טיולנו באיסלנד 2022 , 14 ימים
מירי, קובי, מיכל ויואב
חלק ב כאן איסלנד עם לאנדקרוזר וחברים 2022 חלק ב - הבלוגים של למטייל (lametayel.co.il)
26/7/2022 נחיתה בשדה התעופה קפלאוויק המרוחק כ45 דקות נסיעה מהבירה רייקיאוויק. טסנו עם אל על בחשש גדול לאובדן מזוודות ואף התארגננו בהתאם עם מזוודות טרולי.
איסלנד קיבלה אותנו במטח של גשם קייצי, העזנו ויצאנו אל המוניות הממתינות באזור לא מקורה. עלות מונית לארבעתנו (שני זוגות חברים ותיקים) 18.000 קרונות (1000 קרונות כ25 ש"ח) כאן לא מתרגשים מקצת גשם. היות והגענו בערב, למזג אויר גשום, לא נותר לנו אלא לבלות במסעדת המלון הנמצא באזור מרכזי בעיר. מלון Fron יהיה גם המלון בו נישן ביומיים האחרונים.
במסעדה למדנו שהתשלום מתבצע בסיום הארוחה בקופה , וטיפים פחות מקובלים כאן.
בעניין כסף, אין לנו מושג איך נראה המטבע המקומי, השתמשנו רק באשראי.
בעניין תקשורת. הבאנו Sim card שעבד מצויין בכל מקום. החברים קנו סים מקומי שגם הוא עבד מצויין. רצוי סים שטעון גם בדקות שיחה.
27/7/2022 בבוקר לאחר ארוחת בוקר איסלנדית במלון. הגיע נציג חברת ההשכרה עם הרכב. טויוטה לאנדקרוזר כמעט חדשה. עם חיסרון בולט של GPS שהוזמן מראש. היות ולא רצינו להתעכב ויתרנו ויצאנו לדרכנו.
יצאנו לדרך שהותוותה מראש על ידי חברה מקומית שטיפלה בהזמנת בתי המלון, הרכב, והתוויית מסלול. הערות לעניין המסלול והתוכנית בהמשך, אך כמסקנה, חשוב מכל להיות מעורב בתכנון עד לרמת המלון ומרחקי הנסיעה, לבחור מסלולים בסדר גודל הגיוני, ולהיות מודע למשבש התוכניות הגדול, מזג האויר.
נסענו לכיוון דרום, על כביש מספר 1, המקיף את כל האי. התנועה הייתה דלילה מאוד, ובהמשך למדנו שכך הם פני הדברים: כביש צר, ללא שוליים ותנועה דלילה ללא משאיות ומעט אוטובוסים. המהירות המותרת 90 קמ"ש ורוב הנהגים מקפידים לשמור על מהירות זו או לנסוע לאט יותר. מספרים שחלק גדול מהאספקה עובר בתעבורה ימית בין הכפרים, עיירות.
היעד הראשון הכפר Hveragerði, בו חממות המנצלות את החום הגאותרמי. נסענו קצת באזור וצפינו בפעילות הגיאותרמית ובמערכות שנועדו לנצל אותה לטובת האדם.
המשכנו לטייל קצת באזור לאורך הנהר המרשים והמפלים והמשכנו בדרכנו, במזג אויר גשום מעט.
בהמשך הדרך מצפה לנו המפל הענק Skógafoss, ויחד אתו הגשם. רוחבו של המפל 25 מטרים והוא נופל ברעש מגובה 60 מטרים. היות ועדיין איננו ערוכים עם ציוד הסערה שהבאנו. מצטלמים מרחוק ומתחייבים לבקר בפעם הבאה.
אנחנו בסוף יולי ומזג האוויר מתאים לינואר שלנו. וכאן אנחנו מתחברים למשפט האלמותי "לאיסלנד להגיע רק בקיץ" (מה שעלול להתברר כמשפט לא אפשרי).
את הלילה מבלים בHotel Vos, המבודד מהציוויליזציה. בחצר יש ג'קוזי לאמיצים. גם אנחנו בהמשך נהיה אמיצים.
מסלול יומי כ240 ק"מ, 3.5 שעות נסיעה
28/7/22. כאן מתחיל טיולנו להצדיק את הרכב היקר ששכרנו, טויוטה לאנדקרוזר. נכנסים אל דרכי העפר המשובשות ומעברי המים. והמסלול הראשון הוא בדרך הקרויה F208. פנינו מועדות לשמורת לנדמנלאוגר המאופיינת בהרי ריוליט צבעוניים ובריכות גיאותרמיות .
