לכל מי שמעוניין לקרוא מידע כללי על העיר ואת התיאור של הימים הראשונים של השהות שלנו שם - יש ללחוץ כאן: מוסקבה חלק א'

יום רביעי - קלומנסקיה

בתוך העיר מוסקבה, בפאתיה החיצוניים, וליד תחנת המטרו Kolomenskaya נמצא פארק היסטורי ע-נ-ק-י. מלבד היות קלומינסקיה ראה ירוקה עצומה בגודלה הוא גם מהווה אתר היסטורי מעניין.
 קלומנסקיה היא מגורי הקיץ של הצארים של רוסיה הקדומה. יש בה 2 מתחמים עיקריים - מתחם מקורי ומתחם משוחזר וזה לצד מוזיאונים קטנים. המתחם המרכזי הוא המקורי. הארמון עצמו שהיה במתחם לא שרד אך כן נותרו כמה שרידים, כמה כנסיות בנות מאות שנים וחומות אבן גדולות.
 מלב המתחם מתגלה נוף מדהים על העיר. במתחם נערכים סיורים על ידי מדריכים/ מדריכות הלבושים בלבוש עממי, כדאי מאוד.

צמוד למתחם שוכן גם ביתו של פטר הגדול שהובא מארכנגלסק בקתה דומה מאוד לזו שבה התגורר פטר לפני שהיה לשליט עצמאי, ריכוזי ואבסולוטי ועבר לסנט פטרסבורג. בצעירותו האיש חי בבקתה בעת שבקרמלין שלטה אחותו למחצה סופיה. אישה חזקה וערמומית שרצתה את המלוכה לעצמה ושילחה את פטר, המלך החוקי, ואת אמו לאחוזה רחוקה. משם הצאר הגדול, יחד עם אחיו למחצה איוואן החמישי הנכה, החל את המהפכה שהדיחה את אחותו. וכך החלה הדרך של פטר שהובילה אותו להפוך קיסר שיסד את האימפריה הרוסית.

אחרי סיור במקום ושתיית בירה שחורה רוסית, הקוואס, המשכנו למתחם המשוחזר.
מומלץ ללכת לשם רגלית דרך הפרדסים הנפלאים. ניתן גם לקחת לשם הסעה בעלות של 150 רובל - אנחנו לקחנו אותה רק בדרך חזרה. המתחם המשוחזר כולל ארמון עץ בסגנון רוסי עתיק שנבנה עד כמה שניתן במדויק על פי תרשימים עתיקים. בפנים נמצאים אולמות ובתי מגורים של משפחת המלוכה, חדר הכס, חדר קבלת האורחים, החדרים הפרטיים והמרחצאות. הכל מוזהב והכל יפה. חלק מהחדרים מהווים מוזיאון של השרידים המקוריים של הארמון. ב 300 רובל ניתן לשכור חליפת בויארים כדי להיצתלם וזה מה שעשינו. הלבוש המלכותי הזה נותן מין הרגשה פנימית כייפית של מלכותיות. חשנו צארים. אני ממש ממליץ לכולם לעשות את זה - זה כיף.
פארק קלמינסקיה פתוח מדי יום מ 8:00 עד 21:00 אך הכנסיות והארמונות נסגרים בסביבות 17:30 ולא עובדים בימי שני.
 הקדשנו למתחם הענק מעל לחצי יום.

בערב המשכנו את המסע התרבותי שלנו בעיר וביקרנו בתיאטרון EL CETERA הנהדר.
 צפינו במחזה מטורף בשם "אם ניראה לכם". נכבשנו וצחקנו במחזה. התיאטרון בנוי בסגנון קלאסי.

אחרי ההצגה ישבנו בבר חמוד בשם SITO-PIYANO.
במקום יש קוקטיילים ואוכל. המחירים לא גבוהים ויש אווירת בר סטודנטים מאוד נעימה.
 נהננו לשבת שם ולסיים כך את היום.

