כהרגלי אתחיל בתיאור כללי של היעד בו ביקרתי, תיאור כללי של מוסקבה, ואמשיך בתיאור האטרקציות שביקרתי בהם. למי שמעוניין לקרוא על הביקור שלי בסנט פטרסבורג שילחץ כאן

מוסקבה, מלכתה, הצארינה, של כל רוס.
מוסקבה היא בירתה של הפדרציה הרוסית. היא הייתה גם בירתה של 2 אימפריות, הרוסית והסובייטית, והיא שלטה או לפחות הכתיבה את דרישותיה לכמעת ממחצית מדינות העולם.
בימים עברו, בעומק ההיסטוריה, מוסקבה שהייתה נסיכות רוסית תחת הכיבוש המונגולי החלה לגדול ולהתעצם עד שירשה את גדולתה של רוס של קייב העתיקה. כשצברה מספיק עצמה ועושר הנסיכות סילקה את הכובש המונגולי האימתני והחלה מאחדת סביבה את כל הנסיכויות הרוסיות לכדי מדינה אחת. בהמשך היא הייתה המנוע הפועם והעצמתי שדחף את הרוסים להקים אימפריה אדירה. תחילה במזרח, בקאזן, באסטרחאן ובסיביר, ואחר כך במערב - בבלרוס, באוקראינה, לחופי הים הבלטי ובפולין. בימיו של מייסד הקיסרות הרוסית ,פטר הגדול, מוסקבה איבדה את הבכורה לסנט פטרסבורג שהפכה לבירת האימפריה הרוסית למשך כ-200 שנה ולכן הארמונות הגדולים והרחובות הבנויים בסגנון האירופאי נותרו אצל האחרונה, האחות הצעירה מצפון. אך גם במוסקבה יש סגנון כמעת אירופאי, ארצה לכנותו אירופאי-רוסי המיוחד לה ולערים העתיקות סביבה.
הקומוניסטים, שלא אהבו את רוח המהפכות התוסס של סנט פטרסבורג, החזירו את הבירה למוסקבה, הגבירה הוותיקה, והספיקו לבנות בה סגנונות בנייה חדשים ומרהיבים, גורדי שחקים סטליניסטים ונאו קלאסיציזים סובייטי מרתק, העיר קיבלה את נעוריה מחדש ויפתה עד מאוד עד שעלה הצורך והשיכונים הסובייטים עטפו אותה מכל כיוון וכבשו אותה.
העיר הגדולה עצרה את התקדמות הנאצים והדפה אותם חזרה לאירופה ולאחר מכן, בימי המלחמה הקרה, היא הייתה לב ליבו של מסך הברז האימתני והשגיחה על השלטון השוויוני והמדכא של הפועלים והאיכרים ברחבי הפינות השונות בעולם. מוסקבה היא בירתם של הרוסים ועממי רוסיה ואלו נוהרים אליה לא רק מהמדינה עצמה אלא מכל חלקי ברית המועצות לשעבר, מי להגשים חלומות ומי להתפרנס.
מוסקבה היא עיר של תרבות ותיאטראות. כמות התיאטרונים של הכרך העצום הזה שווה לכמות תיאטרונים במדינות שלמות. בעיר מוזיאונים אינסוף, אמנים, אומנים ומוזיקאים. אנשים בחליפות ורכבי יוקרה מסתובבים בין אלכוהליסטים ואנשים קשיי יום לצד אספסוף עליז.
מוסקבה היא עיר קודש, כמעת ירושלים, עבור הנצרות המזרחית ויורשתה של רומא במזרח - על כן היא מכונה רומא השלישית.
מוסקבה היא מלכה אכזרית אך נדיבה. מבוגרת וצעירה בו זמנית.
 והיום מוסקבה היא גם עיר של גורדי שחקים, חדשנות ומודרנה.

