הקדמה

ירדן היא מדינה מעניינת וראויה לביקור. אפשר לבקר בה באתרים היסטוריים , אתרים דתיים , אתרי טבע  וגם לצורך נופש. אפשר כמובן גם לשלב. כ"א עפ"י העדפותיו ומשך הזמן העומד לרשותו.

טיול בדגש על אתרים היסטוריים וגם דתיים יוצע כאן בהמשך. הוא אינו כולל את כל המוצע בירדן בתחום זה, אולם למי שמבקש להקדיש 4 ימים לטיול היסטורי, נראה לי שהמוצע כאן יתאים לו.

טיולי טבע מדברי יפים ניתן לעשות באזור וואדי ראם  Wadi Rum בדרום (אתר מורשת עולמית).בעבר ניתן חופש למטיילים ישראליים בביצוע טיולים אתגריים באזור, כולל טיפוס צוקים, גלישה בחבלים, שחייה וכו'. עתה הוטלו מגבלות על כך. הנה מספר קישורים עם מידע על אזור וואדי ראם והמסלולים בו:

אתר דתי חשוב נוסף שלא נכלל במסלול שיתואר כאן הוא אתר הטבילה הנוצרי בנהר הירדן הקרוי Baptism Site "Bethany Beyond the Jordan" (Al-Maghtas) .

למי שמעוניין להעמיק ולבקר באתרים היסטוריים נוספים, יצוין שבירדן שישה אתרי מורשת עולמיים (עדכני ל 2021) . אלה כוללים את פטרה ואום א-רסאס הכלולים במסלול הטיול שיתואר בהמשך, אתר הטבילה בירדן הנ"ל, מצודה מדברית מהמאה השמינית לספירה הנקראת Quseir Amra (כ 70 דקות מזרחה נסיעה מעמאן),אזור וואדי רם והעיר סלט As-Salt .

בירדן גם שרידים של ערים רומיות חשובות, שנקראו דקאפוליס, שאינן כלולות במסלול המוצג ברשימה זו . המעניינת ביותר היא ג'רש (Jerash),הכלולה במסלול זה . אחרות הן: פילדלפיה (Philadelphia היא עמאן בירת ירדן), פלה (Pella), אבילה (Abila), גדרה (Gadara) .

עמאן לכשעצמה היא מעניינת לביקור, אם כי יש לשקול הפן הבטחוני שם . אטרקציות התיירות העיקריות בעיר הן: אזור העיר התחתית (הידועה בשם המקומי "אל-באלאד"), גבעת המצודה ג'בל אל קלעה, התיאטרון הרומי, הפורום, מסגד המלך חוסיין, המוזיאון הארכאולוגי הירדני ועוד.

עוד על מסלולי טיול בירדן, כדאי לבדוק בקישור הבא:

בראשית חודש מאי 2022 השתתפתי בטיול מאורגן עם קבוצה של 25 חברים .את סידורי הטיול ארגנה חברת טיולים ישראלית, באמצעות הסוכנות הירדנית פלאזה-טורס. לקבוצה נלוו מדריך ישראלי ומדריך ירדני מעולים, נהג ושוטר ירדני. ההתניידות הייתה באוטובוס שרמת האחזקה שלו הייתה טעונת שיפור.

מסלול הטיול היה טוב מאוד לטעמי ובדגש היסטורי. זהו מסלול של 4 ימים ,המתחיל ומסתיים בצפון ,במעבר הגבול "נהר הירדן" (שייח חוסין) . יודגש, כי למטיילים המתגוררים באזור המרכז או הדרום, מוצע לשקול יציאה מירדן במעבר הגבול עברונה שמצפון לאילת. דבר שיחייב סידורי הסעה מתאימים אל המעבר הצפוני וחזרה מהמעבר הדרומי.  התחלנו את המסלול ביום שני וסיימנו ביום חמישי.

הביקור בכל האתרים ההיסטוריים בהם ביקרנו בטיול זה לווה בהסברים מלומדים של הארכיאולוג ד"ר נחום שגיב , שעשה את עבודת הדוקטורט שלו על היישוב היהודי בעבר הירדן בתקופות ההלניסטית והרומית. נחום ליווה והוביל אותנו.  תיאוריו תרמו אור וצבע בכל מקום והפכו את הטיול בירדן במסלול זה לחוויה מעצימה ומפעימה.

מידע נוסף ,שימושי ומקיף הדרוש לצורך ביקור בירדן ,ראו מאמר בבלוג זה בקישור הבא:

להלן יוצג מסלול הסיור שביצענו.

תקציר מסלול הטיול בירדן

יום 1 – מעבר גבול, ג'רש, עיראק אל אמיר

מעבר גבול באזור בית שאן , ביקור בג'רש Jerash ובמתחם "בית טוביה" וקאסר אל עאבד ליד הכפר עיראק אל אמיר Iraq Al Amir  , כ 17 ק"מ מע' לעמאן. לינה ליד מדבא, ככל האפשר, או בפרברי עמאן. איכות מקומות הלינה במדבא, ככל הנראה אינה טובה .

יום 2- מדבא, הר נבו, מצודת מכוור, אום א-רסאס, נסיעה לפטרה

ביקור במדבא בה נמצאת מפת מידבא ברצפת פסיפס של כנסייה מקומית . ביקור בהר נבו ובכנסייה שבמקום. ביקור במצודה ההרודיאנית מכוור שנכבשה ע"י הרומאים בשנת 72 לספירה במרד הגדול. ביקור באתר הארכיאולוגי אום א-רסאס Umm Ar-Rasas ונסיעה לפטרה. לינה בעיירה ואדי מוסא (יש המכנים אותה פטרה).

יום 3-פטרה

ביקור בפטרה ההיסטורית. מסלול הליכה מעגלי של כ 6 ק"מ לכל כיוון . בדרך חזרה ניתן לקצר טווח ההליכה ע"י נסיעה ברכב חשמלי ,או רכיבה על סוס, גמל, או חמור.  בסיום, ביקור במוזיאון פטרה בוואדי מוסא ותצפית מקסימה מרחוק על אזור הרי פטרה, דר' לוואדי מוסא  . לינה בעיירה וואדי מוסא (מכונה גם פטרה).

יום 4 –כרכ  Kerak, נסיעה לאורך ים המלח, נחל הארנון, חממת מעין Ma'in Hot Springs ,בקעת הירדן ומעבר גבול (בית שאן)

יציאה מוקדמת מפטרה . עצירה ליד העיר הדרומית כרכ ותצפית מרחוק על מצודה צלבנית בה . אילו היה בידינו יותר זמן ניתן היה להיכנס אל העיר ,לבקר בעיר העתיקה ובמצודה.  תנועה צפונה לאורך ים המלח תוך עצירות לתצפית.

ביקור בנחל הארנון Wadi al Mujib, הגדול בנחלי ירדן . ביקור במעיינות מעין Ma’in החמים.  נסיעה צפונה בבקעת הירדן, לאורך תעלת הע'ור הירדנית (מקור המים לחקלאות בבקעת הירדן הירדנית). הגעה למעבר הגבול הירדני באזור בית שאן עד 1500 (ב 1530 מעבר הגבול נסגר).

פירוט מסלול טיול בירדן בדגש היסטורי

להלן יוצג מסלול הטיול כפי שבוצע על ידינו, באופן מפורט, כולל לוח זמנים, ככל האפשר. התיאור המפורט כולל גם יומן טיול.