יום חמישי - מוזיאון טריטיאקוב לאומנות הרוסית

ושוב - מוזיאון.
מוזיאון גלרית טריטיאקוב הוא גלריה ענקית. למעשה הגלריה מחולקת ל 2 מתחמים הנמצאים בחלקים שונים של מוסקבה - אחד מוקדש לאומנות רוסית עד המאה ה-20 והשני מוקד לאומנות רוסית החל מהמאה ה-20.
הראשון והחשוב מבין השתיים נמצא ליד תחנת המטרו TRETIKOVSKOYA. היצירות שבו לא פחות ממדהימות החל מאיקונות של ימי הביניים עד לציורי צבע ענקיים ומרשימים. הרשימו אותי דיוקניהם של איוואן האיום, גוגל והקיסר אלכסנדר הראשון. מאוד אהבתי את הציור ובו הילדים הנושאים מים שצויר בשלוש צבעים בלבד, כמו גם ציור שלושת הבאגטירים (לוחמים), הויכוח אצל סופיה ורבים אחרים. מכל המוזיאונים הקשורים באומנות בעיר מוסקבה זה המומלץ ביותר.
 אתר: https://www.tretyakovgallery.ru/en/
שעות פתיחה: 10:00 - 18:30 (ימי ב' המתחם סגור)
 עלות כניסה: 500 רובל

רחוב BOLSHAYA ORDINKA נמצא לא רחוק מהמוזיאון ובו יש את המטרו בעל אותו השם כמו של המוזיאון. הרחוב נורא יפה ומומלץ להסתובב בו ולאכול משהו באחת הרשתות שהמלצתי עליהן (בחלק א'). כדאי להקדיש לו טיפה זמן ולטייל בו.

לאחר מכן החלטנו להסתובב קצת במדרחוב ארבאט המפורסם.
ציפינו למשהו מרשים ביותר כי שמענו עליו ה-מ-ו-ן אך מצאנו רחוב אירופאי מרכזי ממוצע, רק ברוסית, עם חנויות מזכרות בכמות מוגזמת. לא שהוא רחוב לא יפה, הוא יפה מאוד!, פשוט הוא לא ייחודי ודומה לרחובות תיירותיים יפים בערים אירופאיות אחרות. וזה שונה, אגב, מרחובות פחות מפורסמים שהזכרתי אזישהו קסם רוסי. הדבר היחיד שמייחד אותו הוא שבאחד מהקצוות שלו עומד המגדל של משרד החוץ שהוא אחת מ 7 גורדי השחקים בסגנון הגוטי-סטלניסטי שנבנה בעיר (אחד נוסף קיים בוורשה ואחד בריגה).
מגדל עצום ומרשים מאוד.

היות ועדיין היה יום החלטנו ללכת לעוד מוזיאון אומנות בשם "מוזיאון האימפרסאוניזם הרוסי".
מקום לא גדול אך חביב מאוד. עיקרו הוא ציורי טבע אך לא רק. יש כמה ציורים לא רעים בכלל אך לא הייתי מגדיר אות כמוזיאון אומנות חובה.
נמצא 10 דקות הליכה מתחנת המטרו Belorusskaya.
 אתר: http://www.rusimp.su/
שעות פעילות: כל יום 12:00 - 20:00
 דמי כניסה: 300 רובל

בערב המשכנו את המסע שלנו בין התיאטראות של מוסקבה.
 הפעם ביקרנו בתיאטרון הוותיק TABAKERKA
שמשחקים בו שחקנים רוסיים מפורסמים (במדיה הרוסית).
 המחזה שראינו היה "כבשים וזאבים" העלילה לא הייתה מדהימה אך המשחק מרשים ביותר - היה לא רע.

יום שישי - איזמאילובה וגן החיות העירוני

לא רחוק מתחנה המטרו "איזמאילובו" נמצא ה-"קרמלין השני של מוסקבה". כך לפחות מכנים את המקום פרסומות או כתבות שונות בנושא התיירות בעיר למעשה קרמלין איזמאילובה הוא אטרקציית ילדים חביבה ותו לא המוקפת בשוק פשפשים ותיירים עצום מיידים. לא מדובר בשום קרמלין אלא מין מבצר אגדות הבנוי בסגנון פסאודו רוסי ו-בו יש אטרקציות קטנות לילדים לצד מוזיאונים קטנים כמו מוזיאון הוודקה והלחם. אומנם המבנים הפסאודו-רוסים נבנו לפי מספר שנים בלבד אך הם באמת יפים מאוד. שוק הפשפשים נחמד מאוד ואפשר לקנות בו דבר או שתיים. "קרמלין איזמאלובו" מומלץ רק למי ששוהה במוסקבה תקופה ארוכה או הגיע עם ילדים.
 לא הייתי מגדיר אותו כאתר חובה.

