לצאת לפיליפינים החלטנו עקב המראות הנוף המדהימים שצפינו בהם בסדרת הטלויזיה "השרדות".

אחרי חקירות והתלבטויות החלטתי על המסלול הבא :

באי לוזון לוותר על הצפון עם טרסות האורז כי כבר ראינו כאילו בויאטנם בסאפא , בסין בלונג'י גווילין.

חבל לי על 5 ימי טיול . מי שלא חווה את מראות טרסות האורז , בהחלט מומלץ לו לצפות ולבקר בהן בפיליפינים.

לנחות במנילה בלילה ומיד למחרת לצאת לבקר במפלי פגנאסחן , את היום לסיים בטגאתי ולמחרת לצאת לטרק הר הגעש תאהל והסביבה.

סה"כ 2.5 ימים .

1. לטוס ממנילה לפנגלאו ולבלות בו 3 ימים.
  2. לעבור לאי ניגרוס השכן במעבורת מטאגבילרן לדומגטה שם נבלה יום באי אפו בו ניתן לשנרקל עם צבי ים . סה"כ יומיים.
  3. לעלות צפונה לאי CEBU מוקדם בבקר ולשחות עם כרישי ליויתן באוסלוב ולהמשיך בטיול למפלי טומלוג. בערב להגיע לסבו סיטי וללון בה עד לטיסת בקר מוקדמת למחרת בבקר. סה"כ 1 יום.
  4. בטיסת בקר לטוס לפלאוון , היהלום שבכתר ולעלות בוואנים מפורטו פרינססה ל 4 ימים נטו באל נידו .
  5. ביום האחרון לחזור לפורטו פרינססה ולמחרת לטייל בה עד למועד הטיסה למנילה . סה"כ 2 ימים.
  6. הגעה למנילה בערב ובילוי למחרת בעיר העתיקה והרובע הסיני , עד למועד היציאה לשדה התעופה סה"כ 2 ימים .
  7. כל הטיול המתוכנן 19 יום ברוטו .

3 טיסות פנים – מנילה – פנגלאו , סבו – פורטו פרינססה , פורטו פרינססה – מנילה .

מלונות 4-5 כוכבים .

תקציב של 2,350 דולר לאדם ללא טיסות .

בפועל , הגורל קצת התאכזר אלינו אבל גם פיצה אותנו. בחרנו ב 10.1.20 כתאריך שבו נצא לדרך וב 2.2.20 כתאריך החזרה. סה"כ 19 יום .

4 ימים לפני שהגענו למנילה התפרץ הר הגעש תאהל אחרי 30 שנה שהיה שקט , בהתפרצות מרהיבה וכל האיזור שסביבו כולל מנילה התכסו באפר וולקני. טיסות בוטלו וההגעה למדינה הפכה למורכבת. חברות התעופה לא הסכימו לבטל כרטיסים ללא קנס מלא וגם אי הופעה למקטע טיסה היתה מבטלת לנו את מכלול הכרטיסים בחזור.

תמונה מיום ההתפרצות של צלם בר מזל

חיכינו עד יום לפני היציאה ולמזלנו הרע הודיעה ממשלת פיליפינים על פתיחת השמיים במנילה לטיסות . מבחינתנו לא היה טעם להגיע לאיזור המאובק והמסוכן ולכן קנינו כרטיסי חדשים למקטע בנגקוק – סבו (260$ נוספים) והסכימו לבטל לנו את מקטע בנגקוק – מנילה (120$ נוספים) .

למזלנו , העיר סבו החלה בטקסי חג הסינולוג הגדול בפיליפינים ביום ההגעה שלנו. החג נחגג בפסטיבל ססגוני ומרהיב לרגל קבלת הנצרות בפיליפינים לפני כ 500 שנה כשמגן נחת בעיר סבו והכניע את הצבא הילידי בקרבות "הרואיים" של אבק שריפה כנגד חיצים וקשתות. בימים אילו מגיעים אליה כמליון מאמינים , תיירים ותושבי האיזור כדי לחגוג.

ועכשיו לתכלס:

אנחנו מגיעים לעיר סבו שמתקשטת לקראת החג הגדול שלה . מצטרפים להמונים מתאכסנים במלון Quest International (מומלץ) שבמרכז העיר . היום מוקדשות החגיגות לבן התינוק ישו (אל ניניו) ובמרכז העיר בקתדרלה בזיליקה המרכזית הגדולה Santo Nino מתקיימת מיסה גדולה ותור ארוך של מאמינים בוכה מבקש בקשות ומנשק פסל של ישו התינוק הסגור בכלוב זכוכית .

ברחבה שלפני הבזיליקה מתכנסות להקות רקדנים מבתי ספר לריקוד בעיר והם עורכים מופע תיאומים והכנה עליו יחזרו בימים הקרובים שוב בשאר ימי הפסטיבל .

