טיפים

1. אינטרנט: לגלישה וניווט לקנות בשדה התעופה סים של חברת ICE שהיא חברת החשמל בקוסטה ריקה והיא מפעילת הסלולר הגדולה במדינה, באמצעות מותג Kolbi. יש להם כיסוי מצויין באזורים המיושבים ולרוב מהירות 3G. אבל בעיקרון הקליטה הסלולארית וגם הגלישה מאוד בעייתיות במדינה הזאת. גם בהרבה מאוד בתי מלון האינטרנט קיים אינטרנט בעיקר באזורים המשותפים וגם הוא חלש מאוד. אז שלא תהיו מתוסכלים מהעניין.
  2. טפילים: לקנות כאן חומר דוחה יתושים. אנו קנינו מותג Off בצבע כתום, שהוא בעוצמת הגנה בינונית (הכוונה לכמות החומר הפעיל, שנקרא Deet). המיכלים בצבע ירוק מכילים יותר חומר פעיל ולכן הם חזקים יותר. ניתן לקנות בזול מאוד בכל חנות וול מארט (יש אחת מאוד קרוב לשדה התעופה).
  3. צילום: אחד מכללי הזהב בצילום טבע הוא להתקרב ככל הניתן למטרה. כאן זה קצת קשה כי בעה״ח נמצאים גבוה על העצים. ולכן, מי שיכול להרשות לעצמו עדשת 300 מ״מ לפחות - רק ירוויח. מי שיכול להביא משקפת שדה טובה - מומלץ.
  4. מז״א: קוסטה ריקה היא מדינה טרופית ולכן רוב בזמן יורד כאן גשם בעוצמות שונות. הכלל הוא שלא מבטלים שום פעילות בגלל מז״א. קצת גשם לא הורג אף אחד. אז להגיע לכאן עם הבנה שזה המצב וכל מה שנותר לעשות הוא ליהנות מהארץ הנפלאה הזאת. או כפי שהמקומיים אומרים - La Pura Vida (בתרגום חופשי - ערוץ החיים הטובים). בכל מקרה כדאי לקנות פונצ׳ו טוב וארוך (עולה כ- 10$) ולא את הזולים שנקרעים מייד.
  5. ביגוד: ביגוד מנדף, מכנסי דגמ״ח טכניים שניתן להסיר את החלק התחתון באמצעות רוכסן. מעיל גשם קל. סנדלים. מטריה מתקפלת.
  6. כסף: הדבר הטוב ביותר הוא למשוך כסף בכספומטים. אם תמירו בצ׳יינג׳ים תקבלו שער חליפין גרוע במיוחד. בכל מקום ניתן לשלם בדולרים, אבל אז תקבלו לרוב את העודף במטבע מקומי, לא בשער המיטבי אבל בהחלט בשער טוב יותר מזה שבבנקים.
  7. שתייה (מים): לשתות הרבה. מזיעים הרבה בגלל הלחות וצריך להשלים נוזלים, אחרת מתייבשים מהר.
  8. ציוד אטום למים: לקנות פאוצ׳ים טובים, לא לחסוך. לארנק, לטלפון, לטאבלט... ולא לשכוח פונצ׳ואים ארוכים ובאיכות טובה. לשקול קניית מגפי גומי לאחר ההגעה - ישמשו אתכם להליכות לא ארוכות מדי בשמורות הטבע לאחר הגשמים .
  9. מקלות הליכה לטיולים בהרים.
  10. תיקי גב קלים ומתקפלים waterproof, לא water resistant. לרוב, אם יש בתיק רוכסנים - התיק איננו Waterproof. אני קניתי תיק מעולה של Exped, בקיבולת 30 ליטר ושיכול להכיל את כל הציוד לטיול יומי ושיש לו רצועות גב רחבות, נוחות ומתכוונות וגם רצועות רוחב. מומלץ מאוד.
  11. עוד על צילום: לקחת בחשבון שהמצלמה היקרה (ו/או הטלפון) ירטבו לגמרי. מילא - הזדמנות לקנות ציוד חדש. הבעייה האמיתית היא שבגלל הלחות הגבוהה, נמצאים כל הזמן קרוב לנקודת הטל. המשמעות היא שרוב הסיכויים שבתוך העדשות יתפתחו אדים ולא תוכלו לצלם דבר. לכן מומלץ לקרוא היטב לפני הנסיעה על דרכים למנוע זאת.
