טיסה מעל קווי הנסקה לא הייתה כלולה בתכנית. לבקשתי,עוד בטרם החל הטיול, הנושא הועלה והחברים
הסכימו איתי שחבל להיות באזור ולהפסיד את אחד המקומות היותר מרתקים שיש בעולם. קווי נאסקה.
הסכום איננו מבוטל אבל שווה כל אגורה. כולם הסכימו לשלם 234 דולר לאדם לטיסה של שעה וחצי בערך.
למזלנו קבלנו הנחה. הטיסה נקבעה לשעה 8 בבוקר כדי שנוכל להספיק להגיע ל-לימה לפני כניסת השבת.
התכנית שונתה מראש ולא הפסדנו כלום ממה שהיינו אמורים לראות על פי התכנית המקורית.
תודה למובילי הטיול על שהצליחו לבצע את בקשתנו.
לאחר ארוחת בוקר מוקדמת והעמסת המזוודות, פנינו לעבר שדה התעופה של איקה שנמצא במרחק של 4 ק”מ
ממרכז העיר. טסנו בחברת תעופה aerodiana שיש לה מטוסים ל -12 אנשים שהם יציבים יותר.
יש גם מטוסים לשני אנשים.
שדה התעופה
ADDRESS: Jr. Jose Galvez 585, Miraflores Lima, Peru
TELEPHONE: (511) 447-6824 / (511) 444-3075 / (511) 447-6436
MAIL: [email protected]
מדרגות הוצבו בכניסה למטוס וכיסאות הגלגלים הועלו למעלה. כולנו עברנו למושב במטוס.
נקשרנו בחגורת בטיחות לבקשת הטייסים שבדקו שאנחנו מאובטחים. ועלינו לאוויר לטיסה של שעה וחצי.
המטוסים בשדה
המטוס המרווח והמושבים נוחים.
הטייסים הפעילו מצלמה שמראה להם מה נעשה בתוך המטוס. המראנו לאוויר.
המדריך מספר על הצפוי לנו בטיסה.
קבלנו גלויה עליה מסומנים חלק מהציורים המפורסמים אותם נראה מהאוויר. ישנם רבים נוספים.
כאשר מגיעים לנקודה בה יש ציור, הטייס מודיע על כך וספירה לאחור 1,2,3 והמטוס נוטה ימינה
או שמאלה כאשר הציור נמצא ממש מתחת למטוס ונראה בברור. ההטיה נעשית בעדינות מירבית
ומתבצעת כך שכל היושבים במטוס יוכלו לראות.
קווי נסקה נתגלו בשנות ה-20 של המאה ה-20 כשהחלו טיסות מסחריות סדירות צפונית לעיר נאסקה שבדרום פרו
בעמק "אינגניו", מעל מדבר נסקה לאורך הכביש פאן אמריקאן.
מקורם וגילם של הקווים אינו ידוע בוודאות, ובמהלך השנים הועלו מספר תיאוריות מעניינות על ידי מספר חוקרים.
הדרך הטובה ביותר לראות את הפלא המסתורי הזה היא בטיסה מעליהם.
בשנת 1940 החל הארכאולוג האמריקאי פול קוסוק (Paul Kosok) את המחקר הרציני הראשון של הקווים.
לחוקר קוסוק הצטרפה חוקרת גרמניה בשם מריה רייכה (Maria Reiche) שחקרה את המקום במשך 50 שנה.
מתוכן חיה במקום 12 שנה. עד מותה בשנת 1998 עסקה רייכה במדידת הקווים,בתיעודם,בפרסומם ברחבי
העולם ואף הביאה להכרזת המקום כאתר מורשת עולמית בידי אונסק"ו.
הטיסה עוברת מעל איקה, תוך זמן קצר העננות נעלמת ואנחנו נכנסים אל האזור המסתורי.
להגדיל למסך מלא כדי לראות ברור יותר דרך יו טיוב.
הנוף בדרך
הכביש הארוך מעל חלקו אנחנו טסים הוא דרך פאן אמריקאן שמחברת את אלסקה לדרום אמריקה.
דמות אנושית “האסטרונאוט” מספר 4 בגלויה למעלה בחול האדמדם. צילום מהספר של המדריך.
בדרך יש משולש, אשר מופיע על גבעה קטנה הכוללת 3 נקודות. בצד השני יש טרפזים מדויקים.
אורכם של הטרפזים כ- 2 קילומטר והשלמות שלהם מדהימה.
על פי הסופר אריק פון דניקן שכתב את מרכבות האלים + טרילוגיה היו במקום מסלולים עתיקים למבקרים מכוכב אחר.
כמה קילומטרים מערבה משם נמצא אחד היצורים המוזרים ביותר במדבר נסקה "האסטרונאוט". (בצילום למעלה)
בניגוד לציורים האחרים,האסטרונאוט נחרט במדרון של גבעה קטנה ולא על פני השטח המדברי.
גופו פונה דרומה. לפי החוקרת מריה רייכה הוא אינו מייצג אסטרונאוט,אלא שמאן או כומר נסקה עתיק,
או מישהו עם כוח מגי שיכול לחזות את מזג האוויר. מריה רייכה מתמטיקאית מגרמניה, בנתה טבלה איך
לדעתה בנו את הקווים והקשר ביניהם. עוד התגלה שהיו במקום 50 אקווידוקטים. נשארו מהם 27 אקווידוקטים.
