לפוסט הבא: הפוסט השני על איסלנד
לפוסט הרביעי והאחרון על איסלנד
בכלל תכננו לטוס לטייל בהרי הקרפטים.
כבר בנינו שלד למסלול של שבועיים וחצי ברומניה, מצאנו טיסה זולה...תוך כדי קריאת בלוגים על רומניה, נתקלנו בפוסט של רחל לבון על איסלנד.
אני קוראת את הבלוג של רחל בשקיקה רבה עוד מימי ההכנות שלנו לבולגריה- אז לא אכנס לקרוא? הנופים המדהימים והתיאורים הנהדרים עשו המון המון חשק, הרצנו חיפוש זריז ב"למטייל" על איסלנד, בפורומים ובבלוגים, נכנסנו לאתר של גיא גוטרימן (שבו, פרט למידע על אתרים והצעות למסלולים, קיים פורום מיוחד לאיסלנד- מאוד מאוד יעיל ומלא במידע והמלצות מעולות), קראנו המלצות של גילי חסקין, והתמונות לא הרפו, והמחשבות התחילו לרוץ. ואחרי שעתיים כבר היה ברור: השנה טסים לאיסלנד!
(כדי לא להעליב את רומניה, קפצנו, בעלי ואני, באדיבות וויזאייר, לסופ"ש זוגי בבוקרשט בחודש יוני, ובימים אלו אנחנו מתכננים את הטיול שנדחה לקיץ 2015...)
למזלנו, מצאנו 5 כרטיסי טיסה במחיר נמוך במושגי איסלנד – 660 דולר לאדם, בלופטהנזה (אחרי הוספת 10 דולר לאדם על בחירת מקומות מראש), עם קונקשנים סבירים של 3-4 שעות בדיסלדורף בכל כיוון, וישר פצחנו במלאכת התכנון – 17 יום באיסלנד עצמה דורשים לוגיסטיקה של הרבה לינות, שכירת רכב מוקדמת, הזמנת כרטיסים לאטרקציות וכו'...
כל מטייל באיסלנד יודע, שהמחירים במקום בשמיים – והיצע הלינות נמוך מהביקוש – לכן, יש להקדים ולהזמין מראש ככל האפשר. ואכן, בחודש נובמבר, כבר יש לנו לינות סגורות דרך בוקינג, כבר הזמנו רכב וחפרנו היטב לחברים שהיו באיסלנד, וגם לרחל לבון שהטיפים שלה הוסיפו מאוד לטיול. תודה רחל!
ולמי שעוד לא השתכנע – 35 תמונות שיגרמו לכם לעזוב הכל ולנסוע לאיסלנד!
ומה הלאה?
טיול עצמאי לאיסלנד מחייב הכנה קפדנית מראש. המרחקים הם עצומים, לרוב אין נפש חיה על הכביש להיעזר בה, מזג האוויר מחייב להגיע ערוכים.... אבל היה שווה, ובגדול!
טיול באיסלנד הוא טיול אינטנסיבי. מאוד. המתכונת של טיול כוכב לא עובדת כאן, בגלל המרחקים העצומים. באזורים מסוימים ניתן לעשות כוכב של שניים – ארבעה לילות, אבל בחלק לא מבוטל של הטיול עוברים כל לילה למקום אחר. זה כמובן מפחית מאוד את היכולת לטייל באופן ספונטני; כמה ספונטניים אפשר להיות כשיעד הלינה הבא נמצא במרחק 200 ק"מ?
מזג האוויר מחייב הערכות מתאימה. אנו טיילנו באוגוסט. בקיץ. זה הצריך מעילים, צעיפים, כפפות וכובעים. פרמטר חשוב מאוד בבדיקת התחזית היומית הוא מהירות הרוח. אין דומות 13 מעלות, מעונן, עם רוח של 4 קמ"ש ל- 13 מעלות, מעונן, עם רוח של 12 קמ"ש!
וכמובן-הגשם. מעילי גשם או מעילי גורטקס טובים, שישאירו אתכם יבשים בפנים, הם הכרחיים. הסיכוי לבלות מספר שבועות באיסלנד בלי לטייל בגשם – נמוך עד אפסי. ולמה מטיילים בגשם? כי כאשר מגיעים, אחרי שלוש שעות נסיעה, לשמורה כלשהיא, הגשם לא יימנע יציאה מהרכב וצעידה במסלול. כי הסיכוי שתהיו כאן עוד פעם, גם הוא נמוך עד אפסי (מרחקים עצומים כבר אמרנו?). באסקייה ובקרפלה גם יצא לנו ללכת לא מעט על שלג או על אדמה בוצית ורטובה. לכן - נעלים גבוהות, אטומות ונוחות להליכה, מומלצות מאוד. מזג אוויר באיסלנד .טיפ : הורידו מראש את האפליקצייה של השירות המטארולוגי האיסלנדי - VEDUR, מעודכנת ונוחה מאוד.