  12. כביסה: די הרבה בתי מלון מספקים שירותי כביסה מהירים וטובים, במחירים נוחים מאוד. מעבר לעניין העלויות - צריך לברר היטב מה משך הזמן הנדרש לביצוע הכביסה. לא מעט בתי מלון דורשים לפחות 24 שעות. כדאי לדעת שבגלל הלחות הגבוהה, במיוחד בצד הקאריבי, כל מה שנרטב -נשאר לח למשך זמן רב. גם שימוש במייבש שיער לא ממש עוזר. אל תבנו על זה שהדברים יתייבשו מהר.
  13. נהיגה: לרוב הכבישים צרים, לא מתוחזקים טוב ולא מוארים בלילה. לקחת בחשבון שאתם עלולים לפגוש בור עמוק בכל רגע. לפני/אחרי גשרים, לפני/אחרי אזורי בתי ספר ועוד - יש ״באמפים״ בכביש, בגובה לא אחיד. הם אמורים להיות צבועים בצהוב בולט אך לרוב הצבע נשחק ולכן אם תגיעו מהר מדי - הרכב יחטוף מכה רצינית. לפני הבאמפים צריכים להיות שלטי אזהרה בספרדית או כאלה שמראים רכב הנתקל בבאמפ. הולכי רגל הולכים על הכביש שכן אין שוליים או שבילים ייעודיים. לעיתים הם גם הולכים בבגדים כהים. רוכבי אופניים - כנ״ל. על-פי תקנות התעבורה המקומיות הם (הולכי הרגל ורוכבי האופניים) חייבים ללא כשעל גופם מוצלב פס זוהר - לרוב זה לא קורה.
  14. יש 2 סוגי מיסים שמתווספים על כל תשלום במסעדה: מס מכירות ומס שירות. שניהם מחושבים על סה"כ החשבון.
  15. כשלוקחים טיול מודרך, לוודא שהמחיר כולל מיסים ודמי כניסה לכל האתרים, מלבד התשלום למדריך/לחברה.
  16. חשמל - מתאמי חשמל שטוחים כמו בארה״ב. קחו עמכם תמיד כאלה כי בכל מסעדה יש היכן לטעון.
  17. אוכל: האוכל העממי כאן לא משהו מיוחד. בעיקר מבוסס על אורז מטוגן עם תוספת שעועית שחורה ומעט ירקות קצוצים. את זה אוכלים 3 פעמים ביום... אבל ניתן למצוא כאן גם עוף, בקר ועוד. בכל ארוחה תקבלו פלחי אבטיח (פחות טעים מזה שבארץ), אננס ופאפאיה. ראינו מעט מאוד פירות אחרים. במקומות רבים ניתן לרכוש קוקוסים מסוגים שונים כדי לשתות מיץ. בכל מקום תמצאו מסעדות עממיות הנקראות סודה (Soda). ניתן לאכול בהן בלי בעייה.
  18. הטיפ הכי חשוב מכולם: אל תחסכו בנושא מדריכים מנוסים ו/או באיכות ציוד הצפייה. אחרת סיכוי טוב שלא תצליחו לראות את הפרטים החשובים שעושים את ההבדל בין טיול מוצלח ומהנה לטיול של סימון וי. יש כאן באתר למטייל טיפים רבים המציעים כיצד ״לחסוך כסף״. למשל לצלם את מפלי לה פס מצד הדרך, להיצמד למדריכים/קבוצות בפארקים כדי שלא לשלם עבור טיול מודרך - ועוד. הטיפ שאני נותן לכם הוא לא לשמוע לעצות האחיתופל האלה. תתנהגו כתיירים רגילים, בלי לתחמן - וכך תרוויחו טיול נהדר וגם תלמדו על המדינה והטבע שבה.

ולא פחות חשוב זה להודות לאסף וורו מחברת ASAF VERO TOURS COSTA RICA, שארגנו לנו את שירותי הקרקע והרכב בטיול זה – והכל תקתק בדיוק כפי שאני אוהב. הם היו זמינים לנו גם בשעות המשונות, דאגו לשלומנו וטיפלו במינהלות. ולכן הם זוכים כאן לתודה גדולה ולהמלצה חמה ביותר.