מעולם לא יצא לי לבקר ב-אשדוד (לחץ) .לא ניתן למנות את הגיחה ב-1973 לבניין "הרכבת" שהתגוררה חברתי דורית (ששרתה איתי בצבא) - כביקור. "מזל" שהקורונה פלשה לחיינו עם הגבלות למיניהן ושינתה סדרי בראשית . כך ניצלתי לגיחה ראשונה לנחל לכיש לכיוון פינת החי והפסלים היפים. גיחה שנייה שוב נחל לכיש לכיוון שפך הים והטיילת. מיותר לציין שהבחירה נולדה כדי לטייל באוויר הפתוח בלבד ולא להדבק חלילה וחס.

לרגע חשבתי שהגעתי למרקש...

אני מקווה שברור לכם כי התאהבתי באשדוד - ממבט הראשון. אשדוד - העיר שקלטה הרבה עליות ויכלה להן. לכן ביקרתי בה גם בשנית ובשלישית ובטוח תהיה גם רביעית ועוד.

פסיפסים ומשחקים בפארק אשדוד ים

אי אפשר להשאר אדיש למראה הפארק המדהים הזה. מייד רציתי לחזור לילדות - לטייל ולשחק בו. הכניסה שנכנסתי הייתה משער 8 שנמצא גבוה ולרדת אט אט למטה בין כל הפסיפסים היפים. קיימות כניסות נוספות נוספות.

חנייה : לפני הכניסה לשער 8.

שירותים: מול טחנת הרוח. בנוסף ליד מסעדת גן סיפור.

נגישות : קיימת ברובו של הפארק.

לרשום בוייז: פארק אשדוד ים.

הכניסה חינם ופתוח בין השעות 6.00 -23.00

להרגיש קצת כמו בהולנד

טחנת רוח בגובה 4 מ' שמשקיפה על האגם ועל המזרקה המזמרת באגם.(לחץ)

עבודת המוזאיקה של האומן והפסל אדוארד דולקרט (לחץ).

הטחנה ניצבת לרגלי גבעת הסלעים. סמוך אליה ספסלים ושולחנות לפיקניק.

להתענג לשבת על ספסל שכולו ביג לייק

ליד כל ספסל מוצבת גם שמשייה שלא להצלות בשמש החמה

רבים מהפסלים משקיפים לים ולא לשכוח שכולם כאן עשויים מפסיפס.

עבודות נפלאות של הפסל אדוארד דולקרט - פסל שנולד בסנט פטסבורג, למד בטשקנט ומזה שנים רבות עובד בעיריית אשדוד ומעצב פסלים גדולי ממדים ברחבי העיר.

עם כאלה פסלים לא תרצו לעזוב את המקום

אפילו דולפינים מרשימים ניצבים כאן בגאון גבוהים בהרבה מגובהי ואני לא ננסית

כאן בפארק אפילו בור ניקוז הופך להמבורגר עסיסי שבא לך לנגוס מייד.

פינות משחקים לילדים עם קסילופון ענק שנקרא מטלופון וגם קטנים יותר. פינת הלשון והשפה העברית לקטנים יותר ועוד.

הרבה ציורי קיר מעטרים את הפארק על מרכזיות תקשורת ומייפים את המקום מאד. התרשמתי מאד מהכלב ודובי הפנדות החביבים.

מסעדה: גשר האורות חוצה יפה את האגם וסמוך אליו תמצאו את קפה גן סיפור (לחץ) הכשרה שבעת הקורונה סיפקה סלי אוכל לפיקניקים וגם פיצות. התור היה ארוך ולכן ויתרנו על החוויה. הרבה זוגות ומשפחות ניצלו לפיקניק ברחבי הפארק. כאן מתקיים בערב מופע המזרקה המזמרת - ♦♦♦

(נכון ל-16.6.2021 מופע המזרקה עדיין אינו פועל. כרגע פועל מופע מסך המים כל יום בשעה 21.15) . כשאנו ביקרנו רוקנו את האגם לצורך עבודות תחזוקה.

פארק נחל לכיש

נחל לכיש - 70 ק"מ אורכו, נחשב ברובו לנחל אכזב אך אני ראיתיו במלוא יופיו וזרימתו שוקק חיים עם צבים וציפורים. פעם ראיתי כשעל צמרות העצים, לקראת השפך לים, ישבו קורמורנים רבים . חלקם התעופפו מהגדה הצפונית לדרומית וחוזר חלילה. התחרו באנפות לבנות מי יגיע ראשון לעץ שמעברו השני. ופעם אחרת לא נראו קורמורנים כלל וכלל אבל נצפו שלדגים, ברכיות, יאוריות מצריות, מגלנים, אנפות ועוד.

שמורת נחל לכיש המטופחת (למעט אחרי שבתות הדשא והשירותים אינם מזמינים) עם פרגולות ומשטחי דשא ועצים נמצאת דרומית לנמל אשדוד. אם תביטו לעבר הגדה הצפונית תוכלו לצפות ברכבות מסע שמעמיסים עליהם סחורות, מסוע ועוד.

