אמסטרדם היא בירת ארצות השפלה, הידועה אצלנו בשם הולנד (למעשה זה שמו של המחוז המרכזי והעשיר של מדינת ארצות השפלה). אני יכול לומר בלב שזו אחת הערים היפות שראיתי.
יש בה תעלות רבות ומקסימות העוטפות את הבתים הציוריים ואילו אלו דומים יותר לצעצועי חג מולד מאשר לבנייני מגורים. כל אחד מהבתים שונה ומיוחד אך לכולם יש סגנון אחיד שיוצר סימפוניה הרמונית של צבעים ואבן. הרחובות נקיים ומטופחים מאוד. האנשים נחמדים, חייכנים וששים לעזור.
בעיר יש המון בתי קפה חמודים ו-ברים מקוריים, מאפיות למקומיים ומלכודות לתיירים. סירות שטות להן בנחת בתעלות ובדרכים יש המון רב של רוכבי אופניים שמכריזים בגלגליהם שהדרכים שייכות להם. לכל הטועים והתוהים – אמסטרדם היא לא רק ה-זונות השובבות של רובע האורות האדומים ו-הג'וינטים מסובבי הראש. לא ולא! אמסטרדם היא עיר של תרבות, היסטוריה ואומנות. יש בה מוזיאונים רבים ונחשבים שבהם מוצגות היצירות של גדולי היוצרים. האווירה בעיר מדהימה, יש בה מין כאוס של תיירים המעורבב ב-רוגע של מקומיים. האזור הכפרי שלה פשוט גורם להתעלות נפש ולו רק בשל נשימת האוויר הצח והנפלא שבא מ-ים הקרח הצפוני. אמסטרדם ראויה לתחרות על תואר ה-ונציה של הצפון עם העיר הקיסרית סנט פסטרסבטרג בכבודה ובעצמה!
היידד לאמסטרדם, היידד! אני צועק עם כוס היינקין ביד... או שמא זה האמסטל?
לא זוכר. כנראה הייתי שיכור מהעיר הזו.
 אז הנה הסיכום שלי:

טיסה

את הטיסה הזמנתי מראש אצל אל על. שילמתי 260 דולר על טיסת הלוך חזור לאדם, לא כולל מזוודות. זהו מחיר סביר אצל חברה שאינה לאו קוסט. אורך הטיסה הוא 5 שעות ונכללים בה ארוחה וסרטים.

מלון

המלון שבו ישנתי נקרא MEININGER Hotel Amsterdam City West.
 מלון בדרג 3 כוכבים שעלה לי 1300 שקל ל- 5 לילות. הוא אומנם נמצא באזור מרוחק ממרכז העיר אך היתרון שלו שהוא צמוד למטרו, לרכבת ולרכבת הקלה. זמן הנסיעה מהמלון הוא 10 דקות לשדה התעופה ו- 15 דקות למרכז העיר - פשוט נפלא. ליד המלון יש צרכנייה גדולה ומסעדה. בצרכניה ניתן לקנות אוכל טרי לחימום ובירות קרות לנשמה. המלון נקי והצוות נחמד מאוד. הוא שילוב חמוד בין מלון להוסטל לכן הוא כולל גם מטבח לשימוש אישי.

שפה ודת

המקומיים מדברים בשפה ההולנדית שהיא קרובת משפחה של השפה הגרמנית. אף על פי שעבור הישראלים זו שפה מוזרה ומורכבת בפועל זה לא חשוב - כי כולם כמעת בעיר יודעים לדבר אנגלית. המדינה היא חילונית אירופאית, יש פה ושם נוצרים דתיים ומוסלמים מהגרים. אבל רוב האנשים בעיר הקוסמופוליטית הזו ליברלים או תיירים.

מטבע, מחירים ותחבורה ציבורית

המטבע במדינה הוא היורו. המחירים יקרים מאוד.
 אכלנו במסעדה זולה יחסית והדבר עלה לנו 30 יורו לזוג. כדי לחסוך בעלויות מצאנו מקומות של מזון מהיר דבר שהוזיל את העלות של הארוחה ל 12 יורו לזוג. אפשר לקנות ברשתות גם מזון לחימום. לרוב זהו מזון טרי וטעים (זו ממש לא מנה חמה ישראלית). עלות של מנה בסגנון תהיה בגובה של 2-3 יורו סך הכל.

