פרק 10 – למידות, תובנות, טיפים והמלצות

הפרק הזה מוקדש כולו לסיכום למידות, תובנות, טיפים והמלצות שלנו למי שמתכנן לצעוד בקמינו האנגלי/הקלטי. בהתכוננות שלנו לקראת יציאתנו לקמינו האנגלי, לא מצאנו דברים שכתבו ישראלים שצעדו בקמינו הזה. גם לא פגשנו אף ישראלי במהלך צעידתנו בקמינו אינגלז. משני אלה אנחנו מסיקים שלפחות עד היום לא היו ישראלים רבים שבחרו בנתיב זה, מסיבות שונות. ומכיוון שכך אנסה להיות מפורט, בעזרתה של גלי בתי שניהלה את כל האופרציה שלנו, בתיאור למידותינו והתובנות אליהן הגענו במהלך הליכתנו בקמינו אינגלז, יחד עם טיפים והמלצות עבור מי שמתכנן בעתיד לצעוד בקמינו הזה.

משהו כללי על הקמינו אינגלז. ובכן, קמינו אינגלז (The English Way), או הקמינו הקלטי (The Celtic Camino) בפי האירים, מתחיל בעיר פרול (Ferrol) בפינה הצפון מערבית  של ספרד ומחוז גליסיה, ויורד משם דרומה עד לסנטיאגו דה קומפוסטלה. אורכו נע בין 118.4, מרחק ההליכה הרשמי לאחר השינויים שנעשו במסלולו ב-2017, ועד ל-133 ק"מ לערך (כפי שאנחנו הלכנו), אם משלבים קטעים מומלצים מהמסלול הישן ועושים עיקופים (אותם מציעים Gronze.com ובריירלי הכותבים על המסלול) כדי ללכת בדרכים יפות ומעוררות השראה, או לראות אתרים מעניינים לאורך הנתיב.

הולכים בדרכים יפות ומעוררות השראה (צילום: איציק גונן)

ראוי לציין שרשמית ניתן להתחיל את הקמינו האנגלי גם מהעיר היפה לה-קורוניה (A Coruna), דרומית מערבית לפרול, אך כיוון שמרחק ההליכה עד לסנטיאגו הוא רק 75 ק"מ, הרי אם תרצו לקבל בסיום את תעודת הקומפוסטלה, תצטרכו להביא מכתב מכומר הקהילה המאשר כי צעדתם עוד 25 ק"מ בתחומי הקהילה. ישראלים, כך שמעתי, יוכל לקבל מכתב כזה בקתדרלת יעקב הקדוש (סנט ג'יימס) ברובע הארמני בעיר העתיקה. שתדעו.

הקמינו האנגלי מאוד ירוק (Espana Verde), יפה ופסטורלי. מסלול ההליכה, שבתחילתו חוצה אזורים חצי עירוניים כשהוא מקיף את מפרצי האוקיאנוס האטלנטי (הליכה רבה יחסית על כבישים), עובר בהמשך להליכה בטבע, במיוחד מבטנסוס (Betanzos) ודרומה. כאן המסלול חוצה גבעות ירוקות ומיוערות (גובה מירבי 460 מטר) ושטחים חקלאיים לרוב. זוהי גליסיה החקלאית, עם עיירות וכפרים קטנים, לעיתים גם ללא שירותי דרך, ואפשרות לצעידה מאוד אינטימית.

גליסיה הירוקה והחקלאית (צילום: גלי זוהר גונן)

מבחינת דרגת קושי הליכה, הקמינו האנגלי נמצא בין הקמינו פרנסס הקשה יותר (למי שמתחיל מחציית הפירינאים ומטפס בהמשך לצלב הברזל ולאו-סבריירו), ובין קמינו פורטוגז שהוא בעקרון מישורי וקל יותר. הקמינו האנגלי הוא קצר ואינטנסיבי (אנחנו הלכנו אותו ב-5 ימים, שלושה מהם מעל 30 ק"מ ליום), אך ניתן לפרוס אותו על 6 או 7 ימים כפי שעושים רבים (ואפילו יותר), ואז הוא הופך לנוח יותר ופחות אינטנסיבי.