הגעה

הזמנו טיסה 4 חודשים מראש מאל על בעלות של 250 דולר הלוך חזור וללא מזוודות.
בטיסה יש ארוחה קלילה ובידור טלוויזיוני - כמו בכל טיסה של אל על.
הנחיתה ברוסיה הייתה בשדה התאופה דמודידובו - אחד מ 4 שדות התעופה של מוסקבה.
משם ניתן להגיע באוטובוס או ברכבת אקספרס העיר.
לגבי רכבת האקספרס יש כרטיס זוגי וכרטיס הלוך חזור.
ניתן לשלב בין 2 אלו ולקבל כפל מבצעים.
בדרך חזרה לשדה התעופה משלמים או מציגים את הכרטיס הקנויים ביציאה מהרכבת.
 הרכבת מביאה את הנוסעים הישר לרשת המטרו המעולה של מוסקבה.

תחבורה ציבורית

התחבורה הציבורית במוסקבה מורכבת מרשת מטרו מאוד מפותחת לצד אוטובוסים, אוטובוסים חשמליים ורכבות קלות. בתחנות האוטובוס לרוב יש תיאור של המסלולים של הקווים הראשיים ונקודות החיבור שלהם למטרו. ואילו דרך המטרו אפשר להגיע כמעת לכל נקודה בעיר במהירות ויעילות. מומלץ להימנע מנסיעה בשעות העומס 8:00-10:00 ו- 17:00-18:00 שאז השהייה במטרו והמלחמה ביציאה ובכניסה לקרונות בלתי נסבלת. ויש לקחת בחשבון שהפקקים בעיר בשעות העומס נוראיים כך שהנסיעה באוטובוס עלולה להיות ארוכה.
 רצוי מאוד לרכוש בקופות (בכל תחנת מטרו יש) את ה”רב קו” של מוסקבה. ומאוד רצוי לרכוש חופשי יומי (24 שעות) או תלת יומי. עדיף בהרבה מנסיעות בודדות. זה תופס על כל כלי התחבורה - מטרו, אוטובוסים ואוטובוסים חשמליים. חופשי יומי 230 רובל, תלת יומי - 438 רובל.

שפה

במוסקבה בירת רוסיה מדברים רוסית (שפה סלאבית מזרחית).
שבתוכה נשמרים מילים מהשפות התורכיות מימי הכיבוש המונגולי (כמו קלפאק - כובע, בשמאק - סנדל) ומילים לטיניות (בית - דום) בשל השפעת המערב והקיסרים הרוסים שהיו בשלב מסוים ממוצא גרמני. אומרים שהצעירים ונותני השירות יודעים אנגלית אך לא בדקנו את זה.
 כמו גם לא בדקנו את תמליל השפות של המהגרים והעובדים הזרים הרבים.

דת

רוסיה היא מדינה נוצרית אורתודוקסית.
אחרי 70 שנות שלטון קומוניסטי-אתאיסתי הדת חזרה ובגדול. הכנסיות נפתחו מחדש, או חזרו לתפקד בתור מוסד דתי ולא מוזיאון . הרוסים מתייחסים ברצינות רבה לכבוד דתם לכן רצוי להתנהג בכנסיות בהתאם ולא להראות זלזול בנצרות בפומבי. ברוסיה חיים עמים שלמים טטרים, באשקירים, קלמיקים שדתם היא איסלאם, פולחנים שמאנים או בודהיזם ורבים מהם גרים במוסקבה.
 גם אחרי העלייה היהודית מחבר העמים עדיין נותרה קהילה יהודית פעילה מאוד בעיר ורבה הראשי של רוסיה, מן הסתם, יושב במוסקבה.

משטר

רוסיה היא פדרציה דמוקרטית נשיאותית. כלומר כל מחוז/ מדינת-מחוז (רפובליקה) שולחת נציגים לבית המחוקקים, הדומה, ואילו הנשיא שמרכיב את הממשלה נבחר בבחירות ישירות.
אומנם בפועל השלטון הוא סמכותני ויש שמועות דיכוי של האופוזיציה אך זו לא תקופת הטרור הפנימי של ברית המועצות.
ז"א שלא יעקבו אחריכם אנשי משטרה חשאית אך לא מומלץ לצעוק בקולי קולות נגד השלטון.
 עוד דבר - המוסקסואליות ברוסיה לא מקובלת בפומבי ולכן גילוי חיבה בין גברים יובילו לעוינות ואולי אף אלימות.

