יום ראשון 9/10/2016

בבוקר למחרת קמנו לעוד בוקר קר. יצאנו מהחדר לרכב וראינו את הנהר שעובר בסמוך למלון.

יצאנו ליעד הראשון שלנו לבוקר זה, העיירה פילזן Plzeň, במרחק של כ- 1:15 שעות. מראש החלטנו שנקנה ארוחת בוקר בדרך, בבית קפה, ולא נכין במטבח שב חדר שלנו, אבל היום יום ראשון והאנשים ישנים ( בצדק) עד מאוחר... או שזה היה בגלל הקור ולא רצו לצאת מהמיטה ולפתוח את החנויות. בכל אופן, מכיוון שאנחנו במילא לא אוכלים הרבה בבוקר, מצאנו קואופ פתוח ושם קנינו כמה דברי מאפה טריים ויוגורט לשתייה. אכלנו בזריזות והמשכנו ליעד הראשון, שהוא מוזיאון תעופה פתוח בשםAirpark שבעיירה זרוץ׳ Zruč, מצפון מערב ל- Plzeň, ושמו בצ'כית Air Park Zruč u Plzně. זה לא היה בתכנית המקורית, אבל לאור ההצלחה של מוזיאון התעופה המדהים שראיתי בשנה שעברה בסמוך לעיירה פלובדיב Plovdiv שבבולגריה, מיפיתי מראש מוזיאוני תעופה בצ׳כיה והחלטתי שאם אוכל - אבקר בחלקם. כך שבמקרה הזה, עברנו במוזיאון Airpark, שהוא הגדול בצ׳כיה.

המקום נחמד מאוד ויש בו עשרות מטוסים, טנקים, נגמ"שים ועוד - החל ממלחמת העולם השנייה ועד לשנות ה- 80. המקום מנוהל בידי אב ובנו. אין לי מושג איך (ובעיקר- מאיפה) הביאו לכאן את כל הציוד. במקום יש מתחם קטן סגור בו יש עוד כמה עשרות מטוסים, אך הכניסה אליו היא בתשלום נוסף. בכל אופן המקום מומלץ ושהינו בו כשעה. http://airpark.wz.cz/. מוזיאון התעופה שבבולגריה גדול ומעניין הרבה יותר. אבל כאן זה היה הרבה יותר אותנטי, בגלל הפגישה עם האיש שהקים את המוזיאון הזה במו-ידיו. המוזיאון הזה מומלץ וניתן לשהות בו גם 1:30 שעות.

מכאן המשכנו לעיירה פילזן Plzeň, במרחק של כרבע שעה מהמוזיאון. הסתובבנו בכיכר המרכזית היפה, כיכר הרפובליקה Namesty Republiky, שהיא אחת מכיכרות השוק הגדולות בצ׳כיה. כאן ראינו בפעם הראשונה את ״עמוד הדבר״ שנמצא כמעט בכל אחד מהכפרים והעיירות במדינה, המסמל את מריה הקדושה והשילוש הקדוש - והוקם בכל עיירה וכפר כדי לסמן את סיום מחלת הדבר באותו היישוב. אנו ראינו עמודים כאלה בשדות רבים, בין הכפרים והעיירות. סביב הכיכר הגדולה יש עשרות בתים עתיקים יפים מאוד.

עלינו משהו כמו 10 קומות כדי לטפס על מגדל כנסיית ברתולומאוס הקדוש Chram Sv. Bartolomeje, ומשם לתצפת על כל האזור - מרהיב ושווה את המאמץ.

לאחר הירידה מהמגדל החל לרדת ברד וכל התיירים שהיו בסביבה תפסו מחסה. אבל אנחנו לא נבהלנו וצעדנו במרץ לבית הכנסת הגדול ״וולקה סינאגוגה״ Velma Synagoga, שנמצא במרחק מספר דקות הליכה מהכיכר.