בשנת 2017 חודש נתיב הקמינו האנגלי ושונה מעט נתיבו, ולא תמיד לטובה. לעיתים השינוי מחייב הליכה ארוכה מדי בצמוד לכביש סואן או חציית כבישים בהם יש תנועה רבה, ולעיתים הקטע הישן שנזנח דווקא יפה יותר לעומת החדש. ישנם מקומות רבים לאורך הקמינו אינגלז (גם בהשוואה למסלולי קמינו אחרים בהם הלכנו), בהם בנוסף לנתיב המחודש, ניתן גם לקחת את הדרך הישנה. בפרקי המסע שלנו תיארנו 3 מקומות בהם העדפנו את הדרך הישנה. בשני מקומות בגלל שהיא יותר יפה (ההגעה לפונטדאומה דרך חוף קאבאנאס, ובמחצית הדרך לסנטיאגו), ובמקום השלישי (הגעה לסיגויירו) עשינו כך משיקולי בטיחות הליכה, כדי לא ללכת לאורך הכביש המרכזי הסואן. בכל מקרה יש לקחת בחשבון שבקטעים הישנים אין כמעט סימון (הוסר או נמחק) ורצוי להיעזר באפליקציית ניווט וחוש התמצאות.

אשר על כן בבואכם לתכנן את מסלול הליכתכם בקמינו האנגלי, קראו בעיון את הכתוב באתר ה-Gronze.com ו/או אצל בריירלי, קראו גם (במלוא הצניעות) מה נכתב בפרקי המסע שלנו, ותחליטו מה מתאים לכם יותר בכל אחד מימי ההליכה.

חוף מדלנה בקאבאנס, בנתיב הישן של הקמינו (צילום: גלי זוהר גונן)

הקמינו האנגלי זוכה לפופולריות עולה בשנים האחרונות, ובשנת 2023 (עד תחילת ספטמבר) צעדו בו כ-5.5% מצועדי כלל מסלולי הקמינו (תודה ניתאי על הנתונים!). זו עליה משמעותית, אפילו דרמטית, אם נזכור שבשנת 2009 צעדו בקמינו האנגלי רק כ-1,500 עולי רגל, ואילו בשנת 2022 היו כבר כ-24,209 צועדים (לפי נתוני משרד הצליינים). אגב, בקמינו האנגלי לא תפגשו רוכבי אופניים, כיוון שלהם דרושים לפחות 200 ק"מ של רכיבה כדי לזכות בקומפוסטלה.

מכל האמור לעיל נובעת גם הלמידה וההמלצה הראשונה שלנו: מי מכם שמעוניין ללכת את המרחק המינימלי הנדרש לקבלת תעודת המחילה (לפחות 100 ק"מ), או שפשוט מעדיף ללכת פחות, ורוצה לעשות זאת גם בנוף מרשים וגם בבדידות אינטימית יותר, זוגית או אישית, עדיף לו לבחור בקמינו האנגלי השקט, הפסטורלי והירוק. האלטרנטיבה המובילה היום היא הליכה מהעיר סאריה (Sarria), לקראת סיומו של הקמינו פרנסס, כפי שעושים כ-31% מצועדי כלל מסלולי הקמינו, מה שהופך את הצעידה מסאריה להמונית, צפופה וסואנת הרבה יותר. אנחנו ממליצים!

צעידה אינטימית בקמינו אינגלז (צילום: איציק גונן)

המלצה שניה מתייחסת להליכה בקטעים ישנים של הקמינו, טרם שחודש ב-2017. אז ככה, בבואכם לתכנן את מסלול הליכתכם בקמינו האנגלי, קראו בעיון את הכתוב בכל האתרים והמקורות ותחליטו מה מתאים לכם יותר בכל אחד מימי ההליכה. כיוון שמדובר בקטעים שיכולים להגיע ל-6-5 ק"מ כל קטע (לפחות אלה בהם אנחנו הלכנו), חשוב להצטייד באפליקציית ניווט (סעיף 15 בהמשך) שתסייע לכם בהתמצאות ובכל התלבטות בדרך.

