יום שבת, 31/12

היום קמנו מוקדם 05:15 כדי לצאת לסיור ציפורים. זהו סיור נוסף שהזמנו עם חברת Dantica.

להפתעתי, למרות הקור שהיה בחוץ בלילה, הטמפ׳ היו נוחות ומהר מאוד הורדתי את המעיל. השמיים היו כחולים לגמרי ונראה היה שיהיה לנו יום נהדר לקראת כל הסיורים המתוכננים לנו להיום.

התיאום היה שניפגש עם ההסעה בצומת שבין שביל העפר הראשי לשביל הכניסה למלון, משהו כמו 300 מטר מהמלון עצמו. בשעה הייעודה היינו במקום, בהמתנה להסעה, ואז הגיע ג׳יפ ובו 6 אנשים, אחד מהם המדריך. כל האנשים האלה תוכננו לצאת יחד איתנו לסיור. חזרתי אם כך לאסוף את הרכב ונסענו בעקבות הרכב השני. המטרה העיקרית היתה לצפות בציפור המרהיבה קצאל Resplendent Quetzal, שהיתה הציפור הקדושה של תרבויות המאיה והאצטקים. עצרנו תוך מרחק לא רב, ירדנו מהרכב ומייד התגלו בפנינו ציפור קצאל זכר מרהיבה ולא רחוק ממנה נקבה. צפרים מכל העולם מגיעים לשמורה זו כדי לצפות בציפור הקצאל. אחרי שצפינו בה חיפשנו ומצאנו ציפורים אחרות, וגם כאן, ללא משקפת שדה והמשקפת המיוחדת של המדריך - לא היינו רואים דבר.

הציפור המיוחדת הזאת אוכלת בעיקר את פרי עץ אבוקדו הבר (לא הפרי הגדול שאנו מכירים) ובאזור זה יש הרבה מאוד עצים כאלה. כתוצאה מכך, זה האזור עם הכי הרבה ציפורי קצאל בקוסטה ריקה.

חזרנו למלון שלנו לארוחת בוקר ובשעה 08:30 נפגשנו עימו שוב, לסיור השלישי שהזמנו מחב׳ Dantica, והוא היה סיור באזור אקלימי שנקרא Paramo והיא משתרע פחות או יותר מגובה 3,000 מטר ומעלה, מתאפיין בעצים נמוכים בגובה עד 5 מטרים. עשבייה, צמחים בעלי עבים שמצד אחד אוגרים מים ומצד שני עמידים בפני הרוחות החזקות שבגבהים אלה.

החנינו את הרכב ועשינו סיור קצר כדי לצפות בנופים. ההר בו היינו הוא בגובה 3,400 מטרים מעל לפני הים ולפיכך ניתן היה לצפות למרחקים.

ההר הזה נמצא בקצה הצפוני של שמורת Parque Nacional Los Quetzales. מכאן נכנסנו לשבילים בין לעצים וחיפשנו ציפורים. לקח זמן אבל לבסוף ראינו 2 סוגי צופיות (קוליברי) הייחודיות למקום זה ובהמשך ראינו ב- 2 מקומות שונים נקבות מקננות.

במקום היו גם לא מעט פרחים יפים.

מכאן ירדנו דרומה לאורך הכביש, עד לכניסה הדרומית של שמורת Parque Nacional Los Quetzales וניסינו שם את מזלנו. כאן לא ראינו בכלל ציפורים אך הצמחים היו יפים מאוד.

בנוסף, ראינו עקבות של טפיר ומחילות שנוצרו בעשבייה במקומות בהם הם עוברים.

יצאנו בחזרה לכביש הראשי ופנינו שמאלה, דרומה, למסעדה שנמצאת במרחק של כ- 300 מטרים. לדברי המדריך מסעדה זו משרתת את נוסעי קו האוטובוס הציבורי שעובר כאן 3 פעמים ביום והיא מתאפיינת במאכלים מקומיים. נכנסנו פנימה ואכן היו שם עשרות סוגי מאכלים, חלק הכרנו וחלק לא. המחירים היו סבירים בהחלט ואת רוב הדברים שניסינו גם אהבנו. במשך כחצי השעה בה היינו במקום, נכנסו לפחות 100 סועדים, אחד אחרי השני. שאלתי את המדריך אם זו תנועה אופיינית, השיב בחיוב.