חופשי יומי בתחבורה הציבורית עלה לנו פחות מ 8 יורו. התחבורה מהירה ונפוצה. ברכבת הקלה, שכמות הקווים שלה יכול להתחרות בקווי האוטובוס, יש אפילו מודיעין שיושב ממש בתוך הקרון ועוזר להגיע ליעד.

מזג אוויר בתחילת נובמבר

מזג האוויר נע בין 10-15 מעלות ביום ו 5-8 מעלות בלילה. קר, אבל לא בגלל המעלות הנמוכות אלא בשל הרוח (לא סתם יש במדינה תחנות רוח מימים עברו). יש גשם שבא והולך אך רק למשך כמה דקות בכל פעם.

משטר ו-ויזה

הולנד היא מדינה דמוקרטית (מונרכיה חוקתית) מרכז אירופאית טיפוסית וחלק מהאיחוד האירופי.
 יש לה מספר ערי-מושבות מעבר לים. בנוסף הולנד, ביחד עם עוד 3 מדינות שהיו בעבר המושבות שלה, מהוות קונפדרציה בשם ממלכת הולנד (כמו חבר הממלכות הבריטיות אם כי שם המלך הוא מלכה האישי של כל מדינה המתקיימת בנפרד מהאחרות). כמו בכל אזור שנגן - ישראלים לא זקוקים ל-ויזה ויכולים לשהות בהולנד 3 חודשים ברצף ללא שום בעיה.

הגעה

משדה התעופה למלון הגענו ברכבת ישירה תוך 10 דקות. שדה התעופה ענק אך יש בו נקודות מידע שעובדיהן עוזרים מאוד לתיירים. קנינו כרטיס נסיעה בעלות של פחות מ-6 יורו. הרכבת נוחה ובתדירות גבוהה. ההגעה למלון הייתה בשעה מאוחרת כך שאחרי הצ'ק אין במלון לקנות ארוחת ערב ומשם ישר לישון.

היום הראשון – מרכז העיר

קמנו בבוקר ולקחנו מטרו לתחנת Amsterdam Vijzelgracht. מדובר במרחק הליכה קצר מתחנה זו לכיכר המוזיאונים (או רובע המוזיאונים) ולמוזיאון ה-היינקין. חשבנו לבלות יום שלם ברובע אך לאחר שגילינו שהיום הבא אמור להיות גשום החלטנו להסתפק ב-מוזיאון וואן גוך בלבד ולדחות את שאר המוזיאונים למחר. עשינו זאת כדי להיות תחת קורת גג במהלך הגשמים. למה את מוזיאון וואן גוך לא דחינו? כי צריך להזמין אליו כרטיסים באינטרנט ומומלץ לעשות זאת לפחות כמה ימים מראש. ואנחנו הזמנו כבר כרטיס. הכניסה הייתה בעלות של 15 יורו (שמעתי שהתייקר) ואת ההזמנה עשינו באתר הבא:
 מדפיסים את הכרטיס ומראים לשומרים בכניסה. המוזיאון מגניב ומציג את היצירות של האומן כמו גם יצירות של אלו שהשפיעו עליו. שלוש קומות של יצירות מפורסמות. לנו שעתיים של ביקור הספיקו לנו בהחלט.

משם לקחנו מטרו למרכז העיר, לתחנה המרכזית, וטיילנו לאורך התעלות.
עצירת אוכל עשינו באחד מסניפי ה- FEBO. מדובר במין רשת מזון מהיר השוכב בתוך מכונות לצד מטבח המכין אותם. מנה של בשר או צ'יפס קטנה עולה 2 יורו. נחמד לאכול בקטנה ובזול.