המלצה נוספת, בעקבות מפגשים ושיחות עם צועדים בקמינו: עם סיום הקמינו האנגלי וההגעה לסנטיאגו, למי שמעונין לצעוד עוד כמה ימים, ניתן להמשיך למחרת עוד 4-3 ימי הליכה (כ-91 ק"מ) מסנטיאגו עד לפיניסטרה (Finisterre), למי שעדיין לא ביקר שם, וליהנות משקיעה נהדרת מול צוק המגדלור. החזרה משם לסנטיאגו באוטובוס ציבורי (כ-3 שעות נסיעה, $7-$9). אגב, על הקטע הזה מסנטיאגו ניתן לקבל בפיניסטרה תעודת צליינות נפרדת...

שקיעה מול המגדלור של פיניסטרה (צילום: איציק גונן)

ולהלן המלצות וטיפים להליכה בקמינו אינגלז:

1. עונה מומלצת להליכה. אנחנו הלכנו בקמינו אינגלז במחצית השניה של יוני, ומזג האוויר היה מעולה מבחינת החום/קור, ללא גשם בכלל. יחד עם זאת שמענו שיומיים לפני הגעתנו היה בסנטיאגו מבול... האזור הזה של צפון מערב ספרד, סמוך לאטלנטי, נחשב לאזור גשום, ולכן מכל זה נראה לי שבין מאי לספטמבר זה זמן סביר לתכנן צעידה בקמינו אינגלז. כמובן שאם אתם אוהבים ציורי קיר עליהם סיפרתי בפרק השני, מומלץ שתגיעו לפרול (Ferrol) בסופ"ש הראשון של ספטמבר, לפסטיבל ציורי הקיר, תיהנו בפסטיבל וביום שני תתחילו לצעוד.

2. טיסות והגעה לנקודת תחילת הצעידה. את הטיסות באיבריה הזמנו כשבועיים וחצי לפני היציאה (בגלל ההתלבטות לגבי מי יוצא ולכמה זמן). זה כמובן מאוד מאוחר ועדיף להזמין כמה חודשים טובים מראש, כדי להבטיח טיסות זולות וכל מיני דילים. מכיוון שזמננו היה מוגבל מראש, הלכנו על טיסות ללא שילובי רכבות או אוטובוסים. הזמנו טיסות מנתב"ג למדריד (05:30), וממדריד ללה-קורוניה (11:35), ובחזרה מסנטיאגו למדריד (09:15) וממדריד לנתב"ג (11:40). במדריד בטיסה הלוך היה לנו קונקשן של שעה וחצי ובגלל איחור של שעה וחצי בהמראה פספסנו אותו. לכן קחו בחשבון ששעה וחצי קונקשן (שזה כולל גם מעבר בין טרמינלים) יכול להיות גבולי מאוד! למי שלא ממהר ורוצה גם לחסוך, ניתן לקחת רכבת ממדריד לפרול (כ-7 שעות נסיעה, $56-$72), או אוטובוס (כ-7.5 שעות נסיעה, 90$-120$). מלה קורוניה לפרול לקחנו מונית (40 דקות, 70 אירו), אבל ניתן גם לקחת שילוב של 2 אוטובוסים (כשעתיים נסיעה כולל המתנה), וכך לחסוך כמה עשרות אירו, במיוחד אם אתם לבד.

דרכון הצליין (צילום: איציק גונן)

3. דרכון צליינים. ניתן לרכוש את הדרכון במשרד התיירות בפרול, הממוקם ממש ליד נקודת תחילת הקמינו. המשרד נפתח ב-08:00 בבוקר ונסגר ב-13:00, למעט שבתות, ימי ראשון וחגים, שאז הוא נפתח אחה"צ לשעתיים נוספות: 18:00-16:00. לפי בריירלי ניתן לרכוש דרכון גם בקתדרלת סן ג'וליאן, שנמצאת סמוך לנתיב הקמינו, אך כשאנחנו הגענו אליה למחרת ב-08:00 בבוקר היא היתה סגורה... אנחנו העדפנו ללכת על בטוח, בגלל הלו"ז הצפוף שלנו, והזמנו את הדרכונים שלנו בדואר מ-The Confratermity of Saint James. eMail: [email protected] בלונדון. מחיר דרכון גדול ויפה 5 ליש"ט, ודמי המשלוח לדרכונים 4.3 ליש"ט.