יום 1 – מעבר גבול, ג'רש Jerash, עיראק אל אמיר  Iraq Al Amir

בשעה 0800 הגעה אל מגרש החניה של מעבר הגבול "נהר הירדן" (שייח חוסין). יש להגדיר בוויז   WAZE " מעבר גבול מסוף נהר הירדן"  (מתחת להגדרה זו  יופיע ציון של "מעבר גבול שיח חוסין").   מגרש החניה נמצא מצד ימין, כ 100 מ' לפני מחסום מעבר הגבול הנמצא על כביש הגישה הראשי למעבר. מגרש החניה לא היה מאויש ולא היה ניתן לקבל כרטיס כניסה לחניה . כשחזרנו למגרש החניה (בשעה 1700 לערך), בתום הטיול היה אדם בשער, שעסק בגבייה. בדיעבד התברר שביציאה ממגרש החניה ניתן להציג את חותמת הכניסה לירדן בדרכון ולפי זה משלמים לאדם זה. מעבר הגבול ,כמו גם מגרש החניה מופעלים ע"י רשות שדות התעופה.

0830  נכנסנו למעבר  הישראלי, שנפתח בשעה זו. תהליך המעבר היה איטי יחסית ונמשך כשעה ויותר. משסיימנו שם, עברנו באוטובוס לצד הירדני ( 5 ₪ לנוסע, שיש לשלם במזומן לנהג האוטובוס).  פרטים על הליך המעבר והנדרש להביא ולהציג שם, ראו בקישור הבא:

המעבר בצד הירדני גם הוא נמשך כשעה ואולי מעט יותר. בסביבות השעה 1100 הסתיים הליך מעבר הגבול.

1115 התחלנו בתנועה דרך בקעת הירדן אל ג'רש . ראינו את תעלת הע'ור המובילה מים מצפון לדרום , ומהווה עורק חיים לחקלאות הירדנית באזור זה. הנוף בבקעה הירדנית הוא של כפרים ועיירות ,הפזורים בשטח גבעי והררי ממזרח לכביש הבקעה הירדני. שטחים חקלאיים של גידולי ירקות, פירות, ותמרים.

1300 הגעה לאזור ג'רש. ארוחת צהריים מהירה (בופה) במסעדת התיירים ארטמיס Artemis ממנה נשקף נוף יפה על האזור. שהינו כאן כשעה.

ג'רש   Jerash .

העיר הקדומה ג'רש ,מהתקופה היוונית והרומאית, שוכנת בהרי הגלעד, סמוך מאוד לעיר המודרנית הנושאת שם זה ( 40 אלף תושבים).  זו אטרקציית התיירות השנייה בחשיבותה בירדן, אחרי פטרה.    ג'רש הייתה אחת מעשר ערי הדקאפוליס שנבנו בתקופה היוונית והרומית בשטחי סוריה, ירדן וישראל .   ערים אלה נהנו ממעמד מיוחד וממידה של אוטונומיה ,משום שרוב תושביהן היו יוונים או רומאים.   ג'רש נחשבת לעיר שהשתמרה בצורה הטובה ביותר מבין ערים אלה. יצוין כי דמשק ועמאן של היום, היו בעבר ערי דקאפוליס (נקראו אז דמשק ופילדלפיה). גם בית שאן השתייכה לקבוצת ערים זו.

הביקור בג'רש נמשך כשעתיים עד שלוש. הוא מתבצע בהליכה רגלית במתחם ארכיאולוגי גדול ומרשים, במסלול מעגלי של כ 3 ק"מ.  הרחוב המרכזי במתחם הוא הקרדו שכיוונו הכללי דרום מע' -צפון מז' ואורכו כק"מ אחד. תחילה הלכנו במסלול מערבי לקרדו ומקביל אליו.  בדרך חזרה ,חזרנו דרך הקרדו אל שער אדריאנוס. מפה של האתרים העיקריים בג'רש-ראו להלן :

מפת ג'רש. לקוחה מהאתר:http://www.athenapub.com/aria1/_Jordan/jordan-jerash-siteplan.html

הכניסה אל ג'רש היא  משער אדריאנוס Hadrian’s Arch ,הנמצא בצד הדרומי של המתחם העתיק. השער שהשתמר יפה הוקם לכבוד ביקורו של הקיסר אדריאנוס בעיר בשנת 130 לספירה ( שנתיים לפני פרוץ מרד בר כוכבא בשנת   132 לספירה).    משם פנינו שמאלה ועלינו אל מקדש זאוס ( נקרא גם מקדש יופיטר) . ממנו צפינו על הכיכר האובלית. כיכר גדולה ומרשימה הנמצאת על הקרדו (הרחוב הראשי של העיר הרומית ג'רש שכיוונו דר' מע' -צפ' מז'). הכיכר מוקפת עשרות עמודים מעוטרים, שחגורת אבן מקשרת את כותרתם. כיכר יפהפייה בה נעשתה פעולת שימור הראויה להערכה.

הכיכר האובלית,ג'רש. מבט ממקדש זאוס/יופיטר.Oval Plaza , Jerash,Jordan.Photo: Amikam Shuv-Ami
שער אדריאנוס,ג'רש. Hadrian's Arch, Jerash'Jordan. Photo: Amikam Shuv-Ami

ליד מקדש זאוס אנו מבקרים במבנה התיאטרון הרומי הדרומי, מהיפים שהשתמרו בעולם מהתקופה הקדומה (יש גם תיאטרון צפוני בג'רש).

התאטרון הדרומי, ג'רש. South Theater,Jerash,Jordan. Photo: Amikam Shuv-Ami

בתיאטרון סביר שיקבלו את פניכם מקומיים הלבושים ביגוד מסורתי ומנגנים בחמת חלילים .אם תעלו לשורות העליונות של התיאטרון תגלו מבט יפה על העיר הקדומה.   בתיאטרון מתקיימים מדי פעם אירועים ומופעים.

אתר נוסף הנמצא בקרבת מקום הוא ההיפודרום המלבני, מסלול מרוצי סוסים ומרכבות, הכולל מושבים לצופים.

מכאן אנו ממשיכים צפונה בנתיב מערבי מקביל לקרדו ומגיעים לרחוב רוחב הנקרא דקומנוס הדרומי. העיר הרומית הקלאסית בנויה מקרדו (הרחוב הראשי) ומרחובות רוחב (דקומנוס) החוצים אותו . ברחובות הרוחב בג'רש כמו גם ברחוב הקרדו ,עשרות עמודים משני צידי הרחובות.

דקומנוס הדרומי,רחוב רוחב החוצה את הקרדו,הרחוב הראשי .ג'רש.South Decomanus,Jerash,Jordan.Photo: Amikam Shuv-Ami

במפגש בין הקרדו לבין הדקומנוס יש כיכר ובכיכר יש מבנה הנקרא טטרפילון Tetrapylon . מבנה זה בו  ארבעה שערים או פתחים, המאפשרים בכיכר מעבר לארבעה כיוונים-שניים לקרדו ושניים לדקומנוס.   אנו נעבור בשתי כיכרות כאלה ונראה שני מבנים של טטרפילון בדרכנו חזרה אל שער אדריאנוס.

אנו חוצים את הדקומנוס הדרומי ומגיעים למבנה כנסייה ובה שרידי רצפת פסיפס.

משם נלך אל מקדש ארטמיס הסמוך  Artemis Tempel . מבנה גדול מבודד ומרשים, ששימש לפולחן והוקם במאה השנייה לספירה. המבנה משתרע על שטח של 120 על 160 מטר והוא כולל מספר מרשים של עמודים קורינתיים גבוהים שהשתמרו להפליא. זהו אחד המבנים המרשימים ביותר בג'רש, אם לא המרשים שבהם  (בנוסף לתיאטרון הדרומי ולכיכר האובלית).

