בקצרה על 5 ימים מלאים בעיר רומא עם גיחה קצרה לפירנצה. בשבוע האחרון של אוגוסט.

חמש ימים זה לא מספיק כדי לראות ולהרגיש את רומא, צריך לפחות שבוע. ואם אתם אוהבי אומנות מושבעים אז שבועיים.
אני לקחתי על עצמי אתגר לראות ב4 ימים את עיקר אתריה של רומא. זה אפשרי אבל מומלץ למי שרוצה באמת להנות מרומא לבוא ליותר ימים וכך לטייל בצורה שהיא הרבה יותר רגועה ונעימה.
 בנוסף, רומא היא יקרה, ל5 ימים לקחתי איתי לבזבוזים ואוכל 700 יורו ועוד בזבזתי כמה יורו באשראי. אז נכון, כלתי בעיר במסעדות אך גם אכלתי בדרך כלל רחוק מאתרי התיירות.

עצרתי בחדר זוגי במלון שלושה שלושה כוכבים בשם Hotel Principe Di Piemonte, חדרים נקיים, לא גדולים אבל מאוד נוחים, צוות אדיב ומרחק לא גדול (10 דקות הליכה) מהתחנה המרכזית והרכבת (שמשם אפשר להתחיל לטייל רגלית בחלק מאתרי העיר). החיסרון הגדול שלו הוא שאת המזגן מפעילים מהרספשן, ארוחת הבוקר היא לא ארוחת בוקר והאזור הוא שכונת עוני ומהגרים שיכולה להלחיץ, אם כי לא הרגשנו לא בטוחים שם. מהמלון אפשר לקחת אוטובוס למרכז העיר.

יום ראשון – סנטרה סטוריקו.

באחד עשרה בבוקר כבר היינו במלון ויצאנו להסתובב.
1.התחנה הראשונה הייתה במוזיאון Сrypta balbi שבנוי על חורבות בית מתקופת האמרפיה הרומית. המוזיאון הוא מוזיאון שמראה את ההתפתחות שעברה העיר ב2500 השנים האחרונות אבל סובל ממחסור בתרגום. הוא מתאים לחובבי ארכאולוגיה מושבעים ולדעתי השאר יכולים לדלג עליו.
2. כנסיית סנטה מריה סופר מנרווה הייתה היעד הבא שלנו. גם למי שלא חולה על פיסול יכול להינות מהיופי שלה. היא כנסייה גוטית מדהימה, מלאה בפסלים של מיכאלנג'לו. מבחוץ היא נראית צנועה להפליא ואפשר למצוא אותה ע”י פסל האליפנט (פיל) של ברניני מול דלת הכניסה שלה.
3. לא רחוק מהכנסייה נמצא הפנטאון. מבחוץ הוא ניראה כמו מקדש רומי עתיק (שזה מה שהוא היה במקור) ובפנים רואים שהוא הוסב לכנסייה. כיום זה מוזיאון קטן שקבורים בו האמן סנטי רפאל והמלך הראשון של איליה ויטוריו עמנואל.
 4.התחנה האחרונה הייתה כיכר פיאצה נבונה. מקום מדהים עם מזרקות מהממות שעיצב ברניני. שווה לקפוץ לכנסיית סנט אנייזה אין אגונה שליד.

יום שני – רומא העתיקה ומוזיאוני הקפיטול

הייתי בכניסה לקולסאום חצי שעה לפני הפתיחה ותוך דקות היה תור ענקי. מומלץ לבוא מוקדם. 1.הקולסאום, אפילו בחורבנו, הוא מדהים. אני וחברתי לקחנו כרטיס משולב של הקולסאום, גבעת הפלאטינו והפורום ב12 יורו. טיול בוקר כזה הוא נהדר ומסתיים בהליכה סבירה לקראת הצהוריים, העמודים ושאריות מגדלי הענק באמת שמשרים השראה. וכמובן, לא לשכוח לראות את שער טיטוס (וגם שער סרוורוס מעולה).
2.משם הלכנו לשווקי הקיסרים. באמת שמיותר. שווה להביט מבחוץ ואין טעם להיכנס.
3. כדאי לעבור ליד עמוד טריאנוס ולהתרשם מהגילופים שעליו.
4.ליד כיכר וינציה, לאוהבי אומנות ביזנטית בלבד, יש את מוזיאון פלאצו ונציה. אני נהנתי מאוסף האיקונות העתיק שלו אבל מי שלא אוהב אוספי איקונות עתיקות יכול לוותר. כמו כן אוסף דומה יש במוזאוני הוותיקן.
 5.ארמון אייל ויטוריאנו. בניין מדהים! זהו ארמון שנבנה לכבוד המלך הראשון של איטליה ויש בו אנדרטה לזכר החייל האיטלקי. שווה להיכנס ולעלות את הגג. גם נוף מדהים וגם פיסול מנומנטלי.
בפנים יש מוזיאון קטן של הצבא האיטלקי – לא חובה.
 6. על גג אייל ויטוריאנו יש כנסייה מדהימה ששווה לבקר בה בשם סנטה מריה אין אראקולי.
7. למוזיאון הזה, בייחוד אם אתם חובבי אומנות היסטורית מושבעים, חובה להקדיש יום שלם. אני רצתי אותו. אני אומנם אוהב אומנות אבל לא נוהג לעצור ליד היצירות ולחוש אותם. ערך היצירות המקום באמת שלא יסולא בפז.
 8.שווה לעשות ערב בפיאצה נבונה ולשבת באחד המסעדות עם כוס יין. הרומנטיקה חוגגת.

