למה באהיה ?

כל הרוצה להכיר את ברזיל ולטייל בה, חזקה עליו שיבקר גם באזור באהיה Bahia . מדוע ?

זאת, משום שהשורשים האפריקאים של ברזיל נמצאים כאן. אלה שחדרו ללב החברה , לתרבות, למסורת ואפילו לאמונות הדתיות של העם הברזילאי. ברזיל השחורה, מקורה כאן בבאהיה והיא נוכחת כאן ,יותר מבכל מקום אחר בברזיל. המסורת האפריקאית של ברזיל חיה ונושמת כאן. מקומיים רבים משמרים אותה. המבקר בה יכיר ויחוש בכך. בלבוש, במוסיקה, בקפוארה (אמנות לחימה שיצרו העבדים שהגיעו לברזיל מאפריקה), בשימור אמונות דתיות (כגון הקנדומבלה Candomblé ) ועוד. האוכלוסייה האפרו-ברזילאית הגדולה בברזיל נמצאת בבאהיה ובסלבדור.

העיר סלבדור Salvador היא הפנינה של באהיה. עיר קולוניאלית שצמחה והתפתחה. עיר בה נמצא רובע קולוניאלי בשם פלוריניו Pelourinho, בו רחובות, מבנים ונופים עירוניים מהיפים בעולם (אתר מורשת עולמי).

חופי הים בעיר סלבדור מעניינים ויפים. יש בהם סירות דייגים צבעוניות ופעילות אנושית מעניינת של דייגים ומחפשי סרטנים, ציקדות ויצורי ים שונים.

לבאהיה השוכנת בצפ' מז' ברזיל, רצועת חוף של כ 900 ק"מ ,לאורך האוקיינוס האטלנטי, בה חופי רחצה, איים ,אתרי נופש פופולריים, אתרי צלילה וגלישה במים רבים. אתר החופים המפורסם ביותר בכל ברזיל נמצא באי Morro de São Paulo Island ,שבבאהיה.

בבאהיה מתקיימים פסטיבלים שונים והקרנבל בסלבדור, הנחגג ברחובות העיר, ידוע כאחד היפים ביותר בכל ברזיל.

הריקוד והמוסיקה של הסמבה נוכחים כאן באופן בולט. כך גם לקרנבל והפעילות סביבו מקום מרכזי בתרבות המקומית. רבים פעילים גם בתחום הקפוארה capoiera, בכל הגילאים.

בבאהיה ובסלבדור זוכרים את תקופת העבדות בברזיל. תקופה אפלה בחיי האומה. חלק ניכר מהעבדים שנחטפו מאפריקה והובאו לברזיל, הגיעו לראשונה לסלבדור ולפלוריניו . בנמל של העיר היה שוק עבדים גדול. היום יש שם שוק לתיירים.

מהאמור לעיל, ברור ששיא הטיול בבהאיה היא העיר סלבדור ולכן חלק ניכר מרשימה זו ייוחד לה .אבל לא רק לה.

איך לטייל בבאהיה ובסלבדור ?

מרבית הטיולים המאורגנים היוצאים מישראל לברזיל, מבקרים גם בעיר סלבדור שבבאהיה. טיול מאורגן זו דרך טובה וראויה לבקר בעיר זו. עם זאת, כחובב טיולים עצמאיים, אני ממליץ לבקר בבאהיה ובסלבדור באופן עצמאי, בליווי מדריך מקומי, הדובר את שפתכם. בדרך זו, תראו יותר מקומות, תחוו יותר חוויות, תהיה לכם גמישות בטיול ואפשר אפילו בפחות עלות.

ביקור בבאהיה וסלבדור נעשה בד"כ כחלק מטיול מקיף יותר בברזיל. מספר הימים שיש להקדיש למקומות אלה, מותנה במסגרת הכללית של ימי הטיול שתקצו לברזיל. תחת ההנחה שמסגרת הזמן העומדת לרשותכם לטיול בברזיל לבדה היא של 4-3 שבועות , המלצתי היא להקדיש לבאהיה ,כולל סלבדור שלושה ימים ולכל הפחות יומיים. זאת, משום שבברזיל הרבה יעדי טיול ראויים לביקור.

אני טיילתי עצמאית בברזיל, בחברת רעייתי ועוד זוג חברים, בחודש ינואר 2020. מסגרת הזמן שעמדה לרשותינו הייתה 19 יום. במקור תכננתי לבקר בברזיל ארבעה שבועות והקציתי יומיים לסלבדור ועוד יום מחוץ לסלבדור, בבאהיה. משנאלצתי לקצר , "דחסתי" מסלול של יומיים בסלבדור ליום אחד אינטנסיבי (מבלי לוותר על אף אתר כמעט) ועוד יום מחוץ לסלבדור. העדפתי להיות יום אחד בעיירות מחוץ לסלבדור, ע"מ להעמיק בהיכרות עם באהיה ובדיעבד ,עבורי, זו הייתה החלטה נכונה. ע"מ להכיר טוב יותר את ברזיל ,כדאי לבקר גם בעיירות קטנות ובכפרים.

יש להביא בחשבון כי העיר סלבדור, אינה נחשבת למקום בטוח למטייל. העוני ניכר, נוכחות שכונות העוני (פבלות) מורגשת. מקרי שוד של מטיילים וגם של מקומיים, זו תופעה ידועה וקיימת בעיר. לכן, חובה לנקוט באמצעי זהירות (ראו שם https://www.lametayel.co.il/he/node/1099195 ) . חובה שיהיה לכם מדריך צמוד, היודע היכן להיות ומתי ואיך להימנע משודדים.

מזג האויר בסלבדור הוא טרופי, עם כאלפיים מ"מ גשם בשנה. בכל חודש יורד כאן גשם. החודשים אפריל עד יוני הם הגשומים ביותר (כ 200 עד 300 מ"מ גשם בחודש), ביתר החודשים ממוצע של 80- 120 מ"מ גשם. הטמפרטורות הן נוחות וללא הבדל משמעותי בין חודשי השנה- 21 מעלות בלילה עד כ 30 מעלות ביום. לחות גבוהה. משמע, ביגוד קל וביגוד קיץ. רצוי גם ביגוד המתייבש מהר. כמובן, הגנה מפני שמש ויתושים.

שיא עונת התיירות בברזיל וגם בבאהיה היא התקופה סוף דצמ'-סוף פבר' . בתקופה זו קיץ בברזיל ויש חופשה בבתי הספר של כחודשיים. תיירות הפנים היא בשיאה. גורם נוסף המשפיע על שיא בתנועת התיירות הוא הקרנבל. הקרנבל נחוג בד"כ בחודש פבר' או ראשית מרץ. הקרנבל בסלבדור הוא פופולרי ומהטובים בברזיל . קרנבל עממי. בתקופת שיא בתיירות, צפויים צפיפות באתרי התיירות, קושי בזמינות מדריכים ,מלונות ונותני שירותי תיירות אחרים וכן העלויות מתייקרות ממשית (גם של מדריכים). זהו שיקול שיש להביאו בחשבון בעת תכנון וביצוע טיול בברזיל וגם בבאהיה.

בסוף רשימה זו, ראו :

• מידע על מדריכים ונותני שירותי תיירות בסלבדור ובאהיה.
  • קישורים למאמרים נוספים בבלוג זה, אודות הטיול שקיימתי עצמאית בברזיל ויעדיו, עם מידע מקיף ומפורט.
  • מידע והמלצות על מלונות בסלבדור.

בקצרה על באהיה

באהיה היא אחת מ 26 מדינות בברזיל. היא מהחשובות שבהן. הרביעית בגודלה בברזיל במונחי אוכלוסייה ( כ 14 מיליון נפש-הערכה מ 2019), החמישית בגודלה בשטח ( 564 אלפי קמ"ר, פי 27 משטח ישראל) והשישית בגודלה מבחינת תוצר גולמי ותרומה לכלכלת ברזיל.

באהיה היא מרכז תעשייתי חשוב בברזיל. זאת, לצד חקלאות העוסקת בעיקר בגידול קני סוכר, קאקאו, תירס וגם טבק. מפיקים כאן גם נפט ומינרלים. וכן, היא גם מתפרנסת מתיירות.

