצוות המלון כי זה לא הפריע לנו כל כך.

מזג אוויר בפברואר

ביקרתי בפראג בחודש פברואר והיה קריר אך סביר. ביום הסתפקתי במעיל חורף ושמתחתיו לבשתי חולצה ארוכת שרוולים ובערב הוספתי למכלול הלבוש שהיה על גופי גם פליז. רוב הימים היה מעונן ואף ירד מאט גשם . אם זאת כמעת ולא הזדקקנו למטרייה.

מקום מומלץ להמרת כספים

המטבע המקובל בצ'כיה הוא הקרונה הצ'כית ויש להמיר אליה את שטרות היורו. בשל כך שער ההמרה אצל החלפנים השונים, אשר נזיל מאוד בגלל "עמלות", יכול לעשות את ההבדל בין חופשה זולה ליקרה מבחינת הבזבוזים בעיר. מדובר לפעמים על פערים עצומים ולמדתי את זה על בשרי.
בכתובת jindřišská 12, 110 00 Nové Město, לא רחוק מכיכר וואצלב ומוזיאון אלפונסו מוחה ,נמצאת נקודת המרה משתלמת במיוחד. הכניסה שלה צמודה לכניסה לחנות מזכרות. יש למקום מספר חלונות המרה בתוך המבנה ולמרות זאת בכניסה אליו, לרוב, עומד תור ארוך.
אני ממליץ לא להיבהל מהתור - הסבלנות משתלמת מאוד במקרה הזה.
נקודה המרה לא רעה נוספת, בשם Alfa Prague, נמצאת בכיכר הרפובליקה .
שימו לב - מי שממיר את כספו במקומות לא טובים עלול למצוא את עצמו, בדיעבד, משלם פי 1.5 או 2 על ארוחותיו ובזבוזיו. וזה חבל.

יום 1 - מוזיאון אלפונסו מוחה ואמבטיית בירה

המקום הראשון שבו ביקרנו היה מוזיאון אלפונסו מוכה אשר נמצא לא רחוק מכיכר וצלב.
 הוא מתחלק ל-2 אולמות לא גדולים. באולם הראשון מוצגים העתקים רשמיים (ליטוגרפיה) של יצירותיו של האומן ואילו בחלק השני מוצגות יצירות מקוריות שלו ותמונות. היצירות כוללות רישומים שהוא עשה, חפצים אותם אייר וציורים שצייר.

לגבי התמונות - הרי מדובר בתמונות של הדוגמניות שעל פי דמותן הוא יצר את האיורים המפורסמים שלו.
יש באתר גם סרט הדרכה על חייו של האומן.
מוזיאון נחמד שהוא לא חובה.
 אתר: https://www.mucha.cz/en/
שעות פעילות: כל יום מ 10:00 - 18:00
כתובת: Panská 7, 110 00 Nové Město, צ׳כיה
 עלות כניסה: 300 קרונה לאדם

לאחר הביקור במוזיאון החלטנו לאכול כמו מקומיים ב- Jídelna Světozor
ממש צמוד לכיכר וואצלב, ברחוב Vodičkova. בקומת מרתף של בניין Pasáž Světozor (בית הקולנוע המקומי) נמצא בית קפה עם אוכל צ'כי טעים שאוכלים בו מקומיים ויודעי דבר.
אני הזמנתי גולאש טעים עם לחם ומרק. בת הזוג שלי לקחה קניידלעך מקומי בתוך בצק, בצל מטוגן על פירה.
שילמנו 290 קרונות (כ- 30 שקל) עבור 2 מנות, מרק ושתייה.
היה מאוד טעים, זול והכי חשוב חוויתי.
 אתר: https://jidelnasvetozor.webnode.cz/
 היות והטיסה עמה הגענו לפראג הייתה טיסת בוקר מוקדמת, היינו עייפים. ולכן הלכנו לנוח בבית המלון.