היום השני מוקדש לאם הקדושה מריה סנטה. כל העיר נסגרת לרכב , עגלה עם צלב גדול נמשכת ע"י מאמינים שכולם מחזיקים בידיהם בובות של ישו או של מריה . מחזה סוריאליסטי שבו כל המאמינים הולכים חדורי אמונה , בוכים , קוראים קריאות ומניפים בובות .

החג מבטא שילוב של אמונה נוצרית באל הבלתי נראה ושליחו הבן הקדוש שנולד לאם בתולה (?) . שילוב גאוני של נצרות ופגניות שקשה לאנשים לוותר עליה.

היום השלישי לפסטיבל וגם אלו שלאחריו במשך 8 ימים נוספים , מוקדש לתהלוכות ססגוניות בכל רחבי העיר. אלפי בני אדם מתגודדים בצידי המסלולים , דוכני אוכל רחוב , טיפוסים שונים ומשונים , רמקולים שמשמיעים שירי סינולוג קצביים ש/חודרים לראש ולנשמה.

להקות הריקודים הססגוניות מתקדמות לאט לאט בכל העיר וההמונים מריעים להם מכל כיוון . הכל לכבוד הניניו התינוק.

שמח בסבו😊

לקראת סוף היום אנחנו חוזרים למלון ויוצאים בנסיעה למזח 1 . הכבישים פקוקים ו 15 דקות נסיעה הופכות לשעה של נסיעה איטית ומורטת עצבים. למזח המעבורת הצלחנו להגיע בשניה ה 90. המעבורת כבר מרימה עוגן ואנחנו קופצים לתוכה .

אנחנו בדרך לאי בוהול , שעתיים של שיט מהיר בספינה גדולה של Ocean Jet .

לטאגבילרן מגיעים ב 6 בערב , כבר חושך ושני ואנים מעבירים אותנו לריזורט מפנק ה Bellevue Resort . מלון יפיפה , חדרים יפים ענקיים צופים לתמונת האוקינוס , בריכת 0 בחזית המלון מתמזגת עם החוף הלבן. הקוקוסים וסירות שעוגנות מול חזית המלון כדי לתת תמונת נוף מושלמת !!!!!!!!!!!! , בקומת הקרקע עיצוב סיני מקסים , בריכות קוי לנוי ושירות מצוין. זה מה שאנחנו צריכים עכשיו כדי להרגע מהימים האחרונים.

בוהול , האי שעשוי משוקולד

לאחר ארוחת בקר מצוינת , אנחנו מוכנים ומזומנים לסיור "שוקו" באי או בשמו המקומי Country Side Trip .

הסיור הזה נערך ע"י כמעט כל סוכנות מקומית או מלון שמכבד את עצמו עם או בלי מדריך בטווחי מחירים של 1200-4000 פזו . בדיעבד , אין למדריך ערך מוסף משמעותי ואפשר להסתפק במדריך/נהג שעושה בדיוק אותו דבר , כלום.

מסלול הטיול :

יעד 1 – Blood Compact Shrine , בנקודה זו מבקרים את האנדרטה – פסל, המתארים את מגלן ונציגיו מחתימים על כתב כניעה את לאפו-לאפו מנהיג השבטים המקומיים.

יעד 2 – Baclayon Church , כנסיה בת 500 שנה לערך עם מוזיאון דתי בתוך המבנה . בנוסף לגילה המופלג מתהדרת הכנסיה במגדל עם פעמון גדול . ליד הכנסיה בית ספר יסודי מקומי שניתן לבקר בו אם הוא בהפסקה.

יעד 3 – Python Sanctuary, זהו גן חיות קטן ובו מספר נחשי פיתון בורמזי ענקיים , שהם מהנחשים הגדולים בעולם ובמתקן זה יש מספר פרטים איתם ניתן גם להצטלם.

במקום גם כלוב איגואנות , צפרים , עופות שונים , תנינים ויש גם כלוב פרפרים ואפשרות להצטלם איתם

דרך חלון זכוכית . יש יותר מגן חיות אחד מסוג זה והבחירה בידי המארגן לאן להביא אתכם.

יעד 4 - Loboc River Cruise , עולים על ספינה עם מזנון ארוחת צהריים במרכזה והשולחנות מסביב. לנסיעה על הנהר הטרופי מצטרפת להקת מנגנים וזמרת מקומית שמנעימים בשירה את האוירה תוך כדי השיט בתוך צמחיה טרופית ירוקה ויפה . אוכלים את הארוחה לתיאבון וכדי להקל על העיכול עוצרים בעיקול הנהר אל מול להקת רקדנים מקומית שמבצעת ריקודים מסורתיים ובהם גם ריקוד קפיצות בין במבוקים . המסלול מסתיים במפלי Busay . משם חוזרים למעגן כדי להמשיך ליעד הבא.

יעד 5 – Bilar Man Made Forest , זהו יער מלאכותי של עצי מהגוני שניטע על אחת מגבעות האי . עוצרים בצד הדרך כדי לעשות תמונה על רקע העצים וממשיכים.