בברזיל מבקרים כשישה מיליון תיירים בשנה. רובם מבקרים בריו וחלקם מגיע גם לסלבדור. אלפי צעירים ישראליים מבקרים ומבלים באיים ובחופים של בהאיה ,מדי שנה.

בשנת 1500 הגיע הפורטוגלי פדרו קברל Pedro Álvares Cabral אל חוף בדרום באהיה והכריז עליו, כשטח פורטוגלי. העיר סלבדור הוקמה ב 1549. שימשה כבירת ברזיל במשך כמאתיים שנה, עד 1763. צרפת והולנד ניסו במאות ה 16 ו ה 17 לקחת טריטוריות בברזיל. היו להן הצלחות במספר מקומות, שנמשכו זמן קצר, עד שזנחו כוונה זו. סלבדור נכבשה ע"י הולנד ב 1624 ולאחר כשנה פורטוגל כבשה המקום מחדש.

השלטון הקולוניאלי בברזיל התקיים עד שנת 1822, עת ברזיל קיבלה את עצמאותה, ללא שפיכות דמים, בנאום שנשא מלך פורטוגל. הכובש הפורטוגלי פעל במשך מאות שנים, לנצל את משאבי ברזיל ולהעבירם לפורטוגל ולאירופה. תוצרת חקלאית (בעיקר עצים וקני סוכר) וכן אוצרות טבע, מתכות ומינרלים. לצורך כך, נדרש כוח עבודה זול. עבדים. תחילה הפכו הפורטוגלים את הילידים המקומיים לעבדים. ובמקביל החלו להביא עבדים שנחטפו מאפריקה.

תקופת העבדות נמשכה בברזיל כשלוש מאות שנה והסתיימה בשנת 1888. בתקופה זו הובאו לברזיל מאפריקה כחמישה מיליון עבדים. רובם עברו דרך באהיה. כ 37% מכלל העבדים שנחטפו באפריקה, הובאו לברזיל. מספרים מזעזעים. העבדים הועסקו במטעים ובמכרות בברזיל, בתנאים תת אנושיים ועברו עינויים וסבל רב.

בברזיל לא גאים בתקופה זו ודומה שהיא מוצנעת. את סיפור חיי העבדים במדינה זו, ניתן לראות במספר קטן של מוזיאונים בברזיל כולה. בסלבדור ישנו מוזיאון הנקרא מוזיאון תרבות אפרו-ברזילאית Museu Cultural Afro Brasileiro . זה מוקדש להצגת השורשים האפריקאים של ברזיל, בדגש על אומנות, וגם בו נושא העבדות מעשית אינו מסופר.

בהקשר זה יצוין, כי כ 11% מאוכלוסיית ברזיל הנוכחית, המונה כ 215 מיליון נפש (2019) הם שחורים ועוד 22% מולאטים (צאצאי תערובת של אפריקאים ואירופאים). רבים מהם בבאהיה. מבחינה סוציו אקונומית, אוכלוסייה זו נמצאת בדרג נמוך יחסית ולה ייצוג מועט בפוליטיקה ובמוקדי השלטון והכוח בברזיל.

מלבד סלבדור ,יש עוד מספר ערים ועיירות חשובות בבאהיה. אנו נבקר באחת מהן - העיר ההיסטורית קשוארה Cachuera.

מספר רב של גדולי הזמרים והמוסיקאים בברזיל, מוצאם מבאהיה. בהם זילברטו ז'יל Gilberto Gil , ז'ואו ז'ילברטו João Gilberto, דוריבאל קאימי Dorival Caymmi (מחבר המילים לשיר שאומץ בישראל "מארש הדייגים" ), גל קוסטה Gal Costa ( שהביאה לנו , בין היתר, את השיר המקסים בביצועה Trem Das Onze "הרכבת של אחת עשרה" ), קטניו וולוסו Caetano Veloso ואחותו מאריה בטאניה Maria Bethânia (שבבית הוריהם בבאהיה נבקר ביקור ספונטני), דניאלה מרקיורי Daniela Mercury ועוד ועוד.

להלן קישור לביצוע יוצא דופן של של קטניו וולוסו לשיר Cucurrucucú paloma בספרדית ( מילים ולחן Tomás Méndez) , מתוך סרטו של אלמודובר "דבר אליה": https://www.youtube.com/watch?v=1emgUdD3_pE

וגם קישור לשיר "הרכבת של 11" בביצוע גל קוסטה. את המילים במקור ותרגום חופשי שלי לעברית ,ראו בסוף מאמר זה. https://www.youtube.com/watch?v=rox85NHn5KE .שיר זה מאוד פופולרי בברזיל.

בקצרה על סלבדור

העיר סלבדור דה באהיה Salvador de Bahia ,להלן-סלבדור, היא עיר עם שלושה מיליון נפש (2019) ומשמשת כבירת מדינת באהיה. לעיתים קרובות כשאומרים באהיה ,מתכוונים לסלבדור. עד כדי כך העיר מרכזית במדינה זו.

העיר נמצאת לחוף האוקיינוס האטלנטי על גבעה הררית. נחלקת לעיר ההיסטורית (עילית) ולעיר התחתית. ניתן לעבור מהחלק העליון לתחתון ברכב וגם רגלית במעלית, המגשרת על פני הגובה במהירות, תמורת סכום פעוט.

האזורים המעניינים לטיול בסלבדור הם בעיקר:

• פלוריניו Pelourinho ושכונת סנטו אנטוניו הסמוכה Santo Antonio , בעיר ההיסטורית. בהן מבנים מהמאות ה 18-16.
  • אזור באהה Barra לאורך חוף, בקצה מפרץ . אזור בו תיירים רבים מעדיפים ללון. מלונות טובים, חופי ים, בתי קפה, מסעדות, ברים, חנויות ושאר שרותי תיירות נגישים כאן. מבחינת ביטחון אישי, אזור זה בטוח ונעים יותר לתייר.
  • ריו ורמיו Rio Vermelho , אזור בוהמי תוסס ושוקק, עם טיילת יפה לאורך החוף, מסעדות, ברים, חנויות.
  • היברה Ribeira , שכונה לחוף ים בדר' מז' העיר. המראות בחוף הים כאן מהיפים בברזיל כולה. פעילות אנושית מגוונת ומעניינת, של דייגים, לצד מחפשי סרטנים, לצד מבלים בחוף. צלמים יגלו כאן עניין רב (טיפ-נסו להגיע למקום גבוה, המאפשר גם מבט אחר ותצפית פנורמית).
  • שכונת בונפים Bomfim , בה נמצאת כנסיית בונפים המפורסמת Basílica do Senhor do Bonfim , שכונה בה נוכחת דת הקנדומבלה Candomble לצד הדת הקתולית. נמצאת בסמיכות לשכונת היברה.
  • קומרסיו Barrio del Comercio , האזור המסחרי בעיר התחתית. בו נמצא שוק מודלו על שפת מפרץ "כל הקדושים" Bahía de Todos Santos .לכאן הובאו מיליוני עבדים מאפריקה וכאן סחרו בהם.

סלבדור פרנסיה ואנשיה גאים במורשת האפריקאית ובהשפעתה על תרבות באהיה וברזיל . בשיפוץ ושיחזור העיר ההיסטורית הושקעו כספים רבים, הוקמו בעיר עשרות מוזיאונים שחלקם מציג היבטים שונים של השפעות אלה ( כמו המוזיאון המקסים לקרנבל Casa do Carnaval da Bahia, המוזיאון האפרו-ברזילאי ועוד),מדי ערב מתקיימים בעיר מופעי תרבות (כגון Balé Folclórico) המציגים השפעות אלה בשירה, ריקוד, מחול וגם בתצוגת קפוארה. ועוד ועוד.