כמה מילים על כביש מספר 1. כביש הטבעת Hringvegur, אורכו 1,336 ק"מ והוא הכביש החשוב באיסלנד, אשר מקיף את כל האי. הכביש כפי שנראה בתמונה המייצגת הינו דו סיטרי, כמעט ללא שוליים. למזלם של המטיילים, משאיות כמעט ואינן (או בכלל אינן) נוסעות על הכביש. העקיפות הקשות הן של קרוונים שנוסעים על הכביש ובולטים למסלול השני. גם בימי חג ומועד כאשר הוזהרנו מהעומס בכבישים צחקנו בליבנו. המהירות המכסימלית המותרת היא 90 קמ"ש, והנהגים צייתנים מאין כמוהם.
קצת קשה להתחיל את היום ללא מפל מופלא, כי כידוע באיסלנד אלפי מפלים וכל אחד מיוחד שבמיוחדים. והפעם Þjófafoss, הידוע גם בשמו מפל הגנבים, משום שלפי האגדה הטביעו בנחל ליד המפל את הגנבים. תחנת כוח הידרואלקטרית שולטת על הנהר כך שלעיתים מי המפל זורמים בעוצמה נמוכה. נהנינו ממלוא הזרימה.
המקום הומה, אדם יש אזור אוהלים ואזור לקרוונים והרבה מטיילי יום. מתחילים את המסלול בInformation. כדי לבחור מסלול לא ארוך מדי, אך מייצג. וכדי שלא לצאת על בטן ריקה מתארגנת ארוחה קלה ליד הדלת האחורית של הרכב. לאור המידע שקראנו, הבאנו מהבית (שלא כנהוג בטיולינו) קופסאות שימורים, פירות יבשים, עוגיות ביתיות ועוד, והשלמנו את צרכינו בסופר המקומי. זאת משום שבהרבה מקומות לא ניתן למצוא מסעדות.
מסלול הליכה בלנדמנלאוגר של כשעה וחצי, נקרא מסלול שדה הלבה. במסלול בחלקו נובע עשן לבן ממקור גיאו טרמי מלווה לעיתים בריח הגופרית.
ביציאה משמורת לנדמנלאוגר חוזרים לדרך F208 וממשיכים לכיוון דרום, הדרך היפה נקראת דרך גב ההר. ממשיכים דרומה ומתחברים לכביש 1. פנינו לעיירה Vik, למלוןHotel Kria , לשני הלילות הבאים.
כאו מתחילה אצלי תחושה של פספוס מסויים הנובעת מאי בדיקה ותיאום ציפיות עם מתכנן הטיול. זה מתחיל בלינה בחווה מרוחקת מהעיר Hella, וממשיך בצורך לחזור בהמשך מרחקי דרך גדולים מאוד לעיר Vik. חבל שלא ישבנו יותר על התוכניות. נקודה נוספת היא הסבירות לבצע את כל התכנית היומית ביום אחד. חובתנו הייתה לבדוק את התוכניות ולשבת עם המתכנן שלנו לתיאום ציפיות.
לאחר ההתמקמות במלון, נוסעים נסיעה של כעשרים ק"מ אל צוק Dyrhólaey הנקודה הדרומית ביותר באיסלנד ואתר קינון של עופות ים רבים, ביניהם תוכי ים " פאפינס". דירהוליי הוא צוק בגובה 120 מ' שקיבל את שמו מהסלע המפורסם בצורת הקשת שיוצא מקצה הצוק אל הים. אנחנו מכוונים את הגעתנו לחוף לשעת הערב בה ישובו הפאפינס מהים. ואכן אנחנו זוכים לראותם אך מרחוק. גם זו זכות כי הם מקננים תקופה קצרה.
המקום קרוי על שם הפתח בצוק הבזלת שחודר אל הים. מספרים שמטוס קטן חלף דרך הקשת. (גם אנחנו חלפנו דרך הקשת, באטרקציה Fly over Iceland, אבל זה יסופר בהמשך) עמודי הבזלת שמזדקרים מהים, נוצרו על פי האגדה כאשר שני טרולים ניסו לגרור ספינה בעלת שלושה תרנים אל היבשה, כאשר אור השמש הפציע הם קפאו והפכו לאבן.
משך הנסיעה ביום זה כ5 שעות למרחק של 250 ק"מ. אנחנו 2 נהגים מתחלפים על בסיס יומי, בדרך כלל.
29.7.2022
בוקר חדש, יוצאים מזרחה על כביש 1, מתדלקים מלא וחותכים לתוך היבשת על דרך F206
לכיוון המכתשים של לאקי, בשמורת Lakagígar . לאקי הוא סדק געשי אדיר מימדים וגם הר געש. ההתפרצות ב1783 הביאה לנזק אדיר והיתה האירוע ההרסני הגדול בתולדות ההתיישבות באיסלנד. כמחצית מתושבי החוות באזור מתו, ובחישוב הכללי כחמישית מאוכלוסיית איסלנד.
הדרך ללאקי על כביש מספר אחד עוברת ליד שדה לבה מכוסה באזוב בגווני ירוק וצהוב מראה מרשים לכל הדעות ויש שם מסלול הליכה קצר.