- מוזיאון אדונינו שבעליית הגג או Ons' Lieve Heer op Solde:
נמצא לא רחוק מהתחנה המרכזית בכתובת: Oudezijds Voorburgwal 38.
 אתר: https://www.opsolder.nl/en
 הסבר קצר: הולנד בראשית העת החדשה הייתה שייכת לבית הגסבורג ששלט בספרד, באוסטריה ובאימפריה הרומית הקדושה (גרמניה). מהמאה ה-16 שטפו את אירופה מתאים שנים של מלחמות דת בין נאמני הכנסייה הקתולית לזרמים הפרוטסטנטים. במאה ה-16 אנשי אזור ארצות השפלה בראשות ויליאם מאורנז' פתחו במרד דתי נגד הכתר הספרדי במה שכונה מלחמת 80 השנה. במהלך המלחמה הוקמו הרפובליקות המאוחדות (שיהפכו בהמשך לממלכת הולנד) אשר בירתם הייתה העיר אמסטרדם. הדת הרשמית בעיר הייתה הנצרות הפרוטסטנטית. בעיר הייתה סוג של סובלנות דתית ולכן לקתולים אושר להחזיק חדרי תפילה פרטיים בבתיהם. עשירים קתולים ניצלו עובדה זו ו-הפכו מספר קומות בעליית הגג של ביתם לכנסייה. המוזיאון המדובר הוא אחד מהם. הטיול בבית נהפך למעניין בזכות ההדרכה האלקטרונית. שם המבקר ייהנה להכיר הן את הבית ההולנדי של תור הזהב של ארצות השפלה והן את הטיפוס של הכנסייה הסודית. ההסברים מעניינים ו-הנוף מעליית הגג משגע.

בהמשך הרחוב היפה נמצאת כנסיית אודה קרק. היא יפה מבחוץ אך מבפנים היא עירומה מבחינת האומנות שבה. זו תוצאה של התנגדות הנוצרים ה-פרוטסטנטים לפיסול בפולחן. למרות זאת הכנסייה עצומה בגודלה ושווה ביקור.
 עלות כניסה - 10 יורו.

משם עברנו ליד כיכר דאם המפורסמת והשווקים היקרים שלה.

ליד הכנסייה ו-מעבר לתעלה נמצא רובע האורות האדומים. הוא שווה טיול בשל יופי הרחובות שלו (בייחוד בשעת שקיעת השמש). מדי פעם נגלים חלונות ראווה שבו הנשים העוסקות בזנות מוכרות את שירותי המין שלהן. מדובר במספר סמטאות ותו לא ויש שמועות שהעובדות בהן יסולקו לבתי מלון בעתיד הנראה לעין. חלקן משועממות עם אייפון ביד וחלקן יוצרות אנטרקציה משעשעת עם העוברים והשבים. ו-יש מלא קופי שופ בכל פינה. זהו.

ב 17:00 חזרנו למטרו על מנת להגיע לספא המושלם והמדהים spa zuiver
 אתר: https://zuiveramsterdam.nl/en/spa
 הספא צמוד ל-מלון. המלון בעל ביקורות בינוניות אך הספא פשוט נהדר. הוא אטרקציה תיירותית בפני עצמה. החיסרון היחיד שלו זה שהוא נמצא ממש בקצה העיר.

המקום לא זול. עלות הכניסה ליום שלם היא בגובה 37 יורו. לאחר השעה חמש בערב העלות יורדת ל- 29 יורו. במתחם ניתן לשכור נעליים, מגבת וחלוק. בכניסה מקבלים שעון שמאפשר גישה ללוקר פרטי וקניה במסעדה. התשלום מתבצע ביציאה מהמתחם. בימי שני עד חמישי השהייה במתחם היא בבגד ים ובשאר הימים היא בעירום מלא.
 אני מעדיף את הימים בהם ניתן לשהות בספא בעירום כי אז לא צריך לדאוג לקחת בגדי ים ומגבות. פשוט לבוא, לשלם, לשים את הדברים בלוקר וליהנות מהביקור. ובסופו של הביקור ללבוש את הבגדים ולהמשיך הלאה.

