ethy ab 01-12-2013

האקווידוקט מהאוטובוס
העיר סגוביה יושבה על ידי אצילים, אנשי דת ואנשי מסחר עשירים, שהותירו אחריהם ארמונות ובתים מעוטרים,כנסיות ומנזרים,
 בית כנסת שהיום הוא כנסייה, ומבצר אלקסר העצום. הליכה ברחובות העיר משולה לביקור במוזאון פתוח


 ----

אמני המקום נתנו דרור לידם ודמיונם על קירות הבתים. רחובותיה המפותלים, סמטאותיה הצרות,

מועדוני הפלמנקו המשגשגים, הופכים את סגוביה ליעד תיירות פופולארי ולאחת הערים היפות בחבל.
אין כאן בית הדומה לאחר, ובבתים רבים נותרו על כנם תבליטי סמלי משפחות האצולה. שחלקם משוחזר לשימור. העיר העתיקה זכתה לקבל הכרה מארגון אונסק"ו, בין השאר בשל מגוון רחב של טכניקות בנייה וסגנונות שונים.

מרפסות
 כל אלו הופכים את סגוביה ליעד תיירות מרתק ולאחת הערים בהיסטוריה היהודית שנקשרו לפרדיננד לאיזבלה ולגירוש ספרד

האסון הנורא של יהדות ספרד בימי הביניים.

בניין בדרך.

איזבלה ופרדיננד עדיין דמויות נערצות בספרד. איזבלה מכונה עד היום איסבלה קתוליקה – איזבלה הקתולית, והזוג הצעיר ,היא בת 19 והוא בן 18, הניחו את היסודות לספרד של היום. המלכה הצעירה מקסטיליה והמלך מאורגון, איחדו את ממלכותיהם והביאו את הממלכות לישות אחת. הם גם אלה שפעלו בתקופת המעבר בין ימי הביניים לעת החדשה, והפכו לכוח רב עצמה באירופה ובעולם.

עוד מרפסת

הנישואים הוחלטו כשהם היו עדיין רכים בשנים. איזבלה מצאה מקלט בין חומות המבצר, ומשם נערכה לכיבוש המלוכה. בין שאר תומכיה, היא זכתה לתמיכת מועצת העיר סגוביה והוכתרה במבצר למלכת קסטיליה וליאוןהיא פנתה לאביו של פרדיננד,ובסודיות המשיכה במשא ומתן.
נישואי הצעירים נערכו בסודיות בשנת 1469. לא היו אלה נישואי אהבה,על אף שהמטרות היו פוליטיות,הם היו שותפים מסורים לאורך חייהם המשותפים.

בשלב הראשון של הנישואים היו בני הזוג סובלנים, והמשיכו במסורת הסובלנות של קודמיהם. הם הגנו על קהילות יהודיות, ואף העסיקו במינהל המדינה יהודים כאברהם סניור בן סגוביה, שאותו הטבילה המלכה לנצרות ולאחר מותו חזרו חלק מבני משפחתו לחיק היהדות. יש גרסה שאומרת שאברהם סניור, שהפך לידידו האישי של המלך, היה זה שהפגיש ביניהם.

בקיץ 1995 התפרסם סיפור שכתב ר' אליהו קפסאלי, שחי במאה ה-16 בקנדיה היא כרתים בתקופה הוונציאנית. ושימש בה כרב. בתפקידו כרב וכראש הקהל הוא פגש אנשים שגורשו מספרד וכתב על כך ספר "סדר אליהו זוטא". הסיפור על "המלך פרדיננד, האם היו לו שורשים יהודיים?" 
"לדברי ר' אליהו קפאסי, חלק מהאנוסים היו במעמד כלכלי ופוליטי גבוה. הסיפורים שסיפרו לו , לא היו רק שמועות רכלניות אלא מידע אמין מאוד, שהגיע ממקורות שהיו סודיים ביותרסיפור הרב אליהו מסופר בפירוט רב, מה שמוכיח שהמלך הספרדי פרדיננד היה ממוצא יהודי.

דלת כניסה לבית

היה הייתה בחורה יפהפייה ושמה פלומבה. מלבד יופיה המדהים היא הייתה גם משכילה מאוד.
 פלומבה הייתה נשואה ליהודי צעיר ונאה מאוד, השייך לבית אריסטוקרטי. הם גרו בבית מפואר בפרוור של עיר גדולה
.
יום אחד, כשיצאה עם המשרתת למסע קניות, ראה אותה אציל ספרדי ששמו היה פדריקה אלמירנטה דה קסטיליה, שהיה אחד המושלים האהובים. פרדיקה התאהב נואשות בפלומבה, והצליח להערים עליה ולפתות אותה… פלומבה הרגישה אשמה נוראית, וסיפרה לבעלה על הרומן. בעלה, שלא יכול היה לשאת את הבושה והמבוכה, עזב אותה. היא גילתה שהיא בהיריון, ולאחר מכן נישאה לגבר אחר. הידיעה על הולדת התינוק הגיעה לאוזני אלמירנטה האציל, והיה לו ברור שהתינוק הוא בנו. הוא לקח את הילד, הביא אותו לגור אתו בארמון והעניק לו חינוך מעולה, שמתאים לנסיך. פלומבה אמנם סירבה לוותר על בנה, אבל נאלצה להסכים. כאשר הצעיר גדל הוא נישא לנסיכה שילדה לו ארבע בנות. שלוש מהבנות נישאו לנסיכים ממשפחת המלוכה. הבת הרביעית הייתה נשואה למלך ארגון, ומתוך האיחוד הזה נולד בן, פרדיננד".

מנהיגי הקהילה היהודית הספרדית ידעו על מוצאו היהודי של פרדיננד, וציפו שהמלך פרדיננד יהיה מאוד סובלני בטיפולו בנתיניו היהודים.
 למרבה הצער, ההיסטוריה והגורל הוכיחו אחרת
.

יש הטוענים שלדמויות רבות הקשורות בגירוש יהודי ספרד היו שורשים יהודיים, לאשתו של פרדיננד, איזבלה, גם לדייגו דה רזא, שהיה האינקוויזיטור הראשי לאחר טורקבמדה, לכומר שהשיא את פרדיננד ואיזבלה, ולשר האוצר שהיה אחראי לתקצוב מסעו של קולומבוס – שגם בנוגע אליו יש סימני שאלה.
ההרעה וההידרדרות ביחס ליהודים (ולמוסלמים) החלו בשנת 1476, בצווים מלכותיים שהתקינו המלכים, במטרה להפוך את ספרד למאוחדת באמונתה, ולעקור מן השורש את חטא הכפירה. בשנת 1480 הוקמה האינקוויזיציה

המשך יבוא
חלק