יעד 6 Tarsier Conversation Area , זהו מתקן תצוגה ל8-9 פרטים של הקוף הזעיר בעולם . מסלול הליכה קצר בין מקומות בהם מסתתר הקוף מתחת לעלה גדול. 10 דקות ואנחנו בחוץ. השמורה האמיתית נמצאת במקום אחר בשם Philippine Tarsier Sanctuary

שם יש כ 100 פרטים אחרונים בעולם.

יעדים נוספים , Habitat Butterflies Conversation Center ,אם לא נכנסתם לגן הפיתונים והפרפרים שמתואר ביעד 3 , יש מרכז נוסף שגם הוא מציג פרפרים צבעוניים שונים בדרך לגבעות השוקולד ..

יש גם מתקנים לתצוגות של טיגריסים ו"אטרקציות תיירים" נוספות ולאורך הדרך.

יעד 7 Chocolate Hills Complex – גולת הכותרת של הסיור היומי היא תצפית על גבעות השוקולד . שם עולים לתצפית גבוהה ממנה ניתן לראות פנורמה של גבעות השוקולד שכ 1000 מהן פזורות בכל טווח הראיה . הגבעות הן תופעה גאולוגית חסרת הסבר ויחודית בעולם. בחורף ובאביב הן ירוקות ובקיץ ובסתיו חומות ומכן ניתן להן השם "גבעות השוקולד".

יעד 8 ShipHaus - , בדרך חזרה אנחנו עוצרים בחנות הזו שעוצבה כספינה . ביזבוז זמן , אפשר לוותר בלי נקיפות מצפון.

חוזרים למלון בשעה 8:00 בערב לערך לאחר יום עמוס ודי מתיש .

ציון כללי – 7 כי אין משהו יותר טוב .

היום של Alona Beach

החוף המפורסם נמצא באיזור הדרום מזרחי של פנגלאו Pangalao .

זהו איזור צעיר מלא הרבה ברים ומסעדות . חוף עצי קוקוס ציורי , סירות בנגקה עם מאזנות בים , מראה פסטורלי פיליפיני . רק שהכל מוזנח לתפארת , המון רוכלים מציקים עם תכשיטי חיקוי "פנדורה" .

הטבילה הראשונה שלנו בים הפיליפיני מסתימת בשלום.

הים לא שקט , הקרקעית מלאה סלעים קטנים שמקשים על ההליכה והמים עכורים בגלל הגלים. כשאנחנו יוצאים מהמים מסבירים לנו מוכרי הפנדורות שיש בים קיפודי ים רבים וצריך להזהר כדי לא לעלות על שדה מוקשים כזה . תודה למוכרים , עכשיו כשיצאנו אתם מספרים לנו ? אז הנה אני מספר לכם שרוב החופים מלאים בקפודי ים.

כדי לא לאכזב את הפיליפינים אנחנו יושבים באחד מבתי הקפה שעל החוף ששייך למועדון צלילה וגם צופים במתאמנים בבריכה . אנחנו מרימים שייק פירות טעים לחיי הצוללנים שבדרך (18,000 פזו + 3 ימים ואתם מוסמכים לצלילה) .

הלוך הגענו עם שאטל מהמלון וחזור אנחנו עושים בזוגות בתוך טריסייקלים.

החלטנו שלאחר ארוחת ערב במלון נצא לבקר את ה"נסיכה" ALONA , בלילה . אולי היא תתעורר מתרדמתה באורות צבעוניים , קולות צעירים ומוזיקה לתיירים . במשך היום 31 מעלות ואפשר להאמין שהחיים עוברים ללילה .

אז זהו שלא , ביום ובלילה דומה , חבל.

שאלתי ברמן אם עכשיו זה אכן שיא העונה (ינואר-פברואר) והוא אישר שכן .

מה עוד אפשר לעשות בבוהול

1. לצאת לשיט עם דולפינים + שנורקלינג בריפים של האי.
  2. שיט ל White Sand Bar עליו ניתן לשתות משקאות אלכוהוליים בלשון אי שגובהה כ 10 סמ' מעל פני הים באי Pungtud עם קפלת Padre Plo . באיזור גם ריף יפה לשנורקלינג.

1. בקרוב יפתח אתר שחיה עם כרישי ליויתן כמו ב Oslob בעיירה Lila .אתר זה יחסוך את הנסיעה לאוסלוב כדי לחוות את החוויה המסעירה הזו.
  2. מלון מומלץ ולא זול באיזור חוף אלונה הוא Henann Alona Beach , רק שצריך להזמין אותו חודשים מראש והוא נמכר ללא אפשרות לביטול.

1. באי בוהול מגוון נופים שאופיניים לפיליפינים . זהו אי טרופי ירוק עם יערות קוקוסים , שדות אורז, כפרים חקלאיים אוטנטיים, הוא מוקף איים קטנים וריפים ויש לו כביש טבעת המקיף אותו כמו גם כבישים שחוצים אותו. אפשר בתמורה לכ 70-80 דולר ליום מלא לשכור רכב עם נהג מקומי ולסייר את האי תוך ביקור במקומות שונים ואותנטיים.