לקראת ערב חיכתה לנו חוויה מיוחדת - אמבטיית בירה ב Beer Spa Bernard
עשינו את ההזמנה לאטרקציה הזו מבעוד מועד. כשבוע לפני הטיסה.
הגענו למקום כעשרים דקות לפני השעה שקבענו כפי שנדרשנו לעשות.
כמעת מיד לקחו מאיתנו תשלום ומאחרת חביבה הובילה אותנו לחדר הלוקרים.
היא אמרה לנו להשאיר את כל הבגדים שלנו בלוקר ולקחת משם סדינים, נעלי קרוקס ומגבות.
אחרי כן היא שלחה אותנו להתקלח. היא אמרה שעדיף להתקלח לפני הטיפול. וזאת על מנת שכאשר נצא מהמקום נוותר על המקלחת בערב ונאפשר לחומר המיוחד להישאר על העור שלנו כמה שיותר. שעשינו כדבריה. אחר כך היא הובילה אותנו לחדר שהיה שכור עבורנו למשך שעה.
בחדר, שהיה רומנטי להפליא, היו אמבטיית עץ מבעבעת כמו ג'קוזי, ברזי מים חמים וקרים, ברז בירה עם כוסות ומיטה.
האמבטיה הייתה מלאה בנוזל מיוחד שמחקה את החומרים מהם עשוי משקה הבירה. כראות עיניינו יכולנו להוסיף לאמבטיה מים חמים או קרים ושלוט על הטמפרטורה של הנוזל. במהלך הישיבה באמבט ניתן היה למלא מהברז, באופן חופשי, את הכוסות שהיו מונחות לידינו ב-בירת ברנרד. הבירה זרמה מהברז היישר מהחבית והייתה קרה וטעימה. המאחרת הסבירה לנו שאנו יכולים להנות משעה באמבטיה או לחלופין להישאר בה חצי שעה ואז המארחים יכסו אותנו על המיטה עם סדינים מיוחדים. בחרנו באופציה של השעה באמבטיה. לאחר מכן המארחת הראתה לנו את הפעמון שעמו אנו יכולים לקרוא לאנשי הצוות על מנת להזמין נשנושים לאכול, לבקש שיצלמו אותנו או כל דבר אחר.
 ואז עזבה אותנו.

אני מודה שאמבטיית בירה נשמע כמ משהו בנאלי ומיותר אבל זו הייתה חוויה ממש מדהימה ומומלצת. היא לא זולה. שלימנו עבור התענוג 107 יורו עבור זוג. קיבלנו עבור המחיר שעה באמבטיה, ברז בירה חופשי ו-2 בקבוקי בירות מיוחדות של חברת ברנרד בתור שי.
 כאמור, אפשר להזמין במקום נשנושים ומסאז'.

במידה והיינו מזמינים 2 אמבטיות בירה נפרדות אז המחיר היה יותר יקר. ניתן הזמין גם חדר עם 2 אמבטיות עבור 4 אנשים או חדר עם 3 אמבטיות עבור 3 אנשים או אף חדר עם 3 אמבטיות עבור 6 אנשים. למרות המחיר היקר מדובר מקום מעולה להפליא לבילוי זוגי או קבוצתי.
מומלץ להיכנס לאמבטיה בעירום אך ניתן לעשות זאת גם בבגד ים.
מאוד ממליץ.
 אתר:https://www.pivnilaznebernard.cz/en

בערב הלכנו להסתובב בהנאה בטיילת של פראג.
בשלב מסוים עצרנו לאכול במסעדת סושי פשוטה אך נורא אייכותית ולא יקרה.
 שם המקום הוא Wok & Sushi. המסעדה קרובה לבית הרוקד ונמצאת בכתובת Masarykovo nábř., 120 00 Nové Město . המרקים שלהם מאוד טעימים והרולים של הסושי אצלם גדולים מאוד, טעימים מאוד וטריים מאוד. שילמנו 800 קרונה (כ- 120 שקל) עבור 4 רולים ענקיים , 2 מרקים ו-2 בקבוקי בירה. השירות היה אדיב מאוד ואף נתנו לנו לשתות תה חופשי.

אחרי כן המשכנו לטייל לאורך הטיילת, כשהגענו לגשר קארל פנינו אל תוך העיר העתיקה ברחוב karlova והסתובבנו בעיר העתיקה והאהובה.
 כשהתעייפנו חזרנו למלון.

יום 2 - מרחצאות aqua palace praha

מי שעוקב אחרי הבלוג שלי יודע שאני חסיד של מרחצאות. בייחוד מרחצאות באירופה ובייחוד במהלך עונת החורף. והיות ובטיול הנוכחי מצאנו את עצמינו בעיר פראג בעונת החורף לא יכולתי לוותר על האווקה פאלאס, עולם המרחצאות של פראג. למעשה, המקום נמצא בעיירה קטנה בפאתי העיר בשם Čestlice. אומנם הוא לא מפואר כמו הוואבלי-ספא של ברלין או עצום כמו הטרמה-ארדינג של מינכן, עדיין מדובר במקום נהדר.

לגבי ההגעה למתחם - יש שמועות על אוטובוס חינמי וישיר המגיע מנקודה מסויימת בפראג ישירות לפארק המים. אך אנו עשינו את הדרך הארוכה ולקחנו את קו המטרו C עד לתחנת Opatov ומשם לקחנו אוטובוס מס' 328 עד ליעד. האוטובוס הגיע למקום תוך זמן קצר.

