מרגע שנכנסתי לחצר מרכז המבקרים החדש שנפתח לפני חודש בחנוכה - למרגלות הר סדום על כביש 90, חצי שעה נסיעה ממלונות ים המלח בעין בוקק,

מייד עלתה במוחי הקודח המנגינה לאחד השירים הראשונים שהכרתי לאחר עלותי ארצה כילדה :

פה בארץ חמדת אבות

תתגשמנה כל התקוות

פה נחיה ופה ניצור

חיי זהר חיי דרור

פה תהא השכינה שורה

כאן תפרח גם שפת התורה...

על השיר מומלץ לקרוא כאן (לחץ) הוא מבטא את החזון הציוני שכאן בים המלח התגשם. חיים בוגרשוב מנהל גימנסיה הרצליה בת"א פנה לכותבים דושנסקי וקרצ'בסקי לכתוב שיר לכת עבור הטיילנים ההולכים בשבילי הארץ. הולחן ע"י ישראל ארליך.

לא רבים מכירים את השיר הזה כיום, אבל בשנים שלפני קום המדינה היו אנשים עם חזון. עם רצון למצוא בית לעם היהודי. הרצל פעל למען כך מול הקיסר וילהלם השני שידבר על ליבו של הסולטן הטורקי. משלא הצליח במסלול הטורקי פנה לבריטים ושם נחל הצלחה ראשונה בהצהרת בלפור שהחל תהליך הגשמת החלום לרקום עור וגידים. המשיך בהגשמת החלום דוד בן גוריון (גרין). גם הוא פנה למנהיגים עד שהכריז על הקמת המדינה. ממליצה מאד לבקר גם בצריפו של בן גוריון שכיום אינו רק הצריף הבודד אלא עוד צריפים רבים המספרים על פועלו.

מי שפעל לא רק בצורה מדינית אלא בהתנעת יישוב הארץ ומציאת מקומות תעסוקה שגם יהיו רווחיים היה בין היתר משה אברמוביץ נובומייסקי. הוא הגיע מימת בייקל ברוסיה שם היו 40- מעלות לים המלח - גם כאן 40 מעלות אלא שהם בפלוס. יחי ההבדל הקטן המפריד ביניהם של 80 מעלות.

לא היה להם מיזוג אויר ולא מאווררים. כבר בשנת 1911 הגיע כמו המרגלים מהתנ"ך לתור את הארץ ולבדוק היתכנות הקמת מפעל .הוא עשה יחד עם משה לנגוצקי ופועלים נסיונות רבים עד שב-1929 הוקם מפעל האשלג הראשון בארץ ישראל בחלקו הצפוני של ים המלח לאחר קבלת זכיון על 5000 דונם להקמת מפעל אשלג. אם תפנו בצומת לידו שמאלה ושם תסעו בדרך עפר, לאחר 1 ק"מ וחצי תמצאו את שרידי המזח של המפעל שננטש במלחמת העצמאות. משה לנגוצקי בכלל היה כורה במכרות זהב ברוסיה אבל נרתם לעזור בניסויים הראשונים בחזון מפעל האשלג. על פועלו תקראו כאן.

האלוף שפיקד על חיל הים במלחמת ששת הימים כתב כי מעטים היו המקומות בהם ניתן היה למצוא בהם עובדים יהודים וערבים שעבדו זה לצד זה, אכלו מפתו של השני כפי שהיה קיים בחברת האשלג.

ספינה הייתה מובילה את האשלג לחלקו הדרומי של ים המלח במהלך שייט שארך 8 שעות. ברבות הימים לאור הזמן הרב שבוזבז הוחלף לקרוניות רכבת מסע.

מתוך הסרטון המוקרן על המסך

מי האיש משה נובומייסקי?

מי שמע על משה נובומייסקי עד כה שיקום. הוא הוסתר מההסטוריה הקדומה להקמת המדינה ע"י סוציאליסטים כך אמר לנו המדריך שהדריך אותנו זה כמובן לא רשמי. כל תהליך החלום שקרם עור וגידים נוצר כאשר הבין משה שלא רק אשלגן יפיקו אלא גם ברום ומגנזיום. יד ימינו לביצוע היה משה (מויסה) לנגוצקי שיד לזכרו מוצבת במרכז המחנה. משה נובומייסקי (לחץ) נולד בסיביר הקפואה והיה מהנדס מכרות. רוצים לדעת עוד תקראו לעיל ותגיעו למרכז לביקור.

