כל כך הרבה סיפורים שמעתי על כמה מפחיד להיות יהודי בפריז עד שבאופן לא מודע כמעט כל הטיול הלכתי עם הראש למטה. עד היום, שזה היום הלפני אחרון בפריז, לא היה לי את האומץ להרים את העיניים ולראות שהרובע היהודי בפריז הוא אחד המקומות הכי יפים לראות כאן

תמיד מעירים לי שאני מסתובב עם הגב קצת עקום ועם הראש קצת למטה. שאני מפספס כל כך הרבה דברים יפים. היום בסיור ברובע היהודי הבנתי למה הכוונה.

אתמול בלילה יצאתי להליכה על נהר הסן הצרפתי. נהייתי רעב, אז חיפשתי בגוגל איפה יש מקום כשר והגעתי למקום הכי קרוב שמצאתי. הגעתי למסעדה הכשרה Rodchenko, אכלתי בשר טעים בפעם הראשונה במסע, ואחרי ששבעתי - יצאתי לדרך.

המבורגר בRocheenko, פריז

כשחזרתי למלון ראיתי שסימנתי וי על כל מקומות החובה בצרפת, אז שלחתי הודעה לחברה צרפתיה שתמליץ לי מה לעשות. ״ברובע היהודי כבר היית?״, היא שאלה אותי. צחקתי, ״אמרתי לך כבר שעשיתי שבת בבית חב״ד״. היא הסבירה לי שזו טעות, ושיש איזור יהודי שלם במיקום הכי טוב בפריז. לא האמנתי שהיא רצינית. כתבתי לעצמי בלו״ז שאלך לבקר שם בבוקר.

עליתי על המטרו הפריזאי ולא האמנתי שמה שקורה לי באמת קורה. זה הרחוב שבו אכלתי אתמול את ההמבורגר! הייתי כל כך מלא במחשבות ועם הראש למטה - שלא שמתי לב שאני ברובע היהודי של פריז, אחד המקומות הכי יפים בביקור שלי פה.

יש פה מלא מסעדות כשרות, כתובות בעברית על הקירות, אנשים שמסתובבים עם כיפה בביטחון, בית מדרש עתיק ואפילו רב שמסתובב ושואל אנשים אם הם הניחו הבוקר.

מסעדת La’s du Fallafel

ישבתי במסעדת L’as du Fallafel ממש במרכז הרובע היהודי. סיפרתי למלצרית מה שקרה לי והיא צחקה. היא שאלה אותי אם הפלאפל כאן יותר טעים בארץ. אמרתי לה בחצי חיוך שהפלאפל פה טעים ושהיא יכולה להיות גאה. רגע לפני שהלכתי ביקשתי חשבון. הבאתי לה גם מדבקה.

אולי כל הסיפורים על הפחד להיות יהודי בפריז יגרמו לכם לחשוב על הטיול לצרפת פעמיים. גם לי עברו מחשבות בראש. אפילו הורדתי את הראש למטה. אבל היום, בביקור ברובע היהודי בפריז אני יודע להגיד שגם בפריז יש לנו במה להתגאות. גם פה, יש לנו על מה להרים את הראש למעלה.