אי אפשר לתאר את סלבדור מבלי להזכיר את אירמה דולסה Irmã Dulce . זו הידועה גם בשם אירמה דולסה של העניים Irmã Dulce dos Pobres . אירמה דולסה היא האישה הראשונה בברזיל שהוכרה כקדושה ע"י הכנסייה הקתולית ( 2019). היא המאריה תרזה של סלבדור ואם תרצו של ברזיל. דמות נערצת של מי שדאגה לעניי עירה. חיה בשנים 1992-1914 בסלבדור. היא הייתה נזירה שהחלה ב 1949 לאסוף עניים מהעיר לחצר המנזר ולמלא מחסורם וצרכיהם. במשך השנים היא גייסה כספים והקימה קרן שתדאג לעניים גם אחרי מותה. היא הקימה גם בית ספר עבורם, הממלא ייעודו גם בהווה. בנוסף, היום כ 3,000 עניים מסלבדור באים מדי יום לאותו המקום, שהיה לבית חולים הקרוי Obras Sociais Irmã Dulce , ליד כיכר הנושאת את שמה. אלה מקבלים כאן טיפול רפואי חינם . דמותה של אירמה נוכחת בעיר. היא דמות נערצת בסלבדור ובברזיל.

מסלול טיול מומלץ בסלבדור

טיילנו בבאהיה יומיים נטו ושלושה לילות. לנו בסלבדור בשכונת Santo Antonio, בחלק ההיסטורי של העיר. בסלבדור ,כאמור, טיילנו יום אחד ושני ערבים. בזמן זה, ראינו את עיקר המקומות בהם גילינו עניין. עם זאת, אם ניתן, עדיף להקדיש לסלבדור העיר יומיים, בהנחה שזמנכם מוגבל. ביומיים ניתן לטייל יותר בניחותא ולחוות יותר את העיר. הנה מסלול הטיול שביצענו בבאהיה:

יום 1, יום ה' - הגעה לסלבדור.

1850 נחיתה בשדה התעופה של סלבדור. 50 דקות נסיעה לעיר סלבדור, אל המלון ברובע סנטו אנטוניו Santo Antônio , בעיר ההיסטורית. פרטים אודות מלון זה, בו לנו שלושה לילות, ראו בהמשך, תחת הכותרת "מלונות בסלבדור".

Pestana Convento do Carmo Hotel , Rua do Carmo, 1 - Santo Antônio Além do Carmo, Salvador .

יום 2, יום ב' – סלבדור

הנה בקצרה ציון המקומות בהן ביקרנו ביום זה (סדר הצגת המקומות מבטא את סדר הביקורים):

• אזור היברה Ribiera
  • שכונת בונפים Bonfim
  • מבצר מונסראט Forte de Nossa Senhora de Monte Serrat וחוף Boa Viagem .
  • שוק סן חואקים Feira de São Joaquim .
  • האזור ההיסטורי – פלוריניו Pelourinho וסנטו אנטוניו Santo Antônio .
  • שוק מודלו Mercado Modelo בעיר התחתית
  • ערב - צפייה במופע פולקלור Balé Folclórico da Bahia (פלוריניו).

להלן תיאור מפורט של מסלול הטיול ביום זה:

בשעה 0800 יצאנו מהמלון, עם מדריכנו פטריק ורכבו. אנו יוצאים מהמרכז ההיסטורי של פלוריניו וסנטו אנטוניו ונוסעים צפונה, אל מספר שכונות בהן נבקר עד הצהריים, במשך כחמש שעות. יעד הנסיעה הראשון , אזור (שכונת) היברה Ribeira , הוא גם הצפוני ביותר.

שכונת היברה Ribeira

אזור היברה Ribeira נמצא על חצי אי הקרוי Itapagipe Peninsula במפרץ סלבדור, הוא "מפרץ כל הקדושים" Baía de Todos os Santos . זהו אזור ציורי, מעניין ויפה ,המשקיף על המפרץ ועל הפבלות (שכונות עוני) שממול. ביקרנו כאן במספר מקומות:

ציר החוף בהיברה בצד "מפרץ כל הקדושים"- בעיקר רחוב Rua Pôrto dos Tainheiros וכן רחוב Rua da Penha והמקביל לו Largo da Ribeira . לאורך הציר ביצענו מספר עצירות לצפייה בפעילות האנושית המעניינת על החוף ובמפרץ. השעה היא שעת בוקר מוקדמת יחסית. סירות דייג צבעוניות במים. סירות נוספות נמצאות בחוף ונעשית בהן פעילות תחזוקה. במקום אחר ,רואים עשרות אנשים קשי יום, פזורים בקטע המפגש של המים עם החוף ומחפשים באדמה ובמים. חלקם נעזר באת חפירה או כלי אחר. הם מחפשים סרטנים, תולעים, ציקדות ושאר יצורים זעירים. בעל ואישה, אב או אם וילדיהם, אנשים בודדים . יושבים ,או כורעים ומחפשים למחייתם. המראה מדהים.

ברחוב זה ביצענו מספר עצירות נוספות. אלה כללו ביקור בסטודיו של אומן בשם פרנטיס Prentice , המצייר על אריחי חרסינה , הנקרא Ateliê Casa de Prentice והנמצא ברח' Rua Pôrto dos Tainheiros בבית מספר 70 . ניתן לרכוש כאן אריחים בודדים, או מספר אריחים המרכיבים ציור אחד. כמו כן עצרנו לצפות בבית אחוזה פופולרי ומפורסם בכל באהיה הקרוי Solar Amado Bahia. בניין לא גדול, בעיצוב מיוחד , המשמש היום כמוזיאון לגלידה. הבניין נמצא ברחוב זה במספר 80. ראינו מבחוץ בלבד, משום שהמוזיאון היה סגור.

כמו כן, ביקרנו בציר החוף, ברחוב פנייה Rua da Penha בחנות ידועה ופופולרית למימכר גלידה ,הקרויה הגלידה של היברה Sorveteria da Ribeira (בניין מס' 70 ברחוב) . מפורסמים רבים היו כאן ותמונותיהם על קיר המקום. על איכות הגלידה ניתן להתווכח. זו הייתה דוגמא נוספת עבורי לכך שמי שמחפש בברזיל מתוקים וקינוחים טובים (לרבות מאפים) באיכות מערבית , עלול להתאכזב.

בהמשך צפינו על הפעילות בחוף הרחצה פנייה Praia da Penha הסמוך ובהמשך בחוף היברה Praia da Ribeira .

שכונת בונפים Bonfim

שכונת בונפים נמצאת דר, מע' להיברה . הסיבה העיקרית להגיע לכאן היא כנסיית בונפים Basílica do Senhor do Bonfim . הכנסייה נמצאת בכיכר בונפים ועל גבעה הנקראת ה"גבעה הקדושה" Colina Sagrada. זו הכנסייה הקתולית המפורסמת ביותר בסלבדור. קתולית עם השפעות וקבלה של אמונת הקנדומבלה Candombleהאפריקאית. "אדוננו בונפים " לו מוקדשת הכנסייה, מזוהה עם אושלה Oxalá , אבי האלים והרוחות (נקראים Orishas אורישה ) של דת הקנדומבלה.

ברחבה שלפני הכנסייה נשים וגברים בלבוש לבן ובכיסוי ראש, עם סלסלה של צמחים ועוד, בידיהם, או על כתפם. אלה מאמיני הקנדומבלה. הם מציעים ברכות לעוברים ושבים, בתמורה לסכום סמלי. האמונה כאן חזקה.

לכאן , אל כנסיית בונפים, מגיעים מאמינים רבים, השוטחים בקשות מזור למכאובים , צרות ובעיות . הם נודרים נדרים ובמקרה של הצלחה באים להוקיר תודה. באולם צדדי בתוך מבנה הכנסייה ישנם אביזרים רבים של גפיים מפלסטיק, שאנשים נתנו לכנסייה כאות תודה, לריפוי שעברו. על הקירות תלויים מכתבי תודה אישיים, בליווי תמונות, של עקרות שילדו ,של אנשים שנרפאו וכן הלאה.

