כתבי עת העוסקים בתיירות מכנים לעתים את מינכן בשם ברלין הקטנה. הסיבה לכך היא כמות המוזיאונים הגדולה שהעיר מכנסת בתוכה כמו גם המרחצאות החמים שליד העיר. והרי ברלין ידועה במוזיאונים ובמרחצאות שלה. אך בשונה מברלין, שנהרסה במלחמת העולם השנייה, במינכן נשמרה העיר העתיקה והמקסימה. עיר של קורפיורסטים ומלכים. מינכן היא בירת מדינת-המחוז בוואריה. הבווארים, בדומה לסקסונים, הם תת קבוצה בתוך הלאום הגרמני, כלומר, הם בעלי שפה ותרבות הייחודיים להם והם מתגאים בכך. בוואריה, ביחד עם סקסוניה וברנדנבורג (שבהמשך תהפוך לפרוסיה), היו מהנסיכויות החשובות ביותר של האימפריה הרומית הקדושה של האומה הגרמנית.
נסיכיה, הפיורסטים שלה, החזיקו בזכות לבחור את הקיסר הגרמני ולכן כונו קור-פיורטים, הנסיכים הבוחרים. לאחר ביטול הקיסרות, בתחילת המאה ה-19, בוואריה הפכה לממלכה עשירה וחזקה.
היא המשיכה לשמור על כוחה והשפעתה למרוות עליונותן של 2 המעצמות הגרמניות - פרוסיה העולה והאימפריה האוסטרית הוותיקה. אשר שאפו להשפעה בכל המרחב הגרמני ומעבר לו.
 אפילו לאחר שקנצלר הברזל ביסמרך מפרוסיה איחד את כל נסיכויות גרמיה תחת שבטו של המלך והקיסר וילהלם וייסד את האימפריה הגרמנית - פרוסיה נותרה ממלכה עצמאית למחצה ובית ויטלסבך הבווארי נותר על כיסאו.. בסוף מלחמת העולם הראשונה, לאחר נפילת השלטון הקיסרי בברלין, בעיר מינכן הוכרזה הרפובליקה הקומוניסטית של בוואריה. עצמאות מדינית זו לא נמשכה זמן רב וברלין הצליחה להחזיר לחיקה את המחוז הסורר.

זה מאוד אירוני שדווקא ממינכן העצמאית ברוחה החל את דרכו הפוליטית אדולף היטלר. המפלגה הנאצית שנולדה במינכן כבשה את ברלין והפיצה טרור והרס בכל העולם ובפרט בגרמניה.
אחרי מלחמת העולם השנייה גרמניה התחלקה לארבע אזורי כיבוש - צרפתי, בריטי, סובייטי (שהפך לגרמניה המזרחית) ואמריקאי.
בוואריה הייתה תחת הכיבוש האמריקאי. החיילים האמריקאים באו במגע עם הבווארים והאחרונים היוו עבור הראשונים את הטיפוס והדוגמה לגרמני הממוצע. האנשים עם מכנסי העור הקצרים, החולצות המכופתרות והשפמים הגדולים. אלו שתמיד מחזיקים קנקן בירה ביד ושרים יודל.
האמריקאים נחשפו גם לנשים הגרמניות שלבשו שמלות עם מחשוף עמוק וכתפיות תפוחות. את כל הסטראוטיפ הזה לקחו האמריקאים מאירופה הישר להוליווד בלי לדעת שיש עוד סוגים אחרים של גרמנים. מופלאה העובדה שגם היום ניתן לפגוש בווארים הלובשים על גופם את הלבוש הבווארי המסורתי. הבווארים גאים במורשת שלהם ונחושים לשמר אותה.
 וזה נהדר עבור התיירים. יודלה-הי-הו...

טיסה

את הטיסה עשינו עם חברת אל על.
הזמנו את הכרטיס כ-חודש מראש ושילמנו 504 דולר לזוג.
 המחיר כלל כבודת יד וארוחה קלה.

