פעמיים הייתי בעיר פראג. פעם ראשונה בשנת 2014 ופעם שנייה ב 2015. לכן, אחלק את סיכום הטיולים שלי בפראג ל 2 חלקים:

בחלק א – אתאר את הביקור שלי בפראג ב-2014.
בחלק ב – אתאר את הביקור שלי בפראג ב-2015.

חלק א':

פראג היא אחת הערים הכי יפות שיצא לי לבקר בהן מעולם. זו עיר שלהיות בה זה כמו להיות באגדה ימי ביניימית. בנייה גוטית אפלה וקודרת לצד פאר האדריכלות של האימפריה האוסטרו הונגרית. העולם הגרמני לצד הססגוניות הסלאבית. אבירים אמיצים לצד חכמים יהודים. כשמבקרים שם שואלים פתאום “אולי אני לא במציאות אלא באגדת האחים גרים”. אולי. אבל אולי זה גם לא חשוב כשיש נקניקיה ובירה בנוסח פראג.

טיסה ולינה

בפעם הראשונה שביקרתי בפראג זה היה בשנת 2014. טסתי לשם עם חברת UP (שהייתה חברת בת בסגנון לואו-קוסט של אל על). הזמנתי דיל מחברת תיירות שבועיים לפני תאריך הטיסה. הדיל היה בעלות של קצת מעל ל-4000 שקל לזוג (כולל מלון). זו אחת הפעמים האחרונות שקניתי חופשת דיל מחברת תיירות משום ש-בפעם השנייה שטסתי לאותו היעד, הזמנתי כרטיס טיסה חודש לפני התאריך ושילמתי 1400 שקל לזוג כולל מזוודות ומלון. טיסה הזמנתי מוויז אייר ומלון מבוקינג. יחי ההבדל הקטן.

בטיול המדובר לנתי במלון המצוין ibis Praha Old Town. מלון 4 כוכבים ממש במרכז העיר – שזה אומר ליד המטרו והליכה של חמש עד עשרים דקות לכל מקום מרכזי. ארוחת בוקר ברמה גבוהה וטעימה מאוד. בפעם השנייה שהייתי בפראג לנתי במלון Assezino שהיה 15-20 דקות הליכה מהמטרו ומכיכר ואצלב והיה סביר מבחינת האוכל והשאר.

מזג אוויר

מזג האוויר בפברואר ובינואר קר אבל נסבל. בינואר לבשנו סוודר ומעיל לאורך היום והליל ואילו בפברואר ביום לבשנו רק מעיל ואילו בערב הוספנו את הסוודר.

שפה

הצ'כים הם סלאבים מערביים. הסלאבים הכי מערביים. אולי כמה מילים ישמעו כמו רוסית אבל השפה הצ'כית שונה מאוד. הכתב לאטיני. הדת קתולית.

עלויות

הבירה זולה, חצי ליטר (טעים) עולה בין שש לעשר שקל ואילו האוכל עולה בין שלושים לחמישים שקלים לזוג לארוחה בחישוב גס. המטבע במדינה הוא הקרונות.

יום 1 – סטארה מסטו (העיר העתיקה) ורובע יוספוב היהודי.

את היום הראשון התחלנו ברובע הרפובליקה. שם נמצא בניין העירייה הישן והיפה ומגדל אבק השרפה העתיק. המגדל הוא שרידי הבנייה הגותית בעיר ואטרקציה מדהימה בפני עצמה. שווה להשקיע כמה יורו ולטפס למעלה על גג המגדל ולראות את גגות העיר. מראה כזה מאפשר להבין מדוע היא נקראה עיר מאה המגדלים המחודדים.
 מ-מגדל אבק השרפה המשכנו לאורך רחוב CELETNA הציורי (ובדרך לא פספסנו את המדונה השחורה שבה התארחו הטמפלרים בזמנו) אל כיכר יאן הוס. שם בכיכר נמצאות מהאטרקציות הראשיות של הרובע והוא השעון האסטרונומי, כנסיית טין ואנדרטת יאו הוס.
 השעון האסטרונומי הוא שעון מהמאה ה-15 שבחצות היום הוא לא רק מצלצל אלא עושה מופע בובות של ממש. פלא מכני עתיק. כנסיית טין היא כנסייה גותית עתיקה ומדהימה ואילו אנדרטת יאן הוס ענקית ומרשימה. האנדרטה היא לזכר פרופסור בוהמי ואיש כנסייה שיצא כנגד השחיתות והתפיסה הלא נכונה, לפי יאן, של הכנסייה כלפי עצמה. “אין לכם סמכות אלוהית עלי אדמות כי אם רק לאל בשמיים בלבד” דרש הוס “והשחיתות היא עדות לשטן בין שורות הכנסייה”. הוא שילם על כך בחייו אך מותו הוליד תנועת מחאה שבישרה את עליית הפרוטסטנטיות כ-מאה שנה לאחר מכן. וזאת לצד למלחמת דת שהביאה את אירופה לידי החילוניות והליברליות. אגב, הפורענות של התקופה שפגעה, כרגיל, ביהודים גרמה להם לתסיסה משיחית שאחד מתוצאותיה הייתה כתיבת השיר מעוז צור אותו אנו שרים בחג החנוכה.

