אם אתם סקרנים לראות מדינה תחת משטר דיקטטורה צבאית, אשר ניתק את עמו מן העולם ומפעיל תעמולה פנימית, על מנת לחנך את עמו ולשרת את האינטרסים של המשטר ,בואו לבורמה, היום מיאנמר. תראו זאת מהרגע הראשון.
אין כאן כוונה להרתיע מביקור במדינה מעניינת ומרתקת זו. להיפך.
מאוד מעניין לבקר כאן. אהבתי את האנשים. את התמימות האנושית, את האמונה הדתית, את ההסתפקות במועט. אהבתי את הנופים ואת ההתרחשות האנושית בנופים אלה. אמונה במקדשים, דייג באגם, סחר בשווקים, מנהגים ותרבות הייחודית למקום, שבטים ומיעוטים אתניים..
יחד עם זאת, ברקע יש גם את המשטר הצבאי, המדכא ומקריב חרויות אזרח, בשם טובת המדינה, או ליתר דיוק, טובת המשטר. המעלים אנשים, מדכא בכוח הזרוע וקוטל כל ביקורת עליו, בעודה באיבה.
המשטר ניתק במידה רבה את העם הבורמזי מהעולם. אמנם מקומיים יכולים לשלוח אי מיילים, אולם האינטרנט מוגבל בתכניו והתקשורת כולה "מטעם". אין תקשורת חופשית, אין חופש ביטוי, כמעט אין זכויות וחרויות פרט. הקורא את העיתון המופיע בשפה האנגלית בבורמה, חשוף לתכנים ומסרים תעמולתיים, כאילו שלא מן העולם הזה. ההולך ברחוב, או הנוסע בדרכים, חשוף לשילוט חוצות, הכולל מסרי תעמולה והסברה מטעם המשטר. לחינוך העם, לשימור המשטר. והכל באצטלה של "למען המדינה והפרט".
בורמה הייתה ממלכה במשך מאות בשנים. ממלכות התחלפו בה ,מדי פעם, עד שהבריטים החלו להשתלט על הממלכה ב 1824 . לקראת סוף המאה ה 19, משפחת המלוכה עזבה את המדינה. בורמה הייתה, למעשה, תחת שלטון בריטי מ 1824 ועד 1948.
בינואר 1948 קיבלה בורמה את עצמאותה מידי הבריטים. אונג סן היה מנהיג התנועה לעצמאות בורמה, אולם הוא נרצח ב 1947 .עוד מעט נציין את הבת שלו. ב 14 שנותיה הראשונות הייתה בורמה דמוקרטיה סוציאליסטית. ב 1962 השתלט על הצבא על המדינה וניתק אוותה מהעולם. ב 1988 הייתה התקוממות אזרחית בבורמה. היא נכשלה, במחיר של 10,000 הרוגים . בזה הרגע, חונטה צבאית חדשה החליפה את קודמתה. שנה לאחר מכן, שינתה הדיקטטורה הצבאית החדשה את שמה של המדינה למיאנמר. ב1990 התקיימו בחירות במדינה. מנהיגת הרוב שזכתה בבחירות, היתה , לוחמת זכויות האזרח, אונג סן סו צ'י (בתו של אונג סן) .המשטר הצבאי, ביטל את תוצאות הבחירות ושם את אונג סן סו צ'י במאסר. שנה לאחר מכן, הוענק לה פרס נובל לשלום, שלא בנוכחותה. במשך 20 שנה היא הייתה במאסר, או מעצר בית, חליפות. ב 2010,היא שוחררה במחווה של המשטר. אושר לה גם לצאת מהמדינה . בשנת 2012 היא נשאה באוסלו את נאום קבלת פרס נובל, שהוענק לה 21 שנה קודם לכן. בבחירות שהתקיימו לאחר מכן, מפלגתה זכתה ברוב מוחלט. אולם בגלל סעיף בחוקה, נמנע ממנה לכהן כראש המדינה (היא נשואה לזר וילדיה נחשבים לזרים-החוקה אינה מאפשרת כהונת נשיא שבני משפחתו הקרובים, הם זרים.
לאחרונה, מיאנמר ובורמה מאז 1962,הם היינו הך. מדינת דיקטטורה צבאית, בשינוי שם ושינוי שם השליט. לאחרונה, יש סימנים שהמשטר נפתח וריכך עמדותיו. אולם עדיין, הוא השליט. האם יוותר על שלטונו ? ימים יגידו.
לצורך, הנוחות, אשתמש מכאן ואילך, בשמה של בורמה ולא של מיאנמר.
עד כאן רקע היסטורי קצר. נראה לי חיוני לכל מבקר במדינה זו.
אחרי השפעת המשטר על חיי היומיום בבורמה ,הדבר השני הבולט ביותר, הנשקף למבקר בה ,הוא עוצמת האמונה הדתית הבודהיסטית ומקומה בחברה הבורמזית. בבורמה מאמינים בבודהיזם הטראוודי Theravada .
בורמה נחשבת לאחת המדינות הבודהיסטיות האדוקות ביותר. כ 90% מהאוכלוסייה הם בודהיסטים פעילים. לרבים מהם מקום מיוחד בבית ,בו פסל בודהיסטי ומזבח עליו שמים פירות ,פרחים וכדומה כמנחה. משפחות רבות נוהגות לשלוח את ילדיהן הצעירים להתחנך במנזר, למספר שנים. בבורמה עשרות אלפי מנזרים. מספר הנזירים ואנשי הדת הבודהיסטים בבורמה הוא גדול יחסית בהשוואה לגודל האוכלוסייה. עפ"י ההערכה, בבורמה כ 400 אלף נזירים ואנשי דת. ברחבי בורמה פזורים מקדשים(פגודות) בודהיסטיים רבים, כולל כאלה שנבנו לפני מאות שנים. מחזה של נזירים ואנשי דת , גלוחי ראש (גברים, כמו גם נשים) ההולכים ברחוב, בד"כ בקבוצות, בגלימות בצבע הארגמן, מאוד שכיח. לעיתים קרובות, הם הולכים עם כלי אוכל ביד ומקומיים יוצקים מזון לתוכו. בשקט, בכבוד, בהקשבה, בהערכה.
הנזירים ואנשי הדת מעורבים בחברה ובעבר היו גם מעורבים בפעילות אקטיבית של הפגנות ומחאה נגד מעשי המשטר הצבאי. ב 2007 נזירים בודהיסטיים הובילו הפגנת, שיצאו מהמקדשים והמנזרים (מחאת הנזירים). המשטר הצבאי מצדו, על אף ההערכה הרבה לדת, פעל בברוטליות נגדם, פשט על מנזריהם והרג גם בהם.
לאמונה העממית העמוקה בבודהיזם , מאמינים הבורמזים גם בעולם עשיר ומלא של שדים ורוחות (נאטים - Nats) , אדונים השומרים על הפרט , רוחות ואסטרולוגיה. לאסטרולוג תפקיד חשוב ומרכזי בחיי המשפחה והפרט.
לסיכום, החיים של הפרט בבורמה, נעים בין מספר כוחות חזקים. בין בודהיזם דומיננטי, משטר צבאי מגביל ועולם של רוחות וקבלת החלטות בהתאם למפת הכוכבים.
ועוד הערה מקדימה. כחלק מההכנה לטיול, אני ממליץ למבקרים בבורמה, לצפות בסרט קולנוע אחד או שניים, טרם ביקור במדינה. נראה לי שזה יתרום ,בצורה כלשהי להבנת מדינה זו ולהעצמת חווית הביקור כאן. הסרטים המומלצים הם: "Burma V", , "מעבר לרנגון Beyond Rangoon ” "The Lady", . כמו כן, אני ממליץ לקרוא את הרומן, רב המכר, "אמנות ההקשבה לפעימות הלב" של ז'אן/יאן פיליפ סנדקר, המספר סיפור קסום ומרגש ומציג את יופיה של בורמה ,סגנון חייה ואמונת תושביה. לספר זה יצא גם ספר המשך.