המבנים המשוחזרים במחנה העובדים

כל המבנים במקום שוחזרו כדי להמחיש איך התנהלו פעם החיים במקום הלינה של העובדים. במהלך הסיור עוברים ממבנה למבנה כשבכל מבנה רואים את העבר באמצעים מודרניים מרהיבים הממחישים את מה שהיה.

בחצר תבחינו בפעמון הקורא לצאת לעבודה

באולם הראשון דגם ים המלח.

כאן חווינו רעידת אדמה הממחישה מה מרגישים בעודנו ישובים בכסא. ראינו איך הקרקע באליפסה שלפנינו מתרוממת ונבקעת לשניים בשבר הסורי אפריקאי ונוצר ים המלח. הכל בצבעים ובפעלולים מדהימים. רק שאסור להסריט. זה שיעור מעניין בגיאולוגיה לילדים הממחיש היטב את הנושא יותר מאלף מילים.

על המסך ממול מוקרן המשך הסרט וההסברים

האולם השני - המטבח

כאן רואים את דלתות העץ העבות בכניסה למקרר. את הסירים הגדולים בהם בישלו, שהיו כמובן סירי אלומיניום של פעם. כאן מתוודים למשה נובוניימסקי. עליו מספר שחקן שמשחק באמינות את דמותו . צחוק הגורל שנכדו של משה לא התקבל לשחק את תפקיד סבו.

אולם החידות

האשלג, המגנזיום והברום היו חשובים מאד בתעשיה, בחקלאות, בתרופות ושונעו לחו"ל כדי להרוויח מטבע זר יקר. אתם תגיעו לאחד האולמות שיציידו אתכם בשלט ותשאלו חידות שבאמצעות השלט שתקבלו בכניסה לאולם תוכלו להשיב. משעשע לילדים ומרחיב אופקים .

אולם הצפייה במציאות מדומה V.R.

בתקופה זאת של מגיפת הקורונה הייתי ממליצה באולם זה להצטייד עם טישו מחטא לפני חבישת המשקפיים והאוזניות. אחרי שצפיתי בתערוכה של ואן גוך עם מציאות מדומה ונהניתי , גם כאן זה היה מאד מעניין. עבור ילדים בוגרים בני 7 ומעלה זה יהיה מאד מדליק.

♦♦♦לתשומת ליבכם הצילומים בסרט המוקרן מרהיבים. מצרפת רק טעימה שתתן לכם חשק♦♦♦

זמן הסיור: שעה ו-40 דקות יחד עם הסברים בסוף הסיור כשעתיים. יש להגיע כרבע שעה לפני המועד שנקבע לסיור. לאנשים פרטיים סיור נפרד מאלה המגיעים בקבוצות.

שירותים: קיימים במבנה הראשי.

חנייה: על דרך עפר קיימת.

הנגשה: המקום מונגש וקיימים שבילים המובילים מאולם לאולם.

הזמנת כרטיסים מראש: באתר המרכז כאן. בקישור זה תמצאו גם ימי ושעות פתיחה.

מה לכתוב בוייז : מרכז המבקרים ע"ש משה נובומייסקי.

לסיכום: מומלץ מאד ביקור במקום למבוגרים ולילדים . בין אם כגיחה מים המלח שכן הוא נמצא במרחק חצי שעה מהמלונות. ובין אם נסיעה לאילת כעצירה בדרך.

מה תוכלו לעשות בים המלח רעיונות בכתבתי. (לחץ).

אם אהבתם את הכתבה -

אשמח שתלחצו על מילת התודה . כתיבת תגובה - יהיה נפלא.

***********************************************************************************

מילת תודה אני חבה לנורית חלמיש אלמנתו של אורי חלמיש שהיה אחד הכתבים הוותיקים והמוערכים בלמטייל, אשר המליצה לי על המקום בחום.