היום יום שישי, שעת לפני הצהרים. הכנסייה מלאה באנשים. גם הכיכר בה נמצאת הכנסייה הומה ורוחשת פעילות אנושית. יש מי שנותן ברכה. יש מי שמבקש אותה. בגדרות שבחזית הכנסייה , תלויים סרטי בד צבעוניים . הרבה סרטים והמראה שלהם יפה. רבים מצטלמים לידם ,כשהסרטים ברקע. בכל סרט בד מופיע שם אל מהאורישה , לכל אל צבע נפרד. אנשים קונים במקום סרטים אלה ועונדים אותם כצמיד בידיהם. בתקווה להצלחה ולמזל טוב.

כאן אנו נחשפים לאביזר קנדומבלה נוסף הקרוי בלנגאנדה Balanganda . זהו אוסף של פירות, כף יד עם אצבע מורה ודברים נוספים הקשורים לדת זו . אלה קשורים יחדיו כמאגדת. הם עשויים ממתכת ויש גם מכסף . עפ"י האמונה הם יגנו על מי שישים אותם בביתו. זו עבודת אומנות ומחירה לא זול ( 250 ₪ עד אלף ₪). אבל יש בה הבטחה.

בחזית הכנסייה נכונה לנו חוויה מעניינת. אנו רואים גבר ואישה מקומיים, לבושים לבן, מבטם מושפל, אוחזים יד ביד. מלווים ע"י שני בחורים, גם הם בלבן . אחד מהם מלווה אותם באחיזת יד והשני מצלם אותם מדי פעם. אנו מסתקרנים ועוקבים במבט אחר ההתרחשות. הגבר והאישה מציצים בנו. גם אנו מעוררים סקרנות. לפני שהם הולכים, הגבר מרהיב עוז ושואל מהיכן אנו. מתפתחת שיחה. גם עם האישה. הם דוברים גם אנגלית. במהלכה מתברר שהאיש והאישה ,שאינם זוג בחיים, החלו לפני שבוע בתהליך רוחני הקשור לדת הקנדומבלה. השניים המלווים אותם, הם ה"אבות הרוחניים ", החונכים אותם בתהליך. נוצרת קירבה בינינו, גם אם זמנית. אנו שואלים שאלות והם עונים. ולהיפך. בשלב מסוים, טרם פרידה, הגבר מזמין אותנו לבוא בערב יום המחרת לאירוע קנדומבלה , בו הוא והאישה יהיו נוכחים. יתכן אירוע עבור אלה העוברים את התהליך הרוחני. אירוע שייערך בבית מסוים בשכונה מסוימת, במשך מספר שעות ערב ולילה. איזו מתנה יפה הוא העניק לנו. נפרדנו בתודה ובתקווה שנגיע. לאחר לכתם, אומר לנו המדריך כי זו שכונה מאוד מסוכנת ומשום כך הוא מעולם לא היה בה. המליץ בכל פה שלא נלך. כך עשינו. ויתרנו על המתנה , בשם ההגנה על ביטחוננו.

ליד הכנסייה יש בית תפילה נוסף , בו ביקרנו, הקרוי Capela das Velas , הקפלה של הנרות. מקום קטן וחשוך ובו מעמד מאורך של נרות. מאמינים באים לכאן, מדליקים נר ונושאים תפילה או בקשה .

מבצר מונסראט Forte de Nossa Senhora de Monte Serrat

מבצר מונסראט נמצא על גבעה בחוף מפרץ "כל הקדושים" , ממש קרוב לכניסה למפרץ, בשכונת בואה ויאגם Boa Viagem. מבנה המבצר לבן, בחצרו תותחים . הוא הוקם בשלהי המאה ה 16 במטרה להגן על המפרץ מאויב. במאה ה 17 ההולנדים כבשו את המקום והחזיקו בו זמן קצר. מאזור המבצר יש תצפית יפה על חוף Boa Viagem ,שהיו בו לא מעט אנשים וכן תצפית על סלבדור העיר.

שוק סן חואקים Feira de São Joaquim

מבואה ויאגם אנו נוסעים דרומה אל שוק סן חואקים Feira de São Joaquim . זהו שוק גדול יחסית בסלבדור. אוטנטי ,בו קונים המקומיים. לא ראינו כאן תיירים. מזכיר מאוד את שוק הכרמל של תל אביב ,או שוק מחנה יהודה בירושלים, או שוק תלפיות בחיפה, כפי שהיו לפני שנים רבות. שוק של ירקות ופירות, בשר, דגים, מזון יבש, דברים לבית, ביגוד ועוד ועוד. שוק יומי גדול . מיקום השוק ליד חוף המפרץ. מומלץ לצאת ממנו ולגשת רגלית אל מרינה של סירות דייג, המצויה ממש סמוך לו. המראה והפעילות שם כאן יפים.

פלוריניו Pelourinho וסנטו אנטוניו Santo Antônio

משם נסענו דרומה אל האזור ההיסטורי של סלבדור . לאזורים של פלוריניו Pelourinho וסנטו אנטוניו Santo Antônio .

פלוריניו היא הלב והאזור היפה ביותר של סלבדור. אזור היסטורי שהוכר כאתר מורשת עולמית ע"י אונסקו. עבור תיירים רבים, כשאומרים סלבדור מתכוונים לפלוריניו. מי שבא לסלבדור ליום אחד ,חזקה עליו שישקיע עיקר זמנו כאן.

משמעות השם פלוריניו היא מתקן ענישהpillory העשוי עץ ובו חורים, בהם הוכנסו הראש והידיים של אדם, אותו רצו להעניש ולהשפיל בפרהסיה. מתקן כזה הוצב בכיכר המרכזית של ערים רבות באירופה בימי הביניים וכן באמריקה הלטינית, תחת שלטון ספרד ופורטוגל . במקומות רבים ,מתקן העץ הוחלף בעמוד אבן, שהוצב בכיכר המרכזית ,שגם הוא נקרא פלוריניו. אליו הובאו אסירים לביצוע עונשם (בעיקר מלקות/הצלפות). בסמוך לכיכר ולמקום העמוד, לעיתים קרובות, היה גם בית המשפט, בית הכלא ובית העיריה, או המושל. כיכר פלוריניו הייתה הכיכר המרכזית של סלבדור ההיסטורית. בה נענשו רבים ובעיקר עבדים.

באזור פלוריניו נמצא במעלה גבעות הרריות בעיר העילית . בוצעו בו השקעות גדולות בשיפוץ ושימור. יש בו בתים קולוניאליים רבים, רחובות צרים מרוצפי אבן ,צבעוניות יפה, מופעי רחוב, גלריות, ברים, חנויות לתיירים ואוירה נהדרת. המראה הכללי יפה. כיף של מקום. יש נוכחות משטרתית ומרגישים כאן יותר בטוח בשעות היום וגם בלילה ברחובות המרכזיים, המוארים וההומים.

הגענו לפלוריניו בסביבות השעה 1400. יעדנו הראשון- ארוחת צהריים שהוזמנה מספר ימים מראש במקום מיוחד. ארוחת צהרים של מאכלים אופייניים לבאהיה וברזיל, שהוכנה והוגשה ע"י בית ספר למסעדנות ובישול הקרוי סנאק Restaurante - Escola do Senac Pelourinho . ארוחה בסגנון "אכול כפי יכולתך" , עם מזנון של מאכלים וקינוחים. גם צוות המלצרים הם תלמידי בית ספר זה. חוויה מעניינת ונחמדה, אם כי האוכל ,לא היה לטעמי . עלי להודות כי איני חסיד של אוכל ברזילאי, למעט פילה מיניון כשהוא עשוי היטב.