בכיכר ישנו גם מוזאון ובו יש גלריות שונות כמו הגלריה של סלבדור דאלי. בנוסף בכיכר יש גם כנסייה מרשימה נוספת, בסגנון מזרח אירופאי ופחות קתולי, בשם כנסיית ניקולס הקדוש.
 כך עבר לו חצי יום. עשינו הפסקת אוכל רחוב בסגנון מקומי – בירה ובייקון. ולאחר מכן פנינו אל הרובע היהודי יוזפוב (הקרוי על שם השליט שהעניק את הרובע ליהודים). הגענו אליו דרך רחוב PARIZKA. הרובע עצמו דומה לשאר העיר העתיקה היפה אך בנוסף לארכיטקטורה הרגילה של המרחב כולו יש בו כמה מבנים עתיקים במיוחד אשר היו שייכים לקהילה היהודית. העיקריים במבנים אלו הם בית כנסת מהמאה ה12 ובית הקברות שבו, בין היתר, קבור המהר”ל מפראג (לא סתם בין המזכרות של העיר נכלל מדי פעם הגולם מפראג). לכל המבנים ובתי הכנסת קיים כרטיס כניסה אחד במחיר של 12 יורו (נכון ל-2014).

חזרנו למלון למלא כוחות ולקראת הערב יצאנו לבר הקטן “אבסנט” בו מזגו לנו אבסנט אמיתי (עם הפלינה שזהוסם המעורר). חשוב לא להפריז במשקה ולקבל הסבר מבעלי הבית איך שותים אותו נכון. לאחר הישיבה בבר החמים והנעים יצאנו לטייל לאורך נהר הולטבה שבמים שלה משתקפיםאורות גבעת המצודה המוארת.
אחרי כן חזרנו למלון.

יום 2 – מצודת פראג והדטניצה.

אל מצודת פראג הגענו מהמלון בהליכה. עברנו את היכל המוזיקה העירוני העצום והמשכו דרך גשר קארל. גשר קארל זהו גשר עתיק שסביבו מפוסלים פסלים של קדושים קתולים. מאוד מומלץ לצעוד על הגשר משום שלא רק שהגשר עצמו יפה אלא שמראה העיר לגדות הנהר מדהימים ביותר.. ואילו הפסלים לצידו של הגשר הופכים אותו למוזיאון פתוח. על הגשר ישנם כל מיני אומנים ומוכרי שטויות לתיירים למען פרנסתם.

אחרי שחצינו את הגשר הלכנו ברחוב MOSTECKA עד כנסיית “סט ניקולס שבכיכר העיר”. הכנסייה מדהימה בשל יצירות האומנות שבה ולכן היא שווה כניסה. משם פנינו ימינה אל רחוב THUNOVSKA וטיפסנו בו עד למצודה.
 אי אפשר לפספס את המצודה – היא גבוהה ורואים אותה מנקודות רבות בעיר. בלב המצודה נמצאת קתדרלת ויטוס הקדוש. זוהי קתדרלה גותית רבת פאר שמשרה עצמה רבה. אני מודה בכנות שזו אחת הכנסיות המרשימות שראיתי לצד בזיליקת סנט פייטרו ברומא, איה סופיה באיסטנבול ואיסק הקדוש בסנט פטרסבורג.

כדי להיכנס לפנים הכנסייה יש לקנות כרטיס למצודה של פראג שכולל כמה אטרקציות וגלריות באזור (יש כרטיס מורחב ויש חלקי). בין האטרקציות של המצודה שווה להסתובב ברובע האלכימאים ולבקר בארמונות כמו ארמון קרל הישן או בזיליקת סט. גיאורגי. הכל כלול בכרטיס אחד והאטרקציות ממוספרות לפי סדר הביקור המומלץ כאשר רחוב אלכימאים הוא האחרון שבהן. לפני שנכנסים למצודה ישנו משמר צבאי שמתחלף בצורה מרשימה בשעה 12 בצהרים. שווה.

אחרי שנהננו מפלאות המצודה ישבנו לאכול מרק בקר בתוך כיכר לחם עגולה. בדיוק החל לרדת גשם בחוץ וזה השרה אווירת חמימות במסעדה. אחרי כן מיהרנו לחזור למלון משום שהזמנו כרטיסים לדטיניצה.
דיטיניצה זהו ישוב קטן ובו בר בסגנון ימי הביניים שכולל מופעים מדייבלים קצרים ומשעשעים לאורך הערב. הוא נמצא כשעה וחצי נסיעה וניתן להזמין לשם כרטיס, הכולל הסעה וארוחה בחמישים יורו. עדיף להזמין רק הסעה ללא ארוחה כי כפי שהוסבר לנו על ידי אנשים שעשו כך - זה משתלם יותר. האוכל לא רע והמופעים משעשעים: מוזיקה, קרבות אבירים (חברה שלי לקחה בהם חלק), גירוש מכשפות ועוד… נחמד מאוד, בייחוד עם ילדים (לא קטנים מדי כי יש שם גולגולות ופסלי רוחות רפאים). יצאנו מפראג בארבע בצהריים וחזרנו לקראת עשר.