מפות מפורטות כדאי להזמין מראש עוד בארץ. אנו הזמנו את אטלס הכבישים של ferdakort, 1:200000 ששירת אותנו בנאמנות רבה, ללא צורך בג'י פי אס ודומיו. את המפה הפחות מפורטת, 1:400000, של F&B , בקושי פתחנו – האטלס כיסה כל פיסה של איסלנד ובהחלט היה הוצאה משתלמת. כדי לשלם פחות על משלוח- כדאי להזמין הרבה זמן מראש ולבחור במשלוח איטי. (יוצא בערך 5000 קרונות סה"כ)
השילוט באיסלנד הוא באמצעות שלטים נמוכים בצבע צהוב הנמצאים ממש בפניה עצמה (אין שום הכוונה לקראת הפנייה) לכן חשוב להיות מוכנים, לדעת לאן נוסעים ומה מספר הכביש. השילוט אינו באנגלית ושמות המקומות כתובים ונהגים באופן שונה ממה שניתן לקרוא במדריכי התיירים השונים. לכן, הדרך הקלה והבטוחה היא לתכנן את הנתיב לפי מספרי הכבישים. ולא לשכוח להתייעץ עם הריינג'רים לפני היציאה לכבישי שטח. על מצב הכבישים המעודכן ניתן לראות כאן (כולל מצלמות רשת ומזג אוויר)
אוכלים בדרכים -סוגיה מורכבת. אלו נתוני הפתיחה: מסעדות באיסלנד הן יקרות (מאוד). בגלל המרחקים העצומים ייתכנו שעות של נסיעה בלי לפגוש מסעדה/ סופרמרקט/ חנות/ כלום. בנוסף, אנחנו שטיילנו עם 2 ילדים קטנים, ובנוסף, הבכורה ואני צמחוניות, היינו זקוקים למזון פשוט יחסית ולא לגסטרונומיה איסלנדית מורכבת (פירות ים?כריש משומר? אאוט)
לכן, חשוב שתמיד יהיה אוכל ברכב. איזה אוכל מתאים להגדרה של אוכל ברכב? פירות, לחם פרוס/לחמניות, גבינות ושאר ממרחים*, ירקות שטופים: כאלו שאפשר לנשנש וכאלו שאפשר לפרוס כדי לשדרג כריכים, מרקים להכנה מהירה, שימורים שאפשר לחמם במהירות (תירס, שעועית), חטיפי אנרגיה, עוגיות לקפה, קרקרים וכמובן פק"ל קפה עצמו.
ולא לשכוח גם כלים: סכו"ם חד פעמי או ספורקים, סכיני חיתוך, פותחן, כוסות או כוסות חדפעמיות וכמובן שקיות אשפה. לרוב אין בשמורות פחים – יש לאסוף את האשפה בשקית ולזרוק לפח כשמגיעים לתחנת דלק או למקום הלינה.
גזייה או תרמוס? זאת השאלה! יתרונות הגזייה הם מים רותחים בלי הגבלה וכמובן אין כמו חויית הוצאת הפק"ל מהתיק והכנת קפה על ראש ההר, מוקפים בנוף עוצר נשימה. חסרונות הגזייה: לעיתים הרוח כ"כ חזקה שלא ניתן להשתמש בגזייה! וכמובן-צריך לקנות בלוני גז בתחנת דלק הראשונה שרואים כי לא ניתן להביאם במטוס.
מנגד ניצב התרמוס. יתרונו העיקרי הוא באספקת מים חמים גם כאשר הרוח לא מאפשרת בישול על גזיה. חסרונותיו הם כמות מים מוגבלת, מים חמים אך לא רותחים וכמובן – אין כמו חווית הבישול בשטח.
אנחנו לקחנו גזייה אלפינית נוחה ויעילה. כאמור, בחלק מהימים הרוח היתה כ"כ חזקה שלא הצלחנו להדליק אש ובטח לא לשמור אותה דולקת. ההמלצה היא שאם מתאפשר: לקחת גם גזיה וגם תרמוס!