חותמות בדרכון הצליינים ניתן כידוע לקבל באלברגות ובפנסיונים בהם אתם ישנים, בחלק מהכנסיות, במסעדות ובתי קפה מסוימים ואפילו במספרה! מי שחשוב לו לקבל את תעודת הקומפוסטלה בסיום הקמינו, צריך לדאוג שכל יום הליכה תהיה לו לפחות חותמת אחת, וב-100 הק"מ האחרונים שתי חותמות ביום. בהצלחה!

דפי חותמות בדרכון הצליינים בקמינו אינגלז (צילום: איציק גונן)

4. הזמנת מקומות לינה מראש. אצלנו הוויכוחים בעניין (בין גלי בתי וביני) הסתיימו זה מכבר ואנחנו מזמינים מראש, כפי שגלי מעדיפה. את ההזמנות אנו עושים בד"כ עם בוקינג (booking.com) בעיקר כיוון שניתן לבטל עד כמה ימים לפני ההגעה. הפעם התחלנו להזמין מאוחר יחסית וחלק מהמקומות שרצינו כבר היו מלאים (למשל בסנטיאגו). חשוב לדעת שבקמינו אינגלז יש פחות אופציות לינה מחד, אך מאידך גם פחות ביקוש (בהשוואה לפרנסס למשל).

מרבית הלינות שלנו היו בפנסיונים, במחיר ממוצע של כ-30 אירו ללילה לאחד. באלברגה שאהבתי בסיגווירו שילמנו 20 אירו לאחד, ובמלון המעולה בסנטיאגו שילמנו כ-40 אירו לאחד. מי שיבחר ללון באלברגות ציבוריות (במקומות שיש), ובשקלול המחירים הגבוהים יותר בסנטיאגו ובפרול, יצטרך להערכתי לחשב משהו כמו 20-17 אירו ללילה. לגבי לינות באלברגות ציבוריות מומלץ כעקרון לקחת ליינר פליס (בגלל בעיית פשפשים אפשרית), כפכפים למקלחת, סבון ושמפו שלא תמיד ניתנים ע"י האלברגה, ותקע עם מפצל USB.

בכניסה לאלברגה קמינו ריאל בסיגויירו (צילום: רוי קלי)

5. בגדים וציוד לקמינו. בשל זמינות הכביסות מספיק להביא: 2-1 זוגות מכנסי הליכה, 2 חולצות קצרות דרייפיט, 2 זוגות גרבי הליכה ו-4 זוגות תחתונים. אם אתם לא סוחבים את כל הציוד על הגב, רצוי להביא בגדי החלפה להסתובבות בערב – ג'ינס וחולצה או שתיים נוחות וכמובן עוד משהו חם בהתאם לעונה. מעילי פליס לא לקחנו הפעם, והסתפקנו (אני) בגופיה תרמית ובאפ להליכה ולערב, בעוד גלי לקחה מעיל יוניקלו לערב. הבאנו גם מעילי גשם דקים שתמיד צריכים להיות אתכם כי מזג האוויר כאן יכול להפתיע ולהוריד גשם גם בקיץ, למרות שהפעם לא עשינו בהם שימוש. כמובן חשוב שלתיקי היום אתם אתם צועדים יהיה כיסוי נגד גשם כחלק מהתיק. אחרון חביב ללילה – טרנינג וחולצת שינה.

6. ציוד נוסף. מטען נייד – אם מצלמים הרבה ושומעים גם מוזיקה, ולעיתים משתמשים באפליקציית הניווט, הסוללה נגמרת. כמו כן ניר טואלט ומגבונים. וגם כובע לשמש, משקפי שמש וקרם הגנה. מי שאוהב להתחיל ללכת מוקדם, מומלץ להביא פנס ראש כי בשבע וחצי בבוקר (בספטמבר) עדיין חושך מוחלט. כמובן תיק עזרה ראשונה קטן עם כמה תרופות בסיסיות. אם שולחים את המוצ'ילה כל יום, מספיק תיק גב של 30-20 ליטר, ורצוי גם תיק קטן מתקפל כשיוצאים בערבים להסתובב. אחרון חביב: ספר טוב, למי שאוהב לקרוא ו/או מדריך לקמינו.

