בשעה 11 בבוקר אנחנו עוזבים את ארמון הקיסר ונוסעים לרובע אסאקוסה שנמצא מצפון מזרח למרכז העיר טוקיו במחוז טאיטו שמהווה אחד המחוזות של טוקיו אשר השתמרו בחלקו באווירה של טוקיו הישנה,בעבר,רובע תענוגות ובילויים מפוקפקים.
אסקוסה נגישה וניתן לבקר בה בקלות ברגל. ואפשר לקחת סיור מודרך על ריקשה. באזור ישנם עוד כמה מקדשים ומתקיימים בו פסטיבלים שונים.
אזור אסקוסה נפגע קשות במהלך מלחמת העולם השנייה כאשר הופגז על ידי ארצות הברית שהפגיזה את טוקיו בחודש מרס 1945. האזור נבנה מחדש אחרי המלחמה, והפך לאזור הצבעוני של העיר.
האטרקציה העיקרית של Asakusa Sensoji, זה הוא מקדש בודהיסטי של הבודהיסטי נבנה במאה ה- 7 קאנון .
הוא פופולרי מאוד בגלל היותו מקדש "אל הרחמים ". המקדש נמצא באזור רחוב הקניות שנמצא לידו שמביא מבקרים רבים למקדש. במקום מגוון חטיפים מסורתיים מקומיים ומזכרות לתיירים .
כדי להבין מעט מהתרבות היפנית ומה עומד מאחוריה,מעט על ה"דתות" ביפן שמתוכן ניתן להבין את ההערכה לטבע,את הניקיון,
את הכבוד לאדם ועוד כמה פנינים שיש לנו בהחלט מה ללמוד מהם.
שינטו "דרך האלים" היא האמונה המקומית של העם היפני העתיק כמו ביפן עצמה שנשארה וזו גדולתה של יפן .
"הדת" לצד הבודהיזם. לשינטו אין מייסד,לכן איננו צריך את הקדושה כמו הסוטרות או התנ"ך תעמולה והטפה אינם נפוצים,
כי השינטו מושרש בעם עם המסורת היפנית.
"אלי השינטו" נקראים קאמי. הם רוחות הקדושים אשר לובשים צורה של דברים ומושגים חשובים בחיים, כמו רוח, גשם,
הרים,עצים, נהרות,פוריות בני אדם, הופכים ל- קאמי אחרי שהם מתים. הם נערצים על ידי בני משפחותיהם של קאמי אב קדמון.
שלא כמו דתות רבות אחרות, אין צורך להצהיר על עצם אמונתך בשינטו כדי להיות שינטואיסט.
כאשר ילד נולד ביפן, המקדש הקרוב למקום מגוריו מוסיף את שמו של הילד ומכריז עליו כ"אוּגִ'יקוֹ" – מילולית "שם ילד".
לאחר המוות, ה"אוג'יקו" נהיה "אוּגִ'יגאמי" – מילולית "שם קאמי.
כל אחד יכול לבחור להוסיף את שמו לרשימות נוספות ובכך להיות רשום בשני מקומות.
הוספת שמות לרשימה יכולה להיעשות ללא הסכמת הנרשם, וללא קשר לאמונה הדתית של האדם הרשום.
בכל מקרה, אין ההרשמה אלא ברכת "ברוך הבא" של הקאמי המקומי לרך הנולד בנוסף להבטחה לצרופו לפנתאון הקאמי
לאחר מותו.
ילדים הנפטרים לפני הוספה לרשימה נקראים "מיזוּקוֹ" כלומר "ילד מים" אשר נחשבים למביאי מזל רע לרוב מתבצעת סגידה למיזוקו, הנעשית במקדשים מיוחדים, כאשר הכוונה להסיר מהמיזוקו את הכעס והעצבות.
מקדשים מסוג זה הפכו לפופולריים ביפן לאחר שהשתרש שם הרגל ההפלה המלאכותית. והאלים מולבשים בבגדי תינוקות
כדי שיגנו עליהם.
עצוב מאוד לראות את הפסלים הללו לבושים בבגדי תינוקות, אם הם מנחמים,אולי זו הנחמה שלהם. בגלל שהשינטו חיה
בצוותא עם הבודהיזם מעל אלף שנים, קשה מאוד להפריד בין יחסם לחיים.
