טיולנו בסקנדינביה, תוכנן מתוך רצון להגיע באמצעות ספינת קרוזים קטנה (יחסית) לערים לאורך חופי נורבגיה, מברגן ועד קירקנס, בתקוה להנות גם מחווית הצפיה בזוהר הקוטב. לקרוז קדמו מספר ימי טיול בשבדיה ונורבגיה. מקירקנס (Kirkenes) הצפונית מאוד, המשכנו לטייל בנורבגיה ודנמרק. מסגרת הזמן של טיולנו לא נקבעה (לא הזמנו כרטיס חזור).
21.09.2023
טיסת Norwegian לקופנהגן. מגיעים בשעות הערב, נוסעים לדירה הממוקמת מרחק קצר מהעיר העתיקה (Gamla stan) שנמצאת על אי אחר. הדירה בקומה חמישית (יש מעלית), מאובזרת היטב ומתאימה לנו לשני הלילות שהזמנו. בערב הראשון צועדים לעיר העתיקה, מובן שהמצלמה מתעדת את נופי העיר היפה לעת שקיעה. ארוחת ערב משובחת במסעדה ויטנאמית.
22.9.2023
מתחילים את הבוקר בהליכה לגמלה סטאן, מתוך כוונה לעלות לאוטובוס האדום (Hop on hop off). זו פעם ראשונה שאנחנו מתנסים בכך וכנראה גם פעם אחרונה. התחנה הראשונה היא אזור המוזיאונים, בו נמצא בין היתר Vasamuseet, המוזיאון המוקדש כולו לאניית המפרש שנשאה 64 תותחים, וטבעה בהפלגת הבכורה שלה בשנת 1628. הספינה חולצה ב1988, ונמצאת במוזיאון שנבנה במיוחד עבורה.
הנסיעה באוטובוס האדום די מתסכלת, חולפים בנקודות ציון שאמורות לעניין. כנראה שאנחנו לא מתאימים לטיפוס המטייל בהופ .....
בסופו של דבר נקלעים להפגנה, שמשביתה את האוטובוס. הזדמנות טובה לרדת ולא לשוב, ולארוחת צהריים נחמדה במסעדה איטלקית סמוכה.
אחרי הארוחה זמננו פנוי לשיטוט בעיר היפה. ארמון המלך, הרחוב הכי צר בעיר, כנסיות, ככרות , מבנים צבעוניים, פסלים מרשימים ועוד.
בערב מספיקים לצאת לנקודת תצפית, מהיפות בעיר ולהיפרד ממנה לשלום.
23.9.20273
בבוקר מתחילים את הדרך בטיסה לStavanger, דרך אוסלו, בה יש המתנה של מספר שעות. זו הזדמנות לבקר בעיר היפה אוסלו אליה נחזור בהמשך, למספר ימים למפגש עם קרוב משפחה יקר. קל מאוד להגיע למרכז העיר באמצעות הרכבת מנמל התעופה, נסיעה של כ20 דקות.
פדיחה קטנה. טעינו בתאריך של הזמנת הדירה בסטאונגר, ובנמל התעופה מתרחשת דרמה קטנה, כשאנו פועלים לסגור מחדש את ההזמנה. סטאונגר מתגלה כעיר קטנה ונעימה, גם הדירה לשלושת הלילות הבאים ממש מקסימה.
הגענו לסטאונגר, ממנה נמשיך לBergen, העיר ממנה נצא לקרוז. מסטאונגר יוצאים לאחד מהטרקים אל הנופים המרהיבים, אל צוק המטיף (Preikestolen). הדירה ממוקמת די קרוב לחוף ולאגם, ברובע של חנויות ומסעדות, הדירונת ממש מקסימה ומצויידת בכל מה שצריך.
24.09.2023
משיקולים שונים דחינו את הנסיעה לכס המטיף ליום המחרת, והיום מוקדש לטיולים בעיר היפה. העיר הרביעית בגודלה בנורבגיה, משמשת מוקד משיכה לעובדי תעשיית הנפט, והיא נחשבת עיר יקרה מאוד. רוב בתי העיר נמוכים, בנויים מלוחות עץ וצבועים בצבעים שונים. בלב העיר אגם עם ברבורים ומזרקה.
