חזרתי לפני שבוע מאחד האיים הקסומים על גבי כדור הארץ האי סרי לנקה בשמו הקודם ציילון, טיול המזמן חוויה חושית נפלאה בכל מובן (מראות, ריחות, טעמים, קולות, מגע והרבה צבע וחיוך של תושבים מסבירי פנים). זהו אי טרופי קסום הממוקם דרומית להודו ונקרא גם בשם "הטיפה של הודו" בשל צורתו הפיסית.
 האי הפך במיוחד בשנה האחרונה ליעד תיירותי מבוקש, מלחמת האזרחים בין תושבי האי הסינהלים והטאמילים הסתיימה בניצחון הממשלה הסינהלית המכהנת. בעקבות השקט היחסי (האזור בנתיים רגוע אבל לא מובטח שזה היה המצב לתמיד) באה עדנה במיוחד לחלק המערבי והדרומי של האי (בצפון ובמזרח האי האזור בו יושבים הטאמילים ממשלה סרי לנקה עדיין לא ערבה לבטחון התיירים ועל כן לא מטיילים בהם בנתיים). למי שרוצה להנות מהאוטנטיות של האי ותושביו כדאי שיזדרז כי בעוד מספר שנים הכל יהיה המוני יותר, יקר יותר ופחות ידידותי, מהרו לפני שיתקלקל.

סרילנקי גאה מחזיק בדגל

ההחלטה לנסוע לסרי לנקה הייתה הפעם ספונטנית, חשבנו על טיול לאתר מעניין בחצי הכדור הדרומי, טיול שלא יעלה על 10 ימים ובעיקר שיהיה אטרקטיבי מבחינת אקלים, נופים, היבטים אנתרופולוגיים, אוכל וכל מה שאנחנו אוהבים בטיול. היות והיינו כבר בטיולים במזרח הרחוק ידענו שאופיו של האי הזה דומה להודו בה כבר ביקרנו אבל פחות קיצוני בכל מובן, רבים קוראים לסרי לנקה הודו לייט ובצדק. למי שמעוניין לבדוק באם הוא יכול לעמוד במראות של הודו שינסה קודם את סרי לנקה.

שוק הדגים בנגומבו

בחרנו לנסוע מאורגן למרות שממש לא קשה להתארגן לטיול עצמאי ועל כך יעידו רבים מכותבי הטיפים באתר אותו סרקתי בקפידה לפני היציאה לדרך. הבחירה באה הפעם מתוך שיקול של עלויות הטיול ומתוך סתם נוחות, הפעם לא בא לי לעבוד קשה.

יצאנו לטיול עם חברת פגסוס אתם כבר טילנו מספר פעמים לשביעות רצוננו הכללי ועם מדריך שפשוט אין לי מילים לתאר את יכולתו האישית והמקצועית לעשות את עבודתו נאמנה. אם יצא לכם אי פעם לטוס לסרי לנקה ולא משנה כל כך עם איזו חברה כי הוא עובד כעצמאי אני ממליצה בכל פה שתבדקו אם מדריך הטיול הוא אילן זיו.

אילן בפעולה מסביר על הכנת תבליני הקינמון

מניסיוני מובטחת לכם חוויה נפלאה בכל מובן. את אילן לא הכרתי קודם אבל אני יכולה להמליץ עליו בכל פה בעיקבות הטיול במיוחד כמטיילת ותיקה ומנוסה מאוד. הוא מקצוען אמיתי, הכל מתבצע בנועם ובלי השחצנות הישראלית המלווה רבים מאיתנו בעבודתנו. מנוסה כמדריך, מכיר היטב את האי ותושביו, רגיש מאוד לכל חבר בקבוצה ולעמיתיו המדריכים והמלווים המקומיים ונותן להם הרבה כבוד ויחס ראוי המכבד את כול השותפים לטיול, מנומס ולא מרים קול, בעל ידע רב ובעיקר בן אדם שאוהב את המקצוע כפי שהוא עצמו הגדיר זאת, הוא אכן בא לעבודה עם "שיר בלב". את זה הרגשנו היטב בכל רגע ורגע בטיול גם בפרטים הקטנים ואולי לכאורה השוליים שעושים לפעמים את החוויה למשמעותית כל כך, כמו פתיחת הבוקר תמיד עם שיר ייחודי שהשרה אוירה נינוחה בקבוצה. תשומת לב לפרטים, ארגון ערב שישי בסדר ט"ו בשבט ייחודי וקבלת שבת ועוד ועוד ועוד.