ארוחה חמה אחת ליום....אנחנו מעדיפים תמיד לישון במקומות שבהם ניתן גם לבשל. כשזה לא התאפשר עמדו בפנינו כמה אופציות: ארוחה במסעדה (ניסינו פעם אחת, היה יקר בטירוף), ארוחה בחווה וארוחה בתחנת דלק. ארוחה בחווה היא לרוב האפשרות היחידה כאשר ישנים בחווה . מומלץ להודיע מראש לבעלי החווה אם ברצונכם להזמין ארוחה. באחת החוות בה ישנו הגיעה ארוחת בוקר כלולה במחיר, ורצינו להוסיף גם ארוחת ערב. מזלנו שהודענו מראש- וכך יכלו בעלי החווה לדאוג גם למנות ילדים/ מנות צמחוניות. ארוחה בתחנת דלק היתה גם היא אפשרות לא רעה כלל וכלל; בחנויות הנוחות של רוב תחנות הדלק יש גם מבחר הדומה לזה של מקדונלד בצירוף תוספת נפלאה: מרק. כאשר מזמינים מרק, מקבלים קערה והפניה למלא אותה מסיר הניצב על הדלפק. לעיתים אין הגבלה על מספר הפעמים שמותר למלא מחדש (לשמחת התרמילאים, ולשמחתנו אנו), לעיתים יש שלט המודיע שמותר למלא מחדש רק פעם/פעמיים וכו'. ליד סיר המרק תמיד יש גם לחם פרוס וחמאה ללא הגבלה למזמיני המרק. מבחינתנו זה סגר וחימם היטב את הבטן בערב, הקטנים העדיפו בד"כ צ'יפס ושניצל.
סופרמרקטים: בדרום ובמערב שולטת רשת 'בונוס' עם סמל החזיר הידוע. בצפון ובמזרח שולטת רשת בעלת שלט לבן ירוק (שמה לא זכור לי כרגע). המחירים דומים למחירים בארץ אז אין טעם לסחוב (אך כמובן, אל תבנו על קניות מטורפות או על ארוחות גורמה). המחירים כצפוי זולים הרבה יותר בסופרים מאשר בחנויות הנוחות של תחנות הדלק. בסופרים רבים יש גם מדפי מזכרות במחירים טובים. חשוב: הסופרמרקטים נפתחים בד"כ בשעה 10 או 11 (לפנות בוקר...) לכן אם חסר לכם משהו – השתדלו לרכוש אותו ולא להשאיר ל'מחר בבוקר'.
*אנחנו לוקחים תמיד לחו"ל צידנית קטנטנה מתקפלת. אבל באיסלנד מזג האויר הוא מקרר טבעי. חלב ומעדנים למשל החזיקו בצידנית ללא קרח 3 ימים!
שמורות הטבע ומרבית האתרים כרגע לא גובים דמי כניסה. זה עומד להשתנות; למשל ב Hevrir כבר יש שילוט המציין כי עד סוף 2014 המקום יהפוך לאתר הגובה דמי כניסה, שישמשו להסדרת האתר והנגשתו. גם בקרייטר Keri/span> גובים תשלום בכניסה לאתר. באתרים רבים הדבר הראשון שתראו הוא חנייה ולידה מלכודת תיירים בדמות מרכז מבקרים הכולל חנות גדולה, בית קפה, מסעדונת וכו' ומשם יציאה לאתר. שימו לב – לרוב נסיעה של דקה או שתיים נוספות תוביל לחנייה נוספת, המובילה לאתר עצמו בלי להכנס למלכודת התיירים
אטרקציות: האטרקציה של איסלנד- היא איסלנד עצמה. גם אנחנו וגם הילדים יכולנו שעות לבהות בקרחונים מבריקים או במפלים רועמים, לטפס על סלעים ו"ללטף טחב", לחצות נהרות עם הג'יפ ולהתרשם כל פעם מחדש מלועות מבעבעים וקרייטרים כחולים. רק בגייזר יכולנו לבלות ימים שלמים. 3 בולי עץ שנשטפו מהחוף היוו לא פעם עצירה ל”שלושה מקלות”, וכו וכו "אטרקציות" חינמיות.
בנוסף, איסלנד מציעה סוגי אצטרקציות יחודיות רבות– החל מהלגונה הכחולה המפורסמת ומעיינות חמים נוספים על כל צעד ושעל, סוגי שיט שונים -מצפייה בציפורים, לרפטינג, דיג, צפייה בלוויתנים ושיט לאיים למיניהם. השיט ברכב האמפיבי בלגונה הקרחונית, למשל, הוא מקום מתויר בטירוף במושגי איסלנד- אבל אלו הם הדברים שאם כבר אתה שם – לא תעשה? אנחנו סיכמנו מראש מה אנחנו רוצים לעשות (שיט לוויתנים, דיג, שיט אמפיבי בלגונה הקרחונית, מוזיאון בתי דשא, לגונה כחולה) .