רעייתי ואנוכי, עם עוד שני זוגות חברים, יצאנו לטיול עצמאי בבורמה. כולנו בראשית שנות השישים וסוף שנות החמישים לחיינו. הטיול תואם עם סוכנות ברנגון ,שסיפקה לנו רכב עם נהג, מדריך קבוע לכל הטיול, טיסות פנים, לינות וכו'. פרטי הסוכנות, ראו בסוף כתבה זו.
הנה מסלול הטיול שביצענו.
ימים 2-1,יום ד-ה',24,23 דצמ' – הגעה לינגון (היא רנגון) Yangon. טיסה מת"א לבנגקוק וטיסת המשך לינגון.. לינה –ינגון. לאחר מפגש עם סוכן הנסיעות המקומי, שטיפל בנו ולאחר התארגנות במלון, יוצאים לסיור אוריינטציה קצר בעיר. נחשפים מיד ללבוד המקומי, המסורתי של הבורמזים-הלונג'י Longyi. כיסוי בד דק,המכסה את החלק התחתון של הגוף. זו רצועת בד ארוכה ,אותה מלפפים סביב הגוף,מהמותן למטה ואת העדף קושרים כקפל במותן. הגברים קשר לפנים והנשים קשר בצד. ללא סיכות וללא כפתורים. פשוט חתיכת בד . לא כולם כך. אבל רבים. זה נוח. לינה בינגון, מלון פארק רויאל Park Royal Hotel.Yangon.
יום 3,יום ו',25 דצמ' – יום טיול בינגון. בינגון חיים כ 6 מיליון תושבים. בעיר זו ,במיוחד, יש ריכוז גדול של מקדשים, הקרויים פגודות (מעל 3000) , בחשובים בהם, נבקר ה. תחילה במקדש החשוב ביותר – מקדש שווידגון Shwedagon Pagoda. הגענו לשם בשמונה בבוקר. חוויה לבקר פה. מקום זה נחשב לקדוש ביותר במדינה. עפ"י האמונה מצויות בו 88 שערות מראשו של בדהה. זהו מוקד עליה לרגל של בורמזים מכל רחבי המדינה. זו פגודה גדולה, מוזהבת, עם חצר גדולה ועם מקדשים קטנים רבים בה. הפעילות במתחם מתחילה לפני עלות השחר ועד 2200. המראות האנושיים בתוך המקדש ובחצר ,הם אחד משיאי הטיול בבורמה. אין להחמיץ ביקור בפגודה מרשימה זו, בעיקר בגלל הפן האנושי הנחשף כאן ובגלל עוצמת האמונה הדתית בודהיסטית הבאה לידי ביטוי במקום מקסים זה. המקומיים מקיימים כאן, כמו גם במקדשים אחרים, טקסים דתיים ברמת הפרט. הקרבת מנחות, קטורת, תפילה, הודיה, בקשה. המונים באים לכאן.
הפגודה מתנשאת לגובה 100 מ' . בלילה הפגודה מוארת וניתן לראותה ממרחק, ממקומות שונים בינגון. כדאי לבקרה גם בלילה.
משם המשכנו למקום קדוש נוסף, בו נמצא פסל ענק ומרשים של בודהה בתנוחת שכיבה Budha Reclining . צפינו בפסל מזוויות שונים. ישבנו ,עם המקומיים, על מחצלות הפרושות לפניו וספגנו האווירה.
משם לעוד מקדש ,במרכז העיר, הקרוי בוטאטאונג Botataung Pagoda . במקום זה היה מקדש בן מאות שנים שנהרס במלחמת העולם השנייה ונבנה מחדש. גם הוא מוזהב, עם חצר גדולה . מקומיים רבים באים לכאן ,לעיתים עם משפחותיהם . המקדשים, עבור הבורמזים, הם מקום להיות בו מהפן הדתי, תרבותי, חברתי ואפילו משפחתי.
ולעוד מקדש. מקדש סולה Sule Pagoda. העין אינה שבעה והמראות האנושיים ממקדש למקדש ,שונים ודומים. מקדש מוזהב מרהיב , עם מקדשים קטנים נוספים בחצרו. גם הוא מואר בלילה ונראה מרחוק, מפינות שונות בעיר. למקדשים רבים בבורמה מיוחסים אגדות וסיפורים מחייו של בודהה. גם לזה. התוכן אולי לא חשוב למבקר הזר , אבל מאוד חשוב לבורמזי. המקדש נמצא במרכז העיר (דאונטאון) והוא חלק משתלב בפעילות הכלכלית והחברתית של מרכז ינגון.
משם ביקרנו במעגן מעבורות המסיע מקומיים למספר יעדים דרך הנהר אירוואדי Irrawaddy river והדלתא שלו Irrawaddi Delta ועשינו הליכה רגלית לאורך קטע בנהר. משם ביקור בשוק ירקות ופירות הקרוי ט'ירי מינגאלאר Thiri Mingalar Market . זהו שוק המשווק את התוצרת החקלאית של בורמה. מצוי מחוץ למרכז העיר . שוק גדול, חלקו מקורה. רוחש פעילות של מוכרים וקונים, אוכל רחוב, מראות אנושיים יפים ועוד. לא שוק יפה ולא נקי, אבל מעניין ומוקד של מסחר וחברה.
משם הגענו לשוק של צ'יינהטאון (ניתן לבקר כאן גם בערב) . שוק של ירקות, פירות, אוכל רחוב, מסעדות, מתוקים ועוד. הרבה אנשים. מקום מעניין ומוקד של חיי לילה. לא ממליץ לאכול אוכל רחוב כאן, כמו גם לא בשום מקום אחר בבורמה.
היום הגדוש והמעניין הזה- ארוחת ערב, עם מופע מסורתי בורמזי הקרוי Royal Cultural Show,במקום הקרוי Karaweik Palace . http://karaweikpalace.com/ . המופע כולל קטעי ריקוד ומוסיקה בורמזיים. המבצעים לבושים בתלבושות מסורתיות. מאוד יפה. מומלץ. לינה בינגון, מלון פארק רויאל Park Royal Hotel.Yangon.
יום 4,יום ש',26 דצמ' – אמרפורה, סגאינג, אינווה . טיסה למנדליי Mandalay וביקור באמאראפורה Amarapura , אינווה Inwa וסגיאנג Sagaing . יציאה מהמלון ב 0500 לפנות בוקר. טיסת פנים למנדליי Mandalay (שעתיים טיסה), יחד עם המדריך הצמוד והנחמד שלנו לטיול, טין הטון Tin Htoon (פרטיו יופיעו בסוף כתבה זו). במנדליי חיכה לנו מיניבוס עם נהג מקומי.
מנדליי היא העיר השנייה בגודלה בבורמה וחשובה מבחינה כלכלית, דתית ותרבותית. חיים בה כמיליון תושבים. מהם יותר מ 200 אלף נזירים ואנשי דת. ממוקמת על גדת נהר האיראוודי. היא הוקמה ב 1857 ושימשה כבירת הממלכה ,במשך כ 30 שנה, במחצית השנייה של המאה ה 19. היא והסובב אותה מהווים מוקד תיירותי . מנדליי איננה ותיקה, כמו 4 ערים עתיקות המצויות בסביבתה- אמרפורה, אינווה, מינגון וסגאינג. בחלקן נבקר היום. מנדליי
לאמרפורה Amarapura ביקרנו בכפר בורמזי מחוץ למנדליי ששמו לא זכור לי. הסתובבנו ברחובות וספגנו את מראות הילדים ברחוב. הכל שקט. אין רעש. נכנסנו לבקר בבית מקומי ותיקשרנו עם מספר מקומיים, בסיוע המדריך שלנו. כמובן שראינו לא מעט נשים וילדות שלחייהן משוחות קרם פנים, בגוון צהבהב/לבן, בולט, הקרוי טנקה. קרם העשוי מאבקת קליפת עץ הטנקה Thanakha , הגדל בבורמה. לעיתים צורת הקרם על הפנים מקבלת צורה של ציור. ציור של עלה ,או של צורה סימטרית או אחרת כל שהיא. כמה יפה. גם מצטלם טוב. מראה זה, רואים בכל מקום. גם גברים וילדים , פה ושם, מושחים קרם זה על פניהם. לדבריהם, זה נועד להגן על הפנים מפני קרינת השמש. אבל, יפה גם כאיפור ולשימור עור הפנים בכלל.