עוד גילתה שהייתה נדידה של התושבים. ושהיה קשר בין הקווים לירח לאדמה ולכוכבים – לוח אסטרונומי
שמצביע על ארבע עונות.
נצפה שקיים שינוי בין הקיץ לחורף. מריה רייכה מצאה 50 דמויות וזכתה לכינוי “מכשפה”.
קווי נסקה הם גאוגליפים הנמצאים במדבר נסקה,ברמה גבוהה וצחיחה המשתרעת לאורך 85 ק”מ בקרבת
חוף האוקיינוס השקט בין העיירות נסקה ופאלפה בחבל הארץ פמפס דה חומאנה (Pampas de Jumana ),
כ – 400 קילומטרים דרומית ללימה, בירת פרו.
יוצרי הקווים השתייכו כנראה לתרבות נסקה מהתקופה שבין 200 לפנה"ס ל- 600 לספירה.
הקווים יוצרים מאות צורות שמורכבותן משתנה. ישנם קווים פשוטים וישרים שאורכם מגיע עד 20 קילומטרים,ישנם משולשים,טרפזים וצורות מורכבות נוספות. ישנם בעלי חיים כמו כלבים,קוליברים, עכבישים, קופים לטאות
לווייתנים ודמויות אנושיות. חלק מהממצאים ניזוקו כאשר בנו את כביש פאן אמריקאן כי איש לא ראה את
הממצאים בשטח.
את קווי נסקה בצורתם המקורית,ניתן לראות רק בצפייה מהאוויר.
הנחת יסוד אומרת שבני נסקה לא ראו מעולם את עבודתם. מנקודת זו נולדו השערות מרובות.
הקווים נוצרו כשהוסרו אבני החצץ המצופות בתחמוצות של ברזל ומנגן שצבעם אדום חלודה שכיסו את
פני מדבר נסקה. כשהחצץ הוסר,נחשפו פני השטח הבהירים יותר. צבעם של הקווים הוא בגוון צהוב-בז'
ועומקם הוא לא יותר מכמה ס”מ.
דמותו הקוף, ציור שאורכו כ -90 מטר. בצילום רואים היטב יד אחת עם חמש אצבעות ויד שנייה עם ארבע אצבעות.
אלו מסמלים את תשעת החודשים של הבצורת ממנה סבל העם הנסקי מדי שנה.
דמות הקוף התגלתה בשנת 1954 על ידי מריה רייכה. לפי השארתה, הקוף מזוהה עם הכוכבים הגדולים.
ברמת נסקה יש כמה מאות קווים פשוטים וצורות גאומטריות. נמצאו מעל ל-70 צורות תחומות בקווים מעוגלים שונים. השטח שכולל את הקווים משתרע על כ- 500 קמ"ר. אורכן של הדמויות הגדולות ביותר מגיע ל-270 מטרים.
להגדיל את הצילום LORO – תוכי מספר 11 בגלויה למעלה.
התוכי ענק. אורכו כ – 230 מטר. בנוסף לתוכי יש באזור גם דגמים גאומטריים מסביב, ועמק יפיפה של Ingenio.
לוויתן Whale צילום 1 בגלויה.
הקווים והצורות השונות נשמרים במקום ללא שינוי בשל מזג האוויר. מדבר נסקה נחשב לאחד מהמדבריות
היבשים שעל פני כדור הארץ. הטמפרטורה בו קבועה 25°C כל השנה.
אין ספק שצריך להכיר את המקום כדי לאתר את הצורות המיוחדות.
אחרי הקוף אנחנו טסים מעל דמות כלב. שימו לב למספר האצבעות.
ציור קטן שלפי חלק מהחוקרים הוא מייצג את האלוהות ונערץ על עם הנסקה.
מכאן אנחנו מגיעים לאחת הדמויות שנשמרה טוב יותר מאחרות בכל האזור.
“יונק הדבש" נמצא על רמה כהה בקצה אחד של המתחם. (בחלק העליון של התמונה למעלה)
HERON BIRD (מס 10 בתמונה) הוא הדמות הארוכה במדבר, אורכו, למעלה מ -300 מטרים.
לדברי מריה רייכה המקור של הציפור ואחד מהקווים שמחובר למקור מצביע אל המקום שבו השמש זורחת
כל השנה במהלך היפוך הקיץ שלנו. ומצביעים על היום הקצר בשנה.
העכביש,דמות שלפי הידע המקומי,המייצג פוריות ומים. מספר 8 בגלויה.
העכביש הוא כ- “חרק” שאמור להופיע כאשר עומד לרדת גשם או שהנהרות מתמלאים במים.
כמה מטרים משם נמצא הקונדור הענק בעל קו ישר שחוצה בכנפים נקודות כלפי המקום שבו שוקעת
השמש מדי שנה בהיפוך הקיץ.
הקונדור – מספר 9 בגלויה.
מעל הכביש הפאן-אמריקני,תוכלו לראות 2 דמויות, הידיים חסרות אצבע ביד אחת ועץ Huarango.
הידיים מס 12 בגלויה התגלו לא מזמן ולצידם עץ מפותל מס 13 בגלויה.
(עבורו ליו טיוב כדי לראות בגדול יותר).
מהאויר רואים צורות שונות והדמיון משתולל :) כביש פאן אמריקאן חוצה את הדרך.
עוד על נסקה באנגלית כאן
חלק מהציפורים בסרטון מיו טיוב.
המשך יבוא
חלק 1,חלק 2,חלק 3,חלק 4,חלק 5,חלק 6,חלק 7,חלק 8,חלק 9,