תוכן הפוסט הוא דעה אישית על אטרקציות שאהבתי בעיר ניו יורק ושעל פי דעתי (האישית בלבד) שווה לבקר בהן בעיר ובסביבה שלה. על אדם לבקר פעם בחיים בעיר הגדולה שבשונה מדובאי או הונקונג לגורדי השחקים שלה יש סטייל משלה! והוא אירופאי,אמריקאי ומגניב!

הפוסט הזה יהיה שונה מהאחרים מכמה בחינות:
בעוד שבשאר הפוסטים אני מתאר סיפור מסע קצר המגולל את הביקור שלי ביעדים השונים (וכולל טיפים והמלצות) לא כך יהיה פה. בפוסט הזה אני אתאר אטרקציות בעיר ניו יורק בהן ביקרתי וראיתי לנכון להמליץ עליהן במהלך שהותי בעיר. הביקור שלי בניויורק היה כחלק מהתנדבות שנמשכה קיץ שלם במחנה הקיץ היהודי בשכונת בנסנהורסט שבברוקלין, ניו יורק. היות ולטיסה ולמחיה דאגה הסוכנות היהודית לא יהיה אפשר למצוא עליהן מידע פה. והיות והביקור באמריקה היה ב2009 תיאור המחירים כאן פשוט לא היה רלוונטי שכן סביר להניח שהם לא עדכניים. לכן כל דבר עליו אני אספר בפוסט זה יש לבדוק באינטרנט אם המידע עליו עדכני.
ועכשיו... הבא נתחיל:

הזמר פרנק סינטרה הילל את העיר בשירו הנושא את שמה והטיב ואמר שהעיר לא נמה לעולם – ובכן, הוא צדק. זו עיר מהגרים אמריקאית, רב אתנית ורב תרבותית, בעלת חיי לילה תוססים ומטורפים. בעיר רבת הגויים הזו אפשר למצוא טעמים וריחות מכל העולם. אפשר לטעות לחשוב שאלים אמריקאים כלשהם לקחו את כל הטוב שבעולם ודחסו אותו למטרופולין הענקי הזה. רציתם סין? רציתם תורכיה? רציתם ישראל? רציתם איטליה? קיבלתם! תמצאו את כל אלו בין הרחובות וגורדי השחקים של הכרך הנוצץ הזה. אה… גם לאמריקה יש ייצוג בניו יורק. קצת.

מבנה

העיר ניו יורק, שהיא העיר הגדולה (אך לא הבירה) של מדינת ניו יורק בארה”ב ץ היא מחולת ל-5 אזורים. רובע ברוקלין, רובע ברונקס, רובע קווינס האי מנהטן והאי הכפרי סטייטן. הנהר מדיסון מתפצל לדלתא לפני שמימיו נשפכים לאוקיאנוס האטלנטי. כשהנהר מתפצל הוא גם מפצל את העיר ניו יורק לאיים אשר גשרים איתנים ומעבורת מחברים בניהם. העיר גובלת בניו ג'רזי שגם היא מהווה עיר במדינה הנושאת שם דומה. רוב חיי התרבות מתרחשים במנהטן (אך גם בכל שאר הרבעים אפשר למצוא חי לילה, ברים ומסעדות).

תחבורה

בעיר קיימת רשת מסועפת ויעילה של מטרו, בקלות אפשר להגיע מנקודה אחת לאחרת בעיר. אזהרה: יש ללמוד היטב את השינויים בקווים במשך הלילה אחרת אפשר להגיע למקומות לא צפויים ולהסתבך. בגלל חוסר הכרות כזה לקח לי כשעתיים לחזור למקום לינתי בעוד שבדרך כלל העניין לקח לי כחצי שעה. “למה רוב האנשים יצאו פה?” שאלתי את עצמי והמשכתי לשבת בקרון המטרו. יש כרטיס “רב קו” בעיר וגם חודשי-שבועי חופשי. הכרטיס משותף עם האוטובוסים.
 עוד דבר, יש בניו יורק אזורים לא נעימים בעליל ועל כן יש לקחת את הדבר בחשבון וללמוד לאן לא כדאי להיכנס בלילה.