המדריך של בריירלי על הקמינו אינגלז (צילום: איציק גונן)

7. משלוח המוצ'ילות (במקום ללכת אתן על הגב). היתרון ברור, הרבה יותר פשוט ונעים ללכת רק עם תיק יום של 30-20 ליטר. החיסרון - צריך להיות מתוכננים ולדעת מראש היכן לנים. אנחנו בחרנו לתכנן מראש את מקומות הלינה, כפי שפורט בסעיף 4, וכך יצרנו קשר עם מוביל עוד מהארץ, כפי שעשינו בעבר, שלחנו אליו את רשימת כל הלינות שלנו, והעברנו לו תשלום מראש בפיי-פאל על כל המסלול (7 אירו ליום כולל עמלת אשראי שאפשרה לנו לא להתעסק עם מזומן ועם הדאגה הזו במהלך המסלול). המוביל שלח לנו תגיות לסימון המוצ'ילות (יכולים להיות גם מזוודות עם גלגלים), אותן הדפסנו וחיברנו אליהן עוד בארץ, וכך כל בוקר ארזנו את המוצ'ילות והנחנו אותם בחדר הכניסה עד השעה 08:00 בבוקר, והוא אסף אותם. כשהגענו לדירה/אלברגה הבאה, המוצ'ילות חיכו לנו תמיד. הכל תִקתק מצוין, ללא שום בעיות.

הערה חשובה: חברות העברת המוצ'ילות/מזוודות לא מעבירות ציוד לדירות לא מאוישות, לכן צריך לוודא שיש מישהו בדירה המיועדת כל הזמן עד להגעתן.

מצורפים פרטיו של מעביר התיקים (שעשה זאת עבורנו גם בעבר), ואנו מאוד ממליצים עליו:
אגב, יש לו גם אתר מצוין, עם הרבה המלצות על לינות לאורך המסלול, בחלקן השתמשנו.
José Luis Pardo Rodríguez
JACOTRANSLeón
Jacotrans, servicios al peregrino
www.jacotrans.com
[email protected]
Tfno:606049858
679152512(OFICINA) www.sherpaontheway.com

עם תיק הגב הצמוד (צילום: גלי זוהר גונן)

8. מה אורזים בתיק הגב הצמוד שאתם הולכים אתו? ובכן, מומלץ לקחת בתיק את הדברים הבאים: 1 ליטר מים (את השאר ממלאים בדרך); שכבת ביגוד חם  נוספת, אם יעשה קר; מעיל ומכנסי גשם קלים, או שכמיה; ערכת עזרה ראשונה (כולל לייקופלאסט), קרם הגנה, ניר טואלט ומגבונים; בגד ים ומגבת דקה; קצת חטיפים ופירות יבשים; מטען נייד, כובע ועוד כמה דברים קטנים. אם לא משתמשים במקלות ההליכה כל הזמן, ניתן לקפלם ולקשור בצד תיק הגב.

9. שימוש בסים ספרדי בנייד. אני יצאתי עם גלובל סים של פלאפון אותו ניתן להטעין בדקות גלישה ושיחות. גלי עשתה סים וירטואלי ב-airalo והיה לדבריה מצוין. למי שלא מכיר, מתקינים את זה כמו אפליקציה ומעבר לגלישה ניתן לקיים רק שיחות ווטסאפ. המחירים משתנים בהתאם לאורך התקופה ונפח הגלישה. לדוגמא: 2GB ל-15 יום עולה 6.5$, וכך הלאה.

ממלאים מים קרים לאורך הדרך (צילום: גלי זוהר גונן)

10. מים. כפי שאחרים המליצו לפנינו, מספיק לקחת אתכם ליטר אחד של מים, בבקבוק או בשלוקר. לאורך הדרך תמצאו מים במקומות רבים, חלקם בפינות שהוכנו במיוחד עבור עולי הרגל. במקרי חרום ניתן לקנות מים בדרך כיוון שבד"כ חוצים כל יום מספר כפרים ונקודות ישוב. לעיתים רחוקות יש קטעים של 10-5 ק"מ ללא שירותי דרך (מצוין בגרונז ואצל בריירלי), ואז מומלץ לקחת ליטר נוסף.