לינה

אנחנו נשארנו לישון 7 לילות במלון Custos Hotel Petrovsky.
במחיר - 1300 שקל מיקום מעולה - 15 דקות מהקרמלין, 7 דקות מהמטרו ומסביב יש המון מסעדות ובתי קפה אך אין רעש בסביבת המלון. הצוות נחמד מאוד אך הוא לא יודע לתת הרבה מידע על אטרקציות ואיך להגיע לשם. מנקים את החדר כל יום בצורה טובה. יש מוצרי רחצה שמחליפים כמעת כל יום. היינו די מרוצים.
 אין מעלית (קשה טיפה למי שגר בקומה שלוש). חדר באג'ט, שבו היינו, זה חדר לא גדול בעליית הגג ובו החלון פונה אל השמיים ולא אל הרחוב אבל זה די משקף את המחיר.

ויזה

הישראלים יכולים לשהות ברוסיה במשך 90 יום ללא ויזה.
 אבל הם מחויבים להירשם במשרד ההגירה. מי שגר בבית מלון - המקום יעשה את זה אוטומטי ויתן לו פתק שיש לשמור. מי שמתארח אצל מכרים - מומלץ לברר את עניין הרישום אצל הגורמים הרשמיים. בכניסה למדינה נותנים פתק לבן - חובה לשמור אותו עד ליציאה מהמדינה.

מזג אוויר בתחילת מאי

מזג האוויר היה נעים. בצהריים היה טיפה חם למשך כשעה וחצי אבל שאר היום היה מושלם.
יום אחד היה גשם אבל לא היה קר ואילו שאר הימים היו מלאי שמש להפליא.
 הלכנו בעיר בבגדים קצרים כל הזמן.

מטבע ועליות

המטבע ברוסיה הוא הרובל. ניתן להמיר אותו בבנק ובנקודות ההמרה הנדירות.
ערכו יחסית נמוך בשל הסנקציות האמריקאיות - דבר שהופך את המחירים ברוסיה זולים יחסית.
וזאת למרות שיחסית לרוסיה כולה מוסקבה נחשבת לעיר יקרה.
בקבוק מים עולה 50-150 רובל.
לאכול ניתן בעלות של 800 - 1800 רובל לזוג.
מאוד מומלץ כדי לחסוך ולאכול ברשתות. האוכל עדיין יהיה טעים מאוד, אתני מאוד וזול.
 הנה כמה מהן -

גרבלי (GRABLI) - מקום מאוד זול ומאוד טעים. ראשית, האוכל שם הוא בעיקרו רוסי לאומי אך גם קווקזי/ מרכז אסיאתי. נורא טעים. המקום בנוי כמו בופה: בוחרים את המנה ועל כל מנה יש מחיר.
 יש מנות חמות ויש קרות. אחרי שבוחרים את המנות משלמים בקופות. האזור שבו אוכלים נראה כמו מסעדה. אכלנו שם כמעת כל יום וארוחה טובה מאוד עלתה לנו לזוג בין 700 עד 1700 רובל - זול מאוד יחסית לכמות האוכל הענקית שלקחנו (לעצמי תמיד לקחתי מנות - כי היה טעים)

פאן זאפיקאן (Pan Zapekan) - מקום פשוט עם אוכל רוסי טעים וזול. אני נורא נורא ממליץ על המקום. אכלנו נהדר ושילמנו סך הכל 800 רובל שזה כלום. כל מסעדות הפאן-זפיקן נמצאות ליד מטרו כך שזה מאוד מאוד נוח למי שמתנייד לאתרי התיירות ורוצה לאכול על הדרך ובזול.

טרמוק (TEREMOK) - רשת מצוינת של אוכל רוסי מהיר.
בעיקר הם מתמחים בבלינצ'ס רוסי אסלי ובבורשט.
ארוחה ממוצעת תעלה לאדם בין 400-800 רובל שזה זול מאוד.
אני מאוד ממליץ לנסות בלינצ'ס עם קוויאר אדום - יעוף לכם הראש.
 הרשת אגב, קיימת הן במוסקבה והן בסנט פטרסבורג.