מקדש ארטמיס,ג'רש. Artemis Temple,Jerash,Jordan. Photo:Amikam Shuv-Ami

ממקדש ארטמיס נרד אל הקרדו ,הרחוב הראשי של העיר הקדומה   ונמשיך צפונה, עד לשער הכניסה הצפוני. בדרך נחצה רחוב רוחב נוסף (הדקומנוס הצפוני) . ליד רחוב זה נמצא גם מבנה התיאטרון השני בג'רש ,הקרוי התיאטרון הצפוני.

הדקומנוס הצפוני מוביל לכיכר במפגש שלו עם הקרדו ובה מבנה טטרפילון מרובע ומקורה. זהו מבנה גדול ומרשים ,הכולל כאמור ארבעה שערים המאפשרים תנועה לארבעה כיוונים. מראה מרשים ממנו של רחובות הקרדו והדקומנוס והעמודים הרבים שלאורכם.

מכאן הלכנו לאורך רחוב הקרדו הראשי מצפון לדרום חזרה אל עבר שער אדריאנוס. בדרך (מייד אחרי שנעבור את מקדש ארטמיס, נצפה במבנה נוסף הנקרא נימפאום Nymphaeum. בערים הרומאיות נהוג היה להקים מבנים כאלה לצורכי פולחן הנימפות (האמינו שהנימפות נמצאות במקור מים) , או לצורכי נוי כמזרקות מים. מבנה זה מתוארך לשנת 191 לספירה והוא הוקם סביב מעיין. בחזית הכניסה למבנה קיימת קערת מים גדולה. ייעודו של מבנה הנימפאום בג'רש לא ברור.  אפשר ששימש לנוי כמזרקה עירונית.

נימפאום,מזרקת מים עירונית,או מקדש לנימפות. ג'רש . Nymphaeum,Jerash,Jordan. Photo: Amikam Shuv-Ami .

המשכנו ללכת בקרדו והגענו לכיכר בה הצטלבות הקרדו עם הדקומנוס הדרומי ובה מבנה טטרפילון (הדרומי) – פחות מרשים מהצפוני. ממשיכים הלאה לכיוון דר' מע' ומגיעים לכיכר האובלית היפה, המוקפת עשרות עמודים כאמור ובמרכזה עמוד.  משם מעבר דרך מבנה שער כניסה מרשים אל הקרדו  ויצאנו דרך קשת אדריאנוס.

קרדו, הרחוב הראשי בעיר הרומית ג'רש . Cardo,the main street of the ancient roman city of Jerash,Jordan. Photo: Amikam Shuv-Ami

1650 - עזבנו את ג'רש בדרכנו אל מתחם ארכיאולוגי ליד הכפר הירדני עיראק אל אמיר Iraq Al Amir, הנמצא כ 17 ק"מ ממערב-דר' מע' לרבת עמון.  זמן הנסיעה מג'רש לשם כשעה ורבע.

המתחם הארכיאולוגי ששטחו כ 600 דונם כולל מערות חצובות בסלע שבכניסה לשתיים מהן חקוק השם טוביה. כמו כן במתחם שרידי מבנה אחוזה מרשים, שהוקם ע"י הורקנוס לבית טוביה במאה השנייה לספירה, המבנה קרוי  "קאסר אל עאבד"  ארמון העבד. על המבנה מצויים פסלים של לביאות . יוסף בן מתתיהו בספרו קדמוניות היהודים תיאר מבנה זה שבנה הורקנוס ושהוקף תעלת מים ואת המערות מסביב.

"קאסר אל עאבד"  ארמון העבד,עיראק אל אמיר,ירדן.Qasr Al-Abed,Iraq ,Jordan.Photo: Amikam Shuv-Ami

משפחת בית טוביה היתה משפחה יהודית ששלטה על שטחים נרחבים באזור עבר הירדן בתקופת ימי בית שני עד מרד החשמונאים ,כנציגת הממלכות ששלטו באזור.

לאחר ביקור של כשעה במתחם הארכאולוגי נסענו למלון בעמאן (לא במרכז העיר) , הקרוי Sanrock אליו הגענו בשעה 2000 לערך (מלון סביר). הבחירה ללון בעמאן ובמלון זה הייתה של מארגני הטיול.  ההעדפה שלי היא ללון במקום סמוך למדבא, יעד הביקור הראשון שלנו מחר. זאת משום שיום הטיול מחר הוא עמוס וכולל הגעה מאוחרת לפטרה. היציאה מעמאן בבוקר גוזלת זמן.  המלצתי היא ללון במלון  Opal Hotel ,מצפון למדבא.  להבנתי, במדבא עצמה אין מלונות טובים מספיק. גם המלון בשדה התעופה הבינ"ל הקרוב למדבא אינו זוכה לחוות דעת טובות ברשת.

יום 2- מדבא  Madaba, הר נבוMont Nebo  , מצודת מכוור Fortress of Machaerus ,אום-אר-רסאס  Umm-ar-Rasas ,נסיעה לפטרה

0740 עזיבת המלון לאחר ארוחת בוקר. למזלנו, היום חג עיד אל פיטר והכבישים היו כמעט ריקים בשעה זו.

0800 הגעה למדבא. האוטובוס מחנה במגרש חנייה ואנו הולכים הליכה קצרה ברחובות העיר אל כנסיית גאורגיוס הקדוש. בכנסייה מודרנית זו נמצאת רצפת פסיפס צבעונית ובה מפה המתארת את ארץ ישראל ובמרכזה ירושלים. זוהי מפה הקרויה מפת מידבא (על שם העיר מדבא, בשמה הערבי ). עפ"י הערכות מקובלות המפה ורצפת הפסיפס נעשו במחצית השנייה של המאה השישית לספירה.  בשנת 1884 נעשו חפירות ארכיאולוגיות בכנסייה ביזנטית במקום, במהלכן נחשפה רצפת פסיפס זו ובה המפה.   כנסיית גאורגיוס הקדוש נבנתה במקום בסוף המאה ה-19  ובתוכה רצפת הפסיפס .

מפת מידבא משלבת תיאור של אתרים מרכזיים בארץ ישראל עם תיאור של אתרים דתיים . חלקים מהמפה, בעיקר בשוליה, לא השתמרו. המפה נותנת כאמור מקום בולט לירושלים , המוצגת במבט-על, בדגש על רחוב הקרדו החוצה אותה מדרום לצפון ואתרים מצידיו. בכך מדגישה את מרכזיות ירושלים בעולם הנוצרי. במפה יש ביטוי חזותי ראשון לכנסיית הקבר בירושלים. כנסיית הקבר נחרבה בשנת 614 לספירה.

המבקר בכנסייה שבמקום, צופה במפה שברצפת הפסיפס, במרחק של סנטימטרים ממנה. גודל המפה הוא בערך 15 מטר על 6 מטר והיא נבנתה מכשני מיליון אבני פסיפס   . הביקור במקום כרוך בתשלום והוא מאוד מומלץ. בימים שישי וראשון בבוקר בעת קיום תפילה בכנסייה, הצפייה במפת מידבא אסורה.

מפת מידבא ברצפת הפסיפס של כנסיית גאורגיוס הקדוש,מדבא .Madaba Map,Madaba,Jordan. Photo: Amikam Shuv-Ami

0915 – 1115 נסיעה וביקור בהר נבו.