מי מתחבאת מאחורי הנוצות?

פינת חמד שמהן ניתן לצפות בציפורים במסתור רק שדווקא שם לא מצאתי ציפורים אלא לקראת שפך הנחל לים

מי המתוק שקרני השמש מסנוורות אותו?

הייתה גם אחת שהתעייפה לעמוד על שתי רגליה והעדיפה להראות כמו חסידה.

בפינת החי

צפיתי בבעלי חיים שחלקם פחות נראים במקומותינו כמו כבש הרעמה שרעמתו צועדת לפניו ומפארת אותו.

דישונים לבנים עם קרניים מסולסלות ועוד בע"ח

פיסול לאורך נחל לכיש

בנוסף תמצאו פיסול מקסים של יונת השלום, מחלפות ראשו של שמשון , שכן אשדוד היא גם אחת מערי פלשתים שראשית תולדותיה מגיעים עד העת העתיקה. עוד תפגשו ספסל עם כבשים.

מחלפות ראשו של שמשון לופתות את האבן מכל צידיה.

פסל היונה כה מרשים

גולת הכותרת מבחינתי הוא הפיסול של ספירלת המשאלות של חיינו הניצבת על הגלים או על דפי הספרים, והיא שיר הלל לזכרו של חלפון ספדייה (לחץ) עובד חברת "צים" במשך 40 שנים ,שדיבר 7 שפות ולכן הפסל אלטמן מפרדס חנה פיסל את הפסל למטה עם 7 ספירלות. תעצרו לרגע לקרוא את השלט עם השיר שכתבה בתו לזכרו - מרגש .

פיסול וציורי קיר לאורך החוף

לא ציפיתי לכל כך הרבה פיסול יפה בעיר. בכל מקום שהלכתי או נסעתי השתוממתי.

טיילתי בהמשך לשפך נחל לכיש לאורך חוף הים חוף מי עמי , עברתי את פארק השעשועים לילדים -פארק הפירטים שמבחינתי הוא פיסול ענק הממחיש לילדים את עולם הים ומאפשר להם לשחק כפירטים.

משמאלי ראיתי קרוב לשעון פיסול שהזכיר לי את עבודות הפיסול בבזלטון שבעין כרמל לצערי בהרבה מהפסלים לא הציבו שלט עם שם הפסל לפחות

לא הרחק ממנו ניצב פיסול הדגים היוצאים מהרשת או מהשק

אנדרטאות מרשימות וחשובות

אנדרטת יד הגבורה

זו אנדרטה שפוסלה והוצבה בינואר 2020 ומאד הרשימה אותי. היא מנציחה את "המוסד" ואת "המסגרת" שפעלו בחשאי ותוך סיכון חייהם להגנת יהודי צפון אפריקה ולהעלאת ארצה של יהודי מרוקו. חברתי הטובה עליזה סעדה עלתה בגפה על אנייה כזו וסיפרה לי איך הודיעו לה באישון לילה היכן להגיע כדי להעלות לאונייה והיא הייתה רק בת 12.

אנדרטת סטרומה ומפרומה

אנדרטה כל כך מרשימה וכל כך ריגשה אותי. שתי האוניות הוטבעו בים השחור ע"י הנאצים. לגבי סטרומה (לחץ) קיימת מחלוקת אם היה זה טורפדו רוסי שהטביע בחושבם שזו אוניית "אוייב" או צוללות של הנאצים. על אוניית סטרומה היו 770 מעפילים שמהם שרד רק אחד. זהו האסון הגדול ביותר שארע בתקופת ההעפלה. על אניית מפקורה היו 310 מעפילים מתוכם שרדו רק 5.

עוד על האנדרטה כאן.

הפסל ברוך וינד ז"ל שהיה גם תושב אשדוד , היה ניצול שואה שנותר יתום מאחיו התאום ומיתר משפחתו. הוא הספיק לפני מותו בגיל 93 להנציח באנדרטה את יהודי לוב שנספו בתקופת השואה.

התרגשתי מאד לראות את שמות הישובים ברומניה שבהן עשתה אוניית סטרומה את דרכה ואותם פגשתי במהלך הטיולים שעשיתי ברומניה ארץ הולדתי.

כיכרות עם פיסול מעניין

כיכר המפרשיות

כיכר המפרשיות מנציחה את יהדות סלוניקי וממוקמת בכיכר המרינה במפגש בין שדרות משה דיין ומנחם בגין. היא המציגה מפרשיות מרשימות המסמלות את אשדוד כעיר ים וחופש.

הפסל הנו האמן ישראל הדני זה שכבר התרשמתי מפסליו בכניסה לבאר-שבע . המפרשיות נישאות לגובה של 15 מ' ונראות מאד מרשימות.

צילום ממסוק של כיכר המפרשיות ע"י

הצלם המוכשר יגאל דקל

כיכר עין השמש או בשמה המקורי כיכר היובל

הפסל הניצב בכיכר זו הינו של עין בגובה 18 מ' אשר עוצב ע"י האומן מוטי מזרחי. בצד אחד היא בצבע צהוב המזכירה שמש ובצידה השני צבע אפור לבן המזכירה את הירח . בשעות הלילה הצבעים מתחלפים.