אחרי כשלוש שעות של ביקור במקום המשכנו למוזיאון צריטלי ליד גן החיות המרכזי של מוסקבה.
אך שוב היכה אותנו חוסר מזל - המקום היה סגור למשך מספר ימים ללא שום הודעה מוקדמת באינטרנט. התבאסנו כי את האומנות של היוצר הגרוזינו הזה ראינו בטביליסי והתרשמנו ממנו מאוד. מעבר לכך, קראנו שהמוזיאון במוסקבה אף יותר גדול מזה שבארץ מולדתו של היוצר.
 בסופו של דבר, החלטנו לנצל את הזמן הנותר והלכנו לגן החיות העירוני של מוסקבה שהיה צמוד למוזיאון.
 גן החיות הוא אטרקציה מעולה עבור ילדים. יש בו פילים, כלבי ים, פינגוונים מצחיקים, זאבים, נמרים ועוד… למען האמת, הלכנו אליו כי הוא היה ליד מוזיאון צריטלי ולא היה לנו כוח לנסוע לאטרקציה הבאה. די נהננו אבל גם את גן החיות אני לא אגדיר את כארקציית חובה. היינו מוותרים עליה אם היא לא הייתה קרובה אלינו גאוגרפית.

בערב הלכנו ל MHAT - התיאטרון האומנותי של מוסקבה.
מחאט היא אם כל התיאטראות המודרניים בעולם. בזמנו ייסד את התיאטרון קונסטנטין סטניסלבסקי וממנו הוא דרש לכל העולם את המשחק החדש - המשחק המודרני. פעם המשחק היה בנוי על טקסטים. השחקנים למדו רטוריקה ותנועות מובנות האמורות להציג (ולא להביע) רגש. סטניסלבסקי החליט שעל השחקן לייצר ראליזם על הבמה והחל לפתח טכניקות שונות שאמורות ללמד את השחקן ליצור הזדהות עם הדמות אותה הוא מגלם. וכל, לשכנע את הקהל בראליזם המתרחש על הבנה. התיאטרון של סטניסלבסקי הצליח עד מאוד ובמהרה הוא החל להופיע במדינות שונות ברחבי תבל. בעת ביקורו של התיאטרון בארה"ב הוא הרשים מאוד את חברי היידשפיל המקומי. אלו התרשמו עד כדי כך שהם החלו ללמוד אותו וממנו (בעיקר לי שסטרסבורג וסטלה אדלר) ובם הקימו את בתי הספר למשחק המודרני בעולם החדש. הם בישרו על בואו של הוליווד. גם חברי הבימה למדו אצל תלמידו של סטניסלבסקי לפני שעלו לארץ ישראל והחלו מפתחים את המשחק בארץ
ובכן, הגענו לקודש הקודשים של המחזאות על מנת לצפות במחזה יחיד של שחקן מפורסם מאוד,קונסטנטין חבנסקי - הקונטרובס. השחקן שיחק בסרט ההוליווד "המבוקש" כמו גם בסרטים רוסים מפורסים "האדמירל", "סוביבור" ו-"מעבר לכוכבים". את האחרון הציגו בבתי הקולנוע בארץ.
 העלילה הייתה לא רעה ודי אהבתי אבל המשחק היה מרשים.

יום שביעי - קרימסקי וואל, פארקים ועוד

בבוקר היום השביעי לקחנו את המטרו לתחנת Oktyabr'skaya כדי לבקר בגלריית טרטיאקוף החדשה (קרימסקי וואל). בשונה מאחותה בת אותו השם, הגלריה הזו מוקדשת לאומנות הרוסית והסבייטית של המאה ה-20. במוזיאון יש ראליזם של תחילת המאה ה-20 לצד אומנות קומוניסטית ועד לאומנות העכשווית המשעשעת. שוכנים בו יצירות של קזימיר מאלביץ', מארק שאגל ואלכסנד רודצ'נקה.
שעות פתיחה 10:00-18:00 (סוף שבוע עד 21:00) וימי שני סגור.
מחיר: 500 רובל
 אתר :https://www.tretyakovgallery.ru/for-visitors/museums/novaya-tretyakovka/

מחוץ וסביב למוזאון שוכן גן הפסלים שירדו מגדולתם. זהו פארק מקסים עם פסלים שבזמנו היוו את התעמולה הקומוניסטית ופולחן האישיות שעם קריסת ברית המועצות הוזזו ממקומם והובאו לפארק זה. תוכלו לפגוש בפארק את ברז'נייב וסטאלין והמוני פועלים העומדים בגאון ומוכנים להפיץ את רעיון מדינת הפועלים והאיכרים. בטיילת היפה והצמודה למוזיאון לגדות נהר מוסקבה עומד פסל עצום של פטר הגדול על ספינה מאת האומן צריטלי.
 למי שכבר הגיע למוזיאון לא הייתי ממליץ לפספס את הפארק המקסים הזה.