הַר נְבוֹ נמצא  כ-7 ק"מ מערבית לעיר מדבא, באזור מואב.   גובהו  817 מטר מעל פני הים וממנו ניתן להשקיף על ארץ ישראל.  בימי ראות טובה ניתן לראות את ירושלים ובית לחם, אולם בד"כ תנאי הראות מכאן אינם טובים.   עפ"י התורה, משה נצטווה לצפות על ארץ ישראל מכאן ולא לעלות אליה. עפ"י המסורת היהודית והנוצרית, משה קבור בהר זה, אולם מקום קבורתו אינו ידוע ואינו מסומן. ההר מהווה היום אתר תיירות היסטורי ודתי ולמעשה אתר הנצחה למשה ולתיאור המקראי. אתר המופעל ע"י מסדר וכנסייה נוצרים (פרנציסקנים).

בסוף המאה הרביעית לספירה, בראש ההר היה מבנה שהפך להיות כנסייה ומנזר . הכנסייה הורחבה במאה השישית והפכה לבזיליקה בה נבנתה רצפת פסיפס, שחלקיה השתמרו עד היום. הכנסייה והמנזר נהרסו במהלך השנים. בשנות השלושים של המאה ה 20 נעשו חפירות במקום ונחשפו חלקים מהבזיליקה, המנזר ורצפת הפסיפס. שנים אח"כ הוקמו במקום זה כנסייה ומנזר פרנציסקנים, שהם למעשה אתר התיירות המרכזי במקום.

בחצר הכנסייה יש פסל מרשים של נחש מנחושת בצורת צלב.  זה מסמל את נחש הנחושת שעשה משה וכן את הצלב של ישו ומשלב ביניהם. הפסל נעשה ע"י הפסל האיטלקי ג'ובאני פנטוני Giovanni Fantoni ויש לו איזכור גם בתוך הכנסייה עצמה.  אנדרטה מרשימה, נמצאת בכניסה למתחם ובו מגולפות דמויות ומוטיבים דתיים בעמוד אבן גבוה. האנדרטה הוקמה לכבוד ביקור האפיפיור יוחנן פאולוס השני בשנת 2000 בכנסייה שבהר. בשנת 2009 ביקר כאן האפיפיור בנידיקטוס ה 16.

הכנסיה הנוכחית במקום היא צנועה ומודרנית. הקמתה, על שרידי הכנסייה המקורית, הושלמה בשנת 2016. יש בה שלושה חלונות ויטראז', בהן מוצג משה המרים את זרועותיו לניצחון בני עמו. הכנסיה שייכת למסדר הפרנציסקני ונקראת  Memorial Church of Moses .הדגש בביקור בכנסייה הוא רצפת הפסיפס המרהיבה, שנחשפו והשתמרו מהבזיליקה המקורית.

רצפת פסיפס בכנסייה בהר נבו,שנבנתה על חורבות כנסיה ביזנטינית קדומה.Mosaic floor of an ancient church.Mont Nebo,Jordan. Photo: Amikam Shuv-Ami

1415-1115 נסיעה וביקור במצודת מכוור Fortress of Machaerus .

מצודת מכוור נמצאת על הר בגובה 1,100 מ', ליד הכפר הירדני Mukawir , מרחק כ 43 ק"מ מהר נבו (55 דק' נסיעה). היא הוקמה במקור ע"י המלך החשמונאי אלכסנדר ינאי בשנת 90 לפנה"ס. נהרסה ע"י הרומאים בשנת 57 לפנה"ס  ונבנתה מחדש כמבצר מוקף חומה (ובו גם ארמון) ע"י הורדוס בשנות ה 20 לפני הספירה. בימי הורדוס שימשה בסיס צבאי לשליטה בעבר הירדן .

יש סברה שיוחנן המטביל נכלא והוצא להורג במכוור (בשנת 30 לספירה לערך ). זאת,  בהוראת הורדוס אנטיפס (יורשו ובנו של הורדוס) ,בעקבות הטפת יוחנן למרד יהודי נגדו .

יוסף בן מתתיהו מתאר את מכוור כמבצר בראש הר ,מוקף גאיות עמוקים  המגינים עליו. מסביבו חומה עם שלושה מגדלי תצפית גבוהים. במקום נעשתה פעילות לאגירת מי גשמים.

עם פרוץ המרד הגדול בשנת 66 לספירה, השתלטו המורדים על ההר ווהתבצרו בו. הצבא הרומאי לאחר שהכניע את המורדים בהרודיון, פנה למיכוור  ובשנת 72 לספירה השתלט על המקום. המורדים נכנעו ללא קרב  והורשו בתמורה לעזוב את המבצר.  מאוחר יותר המצודה והמבנים בה נהרסו, כנראה בפגעי טבע  ומשוד ממצאים ארכיאולוגיים.

בשנת 1968 החלו חפירות ארכיאולוגיות במכוור ע"י חוקר אמריקאי ואח"כ ע"י אחרים. בשטח נמצאו שרידי המבצר, החומה, המגדלים, חדרים, בית מרחץ, רצפת פסיפס וחצר גדולה. יש דיווח המלווה בצילומים, לפיו פגעי מזג האויר בשנים האחרונות גרמו לגלישת קרקע במקום ,שפגעה בממצאים הארכיאולוגיים.

הגישה אל האתר הארכיאולוגי בראש ההר במכוור היא בהליכה רגלית בשביל מסודר ובו גם מדרגות, ממקום חניית הרכב אל ראש ההר. מדובר בהליכה של כ 20 דקות לכל כיוון בדרך בה עליות וירידות תלולות יחסית (לא למתקשים בהליכה). שביל ההליכה תחילה מטפס אל ראש ההר ובחזרה יורד ממנו  באותה דרך. יחד עם זאת, מאמץ ההליכה כדאי, לטעמי.

באתר ראינו את הממצאים הארכאולוגיים וכן את שרידי המצור הרומאי על מכוור משנת 72 לספירה, המזכירים את המצור על מצדה. ראינו את שרידי מיקום מחנות הצבא הרומי ושרידי דייק שהקימו. בניגוד למצדה, כאן המורדים ברומא שוכנעו לעזוב ללא קרב.

מצודת מכוור.ירדן.Photo: Amikam Shuv-Ami Jordan, Fortress of Machaerus

מאחר והיום עלינו לבקר במספר אתרים , צפויה הגעה מאוחרת לפטרה ואין הרבה אפשרויות בדרך לארוחת צהריים , התארגנו לארוחת צהריים מאולתרת. המדריך הירדני קנה עבורינו בכספינו פיתה עם מעט חומוס ופלאפל במדבא (עלות חצי דינר) ואת זה אכלנו במכוור, לפני ההליכה הרגלית. ליד מגרש החנייה יש מדרגות יורדות מוצלות, בהן ישבנו וסעדנו ליבנו. מתקשים בהליכה המתינו כאן והיתר יצאו אל ראש ההר.

יעדנו הבא - אום א-רסאס Umm Ar-Rasas .

אום א-רסאס נמצאת כ 47 ק"מ מזרחית למכוור (65 דקות נסיעה) . עזבנו את מכוור ב 1415 והגענו לאום א-רסאס ב 1520.הביקור כאן נמשך שעה.

יצויין כי התנועה בדר' ירדן אינה מהירה ,למעט חריג אחד. הכבישים בדרום הם דו-סטריים והטופוגרפיה היא לעיתים הררית ובה כבישים עם עיקולים. זאת למעט  "כביש המדבר" Desert Highway , המחבר את עמאן לעקבה, שהוא כביש חד סטרי עם שני נתיבים  לכל כיוון.  בו ניסע קטע דרך בדרכינו לפטרה ,בהמשך היום.