צ'איחונה מספר 1 (haihona N1) - רשת המסעדות הזו “צ'יחאנה מס' 1” מוקדשת לאוכל בסגנון של מרכז אסיה (היות ורוסיה ו-ברית המועצות שלטו במרחב זה במאות ה 19 וה- 20) .
האוכל נורא טעים והאווירה מכובדת מאוד. החיסרון היחיד שיחסית לרשתות אוכל אחרות הרשת הזו יקרה יותר. יצא לנו לשלם 1800 רובל לזוג ובפעם הזו לא השתוללנו בכמות האוכל שלקחנו.
 יקר בשביל רוסיה אך סביר לכיס הישראלי.

עוד רשתות טעימות בהן אכלנו זה שקולדניצה, MY-MY והרשת האמריקאית KFC.
 בכל אלו האוכל טעים והכי חשוב - זול!!!

יום ראשון - אגמי הפטריארך ומוסקבה סיטי -

אחרי שהגענו למלון נחנו טיפה והתארגנו לצאת.
היינו נורא עייפים מהטיסה והיות והביקור שלנו נמשך 8 יום - החלטנו פשוט לעשות הליכה שלווה בעיר. מוסקבה במרחב הטבעת הפנימית היא עיר יפה מאוד ומלאה בשדרות עם עצים ואדריכלות מרתקת - סובייטית ואירופאית רוסית ייחודית. וכשמזג האוויר נעים כיף מאוד פשוט לטייל בעיר.
 הלכנו דרך כיכר פושקין אל TVERSKOI BULVAR (מדרחוב, להבדיל משהשדרה בת אותו שם) היפה. שני אלו משקפים את מוסקבה הסובייטית אך היפה. פנינו צפונה לרחוב MALAYA BRUNNAYA המקסים שבו המון מסעדות במטרה להגיע לאגמי הפטריארך. האגם הקטן הזה מפורסם בשל המפגש, שהתרחש במקום, בין השטן לראש אגודת הסופרים ברליוז והמשורר בליבית. כמובן שזוהי סצנה בדיונית המתוארת בספרו המפורסם של הסופר המסתורי מיכאל בולגקוב - האומן ומרגריטה. למי שלא אוהב לקרוא יש מיני סדרה שנעשתה כל פי הספר. משם חזרנו על עקבותינו ופנינו אל רחוב BOLSHAIYA NIKITOVSKAYA היפה. כאשר שהגענו קרוב לקרמלין, ליד האוניברסיטה העתיקה על שם למנוסוב, לקחנו מטרו למוסקבה סיטי.

המטרו של מוסקבה ידוע כאטרקציה בשם עצמה כי התחנות העתיקות שלו פשוט יפות. כל אחת מעוצבת בצורה שונה ומרשימה.

הגענו לתחנת Kutuzovo ומצאנו את עצמינו מוקפים בשדרות ענק ואדריכלות סובייטית.
 פנינו לכיוון הנהר והתגלתה בפנינו במלוא הדרה מוסקבה סיטי - שורה של גורדי שחקים יפיפיים בסגנונות הייטק מודרניים.

קראתי שאין מה לעשות ברובע החדיש עצמו אך מדהים להביט בגורדי השחקים מהצד השני של הנהר. הגענו לאזור בכלל על מנת לראות מחזה בתיאטרון MOSTERSKAYA ע"ש פומנקו הנהדר והמקצועי. ההצגה הייתה בת ארבע שעות (וברוסית) אך למרות שההצגה הייתה ארוכה יצאתי משם תחת השפעת התרשמות עמוקה.

אחרי כן אכלנו ב "גרבלי" וחזרנו למלון.

יום שני - המרכז ההיסטורי

מומלץ להזמין כרטיסים מראש לקרמלין ובייחוד לנשקיית הקרמלין. זה חוסך תורות ומבטיח מקום בביקור המוזיאון (שלשם מכניסים כמות מוגבלת של אנשים בשעות ספציפיות). תזמינו עם הדרכה.
 אתר: https://www.kreml.ru/
 המקום פתוח מ 9:30 עד 17:00

אל מתחם הקרמלין הגענו עם כרטיסים מודפסים לקופה נפרדת המיועדת למי שהזמין כרטיסים מראש. הקופה הזו נמצאת בגני אלכסנדר (שלמקום היפה הזה מומלץ להקדיש איזה חצי שעה) ובה המרנו את הכרטיסים המודפסים לכרטיסי כניסה רשמיים.

עלינו על גשר שנמצא ליד הקופות, עברנו בדיקה ביטחונית, ונכנסנו לקרמלין. הקרמלין הוא המבצר שהיווה את הלב הדתי והשלטוני של נסיכות מוסקבה בימי קדם. ממנו בהמשך צמחה העיר מוסקבה והאימפריה הרוסית כולה. כיום משרדי הנשיאות נמצאים גם הם בקרמלין אך סביב מסתובבים המוני תיירים. רוב הבנייה באזור היא מהמאה ה 18 ומאט מאוד שרידים נותרו מרוסיה העתיקה. מה שכן נותר הם מגורי הפטריארך (עם אוצרות הפטריארכיה העתיקים) ומספר כנסיות ש-בראשם כנסיית העלייה לשמיים המרשימה. הכנסיות עתיקות ויפות הן מבפנים והן מבחוץ.
מחוץ להן עומד הצאר פעמון והצאר תותח העתיקים והעצומים.
מעבר לכביש במתחם ישנו גם פארק יפה ונעים.
 נהננו להסתובב בתוך כרך ההיסטוריה העצום הזו.

ב - 13:00 הלכנו לנשקיית הקרמלין לסיור המודרך שהזמנו.
המוזיאון אינו מוזיאון של נשק אלא של אוצרות הצארים לבית רומנוב ורוריק ששלטו ברוסיה.
עברנו בין שמלות ומדים מקוריים של הצורים ובני משפחותיהם. ראינו את הכתרים העתיקים של מלכי רוסיה. את כס המלוכה ואוסף הכרכרות שלהם. עברנו בין העושר הרב: כלי המטבח, הרהיטים, השעונים והקשותים המוזהבים.
 באמת מרשים.

אחרי ה-נשקייה פנינו אל הכיכר האדומה המפורסמת. הסתובבנו ליד ה-מאוזוליאום שבו חנוטה גופתו של לנין, ליד הכנסייה של וסילי המבורך, הכנסייה שהצאר איוואן “האיום” הרביעי בנה לאחר שכבש את קאזאן (וכך התהפכו היוצרות - הטטארים ששלטו ברוסיה עתה נכבשו על ידה). וכמובן הצטלמנו ליד החומה האדומה הגדולה ומגדל השעון המפורסם שלה. אחרי כן, נכנסנו למרכז הקניות GOM העתיקה והסתובבנו בה. החנות היפה בת מעל למאה שנה היא אטרקציה בפני עצמה - הן מבפנים והן מבחוץ.

אחרי כן הסתובבנו ברחובות ההיסטוריים שמאחורי GOM, עברנו ליד הבית האנגלי ובית הבויארים לבית רומאנוב (שנבקר בימים הבאים) עד שהגענו אל פארק זרודיה. זהו פארק לא גדול במונחים של מוסקבה אך בו יש גשר עם נוף מדהים מעל לנהר מוסקבה. לא חובה אלא אם כן בא לכם לנוח מההליכה מול נוף יפה. יצאנו מהפארק והסתובבנו עוד קצת באזור.. בלילה חזרנו בהליכה אל המלון תוך שאנו עוברים ליד אמני רחוב במדרחוב NIKOLSKAYA המקסים. כל מדרחוב כזה מלא באומנים ובכמות גדולה של אנשים וממש מרגישים כאילו יש אווירת חג בכל ערב.