מול הגן והמוזאון, מעבר לכביש, נמצאת ראה ירוקה ענקית בשם פארק גורקי.
לא ממש התלהבתי ממנו למען האמת. יחסית לפארקים האחרים בהם היינו הוא לא מרשים מדי.
 כדאי לבדוק פשוט אם יש אירועים מיוחדים בפארק ולשקול האם ללכת אליו.

חזרנו לאזור הקרמלין והלכנו לבית הבויארים לבית רומנוב.
מדובר בבית חצי שמור חצי משוחזר שהיה שייך לשושלת ששלטה ברוסיה במאות ה- 17 עד ה- 20 (עד קריסת האימפריה הרוסית ועליית האימפריה הסובייטית במקומה). בבית הזה הבויארים (כלומר בני האצולה הגבוהה) גרו לפני שעלו לכס המלוכה ועברו לקרמלין. המתחם לא גדול - מרתף ו-2 קומות אך הוא מאוד מומלץ. לא כדאי לבוא למתחם ללא הדרכה.
שעות פעילות: 11:00-18:00
סגור בימי שלישי
 אתר: https://shm.ru/museum/pbr/

את הערב בילינו בכיכר Trubnaya. מדובר במתחם ברים ואוכל לא גדול אל מגניב מאוד. הדבר שהפתיע אותנו שאנשים לא רק ישבו בתוך המתחם אלא גם שתו בחוץ, בספסלים שסביב, ראינו איך אנשים אוכלים ושותים אלכוהול. על אף שזה ניראה לנו ברברי בעיר תרבותית כזו החלטנו גם לקנות כוסות בחנות-בר יינות קטן. למלא את הכוסות בבירה שהזמנו בבר אחר. לקחת מטעמים קטנים בבית קפה במתחם ולשבת על ספסל בחוץ. וכך ישבנו ושתינו על ספסל היכן שסביב אנשים אחרים גם יושבים, צוחקים, שותים ומנהלים שיחות. ואלו לא אלכוהליסטים/ הומלסים/ ילדים פוחזים אלא אנשים נורמטיביים. אז במוסקבה תתנהג כמוסקבאי.

יום שמיני - המוזיאון ההיסטורי הלאומי

בבוקר לקחנו אוטובוס למנזר נבודביצ'י הקיים כבר מעל ל 300 שנה. המתחם העתיק אשר היה פעם מחוץ לעיר מוקף חומה מבוצרת שהשתמרה היטב בזכות עבודות השחזור של העירייה.
הוא נבנה לצד אגם קטן שמוסיף לו חן. במתחם מספר כנסיות עתיקות והוא נפלא לעיניים.
 פתוח מ 10:00 עד 17:00.

לאחר הביקור במבצר הלכנו חזרה לאזור הכיכר האדומה כדי לבקר במוזיאון ההיסטורי הלאומי.
המוזיאון נבנה בסוף המאה ה-19 לפי בקשתו של קיסר רוסיה אלכסנדר השלישי על מנת לספר את ההיסטוריה של המדינה הרוסית. המוזיאון מתחיל את סיפורה של רוסיה החל מתקופת האבן עד סוף המאה ה-19. יש בו ממצאים רבים החל מדיוקנאות של שליטים, קברים, פסלונים בגדים, לבוש ועד לכלי נוי וכלים לשימוש יומיומי. כך הוא מראה את השינויים שחלפו על רוסיה במאות השונים.
יש שם פסלונים של אלים סלאבים כמו פיירון, הכס של איוואן האיום, מדים של בני מלוכה ועוד'
כדאי לקחת מדריך שיספר את הסיפורים השונים של הממצאים אחרת הוא עלול להיות כמעת ולא מעניין.
מחיר: 700 רובל
 אתר: https://shm.ru/
 שעות פתיחה: 10:00 - 19:00

אחרי המוזיאון חזרנו למלון, לקחנו את התיקים שלנו ופנינו אל שדה התעופה כדי לחזור לארץ.
הטיול לא היה עמוס ולא רצנו ממקום למקום. הספקנו להרגיש את העיר ובעיקר את החלק התרבותי שלה - תיאטראות ומוזאונים. 8 יום היינו בעיר הגדולה ובכל זאת אני חושב שזה לא היה מספיק. בפעם הבאה אם אחזור למוסקבה אצא ממנה לטיול בטבעת הזהב המפורסמת שלה.