זהו הסיכום של הביקור השני שלי בבירת גרמניה - העיר ברלין.
 בתור ביקור נוסף הוא היה מוקדש לאטרקציות ומקומות שלא הספקתי לבקר בהם בטיול הקודם ומהווה סוג של טיול השלמה. על כן, כל מי שמעוניין לקורא מידע כללי על העיר ברלין ועל ה-אטרקציות העיקריות בעיר, כגון הרייכסטאג, חומת ברלין, אי המוזיאונים ועוד שיכנס לפה:
ברלין פברואר 2018

טיסה

טסתי לברלין עם חברת אל על בעלות של 190 דולר ללא מזוודה. הזמנתי את הכרטיס במחיר כזה עוד בחודשי הקיץ. הכרטיס כולל ארוחה קלה, צ'ק אין בשדה התעופה וכבודת יד.
 הנחיתה בברלין הייתה בשדה התעופה שונפלד.

לינה

הפעם בחרתי להתארח באכסניה נחמדה בשם Jugendgestehaus Hauptbahnhof. הזמנו, אני ובת זוגתי, חדר ל 3 אנשים בעלות של 225 יורו למשך 3 לילות. בחדר היו מיטות נפרדות אך הוא היה נקי ומסודר. היו בו מקלחת ושירותים פרטיים והמון שקעים לחשמל. החיסרון הכי גדול של החדר היה בזה שאחת המיטות חרקה טיפה. היתרון הכי גדול שלו היה המיקום. ההוסטל היה צמוד ל Vabali Spa המדהים מאוד והוא היה גם קרוב לתחנה המרכזית של ברלין. מהתחנה המרכזית נוסעת רכבת ישירות לשדה התעופה שונפלד. ממנה גם יוצאים קווי מטרו וטראם שעמם אפשר להגיע לכל מקום בעיר. עוד יתרון הוא שבתחנה המרכזית אפשר לאכול בטעים ובזול בבתי קפה כמו ב asiagormet או במסעדת פסטה.

היום הראשון - שכונת קרויצברג

את היום הראשון התחלנו משכונה קרויצברג המגניבה. בחלקים הדרום מזרחיים שלה (סביב האזור שבו עובר קו U1 של המטרו) יש המון גרפיטי, גם ענק וגם קטן. הבתים בשכונה צבועים בצבעים מדהימים וגם הם מקושטים בגרפיטי ענקיים. כך קרה שבזכות אומנות הרחוב שכונה ענייה ומיושנת הפכה לאטרקציה של ממש. באזור השכונה יש כמה אטרקציות:

הגלריה הברלינאית - גלריה מגניבה של אומנות מודרנית ועכשווית.
 אפשר להקדיש למקום בין שעה וחצי לשעתיים.

המקום פתוח מ 10:00 - 18:00 (סגור בימי שלישי).
 אתר: https://www.berlinischegalerie.de/en/museum-berlin/berlinische-galerie/

בשכונה שוכן גם המוזיאון היהודי (אך כשהיינו בברלין הוא היה פתוח רק בחלקו בשל שיפוצים ולכן לא נכנסנו) וגם גלריית תערוכות של אומנות עכשווית בשם מרכז האומנות Bethanien (שבה ביקרנו ביום השלישי). בשכונה יש המון בתי קפה מגניבים וטעימים. אפשר פשוט לשבת באחד מבתי הקפה הללו ופשוט להנות מהאווירה. אפשר גם סתם לטייל לאורך תעלת לנדוור.

היום השני - פוסטדאם

נסיעה של כחצי שעה ברכבת S7 - זה הזמן שלקח לנו להגיע לעיירה פוסטדאם.
 אני ממש ממליץ להגיע לעיירה בחודשי הקיץ ולא במהלך החורף. זה לא שפוסטדאם מכוערת בחורף אלא שבימי הקיץ הכל שם ירוק ומלבב ולא אפרורי ונטול עלים כמו בחורף. המזרקות בחורף לא עובדות והפסלים מכוסים. כמו כן, הגנים בתרדמת. אם זאת, המרכז ההיסטורי של העיר חינני גם בחורף. הוא מוצף בארכיטקטורה אירופאית ישנה של בתים לא גבוהים ומקסימים. מומלץ לטייל ברחוב ברנדרבורג ולשבת שם בבית קפה כדי שתות משו חם.
פארק סאן-סוסי גדול ומרשים אך עצוב מאט בחורף ואני בטוח שכנסיית השלום וארמון סן-סוסי נראים הרבה יותר מלכותיים בקיץ. אם זאת גם בחורף הם נראים מרשימים למדי אך המרשים מכולם הוא האמרון החדש הנמצא שלו בקצה הפארק.
 ניתן להיכנס אך אנו, שבעים מ-ארמונות, נמנענו הפעם.