לאחר ארוחת הצהריים, יצאנו לבקר באתרים הבאים בפלוריניו:

• כיכר פלוריניו Largo do Pelourinho ורחובות פלוריניו . אזור כיכר פלוריניו הוא היפה בעיר וממנו נשקף נוף עירוני קולניאלי מרהיב. בכיכר שתינו לימונדה מעולה ,שיצא לה מוניטין, בדוכן נייד של יזם מקומי.
  • הכנסייה והמנזר ע"ש סן פרנציסקו דו אסיסי Igreja e Convento de São Francisco. חובה לבקר כאן. זו כנסייה מהיפות שראיתי . הכנסייה נבנתה במאה ה 17 ,על בסיס כנסיה קודמת, שנכבשה ונהרסה ע"י הולנדים ב 1624. היא נחשבת לאחת משבעת פלאי עולם להם מקור פורטוגלי. חזית הכנסייה בנויה מאבן חול מקומית . היא נמצאת בכיכר בשם קרוזרו Largo do Cruzeiro de São Francisco .
  • שיטוט בכיכר קרוזרו. כיכר מרכזית ויפה, שוקקת אנשים. אחדים מצלמים עצמם. אחרים יושבים בבר. ויש המבצעים קניות בחנויות רבות שסביב הכיכר.
  • הקתדרלה של סלבדור Catedral Basílica de Salvador . מקום מושב הארכיבישוף של סלבדור. כנסייה קתולית שהוקמה במחצית השנייה של המאה ה 17, על יסודות מבנה כנסייה שנהרס עם הכיבוש ההולנדי את סלבדור ב 1624. הקתדרלה נמצאת בפאתי כיכר גדולה הנקראת לארגו טררו דה חסוס Largo Terreiro de Jesus .
  • כיכר טרירו דה חסוס Largo Terreiro de Jesus ,היא אחת הכיכרות היפות ביותר בפלוריניו ובסלבדור. זו כיכר רחבה מוקפת בכנסיות ומבני ציבור קולוניאליים. במרכזה מבנה של מזרקת מים עם פסל המוצב על עמוד בתוכה. עצי דקל הפזורים בכיכר תורמים ליופייה. הכיכר הומה באנשים, מתקיימים בה מופעי רחוב ויש בה אווירה נחמדה.
  • המוזיאון לתרבות האפרו-ברזילאית Museu Cultural Afro Brasileiro . מוזיאון המציג פריטי אומנות אפריקאית וברזילאית המושפעת מאפריקה. מוזיאון קטן, שמשך הביקור בו קצר . לטעמי, אכזבה.
  • ארמון ריו בראנקו Palácio Rio Branco. ארמון שהוקם באמצע המאה ה 16 ע"י המושל הפורטוגלי הראשון של ברזיל, בשם טומה דה סוסה Tomé de Souza. זהו מבנה קולוניאלי מרשים המשמש היום מספר מוסדות. ניתן להיכנס אליו ולהתרשם מהמבנה ואף לצפות ממרפסת אל עבר מפרץ " כל הקדושים". נמצא בכיכר ששמה, איך לא - טומה דה סוזה Praça Tomé de Souza . הארמון עבר שיפוצים מספר פעמים בעבר ויש לו חזית בסגנון נאו-קלאסי.
  • מוזיאון ז'ורז' אמאדו Foundation Casa de Jorge Amado. מבנה המופעל ע"י עמותה המשמרת וחוקרת את פועלו של הסופר הברזילאי ז'ורז' אמאדו שחי ויצר בבאהיה ובסלבדור. במקום תצוגה אודות אמאדו ובת זוגו Zélia Gattai . זהו מוזיאון קטן לאיש גדול.
  • מעלית לסרדה Elevador Lacerda . מבנה הכולל ארבע מעליות המעבירות אנשים מהעיר העלית לתחתית ולהיפך. הן מגשרות על פער של 72 מ' גובה. כל מעלית נושאת 27 איש ומשך הנסיעה בה כ 30 שניות. ירדנו במעלית זו מפלוריניו אל העיר התחתית, כשיעדנו הוא שוק מודלו. לאחר הביקור בשוק זה (ראו תיאור בהמשך), חזרנו עם המעלית אל אזור פלוריניו.
  • מוזיאון הקרנבל Casa do Carnaval da Bahia . מוזיאון מעניין ומיוחד, המציג את הקרנבל של באהיה באמצעי המחשה מגוונים, תוך פעילות אינטראקטיבית, עם המבקרים. לרבות לבוש מלבושי קרנבל וריקוד בקצב הסמבה ,באולם שיוחד לכך. מבנה המוזיאון כולל 4 קומות, אולם הוא אינו מוזיאון גדול. משך הביקור בו כשעה ואולי פחות. המוזיאון פעיל בשעות 1800-1100.המוזיאון נמצא בקרבת כיכר טרירו דה חסוס Largo Terreiro de Jesus . מאוד מומלץ.
  • כנסיית קארמו Igreja da Ordem Terceira do Carmo de Salvador (צמודה למלון Carmo ולמנזר קארמו, סנטו אנטוניו). לא מרשים, לא חובה. אפשר לוותר.

שוק מודלו Mercado Modelo

שוק מודלו נמצא באזור קומרסיו Comercio בעיר התחתית. כאמור ירדנו אליו מפלוריניו שבעיר העלית, באמצעות מעלית לסרדה Elevador Lacerda . היו לי ציפיות למצוא כאן שוק של דברי אומנות, מלאכת יד ומזכרות. בפועל, מדובר במרכז מסחרי מיושן, הנמצא בתוך מבנה היסטורי ,ממש ממול למבנה מעלית לסרדה. במבנה השוק כ 250 חנויות קטנות ,בשתי קומות. נמכרים כאן מוצרים זולים, לרבות תוצרת סין וכן מזכרות לתיירים. בסה"כ אכזבה. ביקרנו כאן כ 20 דקות לכל היותר.

מבנה השוק שימש כבית מכס מאמצע המאה ה 19 לערך. כאן שיכנו את העבדים שהובאו מאפריקה, כתחנת מעבר ראשונה. המקום ניזוק בשריפה ב 1986. לאחר ששופץ, הפך למבנה שוק. לאחר הביקור כאן, חזרנו עם המעלית לעיר העילית, להשלמת הביקור בה (מוזיאון הקרנבל וכנסיית קארמו).

מופע פולקלור Balé Folclórico da Bahia

2000 - צפייה במופע פולקלור מיוחד, מעניין ומהנה. המופע במבנה תיאטרון בפלוריניו. משתתפים בו כ 20 נגנים, זמרות, רקדנים ואומני קפוארה Balé Folclórico da Bahia . המופע כולל מספר קטעים, שכל אחד ממנו מספר סיפור מהפולקלור והמורשת של באהיה. זהו מופע קצבי, תוסס ,מעניין ומבוצע ברמה גבוהה. המופע נמשך שעה, ללא הפסקה (מופע אחד בערב) והוא מתקיים בכל ערב . אסור לצלם בזמן המופע. ניתן לרכוש כרטיסים ביום המופע וגם להזמין מראש באופן מקוון. מאוד מומלץ.

הערה: עיקר חיי הלילה בערי ברזיל הוא בלילות שישי ושבת. כך גם בסלבדור. היום יום שישי. לקחנו מונית מהמלון אל תיאטרון בלט פולקלוריקו ,ע"מ לראות המופע הנ"ל. המונית לא הצליחה להגיע אל יעדה. הרחובות סביב מרכז פלוריניו, היו סגורים לתנועה, שכן תנועת המבלים בהם הייתה ערה. נאלצנו לרדת מהמונית במרחק כשני רחובות מהתיאטרון וללכת לשם רגלית.

סיימנו יום גדוש בפעילות, בארוחת ערב, במסעדה טובה בשם Pysco Restaurante , בקרבת המלון בו לנו.

לינה במלון Pestana Convento do Carmo.

יום 3, שבת, מסלול עיירות בבאהיה והשלמות בסלבדור

תכנית הטיול להיום כוללת ביקור במספר עיירות במדינת באהיה, מחוץ לעיר סלבדור, בהן:

סנטו אמארו Santo Amaro

קשוארה Cachoeira

סן פליקס São Félix

בשעות אחה"צ המאוחרות חזרנו אל העיר סלבדור וביקרנו בשני אזורים בהם לא ביקרנו אתמול.

סנטו אמארו Santo Amaro

בשעה 0800 יצאנו מהמלון ברכב של מדריכנו פטריק להכיר את באהיה, שמחוץ לסלבדור. ביציאה מסלבדור, אנו צופים מהרכב בפבלות (שכונות עוני) שבעיר. בנייה צפופה ולא מאורגנת בה חיים אנשים עניים וקשי יום.