ביקור בבית כפרי באחת מהשמורות באי

מעל הכל ואולי זה החלק הייחודי ביותר עבורי כמטיילת ותיקה ואנתרופולגית בנפשה, אילן הפגיש אותנו בעיקר עם חיי היום יום של האי אותו הוא אוהב. עם אנשים איתם יצר קשר במהלך הטיולים הרבים אותם הוביל. עם מקומות ייחודיים שלא היו תמיד במסלול השגור אבל הפגישו אותנו עם סרילנקה האוטנטית, האמונית והטבעית. בשבילי זו הייתה החוויה האמיתית והערך המוסף בטיול כולו.

המסלול כלל ביקור בערים מרכזיות, נסיעה דרך מגוון נופי האי במחוזותיה השונים, מפגש עם מנזרים ומקדשים שאפשרו הכרות עם סיפורי התרבות והאמונה הבודהיסטית וההינדית. ביקור באתרים היסטוריים וארכיאולוגיים, מפגש עם חיות הבר ואתרי שימור החיי. וכפי שציינתי כבר המפגש עם תושבי האי ואורח חייהם, פרנסתם ומאכליהם.

ביקור בגן ילדים

מזג האוויר למזלנו הסביר לנו פנים ולאחר שבועה של גשמי מונסון ושתפונות הגענו לסרי לנקה מוצפת שמש עם טמפרטורות סבירות של 20 מעלות בממוצע. רק ביומיים האחרונים כשהגענו לאזור הדרום מערבי וחופי האי היפים טפטף מעט וירד קצת גשם. היה חם יותר ולח מה שלא ממש הפריע לי להנות מחוויית הטיול. אני סבורה שכשנמצאים באזורי המונסון כדאי לחוות גם את הגשם המאפיין אזור זה.

מסכות סרילנקה בחנות לממיכר מזכרות

לכן כשאתם מגיעים לסרי לנקה בחודשי ינואר פברואר הביאו אתכם ביגוד קל וקיצי. לאזור ההררי סודר קל ו/או מעיל קל. חובה מטריה ומעיל גשם דק. נעלי הליכה נוחות כמו לכל טיול ונעליים נוספות במזוודה וכמובן כובע וקרם שיזוף.

מראה הלובי באחד מבתי המלון

ברוב בתי המלון בסטנדרט של שלושה או ארבעה כוכבים יש קומקום לקפה וציוד לשתיה חמה לזוג. את המים בסרילנקה לא מומלץ לשתות וכדאי תמיד להצטייד בבקבוקי מים מינרליים גם לצחצוח השיניים. הביאו נייר טואלט וגם נוזל לניקוי הידיים כי מערכת השירותים היא כמו בכל ארץ עולם שלישי.

דיגים לחופי סרילנקה באזור העיר נגומבו

מרקו פולו בעקבות מסעותיו הגדיר את האי הקסום הזה כאי הטוב בעולם בהשוואה לאיים אחרים בגודלו. באחור של 500 שנה אני נוטה להסכים אתו זהו אכן אי קסום שבהחלט שווה לבקר.

מוכרת הקוקוס

הפוסטים נוספים על הביקור בסרילנקה:
מקדשים ואמונות בסרי לנקה
פגישה עם תעשיית הדגים בסרי לנקה וביקור בשוק הדגים בנגומבו
מנגומבו לכיוון צפון דרך האזורים הטרופיים של סרי לנקה.