לינה

את הלינה במינכן עשינו במלון Leonardo Hotel & Residenz Muenchen. מדובר במלון נחמד וחביב מאוד בדרג של 4 כוכבים. שילמנו עבור 3 לילות 1,023 ₪ ללא ארוחות. הוא צמוד לתחנת המטרו שזה מעולה כי רשת המטרו בעיר נוחה טובה ומאוד. ליד המלון ישנה גם חנות גדולה (ש-סגורה בימי ראשון), מסעדות ובתי קפה. בגודל, החדר היה לא רע בכלל. יש בו קומקום, מכונת קפה, מקרר, חלון ענקי וחימום. מנקים את החדר כל יום. הצוות נחמד מאוד ותמיד השתדל לעזור.
הדבר היחיד שהפריע לי הוא שהחדר היה טיפה מיושן, הקירות נדרשים לעבור צביעה ובמקומות בודדים ובקלות ניתן לשים לב לחלודה. אבל למרות זאת אנחנו אהבנו את המקום.
 יש במלון גם סאונה במחיר סמלי אך לא השתמשנו בה.

מזג אוויר בנובמבר

על פי התחזיות חודש נובמבר בעיר מינכן היה קר אך יבש יחסית.
 והוא אכן היה יבש חוץ מהתאריכים שהיינו בהם שכן מתוך ארבעת הימים שביקרנו בעיר ב-2 מהם ירד גשם. הוא היה קל אך הוא ירד לאורך כל היום. בשל הקור נאלצנו ללבוש על גופינו פליז ומעליו מעיל חורף חם.

שפה לאום ודת

בוואריה היא חלק מגרמניה ולכן מדברים בה גרמנית. אם זאת, רבים מאנשי בוואריה מדברים גם בניב הבווארי של השפה. לא פגשנו כמעת איש שלא ידע אנגלית אך לא ממש התרחקנו מהעיר כך שאין לי מושג האם השפה נפוצה גם בכפרים. הנצרות היא הדת העיקרית במרחב אם כי נוכח שם ריכוז לא קטן של מהגרים מוסלמים.

מטבע ועליות

גרמניה היא חלק מגוש היורו ולכן המטבע המקובל בה הוא מטבע היורו. במהלך 4 יום שטיילנו במינכן אני בזבזתי 600 יורו עבור שנינו (לא כולל קניית מעיל בשווי 139 יורו). אנחנו אכלנו בבתי קפה ולא חסכנו יותר מדי. מנה בבית קפה באזור תיירותי עולה 8-12 יורו שזה בהחלט סביר. במקדולנלס שילמנו עבור ארוחה גם 12 יורו. נסיעה בחופשי יומי בין שדה התעופה לעיר ובתוך העיר תעלה לזוג 16 יורו (או 13 יורו לאדם).

אני רוצה להמליץ על 2 בתי קפה אסייאתיים שממש צמודים למרכז העיר העתיקה, המריאנפלץ, ושאפשר לאכול בהם במחירים סבירים בהחלט. הראשונה היא מסעדת sasou מסעדה אסייאתית טעימה ביותר עם מרקים מדהימים. מנת מרק עלתה שם סך הכל בין 8 ל 10 יורו.
 והיא הייתה טעימה מאוד.

אתר: https://www.sasou.de/#food
 להלן חלק מהתפריט:

בית קפה שני שאני רוצה להמליץ עליו הוא בית קפה שמכין אוכל וויאטנמי מדהים בשם Bami House. מרק בקר אסייתי נורא טעים עלה לנו 8.90 וקינוח אקזוטי עם בננה ותוספות עלה רק 5 יורו. המקום נורא נעים. רק שחבל שהמלצרים לא מבינים אנגלית בכלל. אתר: https://www.bamihouse.de/

לגבי אוכל בווארי - על כך אני ארחיב בהמשך כשאר אתאר את פרטי הטיול.

משטר

גרמניה היא רפובליקה פדרלית ודמוקרטיה פרלמנטרית. כלומר - זהו בראש המדינה עומד בית הנבחרים ולא מונרך. האזרחים בעלי זכות ההצבעה זכאים לבחור אחת לכמה שנים את נציגיהם בבית הנבחרים (הבונדסטאג) ומפלגת הרוב, בעזרת הקואליציה שלה, יכולה לבחור מתוך בית הנבחרים את הממשלה שבראשה עומד הקנצלר (ראש הממשלה). היות והדמוקרטיה היא פרלמנטרית אז השלטון בפועל נמצא בידי הקנצלר והנשיא (הבונד-פרזידנט) הוא דמות ייצוגית בלבד. בדיוק כמו בארץ. כפדרציה, גרמניה מתחלקת למדינות מחוז, הנהנות משלטון עצמי נבחר ומידה מסוימת של עצמאות. בוואריה היא אחת מהן.