אום א-רסאס הוא אתר ארכיאולוגי חשוב בו נחשפו מימצאים מהמאות השלישית עד התשיעית לספירה, קרי מהתקופות הרומאית, הביזנטית וראשית המוסלמית.  החלק המרכזי באתר זה, שעדיין לא נחפר ברובו, הוא  מחנה צבא רומי ,הבנוי בצורה מרובעת והקרוי קסטרום מפאה Kastrom Mefaa. עם זאת, כדאי לבקר כאן ולצפות בשרידי כנסיות בהן רצפות פסיפס נהדרות.  העיקרית והיפה שבהן היא כנסיית סטפנוס, שרצפות הפסיפס בה מתוארכות לשנת 785 לספירה. ברצפת פסיפס אחת תיאורים מרשימים של מקומות מעבר הירדן, ישראל ומצריים. ברצפת פסיפס נוספת בכנסייה זו יש תיאור פעולות של צייד, דייג, וחקלאות.   סמוך לאתר המחנה הצבאי נמצאות חורבות כפר מהמאה ה-5 ובו חומות וכנסיות.

רצפת פסיפס בכנסיית סטפאן הקדוש משנת 785 לספירה.אום-א-רסאס.Mosaic floor of Stephan Church.Umm a-Easas,Jordan. Photo: Amikam Shuv-Ami

האתר הארכיאולוגי באום א-רסאס הוכרז כאתר מורשת עולמי ע"י אונסק"ו ב 2004. האתר נחשף בחפירות ארכיאולוגיות שבוצעו במקום בשנות השמונים של המאה ה20 ע"י בית הספר הפרנציסקני למקרא בירושלים. בית ספר זה עסק בחפירות ארכיאולוגיות גם באתרים היסטוריים אחרים בירדן, לרבות מכוור.

נסיעה לפטרה.

בשעה 1620 התחלנו בנסיעה ארוכה לפטרה וליתר דיוק אל העיירה וואדי מוסא , הסמוכה לפטרה ההיסטורית.  לאחר כשעה וחצי נסיעה,  ארעה תקלה באוטובוס שחייבה החלפתו.  הנהג הירדני ,בתושייה, הזעיק אוטובוס חלופי והצליח להגיע עם הרכב לאזור בו היו שרותי דרך לנוסעים (שירותים, מינימרקט, תחנת דלק). כאן המתנו בנעימים. תוך כשעה ורבע מתחילת התקלה הגיע אלינו האוטובוס החלופי שהוקפץ מוואדי מוסא. בהחלט יעיל וראוי להערכה. הגענו לוואדי מוסא בסביבות השעה 2045  (אחור של כשעה ורבע).

לינה- מלון Old Village Hotel & Resort . מלון 5 כוכבים מקסים. מעוצב יפה כמשתלב במדבר. החיסרון העיקרי שלו, בכך שהחדרים מרוחקים מהלובי ומחדר האוכל, דבר שמחייב הסעה ברכב חשמלי מהחדר ,או הליכה רגלית של כ 5 דקות. לא מלון מפנק, אולם בהחלט ראוי וברמה טובה .מיקום המלון אינו במרכז העיירה. במקור היינו אמורים ללון במלון הקרוי Petra Moon Hotel (4 כוכבים) – מלון טוב ומומלץ הנמצא במרכז אזור התיירות של העיירה וואדי מוסא  ובמרחק הליכה של דקות ספורות אל מוזיאון פטרה ואל תחילת מסלול ההליכה לפטרה. בגלל אילוצים של מארגן התיירות הירדני , שונה מקום הלינה ימים לפני שיצאנו לטיול.

יום 3-פטרה

הקדמה:

פטרה הייתה יישוב קבע של ובירה של הממלכה הנבטית כבר במאה הרביעית לפני הספירה. הנבטים היו שבטים שהתגוררו בישובי קבע באזור חצי האי ערב, עבר הירדן וישראל. בהם הוקמו מבנים לצורכיהם. עפ"י ההערכות, הנבטים היו קיימים עוד לפני התקופה הפרסית, כלומר לפני המאה השישית לספירה (יש אומרים במאה ה9 לפנה"ס).  הם עסקו במסחר. הובילו בשמים, תבלינים, אספלט (לחניטה וצרכים נוספים) ועוד מהודו ואתיופיה עד לנמל עזה ומצריים ומשם הסחורות הגיעו לאירופה. פטרה היתה צומת דרכים חשובה בנתיב הסחר הנבטי.

יש סברה שהנבטים גם ייצרו בשמים בפטרה (שמנים מבוסמים ששווקו בכדי חרס-שרידיהם נמצאו בפטרה), בסוף המאה הראשונה לספירה. פעילות זו הביאה לשגשוג כלכלי ,שהתבטא בהרחבה ממשית של הבנייה בפטרה. הבנייה בפטרה נעשתה, בין היתר, בהשפעות רומיות.

בשנת 106 השתלטו הרומאים  על פטרה. ההשפעה ההלניסטית והרומית ניכרת בשרידי המבנים בפטרה.

פטרה סבלה מרעידות אדמה חוזרות ונשנות. יש עדויות על רעידות אדמה במאה הראשונה לפנה"ס ובמאה השנייה לפנה"ס. אלה גרמו להרס מבנים בפטרה ולנטישתם. בשנת 363 לספירה, הייתה רעידת אדמה גדולה, שזרעה הרס ממשי למבנים נוספים בפטרה.

בראשית התקופה הביזנטית (324–638) הנבטים שהיו עובדי האלילים, קיבלו על עצמם את הנצרות  והפכו להיות נוצרים ביזנטיים.  עם הכיבוש הערבי הם התאסלמו ונטמעו בחברה הערבית.

בשנת 1812 גילה חוקר ונוסע שוויצרי בשם יוהאן בורקהרדט Johann Burckhard את פטרה ,לאחר שהתחפש לבדואי. דבר קיומה נודע למערב בזכותו.  מאז נוסף כינוי לפטרה-"העיר האבודה" The "Lost City" .

חפירות ארכיאולוגיות רציניות החלו בפטרה רק בשנת 1929 והן נמשכות מדי פעם מאז ועד עתה. יש עוד מה לחפור ולגלות בפטרה.

פטרה נמצאת בגובה כ 885 מ', בקרבת העיירה וואדי מוסא (ע"ש משה רבנו) , כ 240 ק"מ דרומית מעמאן וכ 100 ק"מ צפונית מעקבה. פטרה הוכרה כאתר מורשת עולמית ע"י אונסק"ו ב 1985.

פטרה הוקמה ע"י האדומים במאה ה 9 לפנה"ס . במאה 3 לפנה"ס השתלטו הנבטים על פטרה והפכו אותה לבירת ממלכתם. פטרה מפורסמת  כעיר נבטית קדומה בה ארמונות קבורה החצובים באבן החול האדומה של הרי אדום.

מקורם של הנבטים היה בחצי האי ערב. הם עסקו בהעברת סחורות דרך המדבר אל יוון העתיקה, ואח"כ לרומא. סחרו בעיקר במור ולבונה (מתימן ואתיופיה), ווכן בסוגי בשמים אחרים, תבלינים, מלח, בדים יקרים, ואף אספלט (ששימש לחניטה ,לאטימת כלי שייט ולתרופות). נראה שהאספלט הופץ בעיקר למצריים. מוצרי המותרות בהם סחרו הנבטים, בעיקר הבשמים, הובלו למצריים לעיבוד סופי ואריזה ומשם לאירופה.