במתחם יש בריכה פנימית וחיצונית ומספר סאונות יבשות ורטובות . חלקן בפנים וחלקן בחצר. הסאונות שונות ומגוונות: סאונה עם אש אמתית, סאונה פינית, סאונה רטובה, סאונה עם מוזיקה וכו'. בספא יש גם 4 בריכות ג'קוזי. 2 בתוך המבנה ו 2 בחצר כשאחת מהן בנויה בצורה של חבית. בכל שעה עגולה יש פעילות של בלן המפזר שמנים חמים ובריאותיים על האורחים עם מוזיקה אטמוספרית ברקע.
 תענוג אמתי. חזרנו מרוצים ומאושרים. ולישון.

*תמונה להמחשה מהאינטרנט:*

היום השני – מוזיאונים

בבוקר חזרנו לכיכר המוזיאונים.

בחרנו לאכול ארוחת בוקר בבית הקפה Bakers & Roasters. מבטח המקום מייצר אוכל נורא טעים ומשלב בשר עם ביצים. כל מנת אוכל עם שתייה עלתה לנו 15 יורו לאדם. אבל האוכל היה מיוחד וטעים במיוחד. המנות שם מזכירות יצירות אומנות. המקום גם מאוד נערץ והתורים אליו ארוכים. מי שלא יזמין שולחן מראש יחקה בחוץ לפחות 15-25 דקות.
 זה האתר של בית הקפה: http://www.bakersandroasters.com/

כאמור, חזרנו לרובע המוזיאונים ונכנסנו למוזיאון סיטדליק Stedelijk Museum
המוזיאון מוקדש לאומנות מודרנית ועכשווית. ניתן למצוא בו תערוכות קבועות ומתחלפות. המבקר יפגוש שם יצירות של האומנים פיקסו, מילביץ' ואחרים. אוהבי אומנות ייהנו ממנו במיוחד. יש בו ציורים ואומנות מוסרטת. לדעתי מספיק להקדיש למקום ביקור של שעה וחצי.
 אתר: https://www.stedelijk.nl/en
 מחיר: 17.5

רייקסמוזיאום Rijksmuseum
מוזיאון האומנות הראשי של העיר שרק בשל המראה החיצוני שלו שווה לבקר בכיכר המוזיאונים. המוזיאון הוא טירה מדהימה המשמרת בתוכה אומנות מתקופת ימי הביניים עד למאה ה-20. רצוי להקדיש לו שלוש שעות. לא לפספס את הקומה השנייה המדהימה שכוללת את היצירה “משמר הלילה” של רמברנט. מול המוזיאון עומדת הכתובת I AM AMSTERDAM המפורסמת שרבים מן התיירים מצטלמים איתה. עתה, בכל עיר תיירות שמכבדת את עצמה יש כתובת דומה, גם בירושלים, בית לחם וים המלח.
 אתר: https://www.rijksmuseum.nl/
 מחיר: 19 יורו.

בערב הלכנו למקום הבילוי התוסס דה האלן dehallen. זהו מפעל נטוש שהפך למרכז אומנות ואוונגרד. יש בו גלריות שונות, חניות קטנות ואזור של דוכני אוכל וברים. ממש נהננו מהאוכל והבירות. הכי נהנינו מהאווירה התוססת והמגניבה.

היום השלישי – מחוץ לעיר ואמסטרדם היהודית

במרחק של 10 דקות נסיעה מאמסטרדם ברכבת נמצא הכפר המקסים Zaanse Schans. הכפר הוא תוצאה של החלטתם של אנשים עם נשמה רומנטית לבנות כפר מסורתי הולנדי ולתקן את תחנות הרוח שהיו לידו. תחנות רוח שהיו בעצם מפעלים שעבדו בכוח הרוח. מהר מאוד הכפר נהפך למוקד עלייה לרגל לתיירים. ואף על פי כן הוא מקסים ו-שווה ביקור. תחנות הרוח, התעלות הקטנות והבתים המסורתיים יקשטו את התמונות של כל תייר. שווה מאוד לבקר בחנות הגבינות הגדולה. רק מהטעימות של 30 סוגי הגבינות הסופר-טעימות שלה אפשר לצאת שבעים. כמו כן, כדאי לבקר באחת מתחנות הרוח (עלות הכניסה – 4 יורו) ולראות את המפעל עובד בכוח הרוח.