לעיירה אמרפורה Amarapura. אנו מבחינים בבית ספר מקומי ובו התרחשות. נכנסים פנימה ורואים קהל ילדים, בני משפחה, אורחים ומורים ישובים בתוך אולם גדול ומקושט. כולם בבגדים חגיגיים. נערך כאן טקס וחגיגה לילדים ,לציון ארוע שמהותו אינה נהירה לנו (עלייה לכיתה א' או משהו כזה). אנו מוזמנים להיכנס ואף מפנים לנו מקום ישיבה על הרצפה. מתערבבים בקהל, צופים ומחייכים. מבטים מופנים אלינו מכל עבר ואנו מאוד לא רוצים להפריע. הטקס נמשך . מועבר כיבוד. הנאה וחיוך אצלנו ואצלם.
נסענו למנזר מהגאנדייון Mahagandayon Monastery באמרפורה. המנזר ,בו חיים מאות אנשי דת, פותח את שעריו בפני תיירים, תמורת תשלום ותרומות. בשעה 1030,מתחיל טקס חלוקת ארוחת הצהריים לנזירים. רובם נזירים צעירים. עשרות, עשרות מהם עומדים בטור עורפי ,עם כלי אוכל אישי בידיהם וממתינים לתורם לקבל כף אורז נדיבה לכלי שלהם. מספר תיירים מתנדבים לבצע חלוקת האוכל ,מתוך סירים גדולים. ירדנה התנדבה וחילקה אוכל לנזירים. היא מגישה והנזיר מודה בהרכנת ראש. מסביב כ 30 תיירים עומדים, מסתכלים וחלקם גם מצלמים. לטעמי טקס יפה, המקרב את התייר למציאות במנזר. יש המותחים על כך ביקורת וקוראים להימנע מביקור כאן, בהיותו תיירותי. ניתן להסתובב בחצר המנזר ולצפות במעשי הנזירים, לאחר שסיימו ארוחתם. חלקם נערים צעירים בשנות העשרה . חלק משוחחים זה עם זה. חלק עושים מעשה משובה וחלק רוחצים את סירי האוכל הגדולים, לאחר סיום החלוקה. מבחינתי, ביקור מעניין ומהנה. השהיה כאן נמשכת כשעה וחצי.
משם נסענו לראות מפעל בורמזי המייצר בדי משי.
היעד הבא, עיירה הקרויה פלאיק Paleik ,שם ביקרנו במקדש ,הקרוי Snake pagoda, או בשפת המקום גם Yadana Labamuni Hsu-Taungpye Paya . מקדש זה דומה לאחרים ,אך גם שונה. מספרים שב 1970 שלושה נחשי פיתון נכנסו לפגודה זו ,התכרבלו ליד פסלו של בודהה ומאז לא עזבו. בעקבות כך, הוקמו בפגודה פסלים רבים של נחש זה, הניצבים זה לצד זה ובכל אחד פסל של נחש אחד. בנוסף יש במקדש נחשי פיתון אמיתיים, המהווים אטרקציה למבקר המעוניין. מספר דקות הליכה משם, מגיעים לנקודת תצפית ממנה ניתן לראות במרחב, עשרות ומאות סטופות (מבני פגודה, מקדש), מתקופות קדומות. חלקם, במצבים שונים של תיקון ושיפוץ.
בהמשך נסענו לשני מקדשים על גבעות העיירה סגאינג Sagaing, מעבר לנהר האירוואדי Irrawaddy ,החוצה את כל בורמה, כ 20 ק"מ דר' מע' למנדליי. באזור זה מקדשים ומנזרים רבים. המקדש הראשון הוא פגודת יו מין ט'ונז U Min Thonze Pagoda . מקדש 30 המערות/מנהרות בגבעות סגאינג. באולם ארוך של מקדש זה, מוצבים 45 פסלי בודהה מוזהבים ,לאורך הקיר ,דומים האחד לשני, כשכולם בתנוחת ישיבה ,ומעל ראשם קישוט צבעוני כהילה. המקדש השני נקרא סון פוניה שין Sunn Ponya Shin . מקדש גדול ,מרהיב וצבעוני, במרכזו פסל בודהה גדול, בתנוחת ישיבה, ובורמזים רבים באים לכאן, משתחווים ומקיימים טקס דתי.
היעד הבא אינווה Inwa ,הקרויה גם Ava. אינווה היתה בירת בורמה במאות ה 14 עד ה 19. ננטשה במאה ה 19,בעקבות רעידת אדמה. שם לקחנו מעבורת וחצינו את הנהר מיט נגאי Myit Mgai ובעגלה רתומה לסוסים הגענו למנזר בגיאר Bagayar . ביקרנו במנזר זה ,אח"כ במגדל שעון . מקום מעניין במיוחד הוא שרידי ארמון משפחת המלוכה ,הנמצא כאן ואשר הפך למינזר . מתחם הארמון העשוי מלבנים חומות, משמש היום כמנזר הקרוי Maha Aung Mye Bonzan. (ידוע גם בשם Me Nu Oak-kyaung ). הארמון נבנה ב 1822 עבור משפחת המלוכה. נהרס בחלקו ברעידת אדמה 17 שנה מאוחר יותר ושוב שופץ. המבנה מרשים ומשמש, כאמור כמנזר. יפה לטייל בו ובכפר המצוי לידו.
היום הגדוש והמעניין הזה, הגענו אל גשר יו בין U Bein המפורסם, בסירה. השעה שעת ערביים. המראה כאן קסום ממש. שקט. שלווה. שמיים כתומים, בצבע השקיעה ומתחילים להאפיר. כמו גם המים, המשמשים להם מראה. במים שטות מספר סירות, של מקומיים . דומני שאנו היינו תיירים יחידים במקום ואולי היו עוד מעטים. לנגד עיננו נגלה גשר עץ, באורך 1200 מ'. עליו עוברים תלמידי בית ספר, אנשי דת בגלימותיהם הארגמניות ועוד. מי ברגל ומי באופניים. אני לוקח את המצלמה ומנסה להנציח רגע קסום זה. המראות מרתקים. יש התרחשות אנושית של אנשים החוצים את הגשר ואנשים בסירותיהם במים. מקום ייחודי , מרהיב ובלתי נשכח. חיוך גדול ואינך רוצה לזוז מכאן. עד שמחשיך ואין ברירה. איזה מקום. כבר עכשיו אנו יודעים, רגעים אלה ,הם אחד משיאי טיול זה.
חוזרים למנדליי, בתום יום נפלא . לינה במלון Mandalay Hill Resort, מנדליי.
יום 5,יום א',27 דצמ' – ביקור מינגון Mingun ובמנדליי Mandalay .