יום שלישי – קטקומבות ופיאצות.

זה יום שבו הצלחתי לדחוס מלא בעזרתה של התחבורה להסעת המונים של העיר. אני חושב שהטעות הגדולה שלי שלא שאלתי על כרטיסי חופשי יומי או משו בסגנון, כנראה הייתי חוסך המון.
1. לקחנו את אחד מענפי הרכבת התחתית עד הסוף ומשם לקחנו אוטובוב לפאתי העיר. המטרה הייתה להגיע לויה אפיה, הדרך הרומית המפורסמת שעומדת שם כבר 2500 שנה ולאורכה נצלבו המורדים של ספרטקוס הגלדיאטור המורד. בסוף הדרך חיכו לנו הקטקומבות של סט.סבסטיאן. מערכת מערות קבורה שהשתמשו בהם הנוצרים הקדומים. הטיול שם נעשה בהדרכה. הטיול בפאתי רומא הרגועים היה חוויה בפני עצמה
2. חזרנו למערכת הרכבות התחתיות של העיר והגענו לפיאצה די ספאניה, המדרגות הספרדיות המפורסמות. משם עשינו הליכה רגלית לעוד כיכר מדהימה בשם פיאצה דל פופלו. שתי הכיכרות והדרך בניהם ציוריים ומלאי פסלים. לא המשכנו לוילה בורגוזה אך הבנתי שהפארק המפורסם נמצא לא רחוק משם.
3. מפיאצה דל פופלו לקחנו רכבת תחתית ותוך זמן קצר היינו במזרקת המשאלות או בשמה האיטלקי פנטנה די טרבי וכמובן זרקתי מטבע בתקווה לחזור לעיר.
4. החלטנו ללכת ברגל לכיכר הרפובליקה. בדרך נכנסנו לכנסייה שמקושטת בעצמות נזירים וכנסיית מריה דלה ויטוריה עם פסלו המפורסם של ברנינו “האקסטזה של מריה טרזה”. מי שראה את הסרט “מלאכים ושדים” על פי הספר של דן בראון ובהשתתפות טום האנקס חייב להכיר את הכנסייה הזו שבו שרפו את אחד הפבוריטי.
 את הערב עשינו באזור הברים התוסס קאמפו דל פיורי.

יום רביעי – הותיקן.

1.חובה לבוא עם בגדים צנועים כי למדינת הותיקן הזעירה יש דרס קוד. אפשר להתעכב מעל שעה בכנסייה העצומה של סנט פייטרו – אחד המקומות המדהימים שראיתי.
2.מוזיאון הוותיקן זה בעצם ארמון האפיפיורים שיש בתוכו מוזיאון עצום וארוך. כמובן שיופי הארמון בעצמו שווה ביקור . הולכים שמה במסלול קבוע של שעות ועוברים בין היתר בקלפה הסקסטינית, שהייתה הפחות מרשימה משאר המוזיאון. אני בכל זאת נורא ממליץ בשל אוסף הפסלים הקלאסים, הפסלים המצרים, כלי התחבורה של האפיפיור (מכרכרות מצופות זהב עד לרכבי רטרו), שטיחים עתיקים, גגות מזהב ועוד.
3.מבצר סנט אנג'לו הוא לא אתר חובה אבל הגשר המקושט בפסלי המלאכי ליד – כן.
 4. לא לשכוח לאכול את הגלידה האיטלקית או בשמה המקומי “ג'לטה”.

יום חמישי – פירנצה.

על פירנצה אני ממליץ לבזבז לפחות יומיים אבל מי שיודע שבשנים הקרובות לא חוזר לאיטליה אז זה חטא גדול לא לקחת רכבת מהירה (44 יורו כל כיוון) של שעה וחצי ולעצור בעיר המדהימה הזו.
הדבר הראשון שעשיתי כשהגעתי לשם זה לקחת אוטובוס תיירים ולנסוע סביב העיר וליהנות מהסברים על רקע נופיה של העיר.
שווה לבקר במרכז העיר העתיקה (הצמודה לרכבת) שמה יש את ה”דום” הקולוסאלי קטדרלות ומוזיאון מדיצ'י.
 המקום מלא עוד אתרים שפשוט לא הספקנו.