איך אמרים בסווהילית "קול ששון וקול שמחה, קול חתן וקול כלה"?

אני אוהבת לצלם זוגות שזה עתה התחתנו. הם תמיד חגיגיים כל כך ויפים כל כך, במהלך הטיולים שלנו בעולם נחשפנו ללא עט הזדמנויות, התרגלנו לראותם בגנים הפורחים או במקומות אטרקטיביים אחרים כשסוללת צלמים אישית נגררת אחריהם על מנת להנציח את הרגע.

הדוגמאות הן אין סופיות הינה כמה בודדות:

זוג עם כל המלווים בכיכר בסנטפטרבורג רוסיה

PICT5078 (Small).JPG

זוג צעיר על רקע הארמון בפושקין רוסיה

אבל בטיולנו האחרון לסרי לנקה הצילום חרג מהמזדמן והמקרי ועבר לפסים הרבה יותר מעניינים, השתתפנו ממש בטקס חתונה וציפיתי גם בשניים מהצד. היתה זו הזדמנות להכיר את המנהגים ולקבל תמונה מעמיקה יותר על מחזור החיים ועורך החיים היום יומי של תושבי האי.

בסרי לנקה הדפוס המסורתי של שידוך כנראה קיים עדיין בחלק מהחברה הכפרית גם היום. השידוך לוקח בחשבון את היום והשעה בהם נולדו החתן והכלה ואם הם מתאימים בעקבות נתונים אלו לשידוך, ההורוסקופ אם כן מהווה מרכיב חשוב בהתאמה. גם טקס החופה יתחיל בהתאם לזמן ולשעה של ההורוסקופ ולא דקה לפני כן על מנת להבטיח את הצלחת הזיווג.

בדיקת זמן התחלת טקס החופה

את פני החתן והכלה תקבל להקת רקדנים המצויידת בכלים ובלבוש מסורתי תופים וצדפת ים גדולה ככלי נשיפה שבה יתקעו בקול עם כניסת החתן והכלה מלווים במשפחותיהם לארוע.

המחול מתחיל עם הגעת משפחות החתן והכלה

הכלה מלווה בבני משפחתה בדרך לחופה

הארועים מתקיים בדרך כלל בחייק המשפחה הקרובה, וכמו בעולם המערבי המעמד הבינוני והגבוהה מקיים את החתונה באולמות המיועדים לכך או במסעדות טובות.

שולחן משפחת החתן והכלה

חתונה במסעדה על חוף הנהר

את הטקס מתכבד לקיים בדרך כלל קרוב משפחה כמו הדוד למשל. את הזוג ילוו לפחות שלוש שושבינים ושושבינות לבושים בהתאם. הכלה תלבש בדרך כלל לבן והחתן ילבש לבוש מסורתי לבן או לבוש מסורתי או מערבי מהודר, . הינה כמה דוגמאות.

זוג מצטלם בכניסה לטקס החתונה

חתן כלה בלבוש לבן לפני החופה

החתונה תתנהל בסדר הבא: הטקס יתחיל בדיוק בזמן על פי ההורוסקופ, החתן והכלה יעמדו על משטח מוגבה שעליו יהיו פזורים עלי ביטל (עלה ירוק אותו מקובל גם לילעוס כמו עלה הגת עם תערובת טבק וגיר) והרבה מטבעות של כסף קטן, בקידמת המשטח יעמדו צינצנות עם עלי אורז וקנקן של מים כל הפריטים כסימן למזל ושפע לזוג הצעיר. הפריטים הללו גם ישמשו את הטקס.

משטח החופה עם עלי הביטל, הכסף וענפי האורז

הזוג יקבל לידיו במהלך הטקס עלי ביטל אותם הוא יזרוק על הריצפה, המנהג הזה יחזור על עצמו כ 7 פעמים. כמו כן יצוק מנהל הטקס על ידי החתן והכלה את המים שבכד הנחושת שלמרגלותיהם.

מנהג זריקת עלי הביטל על הרצפה

החתן והכלה יענדו זה לזו טבעות אותם יקבלו מהוריהם בזמן הטקס, הכלה תענוד גם 7 שרשרות שאת חלקן לפחות תקבל מידי החתן לפני או במהלך טקס החתונה.

טקס ענידת טבעת הנשואים

כמו כן יתן החתן לכלה במהלך טקס החתונה בגד בצבע אדום שיוצג בפני כל האורחים בגאווה, אותו הכלה תלבש ביציאה של הזוג לירח הדבש

הכלה מקבלת את הבגד האדום מידי החתן

טקס החתונה כולל החלפת מתנות בין שני חלקי המשפחות, הורים וקרובים חשובים אחרים, החתן והכלה הם אלו שמוסרים את המתנות במהלך הטקס.

החלפת מתנות הדדית בין המשפחות

בתום הטקס עומדות ארבע בנות המשפחה לבושות לבן ושרות את שיר החתונה לזוג הצעיר.

שיר החתונה בפי בנות המשפחה

את הטקס חותם מנהג ייחודי של שבירת אגוז קוקוס בעזרת מצ'קה על ידי בן משפחה נוסף.

אגוז הקוקוס ממתין במהלך כל הטקס לפיצוח

פיצוח אגוז הקוקוס ע`י קרוב משפחה

את הארוע חותמים עם קבלת פנים, מוזיקה וארוחה, וקידות הדדיות בסבב בין כל האורחים כתודה על כך שחלקו עם הזוג את הטקס.

ארוחה בתום הטקס

עם סיום טקס החתונה והארוע הזוג יוצא לירח דבש, הכלה לבושה באדום והחתן בלבוש מהודר על פי בחירתו בהתאמה, מצאנו אותם ברחבי סרי לנקה בבתי המלון בהם שהינו או באתרים היפים לצילום מצטלמים מכל הכוונים. מירח הדבש ממשיך הזוג לחייו החדשים בבית משפחת החתן.