את היום בשייט פרטי ,בסירה, על נהר האיראוודי,אל מינגון Mingun . השייט נמשך מעל שעה,בשלווה . במינגון נשהה עד הצהריים. המקום המעניין ביותר במינגון, הן הריסות Mingun Pahtodawgyi ,הקרוי גם מינגון פאיה . זהו מקדש בודהיסטי יומרני, שיזם והחל לבנות ב 1790 ,המלך הבורמזי Bodawpaya . הוא רצה להקים סטופה (מבנה פגודה) בגובה 150 מטרים ,הגבוהה בעולם, ובה פעמון ברזל מצלצל, במשקל 90 טון !!! בבניית המבנה עסקו אלפים. הקמת המקדש לא הושלמה, לאחר שחוזה בכוכבים חזה שעם השלמת המבנה ימות המלך. המלך אמנם מת ב 1819 והמבנה לא הושלם. ברעידת האדמה של 1839 נוצרו סדקים גדולים במבנה. ביקרנו בשרידי המבנה הלא מושלם של הפגודה, בסמוך לגדת הנהר. מצדי ,המבנה הלא גמור, שרידי פסל ענק בדמות חצי אריה חצי דרקון, האמור לשמור על המקום. עלינו אל מרגלות המבנה, טיפסנו מדרגות (מחוץ למבנה) וצפינו בנוף. ראינו בו גם את הפעמון המפורסם של מינגון ואנשי דת סביבו.
כ 200 מטר משם ניצב מקדש נוסף - Pagoda הקרוי גם Hsinbyume Pagoda . זהו מקדש יפהפה, הצבוע לבן ושונה ארכיטקטונית ,ממקדשים רגילים בבורמה. זו פגודה גדולה שהוקמה ב 1816, ניזוקה ברעידת אדמה ב 1836 ושוקמה. העיצוב שלה, בהקמתה, התבסס על תיאור של פגודה קדושה בשם Sulamani pagoda, , על הר מרו Meru המיתולוגי. מסביב למבנה המרכזי של המקדש יש 7 טרסות, או שבעה מעגלים, המוקפים גדרות בנויות המעוטרות כגלים אלה מייצגים את שבע ההרים המובילים אל הר מרו Meru . על פי האמונה הבודהיסטית, הר זה הוא מרכזו הפיזי והרוחני של העולם.
טופוגרפית, המקדש משתרע על מדרון גבעה ,כשהפגודה המרכזית מוקפת בשטח בנוי רחב ובו שערים שבילי הליכה וצורות מבנה קטנים אחרים. הכל בלבן. פה ושם מסתובבים אנשי דת צעירים בגלימות ארגמן, הבולטות על רקע הבנוי בלבן. מראה יפה. גם מצטלם יפה. ביקרנו במבנה המרכזי של מקדש פעיל זה, בו מוצב פסל בודהה בתנוחת ישיבה. נרות דולקים ומנחה לרגליו.
אלה שני האתרים העיקריים לביקור במינגון. סיימנו בצהריים וחוזרים למנדליי, לביקור בה.
אנו עוצרים לבקר במקדש נוסף, הקרוי קאונגמודוו Kaunghmudaw Pagoda . מקדש מ 1648, במבנה ארכיטקטוני חריג. לו כיפה לבנה , בגובה 46 מטרים ובתוכה פסל בודהה גדול, העשוי שיש בהיר. בתוך המקדש מצויים יותר מ 800 עמודי אבן, המקיפים את בסיס המבנה. בפינות שונות במבנה דמויות בודהה נוספות.
במנדליי אנו מבקרים במקדשים, בארמון, במרכז העיר, בבתי מלאכה המייצרים בודהות ,בחנויות לחפצי אומנות ומסיימים בתצפית על העיר והאזור ,מגבעת מנדליי.
מבקרים ב Mahamuni Buddha Temple , הקרויה גם Mahamuni Pagoda , או מהמוני פאיה. זהו קומפלקס של מבנים המכיל מקדשים, שווקים ומנזרים בשם זה. במבנה המוליך אל המקדש, כ 250 עמודים תומכים, המעוטרים ומצופים זהב. בתוך המבנה המרכזי , פסלים רבים מברונזה בדמויות שונות מהמיתולוגיה הבודהיסטית, שהובאו לכאן ממקומות שונים, בין היתר, כאלה שנבזזו ממקדשי אנגקור וואט בקמבודיה. המקום שוקק פעילות דתית ערה, של אנשי דת ומקומיים רבים. במרכז המבנה העיקרי, מצוי פסל גדול של בודהה, המצופה עלי זהב. חלק מהפולחן במקום, הוא להצמיד עלי זהב על פסל זה. פעולה הנעשית ע"י גברים בלבד. נשים יכולות לתרום עלה זהב ולבקש מגבר שיצמיד לבודהה בשמן. אומרים שהפסל מכיל כבר 6 טון זהב.
ממשיכים אל ארמון המלך מינדון Mindon Palace . בדרך למקום, אנו מבחינים באנשי צבא ומשטרה ,רבים יחסית. אנו רואים שילוט חוצות עם מסרי תעמולה של המשטר. כאלה גם ראינו בינגון.
ארמון המלך, הוא קומפלקס גדול ,שנבנה ע"י השושלת האחרונה במלכי בורמה, הושלם ב 1859 , סביב הכרזת מנדליי כבירה החדשה של הממלכה (הבריטים כבר שלטו ,למעשה, בבורמה בתקופה זו) . הוא שימש למגורי משפחת המלוכה ומושב של ממשלת בורמה, עד ליציאת המלך לגלות ב 1885 וההשתלטות המוחלטת של הבריטים על בורמה. המקום נשמר היטב ומתוחזק. יש בו מבצר, שערים, חצר רחבה, מוקפת חומה ומבנים ששימשו לפונקציות שונות (כגון מבנה של בית המשפט, מאוזולאום מלכותי, מגדל שעון ועוד). הסתובבנו בין המבנים השונים וספגנו ניחוח מלכות.
והנה אנו בעוד מקום דת. זה הקרוי מנזר הארמון המלכותי , או מנזר שוונדו Shwenandaw Monastery . הוקם ע"י מלך בורמה , בשנת 1880. זאת על בסיס מבנה, ששרת את משפחת המלוכה בארמפורה והועבר למנדליי . תחילה הוא היה חלק מקומפלקס המגורים של הארמון. לאחר מכן הועבר ע"י המלך Thibaw למיקום חדש ויועד להיות מנזר,על שם אביו Mindon. המבנה מרשים. הוא עשוי מעץ טיק ובו גילופי עץ רבים, הקשורים למיתולוגיה הבודהיסטית. בתקופת מלחה"ע ה2,המבנה ניזוק בשריפה.
ועוד מקדש. זה הקרוי פגודת הספר , או פגודת קוטודאו Kuthodaw pagoda . זהו מתחם ובו 729 לוחות אבן, עליהם חרוטים כל כתבי הטְריפּיטָאקָה - הכתבים הקדושים של הבודהיזם התרוואדי ,בו מאמינים הבורמזים. כל לוח שוכן בתוך מבנה אבן קטן, צבוע לבן, בחצר המתחם. המבנים הלבנים המאכסנים את לוחות הספר, מקיפים פגודה מוזהבת גדולה. לכן נקרא המקום פגודת הספר, הספר הגדול בעולם.
ערב, אנו מסיירים במרכז העיר ובאזור בתי מלאכה וחנויות. עולים לתצפית על העיר והאזור מגבעת מנדליי. מסיימים יום טיול במנדליי והסביבה. אנו קוראים את שירו של רודיארד קיפינג – מנדליי Rudyard Kipling – Mandalay . המילים מקבלות עתה משמעות.
לינה במלון Mandalay Hill Resort, מנדליי.