מכאן המשכנו לסיור הרביעי והאחרון שהזמנו להיום מחשב׳ Dantica, והוא סיור לצפייה בציפורים לאורך נהר הסבגרה Savegre הזורם לכל אורך האזור הזה והנשפך לים באזור קפוס Quepos. זה אותו הנהר שזורם לאורך המלון שלנו.

ירדנו לאורך השביל המפותל והמשובש במורד ההר. זהו כאמור השביל היחיד המחבר את כל בתי המלון באזור הזה. נסענו מספר ק״מ עד שהגענו לאזור בו מתחיל הטרק הקצר בן כ- 2.5 ק״מ לכל כיוון, אל מפלים יפים. כאן כבר קדרו השמיים וציפינו לגשם, כך שלקחנו עימנו את הפונצ׳ו. גם כאן חיפשנו נואשות ציפורים. שמענו אותן על העצים סביבנו, במיוחד את הצופיות, אך השמיים הקודרים לא נתנו קונטרסט טוב ולא הצלחנו לזהות אך אחת. ואז הגענו למקום שמשמש כמדגרה של דגי שמך trout, ומייד לאחר מכן ראינו פתאום עשרות ציפורים מסביבנו, ממספר מינים. המשכנו אל עבר המפלים. כאן כבר התחיל לטפטף ולכן הוצאנו את הפונצ׳ו. לבסוף הגענו לגשר מתכת רעוע שעובר בין מספר סלעי ענק וביניהם זורם לו במפל קטן אך שוצף נהר הסבגרה.

נכנסנו למעבר בין הסלעים ואז התגלה גשרון נוסף ואז כדי לרדת למפל הנסתר יש צורך לרדת כמטר וחצי עם חבלים ולהיזהר, שכן הסלעים חלקלקים מאוד.

לאחר הירידה התגלתה בפנינו מעין מערה קטנה בינות לסלעים, דרכה השתחלנו ומשמאל היה המפל הנסתר, שנפל מגובה של אולי 2 מטרים וזרם בתוך המערה והתחבר לזרם הראשי של הסבגרה, שזרם מצד ימין בעוד מפל. יפה.

מכאן התחלנו את הדרך חזרה, וכאן כבר התחיל לרדת גשם חזק יותר.

חזרנו לרכב, הקפצנו את המדריך במעלה השביל עד למלון Dantica ואז עלינו עוד מרחק לא רב עד לבית הקפה המפורסם Miriam's Quetzals שהומלץ לנו לאכול שם, אך היינו עדיין מלאים מארוחת הצהריים. הזמנו שתיה חמה ומדי פעם יצאנו למרפסת כדי לצלם את עשרות הציפורים הצבעוניות שבאו לאכול שם ממדפי העץ שהותקנו במיוחד לשם כך, ממש כמו שראינו בבית הקפה במונטה ורדה.

לכאורה לא צריך לשכור מדריכים ולא צריך להסתובב בג׳ונגל כדי לראות כאן ציפורים. כל מה שצריך לעשות זה לחפש בתי קפה ומסעדות כמו זה. אבל עד כמה שזה נוח - זה לא הדבר האמיתי. לטעמי הדבר היפה ביותר זה לראותן בסביבתן הטבעית.

חזרנו למלון כדי להתארגן לארוחת ערב והעזיבה מחר, לקראת הנסיעה צפונה לסאן חוסה.

לסיכום פעילויות הצפרות, האמת היא שאני לא יודע מה להמליץ, שכן גם אם המדריך הוא בעל ידע רב, הציפורים לא תמיד משתפות פעולה. בהחלט יכול להיות שתוציאו הרבה כסף (כמונו) על הסיורים האלה ולא תמצאו הרבה. והאבסורד הוא שדווקא תראו הכי הרבה ציפורים באותם המתקנים בבתי הקפה שסמוכים לשמורות. אבל היה ומצאתם ציפורים בשטח - מדובר בכיף גדול, גם אם אתם לא ממש בתחום.

לסיכום המלון Trogon Lodge - נחמד מאוד. מיקום נהדר מבחינת הנוף, עיצוב נהדר, חדרים נוחים מאוד גם אם לא גדולים מדי, חימום הגאז עובד מצויין (לא לשכוח להשאיר תריסי אוורור פתוחים כל הלילה!). הדבר היחיד הוא שהאוכל במסעדת המלון לא היה משהו מיוחד והמחירים לטעמי היו גבוהים. אבל זה כמובן עניין של היצע וביקוש - ואין פה יותר מדי היצע. לסיכום - המלון מומלץ בהחלט.