יום ראשון - הפינקוטק ו-הברנדהאוס

הגענו לשדה התעופה של מינכן בסביבות 9 בבוקר. משדה התעופה לקחנו מטרו S8 לתחנה המרכזית של העיר ומשם את קו המטרו המתאים לנו הישר למלון. בשעה 12:00 כבר היינו מוכנים ליציאה ואחרי שאכלנו ארוחת בוקר בבית קפה מקומי לקחנו את המטרו למוזיאון האומנות - הפינקוטק.

הפינקוטק מתחלק לארבע מוזיאונים:
פינקוטק האומנות העכשווית, פינקוטק חדש, פינקוטק ישן ומוזיאון ברנדהורסט.
 הפינקוטק החדש המוקדש לאומנות המאות התשעה עשר והעשרים היה סגור לרגל שיפוצים אך חלק מהיצירות שהיו בו הועברו זמנית לפינקוטק הישן. ולכן אנחנו בחרנו לבקר בפינקוטק הישן.

מדובר בגלריה המוקדשת לאומנות אירופאית החל מימי הביניים בשיאם ועד לראשית העת החדשה. מופיעים שם יצירות של רבי אומנים כמו דיורר או רברנט. זמנית שוכנו במוזאון הנ"ל גם יצירות של גדולי המאה העשרים וסוף המאה התשעה עשר כמו וואן גוך, מונה, מאטיס ואחרים.
 הקדשנו למוזיאון המצוין הזה כמעת 3 שעות.

אתר: https://www.pinakothek.de/en
עלות כניסה: 4 יורו (ועוד 7 יורו למתחם בו שוכנו היצירות מהפינקוטק החדש). בימי ראשון עלות הכניסה יורדת ל-יורו אחד סך הכל.
 שעות פעילות: 10:00 - 18:00 (ימי שני סגור)

מרוב העניין שיצר בנו המוזיאון לא שלמנו לב איך התחיל להחשיך. כשיצאנו מהמוזיאון כבר היו דמדומים ונהיה קר. העניין הוא שאני הגעתי למינכן בלי מעיל כי המעיל חורף שהיה לי נהרס יום לפני הטיסה. למזלי בת זוגתי עשתה בדיקה מהירה באינטרנט ומצאה לי מעיל חדש בחנות בגדים גדולה, Karstadt Sports, שנמצאת ממש ליד העיר העתיקה של מינכן. צמוד לכיכר הקארלפלץ היפה. כחצי שעה אחרי השקיעה כבר התחדשתי במעיל חורף חדש ואיכותי בשווי 139 יורו.

משם, מכיכר קארלפלץ, הלכנו ברגל לעיר העתיקה. עברנו ברחוב Neuhauser היפה ביותר.
 הוא מלא במבנים עתיקים ויפים וחנויות קטנות ומעניינות המנסות ללכוד את התיירים שעוברים על ידן. הדרך מובילה לכיכר מאריאנפלץ שמעליה ניצב בית העירייה המרשים ביופיו. נא לא לפספס את מזרקת הדגים המקסימה ולשמור על הארנקים מכייסים.

היה חשוך והחלטנו לא להקדיש יותר מדי זמן לעיר העתיקה. ולכן, לאחר שאכלנו המשכנו אל המבשלה האגדית ה-הופבראוהאוס. זהו אולם ענק, עתיק וצבעוני המלא בשולחנות עץ. ועל כל שולחן המון, המון והמון כוסות בירה. ליטרים של בירה. במקום הזה אנשים שתו בירה זה עידנים, או יותר מדויק לומר ששתו שם בירה החל מהמאה ה-16. המקום תמיד היה מלא ומפורסם ואפילו נאמו שם אנשים שהשפיעו על ההיסטוריה (אדוף היטלר למשל) . כיום זה מקום נפלא לשתות בו בירה באווירה בווארית לצלילי מוזיקה עממית מקומית. חלק מהאווירה יוצרת תזמורת המנגנת מוזיקה חייה. לדעתי זו הדרך המושלמת להיכנס לאווירה של מינכן!

יום שני - therme erding

כ- 40 דקות נסיעה ממינכן ברכבת S2 נמצא פארק המים והמרחצאות טרמה ארדינג (therme erding). המקום הזה השאיר אותי עם פה פעור לנוכח הגודל שלו וכמות האטרקציות שבו. אפשר ממש ללכת שם לאיבוד.

הוא מתחלק למספר אזורים. כל אזור מוקדש לסוג אחר של נופש - באזור אחד יש המון מגלשות מטורפות, בשני בריכות ענק המדמות חוף ים ובשלישי בריכות וג'קוזי המדמות אזור טרופי.
 אך המרשים והגדול מכל האזורים הוא האזור הרביעי והגדול מכולם - עולם הסאונות.
בארץ שלנו יש פארקי מים רבים אך תרבות הסאונות לא כל כך מפותחת ולכן אני ממליץ לכל המבקרים במערב או צפון אירופה, ובעיקר בגרמניה ואוסטריה, להתנסות בתרבות זו.
 הבטחה שלי - מי שינסה פעם אחת לא יפספס הזדמנות לבקר בסאונות גם בפעמים הבאות שיבקר באירופה.

בהתחלה, רק כשנכנסתי למתחם הסאונות, ראיתי מולי אולם מלבני לא גדול. במרכזו הייתה בריכה עם מים חמים, ג'קוזי גדול וסביבם מספר סאונות: סאונת אדים רומית, סאונה יבשה רגילה, וסאונה רטובה עם חבית מלאה במלח לפילינג. ליד עמדה בריכה קטנה עם מים קרים.

התמונות נלקחו מהאתר של המרחצאות לצורך המחשה

התקרבתי לסאונה האחרונה וראיתי פנייה שמאחוריה התגלה לי אולם נוסף הכולל עוד מספר סאונות: סאונה יבשה עם ניחוח פירות הדר, סאונה יבשה קלאסית בתוך בית עץ העומד בחצר ועוד 2 סאונות יבשות וחמות מאוד במתחם תת קרקעי. המשכתי ללכת וראיתי בריכה מחוממת לא גדולה בחצר. היות ואלו היו חודשי הסתיו המאוחר והקריר עלו ממנה המון עדים .

כשהמשכתי ללכת הלאה קדימה - נדהמתי:
 מצאתי את עצמי באולם עצום בגודלו המלא בעצי דקל ומיטות "שיזוף" שבמרכזו עומדה בריכה ענקית ומחוממת. בלב הבריכה עומד לו בר משקאות עם כיסאות אבן מובנות בתוך המים. בקצוות הבריכה ישנן המון נקודות זרמים כמו בג'קוזי - גם לישיבה וגם לשכיבה. הבריכה היא ג'קוזי סופר ענקי שבליבה יש בר. תעלה מחברת את הבריכה הפנימית לבריכה החיצונית החמה גם כן ושגם היא מלאה בנקודות ג'קוזי ובר משקאות. באולם הפנימי יש עוד כמה בריכות נוספות (אך קטנות) לצד מסעדות שונות ואילו בחוץ יש מספר בריכות קטנות נוספות עם מים קפואים.

התמונות נלקחו מהאתר של המרחצאות לצורך המחשה

אבל זה לא הכל. מתוך האולם יוצאים שני מתחמי סאונות נוספים (האחד עוקף את הבריכה החיצונית מכל צדדיו): סאונת צמחים, סאונת אבן מלח, סאונת מדטציה, סאונת חימום גב, סאונת בסגנון איטלקי וכו'

חשבתי שזה הכל אבל טעיתי. מהאולם יוצאים גשרי עץ ארוכים העוברים מעל אגם מלאכותי קטן ומתחברים למתחם סאונות נוסף המתחם הזה כולל סאונה רוסית ענקית, סאונה עם קירות שקופים המאפשרים עם מבט לאגם ו- 2 סאונות פינית. בקיצור - במקום יש מעל לשלושים סוגי סאונות ומספר בריכות שחייה - חמות וקרות, פנימיות וחיצוניות.