יום 6,יום ב',28 דצמ' – נסיעה וביקור במוניווה Monywa . נסיעת בוקר של שלוש וחצי שעות ממנדליי למוניווה Monywa. מעט תיירים מגיעים לכאן, בהיעדר תשתית תיירות מספקת באזור. תחילה אנו מבקרים במקדש, הקרוי Thanboddhay Pagoda. אומרים שבמקדש זה חמש מאות אלף דמויות של בודהה !!! זהו מקדש מודרני, גדול, מצועצע וצבעוני, המשתרע על פני רחוב שלם. כולל סטופה מרכזית ועוד הרבה קטנות, סביב לה. כולן מוזהבות. שונה מכל מה שראינו עד כה. בשונה ממקדשים אחרים שראינו בבורמה, הכניסה למקדש זה נשמרת ע"י שני פסלי פילים ולא ע"י אריות.
מעניין ושונה נוסף במוניווה הוא מהאבודי טאהטואנגMaha Bodhi Ta Htaung ( מקדש אלף העצים). ב, הנמצא על גבעה, ישנו שטח קרקע גדול ובו כאלף עצים הקרויים בו וכן אלפי דמויות של בודהה. במתחם, נמצא גם פסל ענק ענק מוזהב של בודהה, בגובה 129 מטרים, הנחשב לפסל בודהה , השני בגודלו בעולם. הפסל הוקם ב 1995 והוא נקרא Laykyun Setkyar Buddha statue ובנייתו הסתיימה ב 2008. פסל נוסף במתחם המעניין הזה, הוא פסל ענק של בודהה בתנוחה שכיבה Reclining Buddha Image,שאורכו 101 מטרים ורוחבו 18 מ'. שני פסלי ענק אלה מצויים בחלק העליון של הגבעה. בתיתית הגבעה ריכוז של סטופות מיניאטוריות ואלפי פסלי בודהה קטנים.
אחר הצהריים, עברנו בסירה ,לגדה השנייה של נהר צ'ינדווין Chindwin העובר במקום. משם נסענו בג'יפ אל מערות Po Win Duang ,הנמצאות 25 ק"מ מערבית למוניווה. זהו מתחם ובו מאות מערות, בגדלים שונים, בהן ציורי קיר ופסלים צבעוניים של בודהה בתנוחות שונות. הפסלים והציורים הם המאות ה 14 עד ה 18. עוד מקום שונה ומעניין.
בערב חזרנו למוניווה, ללינה במלון בסיסי Win Unity Hotel, מוניווה.
יום 7,יום ג',29 דצמ' – נסיעה ל Pakkhoku ומשם בשייט ל Bagan. לבאגאן אפשר לנסוע ברכב. העדפנו לנסוע קטע מהדרך ולהמשיך אליה בשייט פרטי, בסירה, על נהר האיראוודי. מה שיאפשר לנו לחוות את החיים הכפריים בצדי הנהר. זאת, בין היתר בעקבות מידע מלונלי פלאנט. זו לא דרך מקובלת להגיע אל באגאן Bagan, אבל דרך נהדרת, גם אם יקרה יותר כספית. השייט היה מהנה ומעניין ונמשך. בדרך אל פאקוהוקו Pakkhoku אני עוצרים ומבקרים בשני כפרים. פאקוהוקו היא עיר קטנה, שקטה וחסרת עניין מיוחד, המרוחקת כ 25 ק"מ בדרך יבשתית מבאגאן (המרחק דרך הנהר קצר יותר). ביקרנו בשוק המקומי ועלינו על סירה שהביאה אותנו, אחה"צ, בתוך שעה וחצי לבאגאן. נאמר לנו שזמן הנסיעה ממוניווה לבאגאן ברכב הוא כ 3 שעות ואולי קצת יותר.
לינה במלון Riverview Hotel , באגאן.
יום 8,יום ד',30 דצמ' – שוק בעיירה Nuaung U ומקדשים בה וסביבת באגאן Bagan. היום מוקדש לבגאן והסביבה. התחלנו את היום בביקור בשוק מקומי בעיר ניאנג יו Nyaung U, הנמצאת על גדת נהר האיראוודי. מקום חביב על תרמילאים. השוק בעיירה זו הוא יחסית גדול , צבעוני ומקסים. מיקרו קוסמוס של החיים בבורמה. המקח והממכר נעשה בשטח פתוח ,המקורה ביריעות פלסטיק ובד ובו עשרות דוכנים, שורות שורות. אני מתרשם, שמרבית המוכרים והקונים הן נשים. אנשים מקומיים במלבושי לונג'י ,חלקם עם כובעים צבעוניים ולחיים מקושטות. שוק של ירקות, פירות ודברים לבית. השוק קרוי Mani Sithu Market ותיירים מגיעים לבקר כאן. מעטים, אבל מגיעים. במהלך טיול זה בבורמה, זה היה השוק היפה והמעניין שראיתי. כמובן שהוא והמתרחש בו, תועדו במצלמתי. התחלה טובה ליום טיול חדש.
אנו בבורמה ואיך אפשר בלי מקדשים ? יעדנו הבא הוא מקדש שוויזיגון / שוויזיגון פאיה Shwezigon Pagoda , הנמצא בניאנג יו Nyaung U. מקדש מרשים ביותר ,הכולל סטופה מרכזית גדולה מוזהבת, המוקפת בסטופות ומקדשים קטנים ,במתחם שלה. הקמתה הושלמה בשנת 1060 אחרי הספירה. במשך השנים המקדש סבל מנזקים, תוצאות של רעידות אדמה ונזקי טבע אחרים. עפ"י האמונה המקומית, מצויים במקדש זה עצם ושן מגופו של בודהה. לפגודה צורה של קונוס (גביע), שחודו בגובה, המתרומם מבסיס ובו 5 מדרגות/טרסות ריבועיות, המקיפות את הקונוס . הכל מוזהב. בכניסה לפגודה נמצאים השומרים. בתוך הפגודה פסלי בודהה גדולים. מאחר והבורמזים מאמינים גם בשדים ורוחות, הללו מוצגים בקצה מתחם הפגודה . 37 דמויות של שדים ורוחות ( נאטס Nats ). בעת הביקור במתחם שוויזיגון, הבחנו בנזירים בודהיסטים שהגיעו לכאן מתאילנד ,מקיימים טקס דתי ושרים.
במרחק קצר משוויזיגון, נמצא מקדש בתוך מערה הקרוי Kyansittha Cave Temple. בו ציורי קיר צבעוניים (מורלים),מתחילת המאה ה 12. במקום זה יש שבאים לבצע מדיטציות, בתוך מערה, הרחק משאונה של העיר.
אנו נוסעים לכפר Myinkabar . לבקר מספר מקדשים. תחילה מקדש ארכיאולוגי בשם Gubyaukgyi . נבנה בראשית המאה ה 12. בו פרסקות וציורי קיר שנשתמרו יחסית היטב. משם הלכנו לבקר במקדש פעיל , באותו הכפר, הקרוי Manuha. במקדש מספר פסלים של בודהה ,בתנוחות שונות. ליד מקדש ישן, נמצא מבנה מודרני ובו מקדש פעיל. בעת שביקרנו בו, היו במקום כ 40 איש. למזלנו חזינו כאן בפעילות מעניינת. משפחה אמידה הייתה ישובה על מחצלות בתוך המקדש . אבי המשפחה ועוד שניים מילדי המשפחה, צעדו קדימה וניצבו לפני איש דת. כנראה איש הדת הבכיר במקדש. הם כרעו לפניו והוא נשא תפילה, או מנטרות בשמם. המשפחה תרמה סכום כסף ,כנראה גדול, למקדש וזכתה לכבוד מצד איש הדת. ככל הנראה ,היה זה אירוע משפחתי לציון מאורע הקשור באחד מילדי המשפחה. לאחר שהסתיים הפן הדתי, המשפחה הניחה תקרובת שהביאה איתה, על שולחנות שעמדו בצד אחד מקירות המקום. ביקשו לכבד בתקרובת זו את כל הנוכחים וגם אותנו. הודנו להם ונפרדנו לשלום. בטרם נפרדנו מהכפר, ראינו בו עוד מקדש עתיק הקרוי נאן פאיה Nanpaya .