11. מקלות הליכה. המקלות הופכים את ההליכה לנוחה יותר, במיוחד בעליות ובירידות, ולכן כנראה מרבית הצועדים גם בקמינו אינגלז הולכים עם מקל אחד לפחות. לא לשכוח להביא גם כמה זוגות של פקקים למקלות, כדי שניתן יהיה להשתמש במקלות גם כשצועדים על אספלט. אגב, בספרד ניתן למצוא פקקים כאלה בהרבה סוגים של חנויות, כולל חנויות מכולת, ולא רק בחנויות ציוד כמו דקטלון.

גם הצליין האולטימטיבי הולך עם מקל... (צילום: איציק גונן)

12. המלצות הליכה. שנינו הלכנו בקמינו עם נעלי הליכה שלושת-רבעי (Merrell) והיה לנו מאוד נוח ומגן על הרגל; כשהגענו למקום הלינה החלפנו בד"כ לכפכפים אתם הסתובבנו בעיר/עיירה כל הערב. הכפכפים גם נוחים כשהולכים להתקלח ובמיוחד כשהמקלחת מחוץ לחדר, כמו בכל האלברגות. גלי מוסיפה כאן שבדיעבד כפכפי נייק/אדידס שאפשר לנעול עם גרב יותר נוחות מכפכפי אצבע. מומלץ עוד להביא זוג נעלי ספורט קלות להסתובבות בערב, במיוחד בימים קרים/גשומים, וגם כגיבוי מידי לנעליים שנקרעו. כך או כך, סנדלי שורש לדעתנו מיותרים, למעט אם אתה הולך עם סנדלים במשך היום במקום עם נעליים (מומלץ רק למי שנוהג לטייל כך גם בארץ). לגבי שלפוחיות וכאלה, לא מרחנו רגליים בווזלין, כמו שרבים ממליצים, אבל כן הבאנו אתנו מהארץ גליל לייקופלאסט אחד והשתמשנו בו למניעה מוקדמת או להתחלה של שלפוחית. יעיל מאוד ומחסל כל שלפוחית בעודה באיבה!

13. כסף לשימוש יום-יומי. ניתן לשלם באשראי כמעט בכל המקומות לאורך הקמינו אינגלז, ועדיין רצוי להביא גם מזומן לתשלום במקומות קטנים, כולל בדוכני המזון והמזכרות המוצבים על הדרך, ואשר מקבלים רק מזומן, או ביריד כלשהו אליו אתם מזדמנים.

דוכן מזכרות בדרך (2022) (צילום: איציק גונן)

14. חזרה מסנטיאגו לארץ. מומלץ לבדוק מחירי טיסות מסנטיאגו לתל אביב. הטיסה של איבריה מסנטיאגו למדריד (שעה ורבע), לא מאוד יקרה, ואז טיסה של איבריה ממדריד לנתב"ג. הרבה יותר כייף לחזור כך בסוף המסע מאשר לנסוע שעות ארוכות בחזרה למדריד ברכבת או אוטובוס. את הציוד אגב שולחים ישירות מסנטיאגו לתל אביב.  למי שיש עוד כמה ימים, מומלץ כאפשרות להישאר במדריד וליהנות ממה שיש לעיר הזאת להציע.

15. אפליקציות ומדריך להליכה בקמינו. חוץ מהמידע שניתאי מספק על המסלולים השונים בקבוצת 'ישראלים על הקמינו לסנטיאגו דה קומפוסטלה', יש היום כמה וכמה אתרים המציעים מידע על מסלולי הקמינו השונים. אני, בעת תכנון המסלול ומקומות הלינה, אוהב להיעזר באתר Gronze.com המספק פירוט רב וסיפורים על הדרך (שאלו את התוכּי), וכן בספרון מדריך הקמינו (Camino Ingles) של ג'ון בריירלי (John Brierley), אותו הזמנתי באמזון. הספר הזה נוח מאוד לנשיאה ונותן פירוט רב של המסלול לאותו יום, כולל מרחקים וגבהים (תוך חישובי העליות, שתמיד מוסיפים עוד מרחק), ומה צפוי מבחינת תוואי הדרך, כפרים, עיירות ואתרים שחוצים. פעמים רבות יש במהלך הדרך הצעות לקטעי מסלול חלופיים עם אתר מעניין כלשהו (בד"כ בתוספת של מספר ק"מ) מהם ניתן לבחור, והספר מפרט את כולם. מומלץ, לעשות שימוש באפליקציית ניווט mapy.cz. יש גרסה חינמית וצריך להוריד מראש את המפות של ספרד, ואז זה עובד באופליין, ללא אינטרנט.