מהארמון החדש לקחנו אוטובוס חזרה לעיירה. ליד בניין השלטון של מדינת ברנדרבורג (שפוסטדאם היא בירתה) נמצא מוזיאון אומנות מקסים בשם:

Museum Barberini
במקום מתקיימות תערוכות אומנות מרשימות מאוד.
 אתר: https://www.museum-barberini.com/

סיימנו את היום בפוסטדם לקראת השקיעה...

היום השלישי - אומנות בדאהלם

בשכונת דאהלם השלווה נמצא מוזיאון האומנות BrUcke-Museum.
זהו מוזיאון של אומנות סוריאליסטית ברלינאית של קבוצת אומנים גרמנים אגדית בשם קבוצת הגשר. כרטיס של 8 יורו מזכה כניסה למוזיאון הנ”ל ולמוזיאון אומנות עכשווית הצמוד אליו ממש.
 אפשר לבלות באזור עד שעה וחצי. צריך להגיע עם במטרו U3 ולדרת ב Bhf Dahlem-Dorf. משם יש הליכה של רבע שעה בין בתים ציוריים. או לרדת ב U Oskar-Helene-Heim ולקחת אוטובוס 115 ישירות למוזיאון.

אחרי הביקור במוזיאון הגשר חזרנו לשכונת קרוצברג והלכנו למרכז האומנות העכשווית Bethanien

היו שם מספר תערוכות - חלקן טובות וחלקן פחות. המקום עצמו הוא בניין הבנוי בצורת טירה ובו משרדים, תערוכות וסטודיו.
 מקום די מגניב.

היום הרביעי - שפנדאו

סיפרו לי על האקווריום המדהים ליד אי המוזיאונים. אמרו שהוא נמצא בתוך בית מלון אשר בלובי שלו, בגובה כמה קומות, שרוי אקווריום עצום שבתוכו עולה מעלית.
 הוא קרוי בשם Aqua Dom. ניתן לבקר בו כחלק מה- SEA LIFE - האקווריום של ברלין.
האקווריום של ברלין לא מרשים מזה שיש באילת ובירושלים. הוא נחמד ולא יותר - מומלץ למשפחות עם ילדים או לחובבי דגים ויצורי ים.
 לדעתי אפשר לוותר על האטרקציה! עלות הכניסה היא 15 יורו לאדם.

אחרי כן חזרנו לתחנה המרכזית והלכנו לבצע לשייט על נהר השפיירא. כלי השייט נמצא ליד גשר מקסים, כמה דקות הליכה מהתחנה המרכזית. במרכז המבקרים בתחנה אפשר לקבל פרטים על המיקום שממנו יוצא השייט. בתשלום של 15 יורו לאדם זוכים ל-שייט בספינת נהר למשך זמן של שעה. במהלך השיט יש הסברים באנגלית וגרמנית. השכרת מכשיר תרגום לשפות נוספות עולה 3 יורו (אם כי ההסברים מקטועים טיפה). יש סיפון ובטן ספינה. בבטן הספינה אפשר להזמין שתייה. חוויה נחמדה בה רואים את ברלין מזווית אחרת. גם אטרקציה זו לדעתי היא לא חובה.

בהמשך לקחנו את מטרן U7 לשכונת שפנדאו.
מדובר בעיירה עתיקה שסופחה לברלין.
המקום יפייפה!
הוא מתחיל בבית העירייה העתיק וממשיך עד לכנסייה מדהימה ביופייה וכיכר השוק. מעבר לכביש עומדים שרידי חומה לצד חפיר. בתי העץ והאבן מזכירים את העיירות של אירופה הישנה. שפנדאו היא ממש כמו עיר קטנה ויפה (למרות שמדובר בחלק מברלין). אחרי טיול של כשעה מומלץ להגיע למצודת שפנדאו המוקפת חפיר. מלבד היותה מצודה מאסיבית ומגניבה עם מגדל עתיק וגבוהה שניתן לעליות עד לשיא שלו - היא גם כוללת אטרקציות שונות:
יש שם מוזיאון קטן של מדים, נשק ושריונות של צבאות פרוסיה. .
יש גלריה של תערוכות מתחלפות.
מוזיאון ארטילריה.
מוזיאון החיים בשפנדאו
מסעדה בר בנוסח ימי ביניימית מאוד מרשימה ועוד...
 אפשר לבלות במקום לפחות חצי יום.