לקראת הטיול לכס המטיף הזמנו הסעה הלוך ושוב באוטובוס תיירים האוסף ממאכז העיר ומחזיר העירה לאחר סיום המסלול.
25.09.2023
הבעיה עם התארגנות להליכה היא בעיית מזג האוויר, האם ירד גשם? יהיה מאוד קר? איך להתלבש? ספטמבר אינו החודש המומלץ ביותר לטרק, אך התחזית די מעודדת, מדובר בגשם בעוצמה בינונית בחלק מהיום. לכן אנו מצטיידים גם בשכמיות ומכנסי ניילון. האוטובוס מגיע ואנו מתעודדים מכך שהוא חצי מלא, לא נצעד לבד. משך הנסיעה כ40 דקות. הנסיעה היא על מספר איים מחוברים במנהרות, אחת מהן ארוכה במיוחד. הנופים משגעים, כיאה לנורבגיה.
כס המטיף, הוא בליטת סלע גדולה כ25 על 25 מטר, בולטת מקצה המצוק בגובה של כ600 מטר מעל הפיורד שמתחתיה. מראה מרשים לכל הדעות. זהו אתר תיירות מהפופולריים בנורבגיה. הצוק אינו מוגן במעקה בטיחות והמתקרב לקצהו בהחלט מסכן את חייו.
ההליכה אל הצוק נמשכת כשעה וחצי עד שעתיים. רובה, בעלייה. נופים מטמטמים ומדרגות שנבנו על ידי בני השרפה מנפאל.
היות והאוטובוס אמור לצאת לדרך חזרה חמש שעות מרגע הגעתו, אנו מתחילים מיד בצעדה אל הכס המופלא. מודה על האמת, קצת עייפתי בדרך, ובעיקר בדרך חזרה שהייתה בירידה. אך התמורה למאמץ הייתה שווה.
לאחר שובנו, עייפים ומלאי חוויות, משוטטים בעיירה החביבה ונפרדים. מחר נסיעה לברגן ממנה יצא הקרוז.
26.09.2023
בחרנו בנסיעה באוטובוס כדי להגיע לברגן (Bergen), משום שרצינו ליהנות מנסיעה יבשתית, בנופי הבריאה הנורבגית, משולב בשייט מעבורות, עוד התנסות אופיינית לאזור החוף הנורבגי. משך הנסיעה כ4 שעות, כולל הפלגה בשתי מעבורות וחציית מספר איים. באוטובוס ישבנו במושב הקדמי
ונהנינו מתצפית הנוף, כאשר האוטובוס עולה למעבורת, אנחנו עולים לאולם המתנה, יכולים לשבת סתם בכורסא או ליהנות משרותי המסעדה.
מתחנה מרכזית בברגן נגררים עם המזוודות הגדולות (טעות להביא מזודות גדולות) עד למלון, הממוקם במרכז העיר בקרבה לטרמינל ממנו תצא הספינה. לנו הישראלים זה ממש מיוחד להימצא בערים בהן מים וחופים נמאים בערבוביה, ובמרכז העיר ניתן למצוא ספינות קרוזים, יאכטות וספינות דייג, עוגנות לבטח.
תחנה ראשונה לביקור בברגן היא הפוניקולייר שעולה לנקודת תצפית, גבוה מעל העיר. ניתן גם לטפס ברגל, עניין של כשעה הליכה. מלמעלה העיר היפה והציורית נראית כגלויית נוף. במרכז התמונה ניתן לראות את הטרמינל של חברת הספנות Hurtigruten, שאיתה נצא מחר לקרוז.
הזדמנות להצטלם עם חבר, שיושב ברוגע בתצפית למעלה, כמותו נפגוש עוד הרבה. זו ארצם של הטרולים. מעניין כמה טרולים שרדו את התפשטות האדם, ונותרו חבויים במערות וביערות.