אנו חוזרים לעיר באגאן. מבקרים במקדש גדול ,מרשים, מהיפים בבורמה, הקרוי מקדש אנאנדן Anandan Temple . נבנה בראשית המאה ה 12,בבאגאן. במקדש ארבעה פסלי בודהה מרהיבים, המצופים זהב. גדולים, בתנוחת עמידה וכ"א פונה לאחת מרוחות השמיים-מז',מע',דרום,צפון. מראה הפסלים ,המוארים משהו, בתוך המקדש החשוך, מקסים חזותית. גם מקדש זה נפגע ברעידת אדמה ב 1975 ושוקם.
נסענו לבקר במפעל קטן לייצור לקוור lacquerwar, הקרוי U Ba Nyein ,בבעלות אמן לכה מקומי . מייצר כלים וחפצי אומנות, העשויים מבמבוק ומצופים לכה מעוטרת lacquerware . עבודות יפהפיות וברמה גבוהה. אנו צופים בתהליך הייצור ,הציפוי, העיצוב והקישוט הגרפי. המפעל מעסיק מקומיים, להם כשרון גרפי ואמנותי. העבודות כאן הן באיכות גבוהה ביותר. לא עמדנו בפיתוי וקנינו שולחן מיניאטורי וקופסא לטישיו מלקוור. אחד האומנים המקומיים, אדם בשנות ה 50,ניגש אלי והציע לחרוט על המצלמה שלי ציור. נתתי לו המצלמה. תוך שניות, חרט עליה ציור של פיל יפה. נתתי לו תשר וחיוך. הוא היה מאושר. על מקום ראוי לביקור זה, ראו בקישור הבא:
ביקרנו גם בחנות לדברי אומנות בבאגאן, הנקראת Shwe War Thein . חנות מצוינת ,מזרחית לשער Tharabar gate ובה פריטים לחובבי אומנות ואספנים. פריטי אנטיק, פריטי גילוף בעץ ובאבן, עבודות ברונזה, עבודות לאקוור ועוד. כמובן שלא יצאנו בידיים ריקות.
יוצאים מהעיר באגאן, אל קומפלקס גדול של מקדשים עתיקים, לא פעילים. ממצאים ארכיאולוגיים. כאן אנו מבקרים במקדש הקרוי Htilominlo Temple. בנייתו הושלמה בשנת 1231. מתנשא לגובה 46 מטרים וכולל 3 קומות. בתוך המקדש ,בקומה הראשונה, ניצבים ארבעה פסלי בודהה, המביטים לארבעה כיוונים. כל אחד מביט לכיוון אחר. המקדש בנוי מלבנים אדומות. הוא ניזוק מרעידת אדמה ב 1975 ותוקן. מקדש זה, הוא חלק מקומפלקס ארכיאולוגי של מקדשים המצויים בסביבת בגאן. קומפלקס מרהיב, שבזכותו הפכה בגאן לאטרקציה תיירותית ממעלה ראשונה. בשעות אחה"צ המאוחרות, בדמדומים ובשקיעה ניתן לראות בשמי האזור הכתומים, כדורים פורחים צבעוניים, מהם ניתן לצפות על קומפלקס המקדשים העתיקים מהאוויר.
ממש בסמוך למקדש הטילומינלו, נמצא מקדש עתיק נוסף, מאמצע המאה ה 14 ,הקרוי יופאלי ט'יין Upali Thein. במקדש יש מבואה ובה ציורי קיר .
מבקרים גם במקדש Sulamani ובמקדש Dhamanyangyi הנמצאים בקומפלקס המקדשים הארכאולוגיים. במקדש סולימאני ראינו מראה יפה, של בודהה ,תחת אפקט של אורות וצללים .
לקראת השקיעה אנו מגיעים למקדש, שמרפסתו נגלה נוף מרהיב של כל המתחם הגדול ובו מקדשים עתיקים עם סטופות יפות. אנו נמצאים במקום גבוה. מביטים לצדדים ולמטה. המראה נפלא . בנוסף למראה הפגודות וביניהן, שני כדורים פורחים, אנו רואים תנועה על הקרקע של עדר בקר , כרכרה רתומה לשוורים, בתנועה בדרך עפר פה ושם הולכי רגל. הרקע לכל זה הוא זהוב, כתום, אפור של שקיעה. איני זוכר את המקדש הזה. יתכן וזה היה Khinminga Temple .
יפהפה.
חזרה לבאגאן. לינה במלון Ayer Riverview, באגאן.
יום 9,יום ה',31 דצמ' – הר פופה Mont Popa. נסיעה להר פופה, הנמצא 50 ק"מ ,דר' מז' לבאגאן, במרכז בורמה. מרחק נסיעה מבאגאן כשעה וחצי. זהו הר געש, המתנשא לגובה של כ 1520 מ'. למעשה לא מבקרים בהר עצמו ,אלא בהתרוממות בזלתית בצורת שולחן , המצויה בקרבתו של הר פופה, הקרויה Toung Kalat (מקדש הגבעה). בפסגה מקדשים רבים, המוקדשים לרוחות ושדים (נאטים) . המקום נחשב למרכז רוחני חשוב בבורמה. המקום מהווה מוקד עלייה לגל, של הבורמזים ונחשב לקדוש ביותר למאמינים בנאטים. עולים ל"מקדש הגבעה" במדרגות רבות,780 מספרם !! מי שהטיפוס מרתיע אותו, לא חובה לבקר כאן. בדרך מתרוצצים קופים. אמנם הם רגילים לאנשים, אך עדיף לשמור מרחק. למעלה, אנשי דת ופולחן של מקומיים. הנוף הנשקף מהפסגה , פנורמי ויפה.
בתום הביקור במקום, יורדים חזרה את אותן מדרגות. ברחוב המוביל לכאן ישנו מקדש ובו נאטים, גברים ונשים, בגודל טבעי.
בדרך חזרה לבאגאן, אנו עוצרים ומבקרים בשני כפרים. אחה"צ ובערב,המשך סיור בעיר באגאן.
לינה במלון Ayer Riverview, באגאן.
יום 10,יום ו',1 ינואר – טיסה ל Heho, מערות Pindaya, והגעה לאגם אינלה Inle Lake .
השכמה מוקדמת. המראה ב 0800 בבוקר ,בטיסת פנים מבאגאן לההו Heho (שעה ו 20 דקות טיסה). שם מחכה לנו רכב עם נהג, המסיע אותנו כ 3 שעות לפינדאיה Pindaya, במחוז שאן Shan. בפינדאיה אנו מבקרים במערות המפורסמות, הנמצאות באזור. מערות המשמשות מקדשים פעילים. במקום שלוש מערות. המערה החשובה ביותר היא זו הדרומית. בתוכה כ 8000 פסלים של בודהה !! חלק מהפסלים הם עתיקים, מהמאה ה 18. חלקם הארי מוזהבים. בנוסף לפסלי בודהה מוצגים במערה אלמנטים בודהיסטים נוספים. הולכים בתוך המערה המוארת, במסלול הליכה שאורכו כ 150 מטרים. מתרשמים מהמראות. המראה מקסים. המערה עמוסה פריטים. עליהם אורות וצללים.
מפינדאיה אנו נוסעים עוד שעתיים וחצי אל העיר Nyaungshwe,המשמשת כשער כניסה לאגם אינלה . הביקור באגם זה אמור להיות אחד משיאי הטיול . ואכן, כך היה.
אגם אינלה אורכו כ 22 ק"מ ורוחבו כ 11 ק"מ.