כל ערב ימים ראשון עד שלישי

כל ערב בברלין אני ובת זוגתי ביקרנו בספא הנפלא - Vabali Spa.
עלי להודות שזו הייתה דרך נהדרת לסיים כל יום.
 בכניסה לספא מקבלים שעון אלקטרוני שבעזרתו ניתן לפתוח את הלוקר האישי, להזמין אוכל ושתייה, לשכור מגבות, חלוקים וכפכפים. התשלום על כל אלו מתבצע ביציאה מהמתחם. מתחם הספא כולו מדמה כפר טיבטי עתיק. הוא נקי מאוד ומתופח מאוד. יש בו המון מיטות ואף חדרי מנוחה של ממש.

המקום מחולק ל 3 אזורים: המתחם שבחוץ, המתחם שבפנים והמתחם שבקומה השנייה. צמוד לכניסה נמצא אזור חדרי ההלבשה, הלוקרים והשרותים. בהמשך המבקרים נכנסים מיד למתחם הפנימי. זהו אולם גדול שבמרכזו עומדת בריכת ענק עם מים פושרים. לצד האולם שוכנים 3 סאונות יבשות גדולות מסוגים שונים, סאונה רטובה ושביל מים חמים וקרים.
במתחם שבחוץ נמצא ג'קוזי חם, בריכה פושרת ושלוש סאונות: פינית, רוסית ואסייתית . הסאונות הן בדרגות חום שונות בסדר עולה ועיצוב מגוון. בין הסאונות נמצאים מקלחונים המעוצבים בצורה יפה מאוד.
הקומה השנייה מתחלקת ל-2: האזור פנימי והאזור החיצוני. באזור הפנימי יש מסעדה, חדרי מנוחה וסאונה יבשה שיש בה חלון ענקי כלפי חוץ. בחלק החיצוני יש 2 ג'קוזי חמים ו- 2 סאונות אסייתיות.
כל חצי שעה מתקיימים 3 "טיפולים" חינמיים בשלוש סאונות שונות כמעת בו זמנית. הנה מספר טיפולים לדוגמה:
1. הבלן מחמם את הסאונה הרוסית בעזרת ענפי עלים שעמם הוא מפזר מי מרפא על השוהים.
 2. הבלן שופך על הגחלים כל מיני שמנים ארומטיים ובריאים ומפזר אדים על האנשים. מראש הוא מחלק צלוחיות של דבש/ מינרלים/ סוכר שניתן למרוח על הגוף כ-פילינג. הוא זה שנותן לנוכחים סימן מתי למרוח את זה על הגוף.

3. הבלן שופך על הגחלים כל מיני שמנים ארומטיים ומפזר אותם בחדר. בסוף הבלן וחבריו מחלקים לכולם תה ירוק.
ועוד...
זו אטרקציה מהנה, מרגיעה ובריאה.
השהייה בסאונות ובבריכות היא בעירום מלא ואין הפרדה בין המינים. מחוץ לסאונות והבריכות ניתן להתכסות בחלוק או מגבת (במסעדה חובה לשהות בחלוק). 4 שעות לזוג + 2 מגבות עלו לנו 70 יורו. אנא התגברו על הביישנות שלכם, איברי המין שלכם לא מעניינים את האנשים שבאים לספא ואתם תגלו שזה מאוד טבעי להסתובב במרחצאות בעירום. למעשה זה מרגיש הרבה יותר כיף ונוח לשבת בג'קוזי, לשחות בבריכה או להזיע בסאונה בלי בגד ים הנדבק לגוף. גם לא צריך לסחוב בגד ים ומגבת מהבית ואחרי זה לחזור עם בגדים רטובים בתיק. חבל לי על אלו שמפספסים אטרקציה כזו נהדרת בגלל שטות פוריטנית ודעות מיושנות. הרי בעירום כל נקבובית בגוף סופגת את הסאונה ובמים הגוף מרגיש יותר משוחרר. הרי לספא באים לנוח ולהתרחץ… מי מתרחץ בבגד ים בבית? חח..
 אתר הספא: https://www.vabali.de/online/en/

תמונה מאתר הספא להמחשה:

לסיכום, בביקור זה הייתי בפוסטדאם והשלמתי כמה מוזיאוני אומנות שלא הספקתי לבקר בהם בפעם הקודמת. בערב ביליתי בספא המדהים שאני ממליץ לכולם - כך שזה היה טיול עירוני וגם נופש ספא.
 לצערי הגלריה הברלינאית החדשה הייתה סגורה גם בביקור הזה ככה שאני מניח שאני אחזור בשבילה ובשביל עוד קצת מהעיר המדהימה הזו...