ממרומי התצפית ניתן לראות ספינה עוגנת במעגן החברה, ואנו תוהים אם זו Nordkapp שלנו. בהמשך נגיע למעגן ונראה שזו ספינה אחות.
עיר יפה, הרבה אזורים ציבוריים ירוקים ופסלים, ואפילו תחילתה של שלכת.
27.03.2023
היום הגדול הגיע, בערב נצא לשייט של שישה לילות וימים, שיצא מברגן ויסתיים בצפונה של נורבגיה בקירקנס (Kirkenes), העיירה הצפונית הגובלת ברוסיה, וכמובן שנחצה את החוג הארקטי, אשר מצפונה לו השמש אינה שוקעת בשיא הקיץ, ואינה זורחת בשיא החורף.
היות וקבלת הנוסעים בטרמינל מתחילה רק אחה"צ, נהנים מיום טיול רגוע בברגן היפה.
ואף זוכים להיות על הסט של סרט אמריקאי המצולם כאן.
בשעת אחה"צ אוספים את המזוודות מהמלון, ובמרחק הליכה קצר נמצא הטרמינל של החברה, בו מתקיים תהליך קבלה קצר ובעקבותיו הזמנה לתדריך ולתקרובת קלה.
אנחנו הזמנו חדר עם חלון בצד הימני (Starboard), משום שהספינה בעיקרון הפליגה צפונה, וכך רוב ההפלגה נחשפנו לנופי היבשה.
החדר די צנוע, מיטה זוגית שדי חוסמת את המעבר לחלון. מעבר לחלון סיפון המשמש להליכה, כך שבלילה כאשר האור בחדר דולק ומתבקשת פרטיות, כדאי לסגור את החלון. שולחן, כיסא, ארון, מקום למזודות הריקות מתחת למיטה וחדר אמבטיה צנוע עם רצפה מחוממת ומים חמים תמיד.
לספינה 7 קומות. 1,2 משמשות כסיפון מעבורת למכוניות ועניינים אחרים. קומה 3 היא עבורנו אזור היציאה בנמלים השונים. קומה 4,5,6 חדרי הנוסעים, חדר אוכל, בית קפה, חדר כושר, כביסה ועוד. קומה 7 לובי גדול עם כורסות וחלונות תצפית גדולים. קיבולת האירוח של הספינה כ590 נוסעים. לפני ההפלגה מוזמנים לארוחת ערב, המוגשת הפעם כמזנון.נראה שהנורבגים אוהבים אוכל המוגש קר, והמזנון החם די מצומצם ומוגבל, ואין התייחסות מספיק טובה לצמחונים או טבעונים. די לקיטורים וקדימה ליהנות.
כשהזמנו את הקרוז ידענו שכאן אין תוכניות בידור ושעשועים. מדי ערב נערכות הרצאות מלוות במצגת או סרטים, העוסקים בנושאי ההפלגה. בערב הראשון מוזמנים להרצאה, ולהיכרות עם צוות הספינה, מהקברניט ועד מנהלי המסעדה והמלון. צוות המדריכים מאוד נחמד מקצועי ואדיב. הספינה מפליגה צפונה, משמשת כמעבורת למכוניות ונוסעים וספינת מטען זעיר הנפרק בנמלים שבדרך. מדי יום הספינה עוצרת במספר נמלים, כאשר לפחות פעם ביום ביעד תיירותי היא עוגנת למספר שעות, בין שעתיים לארבע שעות. צוות הספינה מציע טיולים מסוגים שונים בכל עגינה ארוכה. הסיורים בהחלט יקרים. אנחנו מטיילים עצמאית (למעט הטיול לNordkapp).
ביום הטיול הראשון, קיימות 2 אפשרויות: ירידה בAlesund למשך כ10 שעות, או ירידה באמצעות סירות מנוע לעיירה Urke . המדריך בספינה ממליץ בחום על Urke והמלצתו מתקבלת.