אנו מגיעים ל Nyaungshwe בשעות דמדומים. עולים על סירה לשייט פרטי ,אל המלון בו נגור, על שפת האגם. מלון נחמד, שחדריו פזורים כקוטג'ים, בלב גן ירוק (מדשאות, עצים וכו'). במלון מסעדה טובה ובה אנו אוכלים את ארוחות הבוקר והערב שלנו. הסירה מגיעה לנקודת העגינה של המלון. מחכים לנו שם מספר אנשי צוות ומגישים לנו מגבות לחות חמות וכוס מיץ טרופי, להתרעננות. מקום מאוד נחמד. אנו פוגשים בו זוג אמריקאים, המספרים לנו ,שבכל שנה ,הם נוהגים להגיע לכאן לחופשה. פשוט אוהבים את המלון והאגם. לינה - מלון Inle Resort ,אגם אינלה.
יום 11,יום ש',2 ינואר – אגם אינלה. לאחר ארוחת הבוקר, אנו יוצאים למעגן המלון. הסירה הפרטית, שסוכנות הנסיעות הבורמזית שכרה עבורנו, ממתינה לנו, יחד עם טין, המדריך הקבוע שלנו לטיול זה. סירת מנוע ארוכה ואנו ישובים בנוחות בתוכה. מתחילים בשייט, כשיעדנו הוא הכפר Taung Tho Kyaung village, בו נבקר את השוק המקומי.
הסירה שלנו, כמו גם אחרות, נעה במהירות, חוצה את המים. יוצרת שובל מאחוריה ופרץ נתזי מים מצדדיה. מדי פעם נרטבים. לא נורא. התנועה בסירות, היא הדרך להגיע מכפר לכפר ,מנקודה לנקודה. אין כמעט דרכים יבשתיות, באזור האגם.
במהלך השייט נופים נפלאים שילוו אותנו במהלך יומיים וחצי של שהות באזור אגם זה. ראשית לכל הדייגים. לדייגים באגם טכניקת דייג ושייט באגם הייחודית להם. הם חותרים בעזרת הרגליים, מה שמותיר להם את הידיים פנויות, לפרוש רשת ,או קונוס עטוף ברשת, ולאסוף אותן עם הדגה. החתירה נעשית באופן שהדייג מלפף את רגלו סביב משוט הסירה ומפעיל את המשוט עם תנועות הרגל. זו מיומנות של תנועה במים, האופיינית לאגם אינלה. אנו שטים בסירתנו ומבחינים בפעילות של דייגים חותרים, פורשים ואוספים רשתות, בכל שעות היום. הם לבושם את הבגד המסורתי של הבורמזים, לונג'י, בצבעים שונים ונראים למרחוק. מחזה ציורי יפהפה.
לצד דייגים, אנו מבחינים באגם גם בתנועה ופעילות של חקלאי מים, המגדלים ירקות, פירות וצמחים שונים במים. ממש בערוגות צפות ומסודרות. תחומות ומגודרות בעמודי במבוק ורשת. יש גם כאלה האוספים צמחי מים הגדלים פרא באגם, לרבות "עשבי מים".
תוך כדי שייט אנו מבחינים בכפרים רבים הפרוסים לאורך גדות האגם , בפעילות בהם. רואים פה ושם , על המים בשולי האגם ,צריפים על כלונסאות. כפר צף. עם רחובות, בהן נעים אנשים בסירות. ופגודות. איך אפשר בלי מקדשים. ברקע הרים סביב.
אנו מגיעים לשוק של Taung Tho ,הנמצא בדרום האגם, בסביבות השעה 1000,לאחר שייט ארוך יחסית (כשעתיים וחצי). השוק מתקיים על גדת האגם. שוק זה, אולי בגלל ריחוקו, הוא מתוייר פחות. אנו יורדים מהסירה ,במעגן בו חונות סירות מנוע נוספות. הולכים מספר עשרות מטרים אל השוק.
המראה בשוק מרהיב, למי שאוהב שווקים כפריים. אנו נחשפים כאן לראשונה בבורמה, לבני מיעוטים שונים. בני אינט'ה Intha ("בני האגם"), החיים באזור האגם ובהרים מסביב. מזכירים מאוד את בני שבט המונג, אותו ראינו באזורים ההררים של וייטנאם וסין. מיעוט אתני בולט נוסף הוא פא-אוPa-O . נשותיו חובשות צעיפים צבעוניים לראשן וגם הגברים. בחבל השאן, בו אנו נמצאים ,ישנם גם בני מיעוטים נוספים, כגון בני Palaung, Danu, Taung Yo , Shan , Kayah , Danaw, אולם רק מעט מהם אנו רואים כאן . המקומיים לבושם בתלבושת מסורתית האופיינית לשבט שלהם. גם מכנסי לונג' וכיסויי ראש שונים.
בשוק עצמו, דוכנים מסודרים ודוכנים מאולתרים. מוכרים ירקות, פירות, מזון, יבש, דברים לבית, פריטי לבוש ואפילו פריטים לתיירים. פה ושם רואים חקלאי מקומי עם עגולה רתומה לצמד בופאלו. אני מבינים שהשוק עומד להתקפל בצהריים. מסתובבים בין שבילי השוק, סופגים את האווירה ואת ההתרחשות האנושית בו. מצלמים. פה ושם רואים אישה מבוגרת מעשנת סיגר ,או סיגריה, המיוצרים כאן בגדות האגם . קבוצה של ילדים מקומיים בפעילות כל שהיא, או ניצבים ליד דוכן הוריהם. ומצלמים.
בצהריים אנו שטים לכפר סנקאר Sankar (מבטאים גםSagar ) , הנמצא גם הוא בקצה הדרומי של אגם אינלה. בדרך אנו אוספים מדריכה מקומית צעירה, שהוצמדה לנו, בנוסף למדריך טין. בחורה יפה ,בת שבט ה Pa-O , בלבוש מסורתי. מתברר שזה נוהל חובה לשכור שירותים של מדריך מקומי לאזור זה, שנפתח לתיירות רק בשנת 2003. בשנת 2013,בוטלה החובה לשכירת מדריך מקומי.
לסנקאר אנו עוצרים ומבקרים בשוק נוסף, בכפר Nampam. מדובר בשוק, המתקיים מדי יום, אולם משנה מיקומו בכל יום. הוא נודד בין 5 כפרים. כל יום בכפר אחר וחוזר חלילה אחרי 5 ימים. השוק מספק את צורכי המקומיים. הם מגיעים לכאן בסירות, או בעגלות רתומות לבופלו או לשוורים. מהרים ומכפרים סמוכים, על גדות האגם. מוכרים ירקות ופירות, סלי קש, תיקים מבד, פריטי לבוש כולל לונג'י , עבודות לכה (לקאוור),חפצי אומנות מגולפים, קישוטים לבגד, תכשיטים וכו'. בני שבטים בולטים בתלבושתם המסורתית. בנות Pa-O ,בד"כ בלבוש שחור עוטות מצנפת אדומה המלופפת על ראשן. כמובן בני האינט'ה וגם נשים ארוכות הצוואר של שבט Padaung . לכל שבט שפה, אמונה, תרבות משלו. לרגע הרגשנו כאילו אנו בשוק של Ba-Ca, בהרי צפון וייטנאם.
מגיעים לסנקאר. כפר יפה ושליו, בו ריכוז גדול של שרידי פגודות (ארכיאולוגיות), בגבהים שונים. מבקרים במקדש ובמנזר פעילים וחוזים בפעילות בכפר. נשים כובסות באגם, יש מי שמתרחץ באגם, ילדים חוזרים מבית הספר ובפניהם קרם הטנקה . יפה לטייל בשבילי המקום ולצפות בשרידים הארכיאולגיים.
בשעות אחה"צ חוזרים למלון. שוב הפלגה ארוכה ,עם המראות הנפלאים של הפעילות באגם . הסירה חותכת את המים ובניעות קלות מעלה קיר של נתזי מים. כל כך אופייני לשייט פה.
