מדגסקר – פרק מבוא
אי ענק ומוזר.
מוזר בחי ובצומח הייחודי באי והכול נובע מהתנתקות גוש האדמה הענק הזה מיתר היבשות. האי מציב לא מעט תהיות לחוקרי החי והצומח. האי מוזר בעובדה שהאדם הגיע לראשונה לאי רק לפני כ -2000 שנים וממקומות שונים ובכך מעמיד דילמות לאנתרופולוגים. תמהיל האוכלוסייה מורכב מ -18 שבטים שחלקם מקורו בדרום מזרח אסיה וחלקו מאפריקה תוך שילוב מסוים בלתי נמנע בין הגזעים במהלך החיים באי.
מדגסקר אמנם מדינה גדולה אך איתור חיי הטבע דורש מאמץ מהמבקרים. אין מדובר ב BIG FIVE מהפארקים באפריקה. למעט תנינים, בעלי החיים קטנים יחסית וקשים לאיתור ומהווים אתגר. לרבות מהחיות יש הסוואה מדהימה המקשה עוד יותר על איתורן. רוב החי אנדמי ולכן מעורר עניין ומהווה רציונאל עיקרי לביקור שם.
יש למורים, זיקיות במגוון עצום כולל ענקיות, ציפורים ייחודיות ומדהימות, זוחלים, חרקים מטורפים, עכבישים. מוזר. בחלקו מופרע. בעבר היה מוזר יותר: את מדגסקר אכלסו בין השאר ציפור הפיל – מפלץ דמוי יען ענק ששקל 400 ק"ג, למור ענק בגודל גורילה והיפופוטמים ננסיים בגובה 70 ס"מ. כל אלה נכחדו עם התיישבות האדם באי ופסו מן העולם לפני 1000- 500 שנים.
הצומח מופרע עוד יותר ושלל עצי באובב ביזריים בגודל ועוצמה מרשימים.
זו מדינה ענייה. מאוד ענייה. המעבר מקולוניה צרפתית למדינה יציבה היה קשה וכנראה שטרם הסתיים. התוצאה ניכרת בכלכלה ובאורח החיים. התיירות מצומצמת. למעלה מ -200,000 תיירים בלבד בשנה. הרוב המוחלט מצרפת.
השאלה המתבקשת היא למה מדגסקר? זו שאלה טובה והתשובה עליה אני מקווה תינתן בפוסטים הבאים. היה ברור שנרצה לטייל במקום ייחודי שכזה. השאלה המדויקת יותר שנתחיל בה למה מדגסקר עכשיו?
נלך לרגע לצד הכלכלי - מי שינסה לשחק עם מנגנוני הזמנת טיסות יגלה שטיסה הלוך ושוב מישראל למדגסקר (לבירה אנטאנאנאריבו או בקצרה טאנה) עולה כ- 2,000$. לפעמים מעט פחות - מחירים לא קבילים. אין טיסות ישירות. אתיופיאן הטסה ארצה לא טסה לשם. טיסות דרך דרום אפריקה יקרות יותר מטיסות דרך אירופה. שנים מדברים על כך שחברת קניה איירוייז תפתח קו לישראל ואז יקל להגיע למדגסקר הן במשך הטיסה והן במחיר. אך כרגיל, כמו בימים אלה בפוליטיקה, דיבורים בלבד והקו אינו נפתח.
שיחקתי עם הזמנות טיסה מצרפת לטאנה במקום מישראל. מידי פעם מצאתי מחירים סבירים. גם מאמסטרדם היו מחירים טובים דרך ניירובי. ואז החלטה. טיסה אמסטרדם – טאנה. נוסעים שניים: רעייתי (שצילמה את רוב התמונות) ואני. בחזרה נשהה יומיים לחופשה קצרה באמסטרדם העיר האירופאית המועדפת עלינו. אל אמסטרדם נטוס מהארץ בטיסות זולות "חצי לואו קוסט" סך כל העסקה כ 1200+ דולר. ממש פיס.
רצינו לראות טבע ככל הניתן. לנסות לחוש את המדינה ותושביה. לראות נופים וצמחיה נדירה.
שיטת הטיול שנבחרה מבין האופציות הסבירות היא לפנות לספק תיירות מקומי לסגירת מסלול, תחבורה, לינה סבירה והדרכה. לנו, הממוסדים, שהתרמילאות מאחוריהם, זו בעצם האופציה היחידה (מלבד הצטרפות לטיול מאורגן במחיר כפול). קשה לנוע עצמאית במדינה. לשכור רכב בכאוס המוחלט שנקרא כבישי מדגסקר לא בא בחשבון.
האילוצים בבחירת המסלול נבעו מזמן ביקור של שבועיים נטו במדינה. האי ענק (בערך בשטח של צרפת) והתנועה גם בכבישים הראשיים המשובשים איטית ובלילה לא נוסעים בכלל. נידרש תיחום המסלול. התחלנו בטיסה פנימית דרומה לעיר טוליאר ומשם את המסלול המתואר סכמטית במפה המצורפת לפוסט
במסלול זה אפשר לראות הרבה ממה שיש לאי להציע ועניין אותנו. את תופעת יערות האבן ה"צינגי" של האי לא ניתן לראות במסלול זה.
בפרק זה ובפרקים הבאים אנסה להתמקד ולתאר את הנושאים הבאים:
בדרכים, הנופים והאוכלוסייה
לסיום - הביקור בערים, בטאנה, קצת תובנות ומסקנות ומידע פרקטי
קריאה נעימה