הנבטים קיימו פולחנים לאלילים שהמפורסמים שבהם היו  דושרא - אל היום והשמש, קאום - אל הלילה והירח, אל ההגנה והמלחמה, עוזה - אלת הכוח, האדמה והתבואה, מלכת השמיים . במהלך יום זה נבקר במקדש המיוחס לדושרא.

רשימה נוספת על טיול בפטרה,ראו בבלוג זה : https://www.lametayel.co.il/posts/d42pqp

תיאור יום הטיול:

0800 הרצאה חשובה במלון (ע"י הארכיאולוג ד"ר נחום שגיב) על הנבטים ועל פטרה.  לאחר כחצי שעה, נסיעה באוטובוס (כ 10 דקות) אל תחילת מסלול ההליכה אל פטרה.

ביצענו הליכה רגלית עם עצירות להסברים ולהתרשמות. תחילה הולכים בדרך מסומנת בשטח פתוח,  כשמשמאל יש נתיב למי שמעדיף להתנייד בעזרת גמל, סוס, או חמור (אסורה כניסת בעלי החיים לקניון הסיק המרהיב).

Siq Canyon, Petra, Jordan. Photo: Amikam Shuv-Ami. קניון הסיק,פטרה

לאחר מכן נכנסים לקניון הסיק, הצר והמפותל. כאן אבן החול האדומה של ההרים הסובבים מקבלת גוונים ומראות מיוחדים ויפהפיים.   זהו קניון טבעי באורך של כ 1.2 ק"מ .  רוחב נתיב ההליכה בו הוא 3-2 מט' בד"כ ומשני צידיו קירות  סלע הרים , בגובה של 70 מ' ויותר. תוך הליכה בקניון הסיק ניתן להבחין בשרידים של תבליטים שונים בסלע, חלק מפסל אדם ולידו רגלי גמל  וכן שרידים של תעלות מים.  ההליכה בקניון הסיק היא קסומה. המראות  מפעימים. חשים בהתרוממות רוח ובחוויה יוצאת דופן.

המיתוס על אלה שניסו להגיע לכאן בשנות ה 50 של המאה הקודמת צץ ועולה. גם מילות השיר "הסלע האדום" כאילו מתנגנות במחשבה. פטרה, מקום שמשך אליו הרפתקנים שלקחו סיכון ע"מ לצפות במקום היפה והמיוחד הזה. חלקם לא חזר.  מידע נוסף על ההסתננות לפטרה בקישור הבא: https://www.202.org.il/Pages/moreshet/petra/petra_main.php

בסוף קניון הסיק נגלה לפתע המבנה היפה ביותר בפטרה. אתר קבורה מלכותי גדול בגובה של כ 33 מ' ורוחב כ 25 מ' , הקרוי "בית האוצר" ,או "אוצר פרעה" , או  "אל חזנה". החזאנה נחשב לקבר מפואר ומרשים של מלך הנבטים חרתת הרביעי בתקופה 9 לפנה"ס ועד 40 לספירה (מלך כמעט 50 שנה). הקברים באתר זה נחצבו בסלע בעומק 6 מ' ונמצאו בהם עצמות 11 איש, כולל כלי מנחה ומזבח.

החזנה נמצא במרחב פתוח יחסית והיציאה מהנקיק אליו היא דרמטית.  מבנה אתר הקבורה מעוטר בעמודים ובפסלים. למרגלות האתר, וברחבה שלפניו, חונים גמלים ורוכביהם. אלה מוסיפים חן אוריינטלי מדברי למקום.

The Treasury, Petra, Jordan. Photo: Amikam Shuv-Ami . בית האוצר,הוא החאזנה,פטרה

לאחר עצירה באתר החזנה , עלינו בטיפוס מצד ימין על דרך הליכה בשיפולי ההר, המקבילה לדרך ההליכה ברחוב הראשי של פטרה. נתיב הליכה זה הוא גבוה ומעניק מבט-על על חלק מאתרי פטרה. במהלכו אנו עוברים מספר מערות קבורה בהן אבן חול צבעונית ,היוצרת מראות שונים ומגוונים ,שלא ראינו כמותם במקומות אחרים. כך אנו עוברים מאתר לאתר, בהשתאות. ומצלמים בחיוך.  מערות אלה הם חלק ממה שקרוי שדרת מערות הקבורה Street of Facades. זו נמצאת משני צידי הדרך הראשית בשיפולי ההר.  מדובר בכ 40 קברים , חלקם במבנים מעוטרים וחלקם במערות קטנות.

Petra, Jordan. Photo: Amikam Shuv-Ami

לפתע נגלה משמאלנו מבנה התיאטרון של פטרה. זה הוקם ע"י הנבטים במאה הראשונה לפנה"ס ,בהשראה רומית. התיאטרון חצוב כולו בסלע והוא כולל 44 שורות. צפינו בתיאטרון מלמעלה ולא נכנסנו אליו.

בהמשך אנו מגיעים לאתר מרשים ובולט במרחב, החצוב באבן והכולל תבליטים ומקומות קבורה מלכותיים. האתר הקרוי "הקברים המלכותיים" The Royal Tombs . אנו משקיפים על האתר משביל ההליכה ולא נכנסים אליו. האתר כולל ארבעה קברים . ניתן לטפס אליו במדרגות ואף להיכנס פנימה .

Dushara Temple (right), Petra,Jordan. Photo: Amikam Shuv-Ami . מקדש דושרא,פטרה
Petra, Jordan. Photo: Amikam Shuv-Ami .

נקודת עצירה נוספת היא כנסיית פטרה Petra Church אליה מגיעים מ"הקברים המלכותיים". כנסייה ביזנטנית מהמאה החמישית/שישית בה רצפת פסיפס מרשימה.

אנחנו ממשיכים בהליכה עד שאנו פוגשים את הרחוב הראשי של פטרה. בנקודה זו נמצא אתר גדול ומרשים הנקרא "המקדש הגדול" Great Temple  . זהו האתר שהקמתו הושלמה כנראה במאה הראשונה לספירה. הוא הגדול במרכז פטרה. זהו מתחם ששטחו כ 7500 מ"ר והוא כולל שלושה מפלסים אליהם עולים במדרגות מהרחוב הראשי. לדעת החוקרים מתחם זה שימש לצורכי ממשל ומנהל.במתחם יש שרידים לאולם קבלת פנים,תעלות מים,מזרקה,תיאטרון קטן ועוד. אפשר שהיה בו גם ארמון. הוא לא שימש למטרות פולחן,משמע אינו מקדש. בעבר היה מי שחשב שהיה כאן מקדש וסברה זו הופרכה.

ממשיכים ללכת ברחוב הראשי עוד כ 200 מ' לערך ומגיעים למבנה פחות מרשים - מקדש דושרא   הקרוי גם קאסר אל-בינת (קרוי גם Qasr el Bint  ). דושרא ,האל הראשי באמונה הנבטית, אל היום והשמש. בקרבת מקום נמצאים עוד שני מקדשים-מקדש האריות המכונפים והמקדש הקטן,ששימשו לפולחן.

הולכים עוד מעט ברחוב הראשי ומגיעים (בסביבות השעה 1330 ) אל מסעדה הנקראת The Basin.  מקום מעולה להתרעננות, שירותים וארוחת צהרים.  עשינו כאן הפסקה של כשעה  (מחיר ארוחת הצהריים בופה כ 12 דינר לאדם ,לא כולל שתייה- מאי 2022) .