כניסה לאזור הסאונות עומד שלט המודיע שמדובר במתחם FKK, תרבות החופש מטקסטיל, זה אומר שבכל אזור הסאונות הבגד ים אסור והכניסה לסאונות היא בעירום מלא או עם מגבת. בבריכות השחייה הכניסה היא רק בעירום. כמובן, כמו בכל מרחצאות המכבדות את עצמן גם פה יש שירות של בלנים - האופגוסט. רק שפה הם עושים טקסים בתדירות גבוהה עד מאוד, כל 30-15 דקות, והם עושים אותם בסאונות שונות במקביל.
להלן דוגמה לטקסים שעברנו:
1. בסאונה הרוסית הבלנים פיזרו חום בעצמאות דגלים ענקיים. הם עשו זאת לצלילי מוזיקה רוסית ואוקראינית אתנית והם הכו את הנוכחים עם צמחים.
2. באחת הסאונות לאחר הטקס הבלן חילק תה ירוק.
3. בסאונת פרות ה-הדר הבלן הרקיד את הנוכחים וחילק ארקטיקים בסוף הטקס.
4. בסאונה יבשה וחמה ביותר הבלנים חיממו עד מאוד את החדר. החום היה כה רב שגרם לנו לאחר הטקס לעמוד זמן רב בחצר באוויר הקר.
אני התקררתי בכך שקפצתי לבריכת מים הקפואים.
5. בסאונת טוסקנה, שבה מתנגנת מוזיקה איטלקית, הבלנים פיזרו על הגחלים שמנים בריח הדר ואחרי הטקס חילקו מיץ אשכולות.
6. בסאונת ה"מאפייה" בזמן שהבלן פיזר חום הוא גם אפה, בתוך בתנור מובנה, לחמניות ואחרי הטקס חילק אותן
7. בסאונה השקופה לצד האגם הייתה מדיטציה בגרמנית ולא הבנו כלום - אך המוזיקה הייתה מרגיעה
8. בסאונת המדיטציה הבלן ניגן עם מתכות במטרה ליצור אווירה של רוגע
9. בסאונה הפינית הבלן, שהיה לבוש כמו ויקינג, שפך על הגחלים שמנים מתוך קרן גדולה ופיזר חום לצלילי מוזיקה אפית
 10. בסאונה גדולה אחרת הבלנים התלבשו כמו אופים ופיזרו חום לצליל מוזיקה איטלקית. בסוף הטקס הם חילקו לנוכחים מאקרוני בולונז

ואלו רק הטקסים אליהם הספקנו.
שאר הזמן ישבנו עירומים בתוך הבירכה החמה , בחוץ או בפנים, על מיטות ג'קוזי מובנות ושתינו קקטייל או בירה מהבר.
מעולם בכל חיי לא חוויתי מרחצאות ברמה גבוהה כזו.
 חוויה מדהימה מאוד. גן עדן של ממש.
לאתר, היכנסו כאן

יום שלישי - מנזר אנדקס

התוכנית שלנו ליום השלישי הייתה לנסוע להרי האלפים. אבל מזג האוויר לא כל כך אפשר את זה וגם קמנו יחסית מאוחר. לכן החלטנו להפעיל את תוכנית ב'. ראשית, לקחנו רכבת S6 לעיירה שטרנברג. ליד הרכבת יש טיילת מקסימה לצד אגם יפה עם נוף. הסתובב שם חצי שעה כדי לנשום אוויר אגם צלול כאווז.
 הנוף הנשקף מהאגם פשוט מקסים.

לאחר מכן המשכנו עם אותה הרכבת לעיירה Tuzing (בדיעבד אני מבין שעדיף היה לקחת לשם מעבורת על האגם) על מנת לקחת אוטובוס מתחנת הרכבת ל-Andechs Monastery.
 מדובר ב- מנזר עתיק ומקסים בקצה כפר. במנזר יש כנסייה קטנה ויפה. יש שם גם חנות שבה המקומיים מוכרים את הליקרים שהנזירים מכינים ומסעדה בשם Andechser Bräustüberl.
 המסעדה הזו היא המקום המושלם לאכול אוכל בווארי מסורתי, בחדר אוכל בווארי מסורתי, ולשתות בירה בווארית מהחבית. בצלחת שלי היו בשר בווארי שומני וטעים שנעשה על האש וסלט תפוחי אדמה ממותק. על צלוחית קטנה בצד הייתה עוגה בווארית קטנה טעימה. חלק מאנשים סביב היו לבושים בלבוש כמיטב המסורת הבווארית וחלקם היו לבושים כמו מטיילים עם תיקים גדולים.

אתר המנזר: https://www.andechs.de/

מהמנזר יוצא מסלול בן 40 דקות הליכה אל היישוב Herrsching. המסלול עובר בתוך חורש מקסים לצד נחל קטן הזורם לכל אורכו של השביל.
 הישוב גם הוא צמוד ל-אגם וממנו יוצאת רכבת S8 חזרה למינכן.

כאשר הגענו למינכן החלפנו לרכבת S2 כדי לבלות כמה שעות נוספות במרחצאות טרמה ארדינג.
 חשבנו שאנו המשוגעים היחידים הנוסעים בעורב למרחצאות הנמצאות 40 דקות מהעיר על מנת לבקר שם מספר שעות. אבל לא, נסעו איתנו עוד אנשים רבים שגם חזרו איתנו. המרחצאות הללו פשוט שוות את זה.