אחר הצהריים חזרנו לעיר ולקחנו מטרו לתחנת Waterlooplein כדי לבקר בבית הכנסת הפורטוגזי והמרכז היהודי. כרטיס משולב בעלות של 15 יורו כולל את הכניסה לשני המקומות ולמוזיאון השואה.
 יותר מכל הרשים אותנו בית הכנסת הפורטוגזי ולא רק בשל יופיו אלא גם בזכות ההסברים של המדריך האלקטרוני המספר את סיפור הקהילה הספרדית בעיר. אלו היו אנוסים שברחו מספרד לארצות השפלה ועם עצמאות המרחב הם חזרו ליהדותם. הם בנו קהילה משגשגת ששארית ממנה שרד את השואה.
המרכז היהודי גם מקסים, בעיקר בית הכנסת האשכנזי. רצוי לטייל שם רק עם הדרכה אחרת הטיול לא יהיה מעניין.

יש ליד מסעדה מקסקנית בשם santa maria, האוכל טעים ולא יקר. שרות נחמד. בזבזנו בה 20 יורו לזוג.

משם המשכנו בטיול רגלי של קילומטר וחצי לכיוון אודה קרק על מנת לשתות באחד הברים ליד רובע האורות האדומים. את ההליכה עשינו ברגל כי העיר פשוט יפיפייה ושווה טיול. רחובות יפים, פסלים מקסימים והמון אווירה.
 אכלנו מאפין טעים ומתוק והלכנו חזרה למלון.

היום הרביעי – עוד קצת מהעיר

ביום האחרון החלטנו לטייל בעיר בעזרת הרגליים וללא יעד ספציפי. הטיול הרגלי נמשך כ-4 שעות והוא החל מבית אנה פראק (שלא נכנסנו אליו) דרך סמטאות שונות עד לתחנה המרכזית וסביבותיה. אין הרבה ערים כאלו שאפשר שעות שלמות סתם לטייל בהן ולהנות מהנוף. לא שכחנו לעצור ולשתות שוקו חם ולהצטלם על גשר אל מול התעלה ועצי השלכת שסביבה.
 עברנו בין הרחובות הראשיים לסמטאות קטנות ברובעי המגורים.

היה מדהים.

כשהגענו למרכז נכנסנו במקרה למוזיאון הסקס. מלכודת תיירים בעלות של 5 יורו. וודאי שאפשר לוותר עליה אך לא מזיק להיכנס לחצי שעה ולראות אומנות מינית ואת ההיסטוריה של הפורנוגרפיה מהעת העתיקה עד למאה ה 20.

כשהגענו ליד התחנה המרכזית התיישבנו ב-סירה לשם טיול בתעלות (בעלות של 15 יורו). יש בסירה אוזניות והסברים בעברית. מומלץ להתחיל את ההכרות עם אמסטרדם דווקא דרך שייט בתעלות שלה אבל זו גם דרך יפה להיפרד מהעיר.

לא רחוק משם ישנו בר חמוד בשם in the monkeys.
 יש בו המון אווירה ו הבירות הן בעלות של 5 יורו לחצי ליטר.

ביקורת: https://www.tripadvisor.co.il/ShowUserReviews-g188590-d2627596-r201720596-Int_Aepjen-Amsterdam_North_Holland_Province.html

בערב חזרנו למלון על מנת לאסוף את התיקים שלנו ומשם עפנו לשדה התעופה.
 הייתה לי רשימה של הערים היפות ביותר שראיתי עד עכשיו בהן רומא, סנקט פטרסבורג, ניו יורק, וינה, פראג ואחרות. אמסטרדם קיבלה מקום מכובד ברשימה זו.

לא ביקרנו בחווית היינקין ומוזיאון אנה פראנק. אולי בפעם הבאה הרי העיר מדהימה להפליא.... ולכן עוד נבקר בה…