הירידה מכביש מס 1 אל הדרכים הסלולות או הפחות סלולות מחייבות רכב 4X4, אם כי ראינו כאלו החורגים מכך. הדרך הלאנדקרוזר מהווה לעיתים, לרכבים חלשים יותר, מורה דרך בחצייתנו את מעברי המים. כי על סמך נסיעתנו ניתן לחוש בחוזק הסחיפה ולראות את גובה המים, ועל סמך זאת לקבל החלטה, אם לחצות או לחזור.
לאחר כשעתיים נסיעה בשטח מגיעים אל השלט שמראה שהגענו לשמורת לאקי. כאן מפות גוגל אינן עובדות, ואנו ממשיכים לנסוע מרחק גדול, לתוך השמורה, בלי לראות לפנינו סימני חיים, של רכב או עמדת הריינג'ר, או השרותים. כאשר כמעט נואשנו הגענו ליעד הראשון בשמורה. לקראתנו חופזת ריינג'רית נחמדה, המסבירה על כללי הנסיעה בשמורה ומציעה מסלולים. לאחר שממלאים את דרישות הבטן יוצאים למסלול. לצערי (כיום) לא טיפסנו אל התצפית הגבוהה, והסתפקנו בתצפית נמוכה יותר שאינה משקפת מספיק את תוואי השטח (בבקשה לא להתעצל).
פיצוי מה אנחנו מקבלים כאשר אנחנו צועדים במסלול קצר יותר של כרבע שעה שמביא אותנו אל אזור סלעים ובקעים המצופים באזוב. תמונה מרשימה לכל הדעות שאינה באה לידי ביטוי בצילום. מבחינתי זה המקום שמזכיר יותר מכל את הסרט אווטאר.
לאחר מכן ממשיכים ברכב עד למסלול הלועות הפעורים.
לאחר ששבים ללילה נוסף במלון Kria המכובד בהחלט, יוצאים לארוחת ערב ולצעדה לא ארוכה אל החוף השחור ממנו אפשר להביט טוב יותר אל הטרולים שהפכו לאבן.
מסלול מוערך כ250 ק"מ. לא מוכר על ידי מפות גוגל
30.7.2022
יום שכולו קרחונים, ואולי הטוב ביותר מימי הטיול. ושוב יוצאים לדרך ושבים מספר קילומטרים בפעם השלישית על כביש מספר אחד (לתכנן, לתכנן, לתכנן).
מכיוון הנסיעה שלנו מערבה, נגזרת תוצאה נהדרת של תצפית קרחונים, מהקל אל הכבד (או מהמרשים פחות למרשים במיוחד). יעד ראשון פארק Skaftafel. פארק מסודר חניה בתשלום (צריך ללמוד את שיטת התשלום. מי שלא ישלם עכשיו ישלם אח"כ קנס גדול באמצעות חברת ההשכרה). בעמדת המידע מקבלים הסבר על מסלולי הליכה ויוצאים למסלול הראשון, בעליה מרשימה, אל מפל יפיפה עטור צוקי בזלת
התאוששות קלה וממשיכים בהליכה לקרחון Skaftafellsjökull, הליכה נחמדה של כשעה, כאשר מזג האויר מחייך אלינו.
מתעכבים לארוחה קצרה במסעדת הפארק וממשיכים בנסיעה לעבר ארץ הקרחונים המצפה לנו. והקרחון הבא הוא Svínafellsjökull, אליו מוליכה נקודת תצפית קרובה יותר.
ממשיכים בנסיעה אל לגונת הקרחונים המרשימה מבין כולן Jökullsalón. הלגונה מלאה בקרחונים צפים שנשברו מקרחון Breiðamerkurjökull, וכעת הם צפים אל הים ליד חוף היהלומים. במי הלגונה משתכשכים כלבי ים והמוני ציפורים. מכאן יוצאים לשייט בין הקרחונים בסירות מסוגים שונים כולל סירה אמפיבית שנוסעת גם על הקרקע.
עייפים ומרוצים נוסעים למלוננו Guesthouse Lilja אשר בחווה מבודדת קרוב לעיר Hofn.
מה שניתן לציין לטובה מטיולנו זה, כי לא הייתה כל בעיה בהזמנת המלונות, ובכל מלון שהזדהנו בשמנו קיבלנו מייד מפתח והזמנה לארוחת בוקר. המלונות היו ברמות שונות, חלקם ממש טובים ואחרים פחות, או מרוחקים מעיירה קרובה (שלא תמיד הייתה באזור).
סיכום יומי 254 ק"מ קרוב ל4 שעות נהיגה
לחלק ב הקלד כאן איסלנד עם לאנדקרוזר וחברים 2022 חלק ב - הבלוגים של למטייל (lametayel.co.il)