מכאן, התחלנו את דרכינו חזרה. הלכנו רגלית ברחוב הראשי אל עבר אתר החזנה (כחצי שעה) .   בחזנה עשינו עצירה קצרה להתרשם שוב מהמקום ומההתרחשות האנושית סביבו. מכאן החלטנו לחזור ברכב חשמלי  הקרוי קלאב קאר Club-car  אל וואדי מוסא, נקודת התחלת מסלול ההליכה. רכב זה לוקח 6-5 אנשים ומסיע חזרה דרך קניון הנקיק הסיק. הנסיעה נמשכה כ 20 דקות לערך וחסכה קטע הליכה של 4-3 ק"מ (מחיר הנסיעה לאדם 15 דינר לכיוון אחד- מאי 2022).

מכאן ביקרנו במוזיאון פטרה, הנמצא בעיירה וואדי מוסא (אין להחמיץ)  סמוך למקום בו מתחיל מסלול ההליכה לפטרה. המוזיאון נפתח בשנת 2019 (הוקם בסיוע יפן) והוא כולל כ 280 מוצגים ארכיאולוגיים מעניינים מהתקופה הנבטית, ההלניסטית והרומית. הביקור במוזיאון נמשך 40-30 דקות.

לאחר הביקור במוזיאון נסענו עם האוטובוס לשתי נקודות תצפית מחוץ לעיירה וואדי מוסא, על אזור פטרה ההיסטורית. זו הייתה הפתעה נעימה שהכין לנו המדריך הירדני.  המראה מנקודות התצפית האלה הוא מרהיב ומהיפים שיש. זהו מראה של נוף הררי, מדברי, כאילו לקוח מכוכב אחר. השעה היא בסביבות 1700/1630 ,הראות טובה.  זהו מראה בלתי נשכח של הרי פטרה- בצבעים של חום, כתום ואפור- כפי שהם נשקפים מרחק של קילומטרים.   ניתן להבחין מכאן בקטע קטן מנתיב ההליכה אל קניון הסיק וכן בקניון הסיק עצמו, בשתי נקודות שלו.  העצירה כאן היא חגיגה לחובבי צילום.

להבנתי, מקומות תצפית אלה נמצאים על כביש 35 הקרוי כביש המלכים Kings Highway ,כ 10 ק"מ דרומית לוואדי מוסא וכ 1.5 ק"מ דרומית לכפר  Rajif   . רואים את הנוף המדהים מימין ועוצרים לתצפית היכן שניתן. במפת גוגל יש ציון מקום הנקרא Petra View Shop מדרום לכפר Rajif . מקומות התצפית הם כנראה באזור זה.

מבט מרחוק על הרי פטרה. Petra mountains,Jordan.Photo: Amikam Shuv-Ami

לקראת ערב, חזרנו למלון  Old Village Hotel & Resort בוואדי מוסא, בו גם אכלנו ארוחת ערב .

הערות לטיול בפטרה:

פטרה היא החוויה העיקרית והאטרקציה העיקרית בביקור בירדן. יש להקדיש לה זמן ולא למהר כאן. לכן גם מומלץ ללון בה לפחות שני לילות.

מסלול ההליכה בפטרה הוא כ 12 ק"מ הלוך חזור (מסלול מעגלי) והוא כולל טיפוס והליכה בשולי הרים . בהחלט סביר גם לבני 70 פלוס בריאים. בדרך חזרה ניתן לקצר טווח ההליכה ע"י נסיעה ברכב חשמלי .

מתקשים בהליכה, יכולים לבקר בפטרה ולהגיע עד לאזור החזנה ( "אוצר פרעה") ברכב חשמלי קלאב-קאר. מהחזנה אל מקדש דושרא וחזרה ניתן להתנייד על גבי סוס או גמל, או אפילו כרכרה רתומה לסוס.

מומלץ לבקר כאן בעיקר בעונות המעבר בהן מזג האויר נוח יחסית- אביב סתיו - ולא בחודשי הקיץ החמים (יוני-אוג').

את מסלול ההליכה בפטרה ניתן להאריך . המשך המסלול, אותו לא עשינו, כולל עלייה בכ 800 מדרגות לתצפית יפה על אתרים מרהיבים נוספים בפטרה. בחזרה, יש לרדת באותן המדרגות. ויתרנו.

ניתן לצפות על החזנה מלמעלה. זה מחייב טיפוס על ההר (לצעירים). ניתן לשכור במקום ירדני, שיוביל אתכם למקום התצפית.

בשעות הערב, יש תאורה על החזנה . אומרים שהמראה יפה.

לאורך מסלול ההליכה מהחזנה אל מקדש דושרא נמצאים דוכני מזכרות רבים המציעים בין היתר פריטים מעניינים מברונזה וסוגי חומר אחרים.

להלן מפה של אתרי פטרה הלקוחה מאתר ויקימדיה.

מפת האתרים בפטרה. לקוח מאתר ויקימדיה.https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Map_of_Petra.jpg

יום 4 –כרכ  Kerak, נסיעה לאורך ים המלח, נחל הארנון, חממת מעין Ma'in Hot Springs , בקעת הירדן ומעבר גבול (בית שאן)

היום יום הטיול הרביעי והאחרון בירדן. היום אנו חוזרים הביתה. שעת סגירת מעבר הגבול באזור בית שאן בצד הירדני היא 1530. המאחר נשאר בירדן. אנו מעוניינים להגיע למעבר זה עד השעה 1430,כדי לא להסתכן באי מעבר. הנסיעה מפטרה אל אזור בית שאן ,דרך ים המלח אורכת כשבע שעות ,עם עצירות להתרעננות ( שש שעות נסיעה נטו). מתוכננות לנו היום עצירות נוספות לביקור ותצפית. זה משפיע על  לוח הזמנים של היום.

0430 לפנות בוקר אנו על האוטובוס . קבוצת המטיילים שלנו ממושמעת . תאמנו עם המלון שיבצעו איסוף מזוודות מחוץ לחדרים בשעה 0410 באמצעות הרכבים החשמליים שלהם. וכך אמנם נעשה. תאמנו עם המלון שיספקו לנו ארוחות בוקר וארוחות צהרים ארוזות  ויצאנו לדרך צפונה. הצטערתי שלא תאמנו עם המלון שיגישו גם קפה בלובי ,או בחדר האוכל, קודם ליציאתנו.

לאחר כשעה וחצי נסיעה עצרנו להתרעננות ולארוחת בוקר במרכז מסחרי קטן המעניק שירותים לתיירים ונוסעים, כולל קפה ,דברי אוכל, מינימרקט וכו'.  גן עדן.

בהמשך הגענו אל אזור העיר המדברית כרכ Kerak. בגלל מגבלות זמן, לא נכנסנו אליה. צפינו במצודה צלבנית ובחומת העיר מרחוק וקיבלנו הסבר על המקום. נראה לי, שהיה מעניין לבקר בה ולהתרשם מעיר מדברית בירדן. אם הדבר מתאפשר מבחינה ביטחונית, ראוי היה לבקר כאן, למשל על חשבון ביקור במעיינות מעין ,או בדרך אחרת.