יום שלישי – הגלריה ע”ש פושקין ומרכז התערוכות

בבוקר לקחנו מטרו אל תחנת Kropotkinskaya. ליד התחנה נמצאת הכנסייה העצומה ע"ש ישו המושיע. הכנסייה ענקית ומרשימה אך אינה עתיקה שכן היא נבנתה לאחר התפרקות ברית המועצות.

המטרה שלנו הייתה הגלריה לאומנות יפות ע"ש פושין.

עלות: 400 רובל
שעות פתיחה: כל יום (מלבד יום ב' שסגור) 10:00 - 19:00, ימי חמישי עד 21:00
 מוזיאון עצום של יצירות היסטוריות מכל העולם. בין היצירות החשובות - הבככנליה, אחוורוש והמון במשטה אסתר, דיוקן פיום (דיוקני עץ ממצרים הרומית בני ה 2000 שנה) ועוד… האומנות ההיסטורית כוללת יצירות אירופאיות מימי הביניים הרנאסאנס כמו גם תכשיטים מהמזרח התיכון העתיק, מצרים ויוון הקדומות ועוד. רצינו ללכת לגלריה לאומנות אירופאית של המאות ה-19 וה-20, אשר הבניית שלו היה קרוב, אך גילינו שהמקום סגור לרגל שיפוצים.
 ולמרות שהתאכזבנו פנינו אל המטרו ליעד הבא.

תחנת המטרו ה- VDNKh קרובה למקום שעל שמו היא נקראת - מרכז התערוכות הפאן רוסי.
 אתר:

מדובר במתחם עצום שבו קיימות מספר תערוכות - קבועות ומשתנות. ליד תחנת המטרו נמצא ממוריאל ענקי לכבוד הקוסמונאוטים הרוסים. ובמרחק הליכה קצרה משם עומדים הביתנים של התערוכות. כל ביתן נבנה בסגנון מקורי שמייצג כל אחד בתורו את אחת הרפובליקות של ברית המועצות שלכבודה הוא נבנה. כל אחד מהביתנים יפייפה בסגנונו המיוחד וכולם סובייטים-מפוארים כך שהביקור במתחם הוא אטרקציה בפני עצמה. במרכז המתחם עומדות מזרקות והחשובה בהן היא לכבוד החברות בין עממי ברית המועצות - מזרקה המוקפת נשים מוזהבות הלובשות כל אחת “לבושה” בבגדים עם סממן לאומי משלה. כל אחת מסמלת את אחת ה-16 הרפובליקות שהרכיבו את ברית המועצות.

תחילה ביקרנו בתערוכת הרובוטיקה החמודה והמשעשעת (לא חובה) בעלות של 500 רובל – מאוד מומלץ עם ילדים. היו שם תחרויות נגד רובוטים, רובוט שמחתן אתכם, רובוט ברמן ועוד'. לאחר מכן נכנסנו לאקווריום של מוסקבה במטרה לראות לוויתנים-קטלנים. האמת, קיווינו להגיע למופע הדולפינים והלוויתנים אך באותו השבוע הוא לא התקיים. חבל, שמענו שהוא מדהים. אבל פעם ראשונה ראיתי לוויתן קטלן - וזה היה מרשים מאוד.
כלבי הים היו משעשעים וכייפים לצפייה. שאר היצורים הימיים ניתן לראות במצפה התת ימי באילת.

עלות: 1000 רובל

במרחב היו עוד תערוכות כמו מוזיאון הקוסמונאוטים, מסעדה ארמנית, חנות בלרוסית ותערוכת אומנות גיאורגית אך היינו עייפים והחלטנו לפרוש. כמו כן, התחיל לרדת גשם שעצבן אותנו מאט.
 אם זאת, לא עזבנו לפני שעברנו ליד פסל האיכרה והפועל המפורסם של ברית המועצות - מספר דקות הליכה מהמקום.

עייפים אך מרוצים חזרנו למלון. מוכנים ליום הבא של הביקור בעיר הנפלאה הזו.

להמשך, לשאר הימים בהם שהינו במוסקבה, נא ללחוץ כאן: מוסקבה – חלק ב'.