מזג האוויר

מזג האוויר בקיץ הוא הפכפך – יום של חום ולחות איומים יכול בדקות להפוך לסופה רטובה וקפואה (או להישאר יום חם אך מאוד גשום ו… דביק).

מנהטן

מנהטן היא הלב של ניו יורק. גורדי שחקים, בין העתיקים והמפורסמים בעולם, מקשטים את האי. בהם האימפייר-סטייט ובניין הליברטי. חנויות המותגים, המועדונים, המסעדות והאטרקציות – כולם נמצאים פה. זו חוויה נהדרת סתם להסתובב באי וליהנות מהמורשת ההיסטורית שלה:
 בניין הבורסה הניאו קלאסי, שור הברזל, הגראנד זירו, תחנת הרכבת ההיסטורית, אזור בניין רוקפלר, גשר ברוקלין המפורסם שחובה לטייל בו (הוא יצירת אומנות של ממש), אזור הארלם היפיפה, הקטדרלה של השילוש המדהימה. פשוט תענוג.

הנקודה המפורסמת העיר היא כיכר הזמן (“הטיים סקוואר”) בו הכל נוצץ וחי כמו בסרט מדע בדיוני. באזור הכיכר מתקיימת סצנת המחזות של ברודוואי המפורסמת. כן, פאר ועוצמה – זה מה שהמקום משדר.

מגדל האמפייר סטייס

אחד מגורדי השחקים הגבוהים בעולם. התור של השעתיים בהחלט שווה את העלייה הזו במעלית לגג העולם או יותר נכון לקומה 82. מקומה 82 אפשר לראות את כל העיר ניו יורק ואת סביבותיה. מי שלא היה על גג העולם במגדל האמפייר לא היה בניו יורק! כיום את גורד השחקים עקף הליברטי טאוור עליו לא ידוע לי דבר שכן כשהייתי בניו יורק הוא היה בבנייה.

פסל החירות

עלי להתוודות: באחד הימים רציתי להגיע לפסל החירות. הגעתי לנמל ממנו קונים את הכרטיסים למעברות אל האי בו הוא נמצא. ואז ראיתי את התור המזעזע לקופות ו… ויתרתי. אבל כדי לראות אותו מנקודה קצת יותר קרובה לקחתי מעבורת אחרת (בחינם) לסטייטנד איילנד שעוברת לא רחוק מהפסל ההיסטורי. מי שבכל זאת רוצה לראות את הפסל מקרוב שיבוא מוקדם מאוד בבוקר אחרת שעות רבות הוא יבלה בתור.

המוזיאון ההיסטוריה הלאומי של הטבע

כתובת Central Park West & 79th St, New York, NY 10024,
 מוזיאון ענק זה מציג תערוכות קבועות ומתחלפות שמשאירות פיות פעורים.. יש בו תיאורים של כלל החיות בעולם, של עצמות האדם הקדמון, של המוני תרבויות קדומות של בני אדם. יש בו 3 אולמות של עצמות דינוזאורים ויונקים קדומים. יש בו את הפלנטריום המדהים ביותר שיצא לי לראות. המקום מרשים ואסור לפספס אותו. אה, ולמי שהמוזיאון יראה מוכר קצת. יש לכך סיבה שכן הסרט “לילה במוזיאון”… היה על המוזיאון הזה!!!

צ'יינה טאון

סין הקטנה. אוכל סיני, בר-תה (אני ממליץ מאוד על תה הבועות שמוכרים במקומות הללו), המון סושי ואוכל מזרחי. כל זה ניתן למצוא בצ'יינה טאון. יש שם חנויות עם מוצרים מן המזרח כולל ביגוד (יש לי חולצה שהחזיקה כמה שנים אחרי שקניתי אותה משם). מאוד צבעוני ומאוד כדאי.

איטליה הקטנה

לא רק הסינים זכו לנציגות במרכז מנהטן. גם האיטלקים החליטו להציג ולמכור את כל מה שיש להם להציע לאמריקה. פיצה, פסטה וכל דבר איטלקי ברחוב הקטן אך הטעים הזה. צמוד לצ'יינה טאון.