אחדים יאמרו שבעוד הבודהיזם יוצרת ציפייה לגלגול החיים הבא ולסיום שרשרת הגלגולים,השינטו מייחסת חשיבות רבה
יותר לחיים העכשוויים ולמיצויים. למרות ההבדל בהשקפות העולם בין הדתות, רוב היפנים אינם טורחים להבדיל ביניהן ופשוט מקיימים את שתיהן, כך סביר למצוא אנשים החיים כשינטואיסטים אך הלווייתם נערכת באופן בודהיסטי.
למעשה, ההשקפות השונות של הדתות על החיים שלאחר המוות נתפסות כמשלימות אחת את השנייה .
לשינטו יש "ארבע הצהרות" ציוויים מיוחדים למעט "לחיות חיים פשוטים ובהרמוניה עם הטבע והאנשים" שמהוות את
רוח השינטו מסורת ומשפחה. המשפחה נתפסת כמכניזם הראשי שבו משתמרות המסורות.
החגיגות החשובות ביותר הן הלידה והנישואים. אהבת הטבע.
הטבע היינו מקודש. להיות בקשר קרוב לטבע משמעותו להיות בקשר טוב עם הקאמי, וניקיון פיזי. שינטו שמתרחצים,
רוחצים את ידיהם ושוטפים את פיהם בתדירות גבוהה .
"מָאטסוּרִי" נקרא פסטיבל בו נערכת סגידה לכבוד הקאמי לאחר מלחמת העולם השנייה איבדה השינטו ממעמדה כדת הלאומית. עקרונות הדת, דבר שהיה בולט בתרבות היפנית לפני המלחמה ובמהלכה, כבר כמעט ואינו מתקיים וחלק ממנהגיה הפכו לפעולות יומיומיות בחברה כמו למשל מנהג האומיקוג'י אחר המוות .
הקאמי של אנשים, יוצאת דופן. ומעוגנות במקדשים מסוימים. אלת השמש אמאטראסו נחשבת לקאמי החשוב ביותר של שינטו
כמה סלעים בולטים לדעת היפנים, סוגדים כמו קאמי. וניתן למצוא סלעים שנמתח בינם חבל עם סרטים בניגוד לדתות רבות,אין אמיתות מוחלטות אצל השינטו אין זכות מוחלטת או לא נכון . אף אחד לא מושלם .
שינטו היא אמונה אופטימית. כמו בני אדם שנחשבים לטובים ביסודם הרע, ניגרם על ידי רוחות רעות לפיכך, מטרת רוב טקסי שינטו היא להרחיק רוחות רעות על ידי היטהרות, תפילות, מנחות קאמי ועוד. הצעירים ואחרים לוקחים את העשן ומקדמים אותו כלפי הפנים השער בתקווה שמזלם יאיר להם פנים. השקט במקום מדהים שינטו הם מקומות פולחן ובתיהם של קאמי רוב המקדשים חוגגים את החגים באופן קבוע על מנת להראות את קאמי לעולם החיצון כוהני השינטו מבצעים טקסי שינטו. ולעתים קרובות חיים
על קדוש עילאית גברים ונשים יכולים להיות כמרים, והם רשאים להתחתן וללדת ילדים כמרים צעירים הם "מיקו" במהלך טקסים ומשימות קודש המיקו לובש קימונו לבן,חייב להיות רווק.
התכונות החשובות של אמנות השינטו הן ארכיטקטורת המקדשים. טיפוח ושימור אמנות עתיקת צורות כמו תיאטרון,קליגרפיה, ומוסיקה מוזיקה לריקודים העתיקים שמקורם בבתי המשפט של סין טאנג 618-907 הוא קבר הקדוש ביותר של שינטו
ההכרות עם בודהיזם הופיעה במאה ה -6 בעקבות סכסוכים. עם זאת, שתי הדתות הצליחו לחיות בדו קיום, ואפילו משלימות אחת את השנייה. בודהיסטים רבים צפו קאמי כביטויים של בודהא מהלך תקופת מייג 'י .
שינטו הייתה דת המדינה של כוהני שינטו והפכו ל"נציגי המדינה", מקדשים חשובים התחילו לקבל מימון ממשלתי . מיתוסים הבריאה של יפן היו בשימוש כדי לטפח את פולחן הקיסר, וכן נעשו מאמצים נפרדים לשחרר את השינטו מן הבודהיזם.
לאחר מלחמת העולם השנייה,שינטו והמדינה הופרדו טוקיו של מייג'י הקדוש מוקדש לרוחות של הקיסר מייג 'י.