מדוע? כיוון שהאטרקציות לא זולות, המקומות ספורים ולעיתים הזמנה מראש חוסכת כסף/תור. שוב- התכנון עושה את הטיול. רשימת אטרקציות ונותני שירות שהכין אחד המטיילים – על מה שאנחנו עשינו יובא פירוט בפוסטים הבאים.
4X4 : זו ה-סוגיה המעסיקה את מתכנני איסלנד. פארקים רבים באיסלנד נמצאים בHIGHLAND – מרכז האי שאינו זמין לרכב רגיל. גם קיצורי דרך (כמו כביש 939) וקטעים מסוימים מכביש 1 (בפיורדים המזרחיים והמערביים בעיקר) אינם סלולים. אנחנו בחרנו שכן לשכור 4X4, ומהסיבות הבאות. ראשית, אנחנו זקוקים לרכב גדול. משפחה+3 ילדים לא קטנים, ל20 יום (ברוטו) = 4 מזוודות, 5 תיקים אישיים, צידנית, צ'ימידן מעילים ובגדי ים... בכל מקרה, היינו זקוקים לרכב גדול. בטיול כזה, בו מבלים שעות רבות (מאוד) על הכביש, לא התפשרנו על המרחב והנוחות – למען ההנאה, ולמען שלום הבית J. השוונו עלויות של שכירת מיניוואן + סיורים באוטובוסים לכל שמורה בה רצינו לבקר לעומת עלות של טויוטה לנדקרוזר, שאמנם אינו מיניוואן אך יש לו תא מטען ענק ויכולות שטח גבוהות. הלנדקרוזר ניצח במבחן המחיר, והן בכך שהוצע להשכרה בחברה שהומלצה רבות בלמטייל וגם נתנה את המחיר הטוב ביותר, את היקף הביטוח הרחב ביותר (וגם שירות מ-ע-ו-ל-ה) – BLUE CAR RENTAL.
כמו כן, אנחנו רוצים לטייל בשעות שנוחות לנו, במסלול שנוח לנו, לעצור מתי שאנחנו רוצים וכו' – לא התאים לנו להיות כבולים לזמני אוטובוסים או סיורים פרטיים והעדפנו לשמור על כמה שיותר גמישות ועצמאות. מה גם שרצינו לבקר בלא מעט שמורות (גם אסקיה, גם ת'ורסמורק, גם לאקי, גם לנדמנלאוגר... ועלויות של 4 ימי סיור בשמורות X5 אנשים הן גבוהות מאוד...)
בנוסף, בעלי, כחלק מעבודתו, מנוסה בנהיגת שטח – לכן חציית נהרות וכו'- לא הטרידה אותו ולא היוותה שום בעיה (פרט לשמורת ת'ורסמורק בה הנהר כל כך סוער שחייבים לקחת אוטובוס- על כך בהמשך.).
לאור כל הסיבות הללו – בלי היסוס בחרנו בארבע על ארבע. למי שפחות מנוסה בנהיגת שטח ורוצה לבקר ביותר משמורה אחת- כדאי לעשות את השיקולים שלו. (למשל, יש שמורות הדורשות ג'יפון רך בלבד, ויש כמו אסקייה או לאקי- שדורשות רכב גבוה יותר והנהיגה קשה יותר וכרוכה בחציית יותר נהרות)
מאורגן/מאורגן-פרטי/ עצמאי : גם בסוגיה זו דנים רבות. מניסיון אנו יכולים לומר, כי איסלנד מערבית לחלוטין, מאוד מאוד נוחה לתיירים – בכל אתר שירותי תיירות זמינים, נותני השירות מדברים אנגלית מעולה, יש פריסת אינטרנט נוחה וכו'. אנחנו לקחנו לפני הטיול הצעת מחיר דרך גיא גוטרימן ובסוף בארגון עצמי יצא לנו זול יותר, ונוח יותר- שוב, מעדיפים להיות עצמאיים ככל האפשר ולבחור לינות שאינן מלון ויותר ביתיות. ישנה גם סוכנות ICELANDIC FARM HOLIDAYS שדרכה ניתן להזמין רכב+לינות בחוות, או חווה ספציפית – מה שהיה לנו מאוד נוח לעיתים. בקיצור –אנחנו ממליצים – טיול עצמאי, ומאורגן לבד – הכי משתלם והכי נוח למי שמנוסה בתכנון טיולים.