על מסך הטלוויזיה בחדר וברחבי הספינה, ניתן לצפות בתוכנית היומית. תוכנית טיולים בתשלום, הרצאות, ארוחות וכד'.
בשעה 20:00 יצאנו לדרך, הספינה מפליגה במשך הלילה, עוגנת במספר עיירות, ובצהרים בשעה 12:15 תעגון ב Urke.
28.09.2023
העגינה של הספינה בעיירות שעל המסלול לא מפריעה לשנת הלילה שלנו. הטלטול העדין אולי אפילו מסייע להירדם. בבוקר לאחר ארוחה טובה יוצאים לסיפון ונהנים מתמונת הנוף החולפות על פנינו, ומחווית העגינה, הפריקה והיציאה המהירה לדרך.
לקראת העצירה בUrke, אנו יצאים לסיפון תחתון וממתינים לספינה שתגיע לאסוף אותנו. לא לפני ארוחת צהריים מוקדמת, המוגשת ליוצאים. הספינה שנועדה ל40 נוסעים מגיעה אל הפתח הייעודי בספינה. כולנו מושיטים בצייתנות את כרטיס האורח שלנו לקורא הברקוד המצייץ "Thank you" לכל אורח היוצא מהספינה. אותו תהליך מתקיים גם בחזור על מנת לוודא שאף אורח לא נשכח. אותו כרטיס משמש גם כרטיס אשראי, מפתח לדלת ועוד. לאחר שכל המפליגים עלו לספינה המשמשת כמשיטת נוסעים בין ספינות קרוזים לחופים חסרי נמל (Tender boat).
תמונה שווה אלף מילים, ממש כך. העיירה הקטנה. Urke היא התחליף לביקור בGeiranger, הפיורד הידוע והמיוחד, אשר החל מהסתיו כבר אינו נגיש. מזח קטן ממנו יורדים אל החוף ובהליכה של מספר דקות נמצאים בלב הנוף המופלא של הכפר הקטן שנראה נטוש. הפיורד וההרים נישאים עד לגובה 1000 מטר וממסגרים את הכפר בתמונת חלום. יוצאים לטיול הליכה בין הבתים, שחלקם עם גגות עשב ירוק, ונהנים מאויר צח וצלול. לאחר טיול קצר חוזרים לספינה המשיטה אותנו לספינת הקרז וממשיכים בשייט צפונה. בשעה 18:00 הספינה עוגנת באלסונד (Alesund). מנצלים את העגינה בת השעתיים לטיפוס אל התצפית אל העיר. 400 מדרגות מובילות מעלה, ומזג האויר קצת גשום ורוח עזה מנשבת. קצת קשה אבל כרגיל המאמץ משתלם.
לעת ערב נפרדים מאלסונד ומפליגים הלאה. הספינה תעגון למשכי זמן קצרים במולדה וקריסטיאנסנד, ומחר בטרונדהיים למשך 3 שעות.
29-09-2023
לטרונדהיים (Trondheim) מגיעים בשעת בוקר מאוחרת. אחרי ארוחת הבוקר הדשנה (חבל שהקפה גרוע). היות ויש הרבה מה לראות, יוצאים מיד עם העגינה לדרך, כרגיל ברגל. קתדרלת נידארוס, קתדרלה גותית מהמאה ה13 וגם ארמון בישוף עם ערוכה של תכשיטי כתר. גשר העיר העתיק (1681) בנוי מעץ. בדיוק מצלמים כאן סרט, אז קצת מתבקשים לא להפריע. מהגשר תצפית יפיפיה אל הבתים והמחסנים הצבועים במיגוון צבעים, בין גדות הנהרNidelva
לאחר שובנו לספינה, וארוחת צהריים כמובן, עולים לקומה השביעית אל הלובי עם החלונות הגבוהים, על מנת לצפות אל מגדלור מפורסם שנעבור על פניו. המגדלור האדום עם השם שובר השיניים Kjeungskjaer lighthouse. יש לציין לטובה את הצוות האחראי על ההדרכה שהם דואגים לציין בפנינו את האטרקציות שנחלוף על פניהן.
בעניין ארוחות. בוקר וצהרים הן בישיבה חופשית. בערב לעיתים יש מזנון ולעיתים הגשה. לארוחת הערב אנחנו מצוותים עם זוג אמריקאי נחמד. השיחה קולחת ובהחלט נחמד שיש עם מי לדבר.
30.09.2023
איזו התרגשות. היום נחצה את החוג הארקטי. הקו שמצפון לו, בשיא החורף, השמש אינה זורחת, ובשיא הקיץ אינה שוקעת. כבר בלילה הקודם התבקשנו להמר על השעה המדוייקת, דקה וגם שניה, בהן נחצה את הקו. נראה כי כל האורחים על הסיפון נדבקו בהתלהבות ומילאו את הטפסים.
בבוקר קצת לפני השעה 08:00 הכריזה קוראת לנו אל הסיפון. לפי המעילים וכובעי הצמר נראה שהיום קר במיוחד. מרחוק מתגלה אי קטן ועליו מתקן שנראה כגלובוס, ואכן זה כך. את תאומו של הגלובוס נפגוש במשך בטיול לNordkapp. כאשר חוצים את הנקודה בה עובר החוג הארקטי צופר הספינה מודיע על כך במלוא עוצמתו וכולם מריעים. בהמשך תתקיים חגיגה.
מגיעים לOrnes, עיירה יפה, מוקפת איים בפתחו של פיורד. עגינה לזמן קצרצר לפריקה וטעינה של סחורות ואולי גם נוסעים, וממשיכים הלאה.
בשעות הצהריים לפני העגינה מתקיים על הסיפון טקס לכבודם של הנוסעים שחצו את החוג הארקטי. הטקס מתקיים בחסות קברניט הספינה ושל אל הים נורדי, המופיע בהפתעה על הסיפון. בטקס מוענק פרס, דגל החברה, לזו שניחשה את שעת החצייה המדוייקת. לאחר מכן מתקיים טקס טבילה בו מתיישבים השייטים האמיצים בזה אחר זה על כיסא וזוכים מצקת מלאה קרח המוטמנת בעמקי צוארם על ידי אל הים והקפטן.
לסיום הטקס מתכבדים האמיצים בכוס ליקר מחמם, ובהזדמנות להצטלם עם אל הים והקפטן.
ניתנת אפשרות להחתים גלויות בחותמת חוג הקוטב, שיישלחו מהנמל הקרוב, אנחנו בוחרים להחתים את הדרכונים.
בבודו (Bodo) עוגנים למשך שעתיים. להזכיר, צוות הספינה מוכר תוכניות טיול לכל עצירה, לכפרים נידחים, למסלולי הליכה, לשייט קיאקים, לביקור שבטים, הכל יקר מאוד. אנחנו רואים באופק צבי שלכת ומחליט לצעוד לכיוונה, כשלושה ק"מ לכל כיוון. צעדה נחמדה, מזג אויר לטובתנו, קצת עליות, אבל סביר. נופי הדרך, כרגיל, מעודדים הליכה בחיקם, ותוך כארבעים דקות אנחנו בתוך שלכת צבעונית מרהיבה, בפארק ציבורי על שפת הים.
בספינה ליד חדר האוכל מוצב מסך חשוב מאוד. זו אפליקציה המנבאת את האפשרות לחזות בזוהר הצפוני. כפי שרואים במסך מימין למטה, התחזית היא די קלושה, למרות שאנו במקום הנכון, ולכאורה גם בזמן הנכון. אפשר כבר לספר שחוויה מסעירה זו נמנעה מאיתנו בימי ההפלגה. על מנת שנגדיל את הסיכוי להנות מהאורורה, החלטנו להאר ליה נוסף בקירקנס לאחר שנעזוב את הספינה.
בכניסה לתעלה הארוכה שבארכיפלג לופוטן בדרך לעיר הקטנה סבולבאר (Svolvaer) נמצא הפסל של אשת הדייג, מונומנט ידוע על קצה שונית. חולפים על פניו בחשיכה.
העיר סבולבאר (Svolvaer) הממוקמת בין הרים וים, והיא העיר הגדולה באיי לופוטן, כ5,000 תושבים. הספינה עוגנת למשך שעתיים ואנו יורדים לאטרקציה מקומית הממוקמת ממש ליד הספינה, בר הקרח. בר הקרח מלא פסליקרח, ובנוסף בר עשוי קרח. הכניסה כוללת עיטוף במעיל עבה, משקה אלכוהולי וכמובן התבוננות בפסלי הקרח היפים.
מסתבר כי עוד נכונו לנו הפתעות ליום מיוחד זה.
כולם מוזמנים לסיפון הפתוח והקפוא להרמת ספל בדיל עם תה חם ואלכוהול. הספל ניתן לנוסעים כמזכרת מהטיול.
לסיום היום המופלא הספינה נכנסת לאחד הפיורדים הידועים ביותר. פיורד הטרול. הפיורד קצר, כ2 ק"מ אורכו והוא צר מאוד, ונמצא בין קירות תלולים. באמצעות זרקורי הספינה מנסים להמחיש לנו את מבנהו המיוחד. חוויה לילית מיוחדת במינה לסיום היום. אלו שיחזרו עם הספינה לברגן, יזכו לראותו ביום במלוא הדרו.
01.10.2023
בזמן שישנו הספקנו לחלוף על פני: Stokmarkness, Sortland, Risoiham, Harstad, בכל מקום הספינה עגנה, פרקה וטענה ואנחנו המשכנו לישון.כאשר עגנו בfinnsness כבר יכולנו להתרשם מיפי המקום.
כפי שציינתי, תוכנית הבידור היחידה, הן ההרצאות המתקיימות על בסיס יומי, הכוללות לעיתים סרטונים, מצגות והסברים על תופעות, כגון זוהר הצפון, המסרב להופיע בפנינו.
Gisund bridge הוא הגשר המחבר בין האי השני בגודלו בנורבגיה לבין היבשת. הים רגוע מאוד משום שאנחנו בין האיים ליבשת, בדרך כלל מאוד קרוב לחוף.
טרומסו (Tromso) היא עיר ומרכז מוניציפלי בצפון נורבגיה. פנינת חמד בה מתגוררים כ77,500 תושבים. הספינה עוגנת בטרומסו כ4 שעות. יש היוצאים לטייל בה בטיול מאורגן על ידי צוות הספינה, ואחרים מעדיפים לשוטט בה.
צוות מדריכי הספינה העמיס אותנו במידע ואנו יוצאים לדרך. נקודה ראשונה פולריה (Polaria) מבנה דמוי גושי קרח הנערמים זה על זה, צריך קצת דמיון. במקום אקווריום המכיל את תושבי המקום הימיים, וגם כלבי ים (אנחנו מגיעים לשעת ההאכלה). אום הקרנה של סרטי טבע מהאזור עם מסך 180 מעלות ועוד.
בקרבת מקום מאחורי קירות זכוכית Polstjerna, ספינה ששימשה לצייד כלבי ים, ומשנת 2004, שייכת למוזיאון האוניברסיטה העירונית. הספינה שמורה במצב מצויין והמבנה הארכיטקטוני בו היא שמורה מיוחד במינו. בחזית הספינה מוצב פסלו של הלמר הנסן, חוקר הקטבים, שהיה בין חמשת הראשונים להגיע לקוטב הדרומי.
ואם עוסקים בחוקרי הקוטב, מובן שיש להצטלם עם האיש שכבש את הקוטב הדרומי. עם פסלו לפחות.
עוד יש לנו כאן, את מפעל הבירה Mack (סגור היום), שהיה הראשון בכל סקנדינביה. גם הבאר הראשון שבו מכרו בירה בסקנדינביה היה בטרומסו.
בספינה ארוחת ערב די מושחתת, הבעיה שהם אוהבים את האוכל קר, כמעט קפוא.
תחנת עגינה אחרונה להיום Skerjvoy, יש תחושת חורף ויורד ברד או שלג שצובע את הצילום בשריטות לבנות.
02.10.2023
בלילה הספינה עוגנת, פורקת, מעמיסה, מפליגה, משלושה נמלים. אנחנו ישנים היטב. הספורט היומי שלנו הוא הקפות, על הדרך פוגשים פנים ידידותיות, שכן אנחנו כבר מכרים, חברים לדרך.התחנה הבאה, מעבר לחוג הארקטי היא Honningsvad. המיוחד בעיר הקטנה הזו היא הקרבה למקום הקרוי Nordkapp. זהו חצי אי בגובה 307 מטר מעל פני הים, המפורסם בשל היותו הנקודה הצפונית ביותר באירופה. למרות שהדבר אינו לגמרי נכון המקום הוא אטרקציה תיירותית המושכת הרבה מאוד מבקרים, הנהנים להצטלם בנקודת הצילום המפורסמת. לאחר שנסיונותינו למצוא דרך להגיע לנורדקאפ, באמצעות מונית כשלו. הצטרפנו לטיול המאוד יקר שמארגן צוות הטיולים של הספינה.
זהו לילנו האחרון על הספינה, מחר נפרדים ממנה בקירקנס, ונשארים לילה נוסף בעיירה, על מנת לתת הזדמנות אחרונה לזוהר הקוטב.
03.10.2023
בשעה 09:00 לאחר ארוחת בוקר טובה, יורדים בפעם האחרונה מהספינה, נוסעים נסיעה קצרה באוטובוס אל העיירה, וצועדים מעט אל ביתנו ללילה הקרוב. קירקנס (Kirkenes) מקבלת אותנו בסבר פנים יפות, אך ממש לא מבטיחה לנו צפייה בזוהר הקוטב. מה שכן יש פה בשפע זו שלכת מופלאה, שהיא סוג שלפיצוי.
העיר התחתית היא קטנה, בתיה עשויים עץ, ובשל היותה קרובה מאוד לגבול הרוסי, עוגנת בה ספינת ביון עטורת כיפות עגולות. יש אטרקציות חורף כגון אופנועי שלג, ספארי לגבול הרוסי, תצפיות לזוהר הקוטב, צפרות ועוד.אנחנו כאן בגלל הזוהר שמאכזב (לא נוותר, עוד נשוב לצפון הרחוק). את היום מעבירים בטיול שלכת בעיירה היפה, בערב סועדים באחת מהמסעדות המקומית ולמחרת טיסה לאוסלו.
4-5.10.2023
נסיעה קצרה באוטובוס לנמל התעופה. הטיסה דרך טרומסו, אך ללא ירידה מהמטוס. בסביבות הצהריים המאוחרות נוחתים באוסלו. נסיעה של כחצי שעה ברכבת עד תחנה מרכזית אוסלו, ומשם גוררים את המזוודות כברת דרך עד המלון, שהוזמן לשני לילות ובהמשך ללילה נוסף. נהנים ממראות העיר וממסעדותיה.
הבוקר הבא מוקדש לביקור במוזיאון Munch, בבניין מדהים המתנשא לגובה של כעשר קומות. המוזיאון כולו כמעט מוקדש ליצירותיו של מונק, שהמבוקשות מהן הן שלושת ציורי "הצעקה" הנחשפות כל אחת למשך חצי שעה. אנחנו מבלים זמן רב במוזיאון, בצפייה ביצירות במידע על האמן הידוע ביותר בנורבגיה.בסרטים בשחזור ביתו ועוד.
בערב מצטרף אלינו גיל, כדי לטייל ביחד בסופ"ש, במסלול שבחר לנו באמצעות ChatGPT.
6.10.2023
מזג אויר מעונן ומעט גשום. שכרנו רכב למשך 3 ימים. יעדנו הראשון Drammen. בסמוך נמצאת מנהרת Spiralen המובילה לנקודת תצפית על העיר והאזור. המנהרה חצובה כספירלה המעלה אותנו לגובה של מעל 200 מטר, בנוסף לתצפית שהייתה לצערנו מכוסה בעננים יש במקום מסלולי הליכה ביער ובית קפה נחמד.
יוצאים לטיול הליכה בקניון Kjosterudjuvet הנמצא בקרבת דראמן. הדרך צמודה לערוץ שקירות האבן שלו מתנשאים לגובה 60 מטר ויותר. הדרך היא בעליה, המסלול די חלקלק ובתוספת גשם קל, כך שאנו לא משלימים אותו ולעולם לא נדע מה בסופו. מה שדי סביר זה שבגלל העננות הנמוכה לא נזכה לתצפית מסוף מסלול.
משנים כיוון ושבים חלק מהדרך מזרחה ולאחר מכן דרומה לעיר Drobak, הנמצאת על הגדה המזרחית של הפיורד המוביל לאוסלו. במרחק של מספר דקות הפלגה במעבורת נמצאים שני איים המחוברים זה לזה על ידי גשר קצר וצר. על האי הדרומי נמצאת מצודה גדולה ששמרה על פאתי אוסלו מפני ספינות אויב. Oscarborg fortress דבר ראשון שתופס את העין היא כמות התותחים הגדולה שעל האי הדרומי. המצודה מפורסמת בעיקר בעקבות הטבעתה של משחתת גרמנית בשנת 1940. מרשימים במיוחד הם תותחי 28 ס"מ הממוקמים בנקודות הגנה איסטרטגיות.
ממשיכים דרומה ללון בעיר מוס (Moss). העיר יושבת בחציה על היבשה ובחלקה על אי המרוחק ממנה כעשרים מטר ונראה כתעלה שנחצבה.
7.10.2023
שבת בבוקר, נראה כי חלק נכבד מאוכלוסיית מוס, מגיע לפארק הירוק שעל האי במערב העיר. מסלולי הליכה רבים, מוזיאון מעניין ובית קפה נחמד.
ממשיכים דרומה לFredrikstad . גם כאן יש מצודה גדולה מוקפת בתעלת מים בצורת חצי כוכב. במצודה שוק שבת, חנויות ומסעדות, וכמובן הרבה תותחים עתיקים.
ממשיכים לFredriksten hotel, מלון מקסים הצופה לגבול שוודיה, ולמצודת Fredriksten, הממוקמת בסמוך מעט גבוה יותר. לקראת שקיעה אנחנו צועדים אל המצודה, ולתצפית היפה הנשקפת ממנה.
8.10.2023
מתחילים את הדרך צפונה. עוצרים להליכה במסלול נחמד באחד היערות, על שפת אגם. במקום צוקים לא גבוהים, ורבים מגיעים כשהם נושאים על גבם מזרונים, כדי להתאמן בטיפוס. ממשיכים למרכז אוסלו כדי שגיל יוכל לחוותלפחות מרכז העיר היפה. לאחר ארוחת צהריים. נוסעים לנמל התעופה. נפרדים מגיל שחוזר לביתו ואנחנו שבים לאוסלו ללילה אחרון. נפרדים מהרכב ששירת אותנו 3 ימים.
9-11.10.2023
יום חדש, מדינה חדשה. נוחתים אחה"צ בקופנהגן. 3 לילות בדירה קטנה מאוד, במיקום מרכזי. מטיילים בעיר ונוסעים לתצפית על הגשר המחבר את דנמרק לשוודיה, Oresund bridge.
נוסעים ברכבת לעיר Lund, שבשבדיה. מצפים ומתאכזבים מהמעבר על הגשר (הרכבת עוברת במפלס התחתון ולמעשה אין מה לראות).
העיר לונד נחמדה, בעיקר הגנים הבוטניים.
12.10.2023
טסים לברלין, כאן ממתינים לטיסה חזרה ארצה.