נוסעים בדרך שהנוף בה כפרי שגרתי ,המזכיר מדינות עולם שלישי באסיה ואפריקה. מדי פעם בצידי הדרך, רואים דוכנים של מוכרי פירות ובקבוקי שתייה הקורצים לנוסעים. אנו עוצרים באחד או שניים כאלה להתרשם ולטעום מהפירות המיוחדים של באהיה וברזיל. דבר מעניין נוסף הצד את העין, הוא חורשות יפות של עצי אקליפטוס, הנראות לאורך הדרך . מאות עצים דקיקים וגבוהים בכל חורשה כזו. לאחר כשעה וחצי של נסיעה אנו מגיעים לעיר סנטו אמארו, המרוחקת כ 80 ק"מ מסלבדור.

סנטו אמארו היא עיר של כ 65 אלף תושבים (2019) . היא אחד המרכזים של הקנדומבלה בבאהיה ומככבת באחד מספריו של ז'ורז' אמאדו, הסופר בן באהיה ( The War of the Saints ). בעיר זו גרה וחיה משפחת וולוסו ,שהוציאה מקירבה שני זמרים מפורסמים בברזיל ובעולם, אותם כבר ציינתי , קטניו וולוסו Caetano Veloso ואחותו מאריה בטאניה Maria Bethânia , אליהם אחזור מייד.

היום יום שבת. יום חופשי מעמל. ראינו בעיר זו מספר פעולות שקבוצות של אנשים עושות בזמנם הפנוי.

ביקרנו במרכז העיר. תחנתנו הראשונה הייתה כנסיית רוסאריו Nossa Senhora do Rosario Church. כנסיה לה, חזות חיצונית ופנימית לבנה עם נגיעות של תכלת. מאוד יפה מבחוץ. מפנים פשוטה וצנועה. לא צועקת ראווה. ברחבה שבחזית הכנסייה אנו רואים קבוצה של כ 25 אנשים, בגילאים 8 עד 60,בנים ובנות ,השייכים למועדון קפוארה, מבצעים תרגילים ומתאמנים באומנות לחימה זו, בהנחיית מדריך. כולם לבושים לבן, כשעל חולצתם מוטבע שם המועדון שלהם. מדהים היה לראות את מנעד הגיל בקבוצה זו. קפוארה זו אומנות לחימה, שנוצרה ע"י העבדים שהובאו לברזיל מאפריקה. אומנות המשלבת אלמנטים של אקרובטיקה, כוח, ריקוד ומוזיקה.

מכאן נסענו לבקר כנסייה נוספת בעיר הנקראת Igreja Matriz de Nossa Senhora da Purificação . זו כנסיה יפה שהושקע רבות בעיצובה. נבנתה תחילה בראשית המאה ה 17 ובמשך השנים עברה שינויים. בשנת 1997 דונה קניו Dona Claudionor Teles Veloso (Dona Canô) , אימם של קטניו וולוסו ומריה בטאניה, גייסה כספים לשיפוץ הכנסייה. היא הייתה תושבת סנטו אמארו ודמות ידועה ונערצת בבאהיה (נפטרה ב 2012 בגיל 105).

הכנסייה ללא ספק מרשימה. זו כנסייה גדולה המעוצבת בסגנון הבארוק והרוקוקו. תוך הכנסייה מעוטר בעמודים בסגנון יווני-רומי, בפסלים ובאלמנטים עיצוביים שונים. תקרת הכנסייה מרהיבה. כשנכנסנו לכנסייה ראינו קבוצה של כ 15 גברים בגיל 65-40 יושבים בשורות הראשונות בכנסייה. כולם לבושים חולצות צהובות ומבצעים חזרה של שירת מקהלה. זו מקהלת הגברים של הכנסייה. בחור המנגן גיטרה מוביל אותם בשירה. השירה יפה. מלודית. אין אנו מבינים את המילים, אבל המוסיקה נעימה. ובעיקר כשהיא נשמעת בשפה הברזילאית. אנו מתיישבים וצופים בהנאה במתרחש.

הלכנו לראות את הבית של דונה קניו ,בו גדלו קטניו ומריה.

אנו רואים בית לבן ברחוב עירוני. מולו שני שלטים שהוצבו ע"י תושבי סנטו אמארו לכבודם של בני הבית. שלט אחד לכבוד של קטניו "משורר האדמה", כפי שהוא מכונה כאן. שלט שני לכבוד מריה ואף הוא בשבחה. המדריך שלנו פטריק, שואל אם נרצה לבקר בתוך הבית . הוא מעולם לא עשה זאת . מעולם לא היה בפנים. אמרנו כן. הוא צלצל בפעמון. מישהו יצא אליו ופטריק שטח את בקשתו. אמר שהוא עם תיירים מישראל, המעוניינים לבקר, אם ניתן. אותו אדם נכנס פנימה לברר וחזר עם תשובה חיובית. נכנסנו פנימה. התברר שבבית זה, בית ההורים, גר עד היום האח של קטניו ומריה ,ששמו רודריגו . רודריגו נולד בשנת 1935 . משמע בעת הביקור היה בגיל 85. הוא ארח אותנו בסלון הבית. התפתחה שיחה בינינו, כשפטריק משמש מתורגמן. רודריגו גילה עניין בשיחה. הוא סיפר על הוריו, משפחתו, ועל עצמו. השיחה הייתה מעניינת. הוא הראה לנו דיסקים של מריה ,תמונות משפחתיות והרשה לנו לסייר בבית. התרשמנו מהבית הצנוע , אף שהוא גדול יחסית במימדיו. תמונה חייכנית של האם בשחור לבן ,תלויה בגדול על הקיר. ניכר היה שבבית זה גרה משפחה בעלת אמצעים. היום גר בו רודריגו לבדו,עם גבר ואישה המנהלים את משק הבית.

הערה: קטניו וולוסו ,יליד 1942, הוא איש המביע דעות פוליטיות.בתקופת הדיקטטורה הצבאית בברזיל הוא הביע דעותיו, היה בכלא מספר חודשים ואח”כ הוגלה מארצו. בשנת 2015 הוא ביקר והופיע בישראל. בביקורו בארץ הוא ניפגש גם עם שמעון פרס ואמר שהוא מבין את מורכבות הסכסוך בארץ. כשחזר לברזיל ,מתח בפומבי ביקורת על ישראל ועל פעילותה מול הפלסטינאים. הוא הצהיר שלעולם לא ישוב לישראל. למרות שהוא אינו בעדנו,הוא זמר ומלחין גדול. http://www.caetanoveloso.com.br/

מביתם של משפחת וולוסו, בסנטו אמארו, באהיה נסענו אל העיר הקולוניאלית קשוארה. המרחק בין עיירות אלה הוא כ 38 ק"מ ( כ 40 דקות נסיעה).

קשוארה Cachoeira

קשאורה היא עיירה בבאהיה על גדת נהר פראגואסו Paraguaçu , המונה כ 36 אלף נפש ( 2018). העיירה משמרת את אופייה הקולוניאלי , אף כי נראה שאמצעיה דלים יחסית. מקום קטן, בו נדמה שכולם מכירים את כולם. תיירים מקומיים וזרים גילו את קסם העיירה שמאירה פניה אליהם. לא הרבה מגיעים לכאן ובכל זאת, התיירות היא מקור הכנסה מוערך לעיירה. לצד זאת, העיירה מתפרנסת גם מיצוא קני סוכר, טבק וכותנה. העיירה היא גם מרכז של קנדומבלה.

פרנסי העיירה, שואפים להגדיל את התיירות אליה. לכן פעלו לשימור מבנים קולוניאליים ועל חזות הרחובות . האופי ההיסטורי של העיירה ניכר במקומות שונים. ביקרנו במקומות הבאים:

כיכר אקלמסאו Praça da Aclamação - כיכר במרכז קשוארה, בקרבתה נמצאים, בית העיריה, כנסיית קארמו Igreja Nossa Senhora do Carmo , כנסיית רוסאריו Igreja Matriz NS do Rosário.