חזרנו לרכב ונסענו למבשלות הבירה של פילזן, או בשמה המלא פילזן אורקוול Pilsen Urquell, אך שוב נתקלנו בבעיות GPS. לבסוף הצלחנו להיכנס לאתר המרשים. למרות שלא תכננו לעשות סיור במבשלה, בסופו של דבר החלטנו לעשות את הסיור, ואז התברר שהסיור הקרוב באנגלית כבר היה מלא והסיור הבא היה אמור להתקיים רק כעבור עוד כשעתיים, כך שהחלטנו לוותר.

בעיירה הזאת יש גם מפעל רכב של שקודה Skoda, אליו לא תכננתי להגיע בגלל חוסר הזמן.

לסיכום פילזן, ניתן לשהות בה כ- 1:30 שעות, כולל הטיפוס על המגדל, לא כולל הסיור במבשלת הבירה. היה נחמד, בעיקר בזכות התצפיות מהמגדל, אבל לא יותר מזה (שוב, בהתעלם מהסיור במבשלת הבירה).

מכאן נסענו ליעד הבא, מצודת קארלשטיין Hrad Carlstejn, במרחק של כ- 1:10 שעות.

מספר ק״מ לפני המצודה עצרנו בעיירה בשם Srbsko, שם צילמנו נופים יפים מהגשר שממש לפני העיירה.

המשכנו הלאה לכיוון המצודה, בנוף של מצוקים שכבר הכין אותנו לבאות. החנינו את הרכב בחניון הגדול שלמרגלות ההר וחיפשנו מונית שתיקח אותנו למעלה, שכן מדובר במסלול של 2.3 ק״מ לכל כיוון, במסלול תלול למדי. התברר שבשעה בה הגענו כבר הפסיקו את פעילות המוניות, כך שלא היתה בריריה אלא לעשות את הטיפוס ברגל. בדרך עצרנו לקנות מאפה בשם Trdelnik, שמאוד נפוץ בצ׳כיה ודומה לקיורטוש ההונגרי. מוכרים אותו עם מגוון ציפויים ומילואים. זהירות, זה ממכר! (וגם משמין). קנינו גם כוס יין חם ושקית צ'יפס טעימים. עלינו במהירות יחסית עד לשער המצודה ואז התברר לנו שאיחרנו לסיור המודרך האחרון... לאור זאת התגנבנו פנימה לצילומי חוץ של המצודה המרהיבה.

לא הצטערתי שפיספסנו את הסיור המודרך שכן אחרי שרואים 2 מהן (ולא משנה באיזו מדינה) - מתברר שהן מאוד דומות. כך שירדנו למטה ברגל, דרך הכפר היפה, ונסענו לתחנה הבאה שלנו להיום, מצודת קונופישטה Hrad Konopiste.

לסיכום מצודת קארלשטיין - נחמד, גם הטיול בכפר בדרך לחניון. כל הסיבוב הזה לקח כמעט 1:30 שעות.

כאן כבר התברר שההגעה הלא מתוכננת למוזיאון התעופה, יחד עם שהצטברות בעיות הניווט היום, גרמו לנו להגיע לאתר כשכבר היה ממש חשוך, כך שהחלטתי להעביר את הפעילות לבוקר למחרת. כיוונתי את ווייז למלון, והתוכנה שלחה אותנו לסובב קונופישטה, ולבסוף החזירה אותנו לאו המקום בדיוק - לחניון הרכב ממנו הולכים לטירה. התקשרתי למלון והבחורה הסבירה שיש להמשיך בכביש עוד כ- 200 מטר ואז מגיעים לכביש הגישה, כהתברר לנו שהמלון נמצא ממש צמוד לאותו מגרש חנייה של הטירה.... לך תבין את ווייז.

המלון שלנו ללילה זה היה פנסיון קונופישטייה Pension Konopiště, שבעיירה בנשוב Benešov. החדר שלנו כלל 2 חדרי שינה קטנים הרבה יותר מהדירה מאמש, אבל נוחים ונקיים.

על הדשא שמחוץ למלון היה לוח שח גדול, שאם היה פחות קר - היינו משחקים בו. בכלל, רוב המלון היה מלא במוטיבים של משחק השח.

עלינו קומה לחדר שלנו - בקומה היו מספר חדרים כפולים, כשכל אחד מהם עם מוטיב אחר. שלנו היה מלא בתמונותיה של אודרי הפבורן היפה.