המקום מתחלק למספר מתחמים: אזור מגלשות וכיף, אזור רגוע ואזור הסאונות.
אזור הסאונות מוגדר כאזור ללא בגד ים, כלומר השהייה במתחם היא בעירום מלא כפי הנהוג בסאונות מערב אירופאיות. אין הפרדה בין גברים ונשים. יש האומרים שהמסורת של שהייה בעירום בסאונות של אירופה קשורה לעובדה שבד סנטתי, כאשר הוא מתחמם, מדיף גזים לא בריאים.
לא יודע אם זה נכון אבל אני כן יודע, ויסלחו לי אלוהי הצניעות, שזה פשוט כיף יותר.
אני ובת זוגתי כבר כמה שנים שתומכים בתרבות הגוף החופשי. כלומר, אנחנו לא בקהילה נטוריסטית או משו בסגנון ולא הולכים למפגשי עירום חברתיים כמו של העמותה הנטוריסטית או עמותת פשוט. אלא פשוט אנו מעדיפים להתרחץ ללא המועקה של בגד הים אם הדבר אפשרי.
זה גם חוסך את הסחיבה של בגד הים (שהופך לרטוב בסוף היום) והמגבת (שאפשר לשכור אותה במקום). פשוט לבוא, להוריד את הבגדים ולהתרחץ בכיף.
 אם זאת, לא חובה להסתובב בכל מתחם הסאונות בעירום מוחלט אלא ניתן ללכת בין הסאונות ולהיכנס לסאונות היבשות והרומיות עם מגבת או סדין.

עולם הסאונות עצמו מתחלק ל-3 אזורים - העולם הרומי, העולם הפיני והאזור שבחוץ. בעולם הרומי יש בריכה פושרת ומספר חדרי אדים לצד סאונות רומיות חמימות. בעולם הפיני יש 2 בריכות ג'קוזי ומספר סאונות יבשות בדרגות חום שונות באזור שבחוץ יש 2 בריכות זרמים ו-2 סאונות יבשות. ב 2 המתחמים האחרונים יש גם בריכות טבילה עם מים קפואים. כמו בכל בתי המרחץ המכבדים את עצמם גם פה מתקיימים ריטואלים של אפגוסטים, בלנים, המוסיפים עניין לביקור.
 למשל, ישנם בלנים המחממים את החדר בעזרת תנועות מגבת לצלילי מוזיקה ו / או מביאים פילינג למריחה על הגוף ו / או מחלקים תה בסוף התהליך. באחד הריטואלים אני זוכר שהיו 2 בלנים שחיממו את החדר לצלילי רוק כבד והבי מטאל ואילו בריטואל אחר הבלן שם חומר מנטה חזק על הגחלים והפיץ אותו בחדר. הריח היה כל כך חזק עד שפתח לי את האף, הגרון, העניים וכל נקבובית אפשרית בגוף. הייתה גם בלנית שעשתה ריטואל של מדיטציה עם כלים מיוחדים.
 בעולם הסאונות של האקווה פאלאס יש ריטואל כל שעה או חצי שעה.

אין צורך להביא אוכל או שתייה למקום. באקווה פאלאס יש מספר בתי קפה, אחד מהם בעולם הסאונות, שאפשר להזמין בהם אוכל ולשלם ביציאה. הזמנו מרק ודג טעימים ביותר. ואחרי כן גם הזמנו קינוחים ובירות.

מרחצאות מערב אירופאיות זו חוויה אמתית שאני ממליץ לא מפספס.
 אתר: https://www.aquapalace.cz/?lang=en
עלות כניסה: 860 קרונה לאדם
 שעות פעילות: 10:00 - 23:00

יום 3 - טיול נעים ברחבי העיר

בבוקר האחרון בטיול טיילנו רגלית בדרך להמרת הכספים ועברנו במספר נקודות חן.
 עצרנו ליד האנדרטה המיוחדת לזכרו של הסופר היהודי-צ'כי הנודע פרנץ קאפקא היא אנדרטת פרנץ קפקא (יש לו גם מוזיאון בעיר אשר לא פקדנו אותו). זוהי אנדרטה אטרקטיבית שנמצאת כל הזמן בתנועה.

עברנו במקרה גם ליד האנדרטה המציינת את העובדה שבאזור, מתחת לבתים, קבורים יהודים רבים כמו רבי שלמה יצחקי הנודע בפירושיו למקרא. האנדרטה הקטנה מלאה בבדלי סיגריות ואשפה וזה חבל מאוד.

בהמשך לקחנו רכבת קלה אל שוק Náplavka
המקום נמצא ממש על טיילת נהר ה-ולטאבה, על יד תחנת הרכבת הקלה Výtoň.
 השוק פועל בסופי שבוע. יש בו מיני מאכלים כפריים מיוחדים, פירות, גבינות, נקניקים, שוק פשפשים ועוד… כראוי לשוק כזה כמעת תמיד יש בו הופעת רחוב חייה איכותית.