אז הזמנו טיסה, רכב, ולינות זולות מבעוד מועד ותכננו מסלול. מה עכשיו? מתחילים בטיול!
ופתאום, כרעם ביום בהיר מקבלים הודעה מe-dreams , כי לופטהנזה ביטלה את הקו לדיסלדורף! במקום, התווסף לנו קונקשיין נוסף בכל כיוון, ומסלול הטיסה השתנה ל ת"א-ברלין- דיסלדורף (יום וחצי) – רייקייאוויק (15 יום ברוטו)- דיסלדורף (יום וחצי) – פרנקפורט.
טלטול רציני (הקונקשיין בברלין הוא 50 דקות!), וגם קיצור רציני של הטיול! אנו מחפשים אופציות חלופיות (לופטהנזה הסכימה לביטול חינם) – אך הכרטיס הזול ביותר שמצאנו היה יקר ב150 דולר , וכאשר מדובר בחמישה כרטיסים- זה הפרש רציני. בצער רב אנחנו משנים את המסלול, מה שיוצר בעיה עם הלינות – בשני מקומות הזמנו לינה שלא דרך אתר בוקינג ולכן קשה להזיז ואין מקום בתאריכים שביקשנו לשנות אליהם.
לכן, נוצר לנו מסלול קצת מאתגר, (כמה ימי נסיעה של 300-500 ק"מ), אך השינוי לטובה- יצא שבכמה וכמה מקומות נישן יותר מלילה אחד, משמע-פחות אריזה וטרטור ויותר אופציה לגמישות – וזו המתכונת העדיפה עלינו בטיולים.
בנוסף, הזמנו לילה אחד במלון בשדה"ת של דיסלדורף במטרה לבלות את היום בעיר ולטוס בערב למחרת, ורכב ביום האחרון בגרמניה- כך נוכל לנסוע ולישון בקלן, הקרובה לדיסלדורף ואותה רצינו תמיד לראות.
אחרי כל הסיבוכים והפרוצדורות, המסלול הסופי, הוא כזה:
1. ת"א-ברלין-דיסלדורף. לינה בדיסלדורף
2. יום בדיסלדורף. טיסת ערב לאיסלנד. לינה בקפלאוויק
3. קפלאוויק- בורגרנס-חצי האי וסטנס(?)- ורמהליד. לינה בורמהליד
4. ורמהליד- שיט לוויתנים בדאלוויק- סיור באוקריר. לינה באוקרירי
5. אוקרירי- גודאפוס – אזור מיוואטן (קרפלה, קוורפל, הווריר וכו'). לינה במיוואטן
6. אסקייה, בערב – השלמות באזור מיוואטן. לינה במיוואטן
7. פארק יוקולסגליופור (דטיפוס, סלפוס, הפארגליפוס, אסבירגי). לינה במיוואטן
8. מיוואטן – אגילסטדיר – דיופיגוור – הופן – סקאלאפל. לינה בסקאלאפל
9. שיט אמפיבי בלגונת הקרחונים יוקולסרלון, לגונת פג'רסרלון, קרחון סקאלאפל. לינה בסקאלאפל.
10. שמורת לאקי - הר לאקי, קרייטר טירניאר, מפל פאגריפוס, קניון פיאדליופור. לינה בקירקיובלאקלאוסטר.
11. ויק – מצוקי דירהולי וחוף דירהולי- מפל סקוגאפוס+מוזיאון בתי דשא. לינה באסופסקאלי
12. מפל סליאנדפוס- שמורת ת'ורסמורק – סלפוס. לינה במיניבורג
13. מעגל הזהב. לינה במיניבורג
14. שמורת לנדמנלגאוגר. לינה במיניבורג
15. קווגארדי – מסלול העמק המעשן והשלמות מעגל הזהב. לינה במיניבורג
16. מיני בורג- רייקייאוויק- חצי האי רייקאנס- הלגונה הכחולה – טיסת לילה לדיסלדורף.
17. דיסלדורף-קלן. סיור בעיר. לינה בקלן
18. קלן-דיסלדורף. טיסה לפרנקפורט-טיסת ערב לת"א.
19. נחיתה לפנות בוקר בישראל.
בקיצור – משעמם, לא יהיה
אז יאללה- מתחילים!
לפוסט הבא: הפוסט השני על איסלנד