מגיעים למלון ,רגעים לפני החשיכה. מספר אנשי צוות ממתינים שוב במעגן, עם מגבות לחות וכוס מיץ להתרעננות. ארוחת ערב תאילנדית מצוינת במסעדת המלון. לינה - מלון Inle Resort ,אגם אינלה.
יום 12,יום א',3 ינואר – אגם אינלה. היעד הראשון לביקור היום הוא הכפר הקטן Inn Dein ( או Indein) . הגישה אל הכפר היא דרך תעלה היוצאת מאגם אינלה. כפר מקסים. היום בכפר, נמצא השוק הנודד, שוק חמשת הימים. בשוק פעילים בני פא-או Pa-O וגם אינט'ה Inthe . לאחר הביקור בשוק, יצאנו רגלית לבקר בשני שני מתחמים של פגודות / מקדשים עתיקים . מבני הסטופה של הפגודות הם בצורות ובגדלים שונים. המתחם האחד קרוי Nyaung Ohak ובו חלק ניכר מהפגודות עבר הליך שימור ושיפוץ. בחלקן יש פסלים של בודהה, או של חיות מהמיתולוגיה הבודהיסטית (כגון, נאקה, נחש ועוד). מהמתחם הראשון, עולים רגלית כ 700 מ' ,בשביל, אל ראש הגבעה ,אל המתחם השני, הקרוי Shwe Inn Thein. רוב הפגודות כאן הן מהמאה ה 17 וה 18 ומיעוטן ממאות קודמות יותר –הקדומה מהמאה ה 14. חלק קטן מהפגודות כאן, שופץ ושוקם. גם כאן, חלק מהפגודות מעוטרות בפסלים של דמויות מהמיתולוגיה הבודהיסטית. מראש הגבעה תצפית יפה על הכפר ועל כל הסביבה.
משם, הלכנו לפגוש נשים ארוכות הצוואר של שבט פדאונג Padaung , בכפר זה Inn Dein . תיירותי, ממוסחר ועם זאת מעניין. נשים אלה עוטות על צווארן חישוקי מתכת רבים וכבדים, המותחים את הצוואר ומושכים את עצמותיו מטה. צווארן ארוך בכ- 8 ס"מ מהרגיל. הן מוסיפות טבעות עם התקדמותן בשנים. אנו רואים מספר נשים ארוכות צוואר, בגילאים שונים, ליד חנות מזכרות. הן מאפשרות לתיירים לצלמן, תמורת תשר. ניתן לראותן גם בכפרים נוספים של בני שבט זה, סביב לאגם , כגון בכפר Ywama.
הלכנו לבקר בכפר אין פה קון In Paw Khon (או Innpawkohn) . כפר של טווית בדים ממשי ומצמחי לוטוס. כן, מצמחי הלוטוס מפיקים כאן חוטים ואורגים בדים. מבקרים במפעל ורואים את עבודת הנשים, בשלבי הייצור השונים. יש כאן גם חנות מפעל המוכרת את תוצרתו. לאחר מכן ,אנו מבקרים במפעל קטן להכנת סיגרים וסיגריות, על בסיס הצומח באזור, וכן בבתי מלאכה לייצור כלי כסף וכלי ברזל.
ביקרנו עוד כפר של שבט פא-או Pa-O וחזרה למלון. הפעם הגענו לפני שקיעה. השקיעה ומראה האגם מהמלון, היו יפים . אנו הרי באגם קסום ובימים קסומים של ביקור בו. לינה - מלון Inle Resort ,אגם אינלה.
יום 13,יום ב',4 ינואר –אגם אינלה וטיסה לינגון. בבוקר אנו יוצאים לביקור בשני יעדים נוספים באגם אינלה . היעד הראשון הוא מנזר הקרוי נגה פה צ'ונג Ngaphechaung Monastery ( אוNga Phe Chaung) . המנזר נמצא במבנה עץ העומד על כלונסאות, בגדת האגם. בסביבתו גינות חקלאיות צפות. הוא הוקם במאה ה 19. בתוכות פסלים רבים של בודהה ודמויות בודהיסטיות אחרות. יש אגדה המסופרת כאן על הקשר בין הנזירים לחתולים. המנזר ידוע גם בשם "החתול הקופץ". נזירים כאן נזירים אילפו חתולים לקפוץ מעבר לחישוקים. נעשתה לנו הדגמה. כנראה שבשנים האחרונות עניין זה נעשה מאוד תיירותי וראש המנזר הורה להפסיק נוהג זה. אנו רואים בחורים צעירים ישובים על הרצפה ,באולם המואר באור היום, הנכנס דרך חלונות פתוחים. רכונים על ספריהם. לומדים ומשננים.
ממשיכים ליעדנו השני - הכפר יימה Ywama. כאן מבקרים במקדש ובמנזר הקרוי Phaung Daw Oo Pagoda . מהחשובים במקדשי אגם אינלה. מקדש גדול, צבעוני ומודרני. זהו למעשה מתחם, בעל סטופות מוזהבות ומבואה פתוחה, נשענת על עמודים. בתוכו 5 פסלי בודהה קטנים ,מכוסים בעלי זהב. עלי הזהב כל כך רבים, עד שלא ניתן להבחין בצורה המקורית של הפסלים. הכניסה למקדש מותרת ללא גוף חשוף (כתפיים וברכיים מכוסים). מסביב למתחם המקדש, חנויות המוכרות פריטים, לתיירים ומקומיים. מדי שנה, במשך 18 יום ,מתקיים כאן פסטיבל דתי בחודש ספט'/אוק', בחודש מוגדר לפי לוח השנה הבורמזי. הפסטיבל כולל תהלוכת סירות במים ועוד.
בשעת צהריים, אנו עוזבים בצער את האגם הקסום ,בדרכנו אל שדה התעופה ב Heho. משם, טיסת פנים בסביבות השעה 1600,לינגון. מגיעים לינגון לאחר כשעתיים. סיור ערב בעיר. לינה במלון Park Royal.
יום 14,יום ג',5 ינואר – יציאה מבורמה. סוף טיול.
בשעה 0730 בבוקר, אנו עוזבים את המלון בדרכינו לשדה התעופה של ינגון. מינגון אנו טסים לסיאם ריפ לטיול קצר בקמבודיה. על כך יסופר במקום אחר.
בכך הגיע לסיומו טיול בבורמה. בורמה ארץ של ניגודים. בורמה שנותקה מהעולם ע"י שליטיה, להבטחת שלטונם ושרידותם. בורמה של מקדשים ,אמונה בודהיסטית חזקה, משטר צבאי חונק, אנשים מחייכים השורדים את גורלם, אנשי דת מובילים מחאה פוליטית וחברתית ,מיעוטים אתניים שלעיתים נרדפים ע"י המשטר, או ע"י אחרים ואגם קסום.
*הטיול בוצע בסוף שנת 2009,ראשית 2010. תוכנו רלבנטי גם להיום.
הנה פרטים על סוכנות התיירות בבורמה,שביצעה את הטיול עבורינו וכן פרטי המדריך שליווה אותנו בכל הטיול,מטעמה.
סוכנות תיירות בבורמה, שביצעה הטיול עבורנו
SANTA MARIA TRAVELS & TOURS http://www.myanmartravels.net
90 Kan-Road Condo, Room # 1-C, Kan Road, Quarter 10, Hlaing Township, Yangon 11051 Myanmar
Tel/Fax: (+951) 537191, 537192, 525383
Mobile: (+959) 73059948, 253446853
מדריך מקומי מומלץ שליווה אותנו בכל הטיול, בשם Tin Htoon
Mr. Tin Htoon
Tel.: 00959448037077
Email: [email protected]
נכתב ע"י עמיקם שוב-עמי Amikan Shuv-Ami