מוזיאון השאווה ומוזיאון ריפלי

כתובת: 234 W 42nd St, New York, NY 10036,
 מוזיאון השאווה של מאדאם טוסו ומוזיאון “האמינו או לא” של ריפלי צמודים זה לזה ולא רחוקים מה”טיים סקוואר”. הראשון הוא מוזיאון מקסים עם פסלי שעווה בדמות אדם של מפורסמים בעבר ובהווה. כיף להסתובב שם ולהצטלם עם החיקויים של המפורסמים. עם מדונה, ג'ייסון דווידסון ומייק טייסון, גולדה מאיר ואחרים. השני הוא מוזיאון “תאמינו או לא” של ריפלי. גם שם שווה לעשות תמונות ולהיפלא מהדברים ההזויים המוצגים שם שקשה להאמין כי הם מציאותיים.

הסנטרל פארק

ריאה ירוקה וענקית הכוללת במות להופעות, פסלים ומזרקות. מגרשי משחקים ואגמים.
אומני רחוב, גן חיות, שדות פוטבול, חורשות גדולות. כל זה בין גורדי השחקים של מנהטן בפארק המרכזי. שעות שלמות אפשר לבזבז ולהסתובב בפארק בין פינות החמד המקסימות, לאכול איזה נקניקיה, לשוט על האגם ולצפות באיזה הופעה. סופי שבוע זה הזמן הכי מומלץ לביקור בפארק.

המטרופולין של האומנות

כתובת: 1000 5th Ave, New York, NY 10028, ארצות הברית

לצד הסנטרל פארק נמצא המוטרופולין של האומנות. זהו מוזיאון היסטורי ענקי, אחד המרשימים בעולם, שצריך יומיים כדי להשלים אותו. יש בו תערוכה ענקית של ההיסטוריה המצרית העתיקה לאורך שלושת אלפים שנה (לקח לי 4 שעות רק לעבור אותה). בנוסף יש שם תערוכה של המזרח הקדום, המזרח הרחוק, ימי הביניים של אירופה (כולל העם יהודי), אמריקה הילידית וההיסטוריה של ארה”ב. בקיצור זהו מוזיאון ענק ששווה ביקור לכל אוהב אומנות ו/או היסטוריה.

מוזיאון הסקס

הוא לא חובה. אבל הוא מעשיר בידע ומשעשע מאוד. אני די ממליץ עליו לצעירים או לזוגות.
 יש בו חדר שמספר על עובדות הסקס בטבע, אולם שמוקדש להיסטוריה של הסקס בקולנוע והפורנו וחדר שמוקדש לתעשיית צעצועי המין. נחמד. לא חובה – אסור לבוא אם ילדים. לאחרונה שמעתי שהוסיפו לו עוד אולמות.

ברוקלין

ברוקלין ענקית. בברוקלין קיימת קהילה חרדית ויהודית ענקית. יש בו קהילה של יהודים סורים ויהודי ברית המועצות. שכונה בשם ברייטן ביץ' מייצגת את המהגרים הרוסים והכל בה ברוסית. למי שבא לביקור נורא ארוך בניו יורק אמליץ לו לא לפספס את ברוקלין והחוף הנחמד מאוד שלה.

האקווריום של ניו יורק

כתובת: 602 Surf Ave, Brooklyn, NY 11224
 זהו מקום מקסים בו חיים כלבי ים וחיות ימיות מדהימות אחרות. יש הופעות של כלבי ים מאולפים. דולפינים לא נפקדים משם אז אם אתם עם ילדים או בלי ילדים – זוהי אטרקציית חובה.

הוא נמצא ליד הטיילת היפה של העיר.

מבשלת ברוקלין בירה

כתובת: 79 N 11th St, Brooklyn, NY 11249
זה המקום שממנה החלה את קיומה אחת הבירות המפורסמות של ארה”ב – בירת ברוקלין. בירה נהדרת וטעימה. היא עוד יותר טעימה כששותים אותה הישר מהמבשלה. הסיורים במקום ההיסטורי שבו המציאו והחלו להפיץ את הבירה הזו כוללים גם טעימות. תתכוננו להיות שיכורים כי שם לשתות זה חובה.