אני נורא ממליץ לבקר במקום. אם תבקרו בו תתאפשר לכם חווית שופינג אותנטית ומהנה העדיפה בהרבה על השופינג שתעשו בעיר העתיקה. תוכלו להנות מתוצרת מקומית אמתית ולא מתוצרת פסאודו מקומית שהיא למעשה תוצרת סינית.
 כתובת: Unnamed Road 128 00, Nové Město, 128 00 Praha, צ׳כיה

אחרי שעה וחצי של ביקור בשוק המשכנו בהליכה רגלית אל המצודה של פראג. לאחר ארבעים דקות של הליכה נינוחה התחלנו לעלות על הגבעה שעלייה בנויה המצודה. במהלך העלייה עצרנו לנשנש ב Waffle Point U Kajetana. מדובר בבית קפה המתמחה בטרדלניק.
עבור מי שלא מכיר את הטרדלניק - מדובר בלחמניה מסוכרת ודקה שמכינים אותה מעל לאש.
כשהיינו במקום ב- 2015 הוא ניראה לנו הרבה יותר צנוע אם כי ממש מגניב. עכשיו הוא גדול יותר ועדיין מגניב. בת זוגתי לקחה טרדלניק רגיל ואני לקחתי טרדלניק מלא בקרם פטל וקצפת.
ממליץ על המקום מאוד.
 אתר: http://www.mls-bistros.cz/en

כתובת: Nerudova 248, 118 00 Malá Strana, צ׳כיה

היעד שאליו רצינו להגיע במצודה של פראג היה מתחם האומנות הפרה-מודרנית של הגלריה הלאומית. אך לצערי אני עשיתי טעות של מתחילים ולא בדקתי אם המקום פתוח. במקרה, הוא היה סגור לצורך החלפת תצוגה. בשאר האטרקציות במצודה כבר היינו בעבר.
 לכן הסתפקנו בתצפית על העיר ועשינו חושבים מה עושים הלאה.

נזכרתי שישנה תצוגה המוקדשת ליצירות של אלפונסו מוכה בכיכר וואצלב.
 גילינו עלייה ב 2015 כשביקרנו בגלריה לכבוד יצירותיו סלבדור דאלי הנמצאת באותו המתחם.
 בחרנו ללכת לשם. התצוגה של יצירותיו של אלפונסו מוכה נחמדה מאוד. אין בה יצירות מקוריות אלא רק העתקים רשמיים, לטורגפיות. היא לא גדולה במיוחד אך גם לא יקרה מדי. מדובר בעלות כניסה במחיר של 300 קרונה לבן אדם. בפנים יש מספר חדרים עם העתקי יצירותיו של האומן.
לא אתר חובה אך אפשר להקדיש לו שעה קלה. מומלץ גם לשלב את התצוגה עם הגלריה של יצירותיו של סלבדור דאלי הנמצאת באותו המתחם.
 אתר: http://www.centralgallery.cz/
 שעות פתיחה: 10:00 - 20:00

האתר האחרון אותו ביקרנו היה מנזר אגנס הקדושה מבוהמיה. מדובר במבנה מדייבלי מהמאה ה-12. כדאי לבוא למקום לקראת ערב כדי לחוש את אווירת ימי הביניים השורה בו.
מקום גדול, ריק ועתיק. הדממה השורה בו זועקת על עבר קדום. עבר בו נזירות הילכו חרישית בין כתליו בחרדת קודש. עבר בו התאורה היחידה בחלל העצום הזה בשעות הערב הייתה אור הנרות אשר השרו תחושה של שלווה.
מבנה באמת מרשים. הכניסה בחינם.
 צמוד למנזר שוכן המבנה של הגלריה הלאומית המוקדש לאומנות ימי ביניים - אך אנו לא נכנסנו אליו.

כתובת: U Milosrdných, 110 00 Staré Město, צ׳כיה

בדרך למלון, על מנת לאסוף את התיקים שלנו, עצרנו ליד בר-ספרייה(שהוא גם חנות ספרים) נחמד בשם Rybka Café.
מקום חביב לשתות בו בירה צ'כית ולאכול בו מנות קטנות המבוססות על גבינה או טוסטים.
יש בו אווירה נעימה, סטודנטיאלית משו, ואני ממליץ עליו לכל הנמצאים באזור במקרה או שלא במקרה.
 כתובת: Opatovická 1315, 110 00 Nové Město, צ׳כיה

זהו, אחרי כן אספנו את התיקים שלנו והתחלנו לנוע לכיוון שדה התעופה.
אחרי הביקור הרביעי בעיר הבנתי עוד יותר כמה פראג נפלאה. היא לא משעממת גם אם מבקרים בה מספר פעמים. היא כל כך יפה עד שניתן סתם לטייל ברחובות שלה שעות ולהנות מהאווירה שהיא משרה על הנפש. היא גם מספיק זולה כדי להנות מארוחות משובחות לשובע.
אין הרבה ערים כמו כמוהה כפראג.