יום 3 – דרזדן

שעה וחצי נסיעה מפראג נמצאת דרזדן. דרזדן היא הבירה של המדינה החופשית של סקסוניה המהווה את אחד ממדינות -המחוז של הרפובליקה הפדרטיבית של גרמניה. היות ומדובר במרחק כה קצר מפראג החלטנו להגיע אל העיר הגרמנית. לקחנו טיול מודרך לשם ב-35 יורו. לאחר נסיעה לאורך נופים מדהימים הגענו אל מדינה אחרת ותרבות אחרת – העיר דרזדן.
יש לציין שדרזדן הושמדה לחלוטין במלחמת העולם השנייה על ידי בנות הברית. הפציצו אותה בכל כך הרבה נפאל עד שהיא בערה שלוש ימים. בעוד שסביב העיר בנויים בניינים מזרח אירופאים בסגנון שיכונים סובייטים מרכז העיר שוחזר בצורה מדוקדקת למקור.
מה אפשר לעשות בדרזדן בכמה שעות?
 אפשר ללכת אל ארמון הקורפיורסטים (הנסיכים האלקטורטים)/ המלכים הסקסונים. ארמון יפיפה שהוסב למספר גלריות הכוללות בין היתר את מוזיאון צוונגר ובו שכנת התמונה של המדונה הסקסטינית המפורסמת.
 לאחר מכן מומלץ לעשות טיול פנורמי אל כנסיית Frauenkirche הלוטרנית ולהביט בפסל, העומד מול הכנסייה, של מייסד הזרמים הפרוטסטנטים מרטין לוטר. בעיר העתיקה מומלץ גם להיכנס לכנסייה הקטולית ה- Katholische Hofkirche. וגם לבקר במוזיאון Neues Grünes Gewölbe ששם אפשר לראות את האוצרות של השליטים הסקסונים, את חפצי האומנות ואוסף חפצי הלחימה שלהם. אפשר לשתות בירה סקסונית קרה ללא קשר למזג האוויר או לאכול איזה נקניקיה גרמנית חמה וטעימה.

יום 4 – וישהארד

את היום האחרון בטיול שלנו התחלנו מתחנת המטרו של כיכר ואצלב. הבטנו בארמון הגלריה הלאומית בלי להיכנס פנימה ובפסל ואצלב ופנינו ימינה. הלכנו לאורך רחוב SOKOLSKA בהליכה רגלית של כעשרים דקות עד שחצינו את הגשר NUSELSKI. הדרך לשם הייתה גם היא יפיפייה והגשר גבוהה ומרשים. לאחר חציית הגשר המשכנו אל הוישהארד. אלו שרידי המצודה היותר עתיקה של פראג. היא כל כך עתיקה עד שרובה לא שרדה. הדבר שכן שרד זה רק שרידים (יפים) אבל יש שם מרכז מבקרים נחמד, בית קברות שהוא כמו מוזיאון וכנסיית פטר-ופאבל הייחודית והיפה. האווירה הייתה מולונכולית ומסתורית משו והקנתה לנו תחושה עצובה של עזיבה. הלכנו לאכול באחד המסעדות בכיכר ואצלב (יקר שם יחסית) וחזרנו למלון ומשם להסעה לשדה התעופה שנכללה בדיל שלנו.

לא חשבנו שנראה את העיר הקסומה הזו בשנים הקרובות. גם הרגשנו שלא מיצינו את העיר.
 למזלנו חזרנו אליה שנה אחת אחרי….
בחלק ב' אתאר את מה שלא הספקנו בחלק א' (ב-2014) בעיר מרשימה זו.

ועוד משהו -
אחד היעדים שרבים מן התיירים בפראג מבקרים בו הוא שוויץ הסקסונית.
היעד נמצא על גבול צ'כיה-גרמניה, שעה וחצי-שעתיים מפראג, וניתן לנסוע לשם במסגרת של טיול יום. יש המון חברות תיירות שמציעות טיול כזה. אני בחרתי להקדיש לאזור שלוש ימים ובאותו הטיול גם ביקרתי בגלריה הלאומית - Veletrzni palac שבפראג.
 לכל מי שמעוניין לקרוא על כך שיכנס לקישור הבא:

שוויץ הסקסונית ומוזיאון ארמון וולטרזני בפראג.

ועוד משהו 2 –

ב 2020 חזרתי לפראג. בפעם ההיא ביקרתי בנקודות חן פחות ידועות ופחות מרכזיות.