שינטו היום
השינטו איננה דוגלת בקיומם של מעשים שהם חטאים בפני עצמם. למרות שמעשים מסוימים יוצרים סוג של זוהמה טקסית.
לרוב, הזוהמה "תנוקה" רק כדי להשקיט את נפשו של האדם ולהביא לו מזל טוב ולא כי יש פגם בלהיות "מזוהם".
מעשי טעות ורוע נקראים הם "לכלוך", וההפך מהם הם "טוהרה". ימים רגילים נקראים "קֶה" ("יום") וימי חג "הַארֶה" "שמשי"
או "טוב".
הרג כלשהו למחיה צריך להיעשות תוך סגידה והוקרת לקיחת החיים כדי לקיים אחרים והוא צריך להיעשות במידה המינימלית האפשרית. הרג למטרות רווח עצמי נחשב לפגיעה גסה בכבוד הן של ההורג והן של ההרוג. ביפן המודרנית נשמר עדיין מקום של כבוד לחשיבותם של ה"אָיאַטסוּ" ברכות וקטעים טקסיים קצרים הנאמרים בעיקר להודיה לזולת. טקסי הטיהור מהווים חלק חיוני בדת השינטו. הם נועדו לפיוסם של הקאמי, למשל כאשר מתעורר צורך להזיז מקדש ממקום למקום. טקסים מסוג זה אומצו ביפן גם לחיים המודרניים. בשנת 1969 לדוגמה, נערך טקס להרגעת הקאמי כמו לפני שיגורה של אפולו 11 לחלל.
בניינים חדשים ואפילו מכוניות זוכות לטקסי טיהור שכאלה כחלק מתהליך הייצור שלהן.
טיהורים אישיים יתבצעו על ידי מים: עמידה תחת מפל מים או טבילה בשפך נהר. סוג נוסף של היטהרות הוא הימנעות,
כלומר טאבו שהוטל על אדם או מקום. לדוגמה, נשים שרצו להשאר "טהורות" לא יכלו לטפס להר פוג'י עד לשנת 1868 .
אנשים מחפשים את תמיכת השינטו מתפללים בבית המזבח או- ביקור במקדשים מגוון שלם של קמיעות זמינים במקדשים.
קמיעות על בטיחות התנועה, בריאות טובה, הצלחה בעסק, בלידה בטוחה, הביצועים במבחן טוב יותר מספר גדול של החתונה הטקסים נערכים בסגנון שינטו המוות, לעומת זאת, נחשב למקור הטומאה, והוא משאיר לבודהיזם להתמודד עם.
לפיכך,אין כמעט בתי קברות של שינטו, רוב הלוויות נערכות בסגנון בודהיסטי מקדשים שינטו קאמי,מקדשים הם מקומות פולחן ומגוריו של שינטו קאמי , שינטו "האלים " במקום חפצים מקודשים לפולחן שמייצגים את הקאמי ומאוחסנים בחדר הפנימי של המקדש ולא ניתן לראותם. אנשים מבקרים במקדשים כדי לכבד את הקאמי או להתפלל למזל טוב במהלך ארועים מיוחדים
כמו ראש השנה סטסוסון , shichigosan ועוד פסטיבלים, תינקות שנולדו מובאים לטקס מסורתי מיוחד לאחר לידתם. הזוגות וילדיהם מחזיקים אותם בזמן הטכס. גם טכסי חתונה נערכים בתקופות אלו בתי המקדש הם לרוב מבנים בעלי צורה מיוחדת האופינית למקדשים.
הנה כמה דוגמאות שער “טוריאי”(מושב הציפורים) עשוי מחומרים שונים וצבעים שונים והוא בא לסמן את הגישה והכניסה
למקדש רוב שערי הטוריאי עשויים עץ, ורבים צבועים כתום ושחור.
אסקוסה
כדי ענק
עלמות מגיעות לקבל ברכה
תקרת העץ
מקבלים ברכות מהעשן
המקדש
המדרגות פנימה, יש דרך עוקפת לכיסאות גלגלים
התקרה המצוירת
עוד מהתקרה
השומרים משני הצדדים מלאכת מחשבת
התקרה עשויה עץ
הכל עץ מגולף
עוד אלה מעץ
סנדל מלאכת מחשבת מחבלים
הסנדל בצד השני
ליופי אין גבולות
המשך יבוא
יפן חלק 1
יפן חלק 2
יפן חלק 3