משם המשכנו בנסיעה אל ים המלח וצפונה. מעניין היה לראות את הצד הירדני של ים המלח וממנו את הצד הישראלי.  הראות בשעת בוקר הייתה טובה יחסית וניתן היה לזהות אתרים בצד הישראלי, כגון מצדה, עין גדי מצפה שלם. עצרנו לתצפיות והתרשמנו מה"לשון" היפה של ים המלח בצד הירדני (קטע יבשתי בצורת לשון, החודר מהחוף אל הים).  הנוף של הרי מואב בצד הירדני, בו שזורים מספר כפרים יפה ומעניין. ראינו רועה המוביל עדר גמלים ,שדות מעובדים ,בתים וגמלים על קו רקיע ועוד.

יעד הביקור הבא הוא נחל הארנון הקרוי  Wadi al Mujib. נחל הארנון הוא הגדול בנחלי ירדן. נחל איתן באורך 76 ק"מ הנשפך אל ים המלח. הנחל עובר בשטח הררי, בתוך קניון ובו מפלי מים רבים. מקורו במזרח בעין אל-לג'ון, בגובה של 690 מטר מעל פני הים והוא יורד בים המלח לגובה של מינוס כ 400 מ' לערך. בשנת 2004 הוקם סכר בנחל , האוגר מים באגם מלאכותי לצרכים חקלאיים.  מדי פעם יש בנחל שיטפונות. לכן, הוקם גשר מודרני על כביש ים המלח הירדני באזור שפך הנחל אל הים.

נחל הארנון מוזכר בתנ"ך מספר פעמים. זאת, בהקשר של יציאת מצריים ובהקשר של מלחמות מלכי ישראל נגד עמי האזור.

מייד לאחר מעבר הגשר שמעל הנחל, האוטובוס שלנו חנה וירדנו לבקר בשפך הנחל (אזור זה הוא חלק משמורת טבע ירדנית). נכנסנו למרכז מבקרים בו תמונות והסברים . יש גם  שירותים.    ניתן להשכיר במקום ציוד שחייה למטיילים. אנו מבחינים בצעירים חגורים חגורות הצלה, היורדים אל הנחל לשחייה ופעילות בו. המראה של הנחל המצוי בין קירות סלע אדומים, מחורצים וגבוהים הוא יפה. בתחתית הנחל היו מים, וצמחייה ,בין היתר, של עצי אשל ושיזף מדבריים.  עם זאת, לא הייתה זרימה של מים לים המלח ,משום שכאמור הם נתפסו בסכר וכן משום שבמקום השפך נעשתה הגבהה בבטון המונעת זרימה לים המלח, אלא כאשר מפלס המים עולה מעל רמה מסוימת . היינו כאן כחצי שעה , חלקנו ירד מפלס אחד הקרוב לתחתית הנחל, אולם לא ירדנו אל הנחל עצמו. ניתן היה לעשות זאת, אם לא היינו מוגבלים בזמן. הביקור כאן היה מהנה ונמשך כחצי שעה.

שפך נחל הארנון לים המלח. Wadi al Mujib , Jordan. Photo: Amikam Shuv-Ami

יעד הביקור הבא הוא מעיינות חמים במקום הקרוי חממת מעין Ma'in Hot Springs.במקום פועל מלון ואתר נופש וכן יש גישה למעיינות החמים לציבור הרחב (בתשלום). טמפרטורת המים במעיינות היא 60-45 מעלות. השונות תלויה בחודשי השנה. יש מספר אתרים למעיינות. האחד הקרוב למגרש החנייה ובו מפל קטן-פחות מרשים . השני נמצא יותר פנימה והוא היפה יותר. בו גם מפל גדול  הנשפך לבריכת מים חמים. מי שזמנו בידו, זהו אתר ראוי לביקור ורחצה. אנחנו היינו במצב מנטלי של חזרה הביתה (עם שעון הגעה למעבר הגבול) וסוף טיול . לכן, ויתרנו על הרחצה וחלקינו אפילו לא הלך לראות את אתר הרחצה העיקרי עם המפל הגדול. אפשר שטעינו. לאחר הצצה באתר הרחצה הקרוב לחנייה, הלכנו לבית קפה/קיוסק סמוך ובילינו בו בנעימים בחברותא, עם ארטיק ומשקה קר. אף אחד מחברי הקבוצה לא הלך לטבול, אף ששולם על כך.  היינו כאן כ 45 דקות.

מכאן אנו ממשיכים לנסוע צפונה. נפרדים מים המלח ונוסעים בכביש הבקעה הירדני לעבר מעבר שייח' חוסיין באזור בית שאן. בדרך אנו עוברים דרך העיירה כראמה , בה צה"ל עשה מבצע צבאי לא מוצלח בשנת 1968 (פעולת כראמה). מספרים את סיפור המבצע וממשיכים הלאה.

בשעת צהרים אנו עוברים דרך כפרים ירדניים ומתרשמים מפעילות היומיומית של המקומיים. הכפרים ממוקמים בד"כ על שיפולי הגבעות וההרים שממזרח לכביש ועיקר פעילות המסחר מתקיימת ברחובות הראשיים, בהם עובר כביש הבקעה. אני מתרשמים גם מהפעילות החקלאית באזור - מטעים של תמרים, עצי פרי, חממות לגידול ירקות ושדות מעובדים.  מדי פעם מתגלית תעלת הע'ור (שמה הרשמי תעלת המלך עבדאללה) ,המובילה מים להשקיה מאזור הירמוק לכל בקעת הירדן המזרחית.

בשעה 1415 אנו מגיעים למעבר הגבול הירדני. בשעה 1525 אנו עוזבים את מעבר הגבול  הירדני, לא לפני שהצגנו תשלום אגרת מעבר והחלפנו את שארית הדינרים שהיו לנו לשקלים (שער ההמרה היה בהחלט סביר).

בשעה 1530 נכנסנו למעבר הגבול הישראלי ויצאנו ממנו רק ב 1700. הליך המעבר בצד הישראלי היה איטי, ללא סדר, ללא יעילות, מעייף ומרגיז.  הוא כלל בדיקת PCR לכל נכנס, הליך שגזל זמן רב (ניגוד תהומי להליך המהיר שעברנו חודש קודם בנתב"ג).  הרגשתי כאילו הגעתי למדינת עולם שלישי. חבל ומצער.

מילות סיום

הטיול בירדן היה חוויתי , מעניין ומרשים. אין ספק שפטרה הייתה היהלום של הביקור מבחינת עוצמת החוויה, הריגוש והמראות.  גם הביקור בגרש היה חוויתי ומעניין, אבל אצלי לא באותה העוצמה.

נוסף לכך, טיילנו בחברותא. הכיף בפן החברתי תרם להצלחת הטיול ולעוצמת החוויה ממנו.

הרגשנו בטוחים ולא חשנו בעוינות. זאת, אולי משום שביקרנו באתרי תיירות בלבד ולא ביקרנו בערים גדולות ובריכוזי אוכלוסייה מקומית . כמעט ולא התחככנו באוכלוסייה מקומית ,למעט קצת בפטרה. ניכר היה שהשלטונות הירדנים מעוניינים שהתייר הישראלי ירגיש בטוח בירדן. לכן הם מחייבים ליווי של מדריך ושל שוטר ירדני לקבוצות מארבעה מטיילים ומעלה.

האם אחזור לירדן ? אפשר שכן. אני סקרן לבקר בוואדי ראם ובעמאן . וגם במצודה המדברית מהמאה השמינית לספירה הנקראת Quseir Amra (כשעה נסיעה מזרחית לעמאן ואולי בכרכ ובמקומות נוספים.

רשם: עמיקם שוב-עמי

מידע שימושי ומפורט על יעדי טיול נוספים בעולם נמצא בבלוג של עמיקם שוב-עמי בקישור הבא: