חשיכה יורדת על העיר ברלין, קרני שמש אחרונות בורקות באדום ובסגול. ברגלים כבדות אנו יורדים מהרכבת שהובילה אותנו אל תחנת הרכבת Berlin Grunevald.

יורדים אל הרציף

26.10.1942 800 יהודים / ברלין לריגה

14.9.1942 / 1000 יהודים/ ברלין טרזיינשטט

עומדים על הרציף מתקשים להבין

והספירה נמשכת לוחות פלדה זועקים, מספרים ושמות מחנות מוות.

27.3.1945/ 18 יהודים / ברלין טרייזנשטט

עד סופה של המלחמה ממשיכים הנאצים ללקט את יהודי ברלין, מעט כאן מעט שם, והרכבות ממשיכות לנסוע

8.12.1944/ 22 יהודים/ ברלין-טרייזנשטט

הדוברמן החביב הצועד על הרציף, לא מודע לעומק הכאב, לא קשור לכלבים שהופעלו ע"י החיה, אבל משמש באמת כתזכורת לימים נוראים

גם מבנה התחנה הישן פוער מולנו פה כבשני חסר שיניים, זכרונות, הזכרון הקולקטיבי בפעולה, סבים, סבות דודים, דודות, אחיינים ואחייניות

ברלין עירם של הצעירים, עיר בה הבירה זולה ממים והשמחה רבה, אסור לשכוח מה קם מתוכה.

מידע מתוך ויקיפדיה - במהלך השואה שימש מסוף המטענים בגרונוולד, כאחת התחנות הראשיות לגירוש יהודי ברלין. במהלך תקופת השואה שימש מסוף המטענים הצמוד לתחנה כאחת הנקודות הראשיות לגירוש יהודי ברלין. המשלוח הראשון יצא מהתחנה ב18.10.1941 וגורשו 1013 יהודים. 35 רכבות נשלחו מרציף 17 לאושוויץ ועליהן 17,000 יהודים. עד לתום המלחמה ב1945 גורשו דרך התחנה למעלה מ-50,000 יהודים.

עוד על ביקורים בברלין בצל השואה:

ביקור במחנה הריכוז זקסנהאוזן

ממליץ לקרוא דברים גדולים מתרחשים בעולם של מוטי, הבוקר את הבנתנו למאורעות כבירים המתרחשים בעולם, וביניהם גם השואה