יום רביעי - העיר העתיקה

את היום האחרון בחרנו להקדיש שוב לעיר העתיקה. ראשית, לקחנו מטרו לתחנת Lehel. התקדמנו טיפה אל הנהר איזר. משם המשכנו לאורך הטיילת של הנהר אל אנדרטת מלאך השלום.
 התצפית מהטיילת שעל גדות הנהג מקסימה ושווה טיול בקטע הזה.

לא רחוק משם נמצא מוזיאון הגלריה Schackgalerie.
הגלריה נחשבת לחלק מהמוזיאונים של הפינקוטק. מדובר במוזיאון מקסים של יצירות אומנות מהמאה ה-19. הוא בן 3 קומות אך צנוע בגודלו יחסית לפינקוטק. אם זאת הוא שווה ביקור. הקדשנו למקום שעתיים.
שעות פעילות: 10:00-18:00
מחיר: 4 יורו (בימי ראשון יורו אחד)
 אתר: https://www.pinakothek.de/besuch/sammlung-schack

ממש קרוב לשם נמצא הגן האנגלי והמשכן לאומנות במינכן.
 המשכן לאומנות במינכן, Haus der Kunst, הוא מבנה המארח בתוכו תערוכות של אומנות עכשווית. במקור המבנה נבנה בהוראת אדוף היטלר על מנת להציג בו אומנות נאצית. כיום מוצגת בו דווקא האומנות העכשווית אותה הדיקטטור הגרמני מאוד שנא.

המקום עובד כל יום בין השעות 10:00 עד 20:00 (בחמישי הוא נסגר ב 22:00).

אתר: https://hausderkunst.de/?locale=de
כשביקרנו במקום הייתה תצוגה של אומן מעניין בשם קונסט ואומנות הקשורה לאפרו אמריקאים.
 היה מאוד נחמד. הקדשנו למקום שעה וחצי.

הגן האנגלי הוא פארק גדול ונחמד. יש בו תעלות, מסעדות, ברים ואגם. בקיץ ניתן למצוא במקום משתזפים רבים, כולל נודיסטים. בכניסה לפארק יש מקום בו, בצורה מלאכותית, הנחל זורם בעצמה בלתי רגילה ויש בו גלים - דבר שאוהבי גלישה מנצלים גם בימים קרים. כל מי שיחפש טיול שליו במקום נעים כדאי לבקר בפארק ולהקדיש לו בין שעה למספר שעות.

אחרי שסיימנו את הטיול שמו פעמינו לכיוון המאריאנפלץ. עברנו ב-Hofgarten. שהוא גן מקסים המוקף ארמון. בצידו האחד משרדי הממשלה של מינכן ובאחר ארמון מלכי מינכן, ה-Residenz München, שכיום הוא מוזיאון המומלץ לביקור.
 עברנו בשערי Bazargebäude היפים והלכנו על רחוב Residenzstraße. בדרכינו לכיכר המריאנפלץ עברנו ליד בניין האופרה של מינכן, בניין מרשים ביותר, .
 הגענו למריאנפלץ כי רצינו להבנות מהיופי של הכיכר גם ביום.

אחרי כן לקחנו מטרו לתחנת Olympiazentrum כדי לראות את מוזיאון ה BMW.
המגדל שבו שוכן המוזיאון מרשים מאוד. המקום נחמד. יש בו המון רכבים היסטוריים מגניבים ומיוחדים המתחלקים לתקופות השונות. המבקרים במוזיאון יגלו הסברים על דרכי הפעולה של המנוע ועל החומרים שבהם החברה משתמשת בייצור המכוניות שלהם.
יש שם גם תצוגה של רכבים עתידניים שהחברה מתכננן לייצר.
מאוד אהבתי את החלק במוזיאון המוקדש לרכב שבעזרתו הבריחו אנשים ממזרח ברלין לגרמניה המערבית. מומלץ לכולם ובייחוד לילדים ואוהבי רכבים.
שעות פעילות: 9:00-18:00
 אתר: https://www.bmw-welt.com/de/locations/museum.html

בערב לקחנו טיסה לישראל. מאוד נהננו במינכן. המרחצאות היו גן עדן של ממש, המוזאונים נחמדים מאוד. ההליכה אל המנזר הייתה חוויה בפני עצמה. הסטראוטיפ על מינכן, החיובי יש לומר, התגלה כנכון ואני שמח מכך. מינכן היא לא בדיוק ברלין הקטנה, ההפך היא גדולה מאוד ובין היתר בזכות החוויות שהיא מסוגלת להעניק.