אני לצערי טרם ראיתיה ומי שסיפר לי אודותיה הינו הצלם יגאל דקל שאף שלח לי את הצילום המעניין שצילם ממסוק.

גבעת יונה או גבעת יפה

הגבעה אומנם אינה כה גבוהה בסה"כ 53 מ' מעל פני הים אבל אי אפשר היה להחמיץ אותה שכן זה המקום הכי גבוה בעיר. הלוייתן בולט עם פיו הפעור לרווחה.

המקום נפלא לתצפית 360 מעלות.

המסורת מספרת שהלוויתן שבלע את יונה הנביא ביפו פלט אותו באשדוד וקבור כאן. ולאגדה יש גם צד שני שהמוסלמים מאמינים כי נבי יונס שייח מהמאה ה-8 לפנה"ס קבור כאן. והיום שניהם שוכנים כאן.

בתקופת המנדט המקום שימש כנקודת תצפית של הבריטים לאיתור אוניות מעפילים. המגדלור היה מאותת לספינות אם ניתן להגיע לנמל , היום קיימים אמצעים אלקטרוניים טובים ממנו.

גבעת יפה על שמה של אשת ראש עיריית נתניה עודד בן עמי , שנרתם לבקשתו של דוד בן גוריון להקים את אשדוד כדי ליישב את דרום הארץ.

כדי להגיע רישמו בוייז גבעת יונה.

על קיר מגדל המים אחד מתוך שניים הניצבים שם, מופיעה מפת אשדוד בגרפיטי ע"י האומן דודי שובל הכה מוכשר וידוע בכינויו One Love. מיהו דודי שובל והיכן צייר באשדוד ?

הפסל של יונה ליד הלוויתן הינו פסל השוקל 17 טון ומי שפיסל אותו היה האומן הנפלא אדוארד דולקרט.

מסעדת קירה

אם הגעתם עד הלום, תדעו שקיבלתי המלצה מצויינת מחברתי דליה מבי"ס עממי, לשבת כאן במרפסת הצופה לים ולנחל לכיש ונמל אשדוד ולהנות מארוחה מצויינת. אז היה לנו גם נוף, גם אוכל טעים וגם עמדנו בהגבלות הקורונה לסעוד בחוץ. כך חגגנו עם קינוח טעים וטעם לעוד.

פירוש שמה של מסעדת קירה היא שמש אדומה ביפנית. ואכן אם תשארו לשקיעה כאן תרוויחו שקיעה יפה.

טטריפודים מצויירים

עד שהגעתי לאשדוד לא שמעתי על טטריפודים שהם אותם שוברי כלים שמציבים בנמלים ומרינות בארץ ובעולם כדי לשכך את עוצמת הגלים המגיעים לחוף. משקלם כ-15 טון כל אחד. פרוייקט מיוחד של תשעה אומנים נרתם לציורים על 40 טטריפודים ויצר להם צבעוניות מלבבת , ביניהם מיודענו דודי שובל הידוע בכינויו One Love והאומן אדוארד דולקרט .

על טטריפודים וחופי אשדוד היפים תוכלו לקרוא בכתבה בטיולי.(לחץ)

עוד על שוברי הגלים שהפכו לאומנות ניתן לקרוא כאן.(לחץ)

סמוקי בורגר בחוף לידו.

אם הגעתם לחוף לידו ובמיוחד עם ילדים או נכדים והם מאד רעבים, כפי שאנו היינו, מצאנו שם קטר רכבת מבהיק, ששימש כדוכן לממכר המבורגרים עם צ'יפס, שסתם את התיאבון ויכולנו להמשיך לטייל. הוא גם עמד בתנאי ההגבלות בעת הקורונה. אסור היה להם להציב שולחנות, מצאנו ספסל לא הרחק מהשירותים וגם צפינו אל הים.

חוף הקשתות נראה בעייני מדהים כמו איזה אקוודוקט

לסיכום:

מפאת אורך הכתבה אתרים נוספים נותרו לכתבת המשך. לדוגמא: ציורי קיר וגרפיטי ברובע ו' באשדוד, בשוק, מגרשי הטניס ועוד. המרינה, הנמל, המצודה, המוזיאונים המעניינים גם מבחינת האדריכלות וגם מבחינת התוכן.

בעודי כותבת את הכתבה שהתחלתי לפני למעלה משבוע, פורסם ביום חמישי האחרון ב"טיולי" על האטרקציות החמות שחפצתי לראותם ולספר לכם אודותיהם אך טיולי הקדימו אותי.

אורות אשדוד מיזם מדליק, לאורך 800 מ' שנראה מעניין, וגם מופע אור קולי במצודה. (לחץ).

מקווה שהצלחתי להעביר אליכם את אהבתי לאשדוד שעלתה וצמחה מביקור אחד למשנהו.

אם אהבתם את הפוסט אשמח אם תלחצו על המילה תודה ותגובה תעיף אותי לגובה או עד אשדוד ובחזרה.