בית העיריה Town Hall of Cachoeira (Casa da Camara e Cadeia) - מצוי במבנה קולוניאלי לבן ומשופץ, שחלקו שימש בית כלא . המבנה יפה וממנו נשקף מראה של חלק מהעיירה.

כמו כן, ביקרנו במוזיאון לאומנות קטן , הקרוי Hansen Foundation of Bahia. לא חובה.

הלכנו גם לבקר בשתי כנסיות מקומיות- שתיהן היו סגורות והסתפקנו במבט מהחוץ. כנסיית קרמו Carmo וכנסיית "אחיות גברתנו של המוות הטוב" Sisterhood of Our Lady of the Good Death (Irmandade da Boa Morte). האחרונה, היא כנסייה בבניין מעניין הצבוע וורוד. כנסייה שהוקמה למען נשים ממוצא אפריקאי שהיו עבדים בברזיל. הזיקה לקנדומבלה בכנסייה זו חזקה עד היום.

ויתרנו על ביקור במפעל מקומי לייצור סיגרים Dannamann Cigar Factory, שכן ביקרנו במפעל לייצור סיגרים בקובה, לפני שנים וכן מפאת קוצר בזמן.

אכלנו ארוחת צהרים במסעדה משפחתית פשוטה באווירה של בית. בה פשטות וצניעות, ללא ברק וניצוצות.

גולת הכותרת של הביקור בקשוארה, לטעמי, היו שני דברים:

המראה הקולוניאלי של העיירה ואופייה הפשוט, בהם משולבת אוכלוסייה מקומית ,שרמת חייה נמוכה עד בינונית. המראה כנראה מזכיר את ישראל של שנות ה 50 וה 60 של המאה הקודמת. פה ושם רואים עגלה עם חמור נושאת משהו, אדם גורר עגלה ובה טובין כלשהם, שניים רוכבים על סוסים ברחובות העיירה. יש בעיירה, כמובן, גם מכוניות וכלי רכב דו גלגליים. מעט אנשים ברחובות ואין תנועה רבה בהם.

הדבר השני הם גלריות אומנים, העוסקים בעיקר בגילוף בעץ וגם בציור. לקשוארה יצא שם דבר בגילוף העץ. ביקרנו במספר מקומות כאלה. וגם קנינו. מקום אחד כזה הוא של אומן בשם Billy Oliveira , לו סטודיו הנקרא Ateliê e Galeria Luz do Sol . סטודיו נוסף בו ביקרנו הוא Doidao Bahia Atelier de Artes Jose Cardoso de Araujo . האומן חוזה קארדוסו שיצר כאן הלך לעולמו, אך המקום עדיין פעיל. נמצא בכתובת: Rua Ana Neri, 44, Cachoeira . סטודיו נוסף של Louco Filho נמצא בכתובת Rua 13 de Maio 18,Cachoeira .

סן פליקס São Félix

מקשוארה עברנו את הנהר לצידו השני, שם שוכנת עיירה שכנה בשם סן פליקס. עלינו על הגבעה שמעל העיירה וצפינו בנוף היפה, בו זורם נהר בשטח גבעי, ובשתי גדותיו שתי עיירות-סן פליקס וקשוארה. במרחק ניתן לזהות סכר גדול על הנהר.

בסן פליקס מתגוררים כ 16 אלף נפש. ביקרנו קצרות במרכז עיירה זו וחזרנו לסלבדור. הנסיעה לסלבדור ארכה כשעה וחצי.

סלבדור

הגענו לסלבדור בשעת אחר הצהריים מאוחרת. עברנו ליד פארק ואגם דיקה דו טורורו Dique do Tororó, בשכונת טורורו . השקפנו על המקום תוך נסיעה ולא עצרנו, מקוצר בזמן. בתוך האגם ניצבות פזורות דמויות אלים של דת הקנדומבלה . בלילה הן מוארות. עוד ביטוי לעוצמת אמונה זו בסלבדור ובאהיה. כאמור, אנו לא מתעכבים ונוסעים אל שכונת ריו וורמליו בסלבדור.

שכונת ריו וורמליו Rio Vermelho נמצאת בעיר התחתית ,לחוף האוקיאנוס האטלנטי. באזור החוף, מלונות ,מסעדות וברים . יעדנו הוא אתר הקרוי הבית של אימנז'ה Casa de Yemanjá, הסמוך לחוף Praia do Rio Vermelho . זהו מקדש ובית תפילה המוקדש לאימנז'ה (נכתב גם Iemanjá ) . אימנז'ה היא אשתו של האל אושלה באמונה של הקנדומבלה. מאחר ואושלה הוא יוצר הבריאה ואבי כל האלים, אימנז'ה הם אם כל האלים, אבל היא גם ובעיקר אלת הים. לכבודה כאלת הים, יש פסטיבל ופולחנים מיוחדים בקנדומבלה ( ב 1 ינואר משעת בוקר מוקדמת נחוג פסטיבל Festa de Iemanjá. בסלבדור ובריו). בית אימנז'ה הוא מקום קטן, חדר פשוט, מוזנח משהו, שבתוכו ציורים של האלה, פסלונים כנראה של אלים ורוחות ונרות דולקים . מחוץ לבית זה, יש מבט על מפרצון וחוף ים, אליו חוזרים דייגים עם שללם ולחופו ילדים משחקים במים. המראה מכאן של החוף והפעילות בו יפה. משם נסענו אל שכונת באהה Barra הסמוכה.

שכונת באהה Barra היא מקום שתיירים אוהבים להיות בו. יש כאן חוף ים יפה Praia do Farol da Barra, שבקצהו המערבי ניצב מגדלור הקרוי Farol da Barra . בעורפו של חוף זה, ישנם רחובות שנעים לטייל ולבלות בהם. עם מסעדות, בתי קפה, ברים, גלריות, חנויות ועוד. המקום נחשב לבטוח יותר ממקומות אחרים בסלבדור. האווירה באזור זה היא כיפית. מקום שתיירים אוהבים להיות בו. לאחר שחווינו קצרות את המקום, נסענו לראות את הטיילת שליד מבצר הקרוי סנטו אנטוניו Forte de Santo Antônio da Barra ,שנבנה בשנת 1702. מאות אנשים מטיילים כאן בטיילת (מוצ"ש). צופים על הים וזה בזה. השמש שוקעת ואוירה של הפנינג מרחפת כאן.

הלילה יורד ואנו חוזרים למלון. אוכלים ארוחת ערב במסעדה טובה בקרבת המלון , הקרויה Restaurante Poró.

בסיומו של יום, הייתי גאה ברעייתי וחברי, שכן הצלחנו לראות את המיטב של סלבדור במסגרת הזמן שהייתה לנו.

לינה במלון Pestana Convento do Carmo .

יום 4, יום א' – נסיעה לשדה התעופה בסלבדור

טיסה בשעת בוקר אל יעדנו הבא בברזיל. מסלול הערים הקולניאליות במינאס ז'ראיס.

הערה לסיום נושא מסלול הטיול בבאהיה: לו היה לנו עוד יום, הייתי משקיע אותו בסלבדור. מבלה יותר זמן בשכונת באהה ובשכונת ריו וורמליו וגם בפלוריניו . מבקר בכיכר Largo do Campo Grande , בה לא הספקנו לבקר ושוקל לבקר בפבלה.

מדריכים ונותני שירותי תיירות בסלבדור ובאהיה

מדריכים מומלצים עימם הייתי בקשר:

Patrick Lordello, cell 5571991631506+, plordello@gmail.com

פטריק לורדלו היה המדריך שלנו בעיר סלבדור ובעיירות שמחוץ לה. פטריק הוא מדריך מנוסה, אמין,דובר אנגלית סבירה, "רעב" להדריך. מצאתי את שמו באתר למטייל. הוא חרוץ, גמיש, משקיע ומשתדל מאוד. הרגשנו בטוחים בחברתו והוא ידע להזהיר אותנו מראש ,לפני שנוצר איום עלינו. אני בהחלט ממליץ עליו ושמח שבחרתי בו, למרות שיש כנראה טובים ממנו. הוא זקוק להכנסה וראוי להשתמש בשרותיו. הדריך אותנו בסלבדור ומחוצה לה.