___________________________________________________________________

תרשו לי לעצור כאן לרגע ולהקדיש מספר מילים לג'ון בריירלי (John Brierley).

ב-5 ביוני עת היינו כבר בהכנות לקמינו שלנו, ראתה גלי בקבוצה הבריטית של הקמינו האנגלי הודעה עצובה שג'ון בריירלי חולה מאוד בסרטן. שתי הכותבות שעובדות עם ג'ון, ביקשו בידיעתו מהקוראים הרבים שלו בעולם לשלוח את תודותיהם לג'ון עד ה-14 ליוני, כאשר ההודעות תודפסנה ותימסרנה לג'ון כספר, כדי לעודד את רוחו. גם אני שלחתי לו דברי תודה וסיפרתי לו איך פגשתי במדריך שלו לראשונה, לגמרי במקרה, תוך כדי הליכה בקמינו פרנסס. ב-2.7.23 ג'ון נפטר, כמה ימים לאחר ששבנו ממסענו. ולנו לא נותר אלא להתאבל על האדם והכותב המוכשר שבספרי ההדרכה שלו על מסלולי הקמינו דה סנטיאגו השונים, הפך את הקמינו לנגיש וידידותי עבור ההולך בו, בעת שתיאוריו את הדרך נתנו השראה לעשרות אלפי עולי רגל וצועדים בכל העולם. יהי זכרו ברוך!

גון בריירלי (מימין) בפגישה לפני שנה בקמינו פורטוגז עם ידידנו רוי קלי שצעד אתנו עכשיו בקמינו אינגלז (צלם לא ידוע)
ג'ון בריירלי כפי שצולם בשנה האחרונה, ברקע קתדרלת סנטיאגו שכה אהב (צלם: לא ידוע)

ובחזרה לסיכום הקמינו אינגלז -

16. תקציב. אנחנו טיילנו בנוחות וישנו בפנסיונים, בתי מלון (פרול, בטנסוס וסנטיאגו) ואלברגה פרטית אחת. בחישוב יומי הוציא כ"א מאתנו כ-55-50 אירו ליום, ומי שירצה לחסוך, יוכל להסתדר גם עם 35-30 אירו. זה כולל: לינה, ארוחות בוקר וערב, עצירות קפה/בירה/גלידה ונשנושים לאורך הדרך, וכן שירות העברת המוצ'ילות ממקום לינה אחד לשני (6 יורו למוצ'ילה ליום, או 7 יורו בהזמנות מראש לכל המסלול). כמו כן יש להוסיף עוד כ-100-70 אירו לאדם לכל הקמינו להוצאות שונות (סים ספרדי, דרכון צליינים, כניסה לאתרים בדרך, מונית לשדה התעופה בסנטיאגו, בית מרקחת וכד'). ואל כל אלה נוספים כמובן טיסות, רכבת/אוטובוס/מונית בדרך לנקודת תחילת ההליכה וביטוח רפואי.

להתראות בדרכים לסנטיאגו! (צילום: מיקיילה)

זהו חברים, אלה הלמידות, התובנות, ההמלצות והטיפים שלנו להליכה בקמינו האנגלי (Camino Ingles) ואנו מקווים שיחד עם טיפים נוספים שבטח תקבלו מחברים/מכרים או צועדי קמינו וותיקים אותם תמצאו בקבוצת הפייסבוק השונות של צועדי הקמינו, תצלחו את הקמינו דה סנטיאגו בכל מסלול בו תבחרו, באופן שיהפוך את ההליכה בו למסע חוויתי ומשמעותי עבורכם.