עם דרכון ביד ובידיעה שלא יתנו לי לצלם את כל החוויה שאני הולך לעבור היום, נסעתי מרחק של שעה וחצי מסיאול - והגעתי לאיזור המפורז בין קוריאה הדרומית לצפונית. זה הכי קרוב שהגעתי לקים ג׳ונג און, הדבר הכי מפחיד שעשיתי בקוריאה, ואולי גם הדבר הכי מעניין. הנה כל מה שהיה שם

בצמוד לאיזור המפורז

האיזור המפורז - DMZ

בסיום המלחמה בין קוריאה הדרומית לקוריאה הצפונית ב-1953, הוכרז איזור DMZ כאיזור החוצץ בין שתי המדינות. הגבול הוא הגבול החמוש ביותר בעולם - חיילים משני הצדדים, מוקשים, גדרות תיל, מצלמות ועמדות תצפית רבות מוודאות שכל מדינה לא תכין הפתעה לצד השני.

הגבול החמוש בעולם

הכניסה לDMZ מותרת באופן מאורגן בלבד באמצעות סיור המאושר על ידי דרום קוריאה - הסיור שעשיתי היום. ביקשו מאיתנו להביא דרכון, ואכן חיילים דרום-קוראיניים בדקו לנו אותו בכניסה. בחלק מהמקומות דורשים להפקיד את החפצים האישיים, ועל כן בחלק מהמקומות, כולל בנסיעה עצמה, אסור לצלם. ביקרתי באחד המקומות הכי מעניינים בקוריאה וכתבתי על כל מה שלמדתי שם.

גשר המחבר בין שתי המדינות

עם אחד, מדינה אחת

עד לפני פחות מ-120 שנה, שני חלקיה של קוריאה היו מדינה אחת - קוריאה. ב-1905 היפנים השתלטו על המדינה וב-1910 הפכו אותה לחלק מהאימפריה היפנית. בסוף מלחמת העולם השנייה, עם כניעת היפנים וכחלק מההסכמים של אחרי המלחמה, התחלקו ברית המועצות וארצות הברית במנדט על קוריאה - החלק הצפוני לברית המועצות והחלק הדרומי לארצות הברית. החזון היה לתת למדינות זמן להפוך למדינות - ובהמשך, ללא תאריך ידוע, לאחד אותן. כולנו יודעים שעד היום זה לא קרה.

בכניסה למנהרה שחפרו בצפון קוריאה כדי לחדור לשטחי דרום קוריאה

שתי מדינות, שני עמים

צפון קוריאה ודרום קוריאה הוכרזו שתיהן כמדינות עצמאיות. בצפון קוריאה, ההשפעה של ברית המועצות הייתה רבה, ובדרום קוריאה ההשפעה האמריקאית הייתה גדולה בהחלט. תוך שהמלחמה הקרה משפיעה מאוד, מחליטים קים איל סונג - נשיא צפון קוריאה ויוסיף סטלין - מנהיג ברית המועצות, להשתמש בכוח הצבאי הרב שלהם ולנסות לכבוש את קוריאה הדרומית. כך התחילה המלחמה - מלחמת קוריאה.

בכניסה למנהרה. בשלב הזה, לקחו לנו את הפלאפונים

מלחמת קוריאה

קים איל סונג, נשיא קוריאה הצפונית, קיווה להיות הנשיא של קוריאה המאוחדת. ב-1950 הוא פולש יחד עם הצבא שלו לקוריאה הדרומית. מנגד, צבא האו״ם בראשות ארצות הברית נלחמים כדי למנוע פלישה צפונית לתחום הדרומי. לאחר המלחמה, מיליוני קוריאנים הופרדו מבני משפחתם שמעבר לגבול ללא אפשרות ליצור איתם קשר בשום צורה.

״מליוני קוריאנים הופרדו מבני משפחתם״

עד היום אין שלום, אבל לראשונה: יש מערכת יחסים

שני אירועים שינו באופן היסטורי את מערכת היחסים בין דרום קוריאה לצפון קוריאה:

1. המשחקים האולימפיים בסיאול: ב-1988 דרום קוריאה נבחרה לארח את האולימפיאדה. האירוע התחיל במשבר כשצפון קוריאה דרשה לארח גם חלק מהמשחקים - אבל המשבר גרם בפעם הראשונה בהיסטוריה לשיח.

2. פירוק הנשק הגרעיני: ב-2018 יצאה הודעה לתקשורת על פיה קים ג׳ונג און, מנהיגה הנוכחי של צפון קוריאה, התחייב לדרום קוריאנים על פירוק הנשק הגרעיני שברשותו. הצהרה זו הובילה לפגישה היסטורית בין נשיאי שתי המדינות, שאולי, בקרוב, עוד תוביל לשלום.

תצפית על DMZ

יום השלום - בקרוב?

יום השלום בין שני החלקים של חצי האי קוריאה יביא איתו בשורה גדולה לעולם. הגבול החמוש בעולם כבר לא יהיה כזה, ואין-ספור קרובי משפחה שהופרדו יוכלו לחזור ולגור יחד.

דגל צפון קוריאה מנקודת התצפית

אולי הדבר הכי מעניין שיקרה ביום שבו יהיה שלום, הוא פתיחת איזור DMZ במלואו לאחר שבמשך כ-70 שנה לא דרכה בו רגל אדם. על פי התחזית, ניחשף כולנו לטבע פראי וטהור כפי שלא נראה כבר המון זמן. כך שמעניין מתי, ואם בכלל נזכה לראות את החיות, העצים והפרחים שיביאו איתם פירות השלום.

טבע ללא מגע יד אדם

איך גם אתם תוכלו לבקר?

אין תחבורה ציבורית המגיעה לאיזור ה-DMZ, אך ניתן להגיע במונית ולקנות כרטיסים במקום / להצטרף לסיור מאורגן כולל הסעה. אני סגרתי את הסיור דרך Get Your Guide בקישור הזה ובעלות של 250 שקלים.

לכל הבלוגים שפורסמו עד היום >> https://www.lametayel.co.il/blogs/4174554

להצטרפות לקבוצת וואטסאפ שקטה עם הבלוג בכל יום >> https://chat.whatsapp.com/HETx2JRGizX78bgR10rLRy