ברונקס

לא בקרתי יותר מדי ברובע זה כך שאין לי עליו ממש דעה מלבד על:

גן החיות של ברונקס

כתובת:2300 Southern Blvd, Bronx, NY 10460
גן החיות של ברונקס גדול ומרשים. מקסימה ביותר היא הרכבת העילית שמסתובבת בין אזורים בהם החיות מסתובבות חופשי ובכך ניתן לראות אותן חיות כביכול ללא הפרעה. ישנם גם אזורים בהם קופיפים מסתובבים חופשי בכלוב ענק בו הצופים נכנסים לתוכו. גן חיות מקסים ומרשים בהחלט.

בקצרה על בילויים

מסעדות האוכל והברים בניו יורק הם חוויה בפני עצמה. בעיר יש מסעדות וברים מכל הסוגים והטעמים. הרי ארה”ב זו מדינת מהגרים וניו יורק מלאה במהגרים. אפשר להיכנס למסעדה לבנונית, מקסיקנית, טורקית וישראלית או לבר אירי, בר יינות עם גבינה ובר אמריקאי טיפוסי שמשדר פוטבול. ישנם גם ג'אז בר וברים של קריוקי – אין גבול לגיוון.
 עברו 6 שנים ואני עדיין זוכר את הבר הרוסי בר PRAVDA (כתובת: 281 Lafayette St, New York, NY 10012) שנותנים שם מאכילים רוסים טעימים ביותר ואלכוהול. משעשע וטעים. מסעדה אחרת שזכורה לי היא המסעדה “סהרה” התורכית.
בעיר יש המון מועדונים, חלקים בחינם וחלקים לא. בין המועדונים השונים מצאתי מועדון רגיל של מוזיקה אלקטרונית, מועדון של מוזיקה רוסית, מועדון רוק-מטאל ועוד… בעיר ענקית ומודרנית כזו אפשר למצוא מועדונים מכל סוג. והדבר שהכי חשוב הוא שהרמה שלהם היא מאוד מאוד גבוהה.

(תמונה מPRAVDA:)

בר יינות:

מועדון:

מחוץ לניו יורק

זו הייתה נסיעה ראשונה שלי לחו”ל ולא כל כך הייתה לי מודעות לדברים שאני אוהב לעשות בחו”ל ולכן לכל המקומות מחוץ לניו יורק נסעתי במסגרת היותי מדריך במחנה הקיץ. בבולטימור הספקתי בעיקר לטייל בעיר וביקרתי את הדולפינריום המרשים בן ה4 קומות. העיר הזו היא שווה ביקור ואילו רק בשל יופייה.

בוושינגטון הספקתי לראות את המוזיאון הענקי של התעופה והחלל שהוא בעצם אסופה של המון מוזיאונים הקשורים לנושא: מוזיאון המדע של האוויר,מוזיאון מטוסים עתיקים, מוזיאון נושאות מטוסים, חיילות האוויר במלחמות העולם. טכנולוגיית חלל, לווינים, כוכבי לכת, מוזיאון הירח ,מוזיאון סרטי תעופה ועוד… - כל זה מוזיאון אחד. מוזיאון נוסף בעיר הוא מוזיאון שואה מרשים למדי. את הקפיטול והבית הלבן ראיתי מבחוץ. ככה זה כשאתה נוסע פעם ראשונה לחו”ל כמדריך במחנה קיץ ואין לך עדיין מודעות לטיולים. למי שיש לו זמן שיבקר במקומות שהזכרתי.

מקום נוסף שביקרתי בו הוא ה-6 פלאגס – שזה פארק שעשועים ענק ומטורף בניו ג'רסי בו עומדות רכבות ההרים המטורפות בעולם – חבל רק שהתורות לכל רכבת הרים הן של שעה (אולי כי זה היה בקיץ) בכל אופן אני מאוד ממליץ.

זהו זה. אלו היו ההמלצות מהביקור שלי בארה”ב במסגרת התנדבותית. אם הייתי נוסע עכשיו וודאי שהייתי מנצל יותר את הזמן ורואה הרבה יותר מאזור החוף המזרחי אך אני חושב שגם הספקתי לא מעט בשביל בחור שנסע פעם ראשונה לבד לחו”ל.
 אלו היו ההמלצות שלי, תודה למי שקרא על הלום.