Fernando Bingre , Mobile/WhatsApp: +5571-99944-0612 fernandobingre@hotmail.com

מדריך מנוסה ואמין מסלבדור, עימו הייתי בקשר . פחות גמיש מפטריק, שלא התחשבן על שעות ההדרכה.

סוכנויות טיולים בסלבדור עימן הייתי בקשר:

Agencia Bahia Metisse, contact person is Nicolas. Cell/what's Ap +5571 98801-0837 . contact@bahiametisse.com

Luck Receptivo, www.luckreceptivo.com.br , atendimentossa@luckreceptivo.com.br

סוכנויות אלה שוכרות שרותי מדריכים מהסוג של פטריק ופרננדו, מציעות סיורים עם רכב והסעות לשדה התעופה.

סוכנות טיולים עימה לא הייתי בקשר:

Ivan Bahia , http://ivan-salvador-bahia-guide.com.br , ivan.bahia.guide@gmail.com

What's app +55-71-984-112-900 . סוכנות המציעה טיולים בהתאמה אישית ובשפות שונות, כולל רוסית.

מלונות בסלבדור Hotels in Salvador

העיר ההיסטורית -פלוריניו Pelourinho

אזור פלוריניו זה המקום להיות בו, בעיקר אם מגיעים לסלבדור לזמן קצר (עד יומיים).יופייה של סלבדור הוא בראש ובראשונה בפלוריניו.

Casa do Amarelindo, Rua das Portas do Carmo, 6 - Pelourinho, Salvador . https://www.casadoamarelindo.com/

מלון 4 כוכבים. אחד המלונות הטובים בסלבדור. מיקום מעולה בפלוריניו . ביקורות מעולות של מבקרים. יקר יחסית.

Hotel Villa Bahia, Largo do Cruzeiro de São Francisco, 16/18 - Pelourinho, Salvador.

Pousada Solar dos Deuses, Largo do Cruzeiro de São Francisco, 12 - Pelourinho, Salvador

שני המלונות טובים. מיקום פנטסטי בלב פלוריניו והרובע ההיסטורי. לא מפנקים ולא מיוחדים. זו חלופה טובה לאזור Barra , במיוחד למי ששוהה בסלבדור יום או יומיים בלבד. במקרה כזה כדאי ללון לטעמי בעיר ההיסטורית וכך להיות קרוב ללב הפועם של סלבדור .

העיר ההיסטורית – סנטו אנטוניו Santo Antonio

אזור הקרוב יחסית לפלוריניו. פחות בטוח לתיירים, בעיקר בלילה. למי שמוכן לנסוע בלילה במונית , אפשר ללון באזור זה. יש כאן היצע גדול יחסית של מלונות ומסעדות טובות. חלופה לאזור זה ללינה הם מלון בלב פלוריניו, או באזור באהה Barra.

Pestana Convento do Carmo Bahia, Rua do Carmo, 1 – Santo Antônio Além do Carmo, Salvador.

אנו לנו במלון יפה ומיוחד זה, הנמצא בבניין ששימש בעבר מנזר ומנוהל ע"י רשת המלונות פסטנה Pestena . רשת המתמחה במלונות מסוג זה בפורטוגל ובמקומות נוספים, כגון כאן. הזמנתי מלון זה, משום היכרותי עם רשת פסטנה, שבמספר ממלונותיה החווייתיים, לנו בפורטוגל. במלון זה, לנו שלושה לילות. המלון לו 5 כוכבים, הוא מצוין ,חוויתי, עם אוירה וקסם מיוחדים. השרות וארוחת הבוקר בו טובים, יש בריכת שחייה ובקרבתו ניתן לסעוד ,די בבטחה . יש לו דרוג מטיילים נמוך מזה המגיע לו, כנראה בגלל היבט הבטחון האישי.

בקרבה המיידית של מלון זה ,ישנן מספר מסעדות טובות ( באותו רחוב, בטווח הליכה של 100- 200מ'). בשתיים מהן, אכלנו ארוחת ערב.

מלונות נוספים בסנטו אנטוניו וזולים יותר, שהומלצו בפני הם :

• Hotel Cruz do Pascoal
  • Pousada do Pilar
  • Pousada do Boqueirao

אזור באהה Barra

אזור לחוף ים, בו שרותי תיירות רבים. אזור בטוח יחסית. לטעמי, זה האזור שעדיף ללון בו בסלבדור. בגלל הבטחון האישי והקירבה המיידית לחוף הים, מסעדות, ברים, חנויות ועוד. מתאים במיוחד למי שמתכוון לשהות בסלבדור יותר מיומיים. החיסרון- מבחר המלונות באזור מוגבל.

Monte Pascoal Praia Hotel Salvador, Av. Oceânica, 591 - Barra, Salvador. https://www.montepascoalpraiahotel.com.br/pt-br/

מלון טוב מאוד, לו ארבעה כוכבים, במיקום מעולה ובטוח יחסית. סמוך לחוף הים. המלון הומלץ לי ע"י מספר סוכנויות בברזיל, כבחירה מספר אחת ללינה בסלבדור.

אזור Rio Vermelho

אזור הנמצא לחוף ים, לא הרחק משכונת באהה Barra והנחשב לבטוח יחסית. בקרבתו מספר מלונות, מסעדות ושרותי תיירות .

Mercure Salvador Rio Vermelho Hotel, Rua da Fonte do Boi, 215 - Rio Vermelho, Salvador

Zank by Toque Hotel, Rua Alm. Barroso, 161 - Rio Vermelho, Salvador. 5 stars hotel.מפנק.

אזור אונדינה Ondina

נמצא בין Barra לבין Rio Vermelho לחוף ים. היצע המלונות כאן נמוך.

Hotel Vila Galé Salvador, Rua Morro do Escravo Miguel, 320 – Ondina. מלון 4 כוכבים

אזור המרכז Centro

Fasano Hotel , Praça Castro Alves, 5 - Centro, Salvador. www.fasano.com.br

מלון 5 כוכבים. ברובע סנטרו. מיוחד ומפנק. יחסית יקר.

מאמרים נוספים בבלוג זה אודות טיול בברזיל

ברזיל- המדריך המקיף למטייל העצמאי https://www.lametayel.co.il/he/node/1099195

ברזיל -המיטב של ריו דה ז'נרו https://www.lametayel.co.il/he/node/1099079

ברזיל – לטייל ב"דרך הרגשות" https://www.lametayel.co.il/he/node/1099387

ברזיל – הערים הקולוניאליות במינאס ז'ראיס https://www.lametayel.co.il/he/node/1099955

ברזיל – שרותי תיירות https://www.lametayel.co.il/he/node/1099193

Trem Das Onze הרכבת של 11

מילים ולחן: אדונירן ברבוזה Adoniran Barbosa

Não posso ficar/ Não posso ficar/ Nem mais um minuto com você/ Sinto muito amor/ Mas não pode ser

איני יכול להישאר, איני יכול להישאר. אפילו לא דקה אחת איתך. אני מאוד מצטער אהובה. אבל זה לא אפשרי.

Moro em Jaçanã/ Se eu perder esse trem/ Que sai agora/ Às onze horas/ Só amanhã de manhã

אני גר בז'סאנה. אם אאחר רכבת זו, העוזבת עכשיו ב 11 בלילה, הרכבת הבאה רק בבוקר.

E além disso mulher/ Tem outras coisas/ Minha mãe não dorme/ Enquanto eu não chegar/ Sou filho único/ Tenho a minha casa pra olhar

וחוץ מאישה, יש דברים נוספים. אימא שלי אינה נרדמת, עד שאגיע. אני בן יחיד. יש לי בית שאני צריך לדאוג לו.

הערה: זהו תרגום חופשי שנעשה ע"י מחבר רשימה זו, במגמה להיצמד למקור.

לשיר יש תרגומים לעברית , שנעשו ע"י:

יעקב שבתאי – שם השיר "רכבת הלילה".

אהוד מנור- שם השיר "אפילו דקה". ביצוע: מתי כספי.