22/6/2015 יום שני.

זהו היום האחרון לטיול, שהוקדש כולו לטיולים בפריז. התכנון היה לבצע קניות ממוקדות בחנות של יוניקלו שליד האופרה. שוב הגענו לפריז באמצעות השאטל והרכבת. נסענו במטרו לחנות ואז נכנסנו למבנה של גאלרי לאפייט בו יש בקומת הקרקע בית קפה ועשרות דוכני אוכל עם תצוגות מרהיבות.

לאחר ארוחת הבוקר המאוחרת התפצלנו ואנו הלכנו לסיור במוזיאון אורסיי, מתוך כוונה לסייר בקומה החמישית, בה מוצגים ציורי האימפרסיוניסטים. קומה זו מהווה עבורי סיור חובה בכל ביקור בפריז. אבל הפתעה רעה – שכחתי שהמוזיאון סגור בימי שני... ולפפי מספר התיירים שהגיעו למוזיאון, מתברר שלא רק אני שכחתי.

המשכנו בסיורים באזורים אחרים בסביבה – תחילה מוזיאון הלובר (ביקור חיצוני בלבד – היו שם בתור מאות רבות של אנשים). מכאן לאורך גני הטילרי עד לכיכר הקונקורד, משם לכיכר ואנדום ואת ארוחת הצהריים (והקינוח) אכלנו בסניף המרכזי של אנג'לינה שברחוב ריבולי,

משם המשכנו לסיור בגני לוקסמבורג היפים כתמיד. עם הגעתנו לגנים החל לרדת גשם טורדני.

ראשית ביקרנו באבן המטר שנמצאת ב- rue de Vaugirard מס' 36, שהיא אחת מאבני המטר המקריות שהוצבו בפריז, כשהרפובליקה עברה לשיטה המטרית. בשנים 1796-1797 הוצבו 16 אבנים כאלה ברחבי פריז (שהיתה הרבה יותר קטנה אז, כמובן) – ומטרתם היתה לאפשר לאוכלוסיה להתרגל ליחידת המידה החדשה. כאמור - האבן הזאת היא היחידה שנותרה במקומה המקורי.

באחד השבילים בגנים מצאתי עוד מדליון של Arago, שהיה אסטרונום צרפתי (בין שאר כישוריו) שהוטל עליו למדוד את קו האורך (Meridian) בסביבות העיר פאריז. רואים על הרצפה מדליון מבריק עליו רשום N S Arago.

ידיעת קו האורך (יחד עם קו הרוחב) של כל נקודה בכדור הארץ חשובה לצורכי ניווט (במיוחד בתקופה בה לא היו מכשירי GPS...). וכך, בכל מקום בו הוא ביצע מדידה, הוצב מדליון כזה (ובסה"כ 135 כאלה בסביבות פריז). כל מדליון הוא בקוטר 12 ס"מ ורשום בו N S Arago (Arago הוא כזכור שמו של המדען והאותיות N ו- S באות לסמן את כיוון הצפון והדרום Nord ו- Sud).

והמפה המלאה של המדליונים: http://chrismolloy.com/page.php?u=p159

בדרך למטרו מצאנו גרפיטי בקיר, שהזכיר לנו את המאורעות האחרונים בפריז.

בסופו של הסיור חזרנו את הדרך הארוכה בחזרה למלון ומשם לשדה התעופה CDG, בדרכנו ארצה.

לסיכום, טיול תכליתי וממוקד, בו ביקרנו במגוון עיירות ואתרים יפים, ראינו תערוכת מטוסים מעניינת מאוד – וקינחנו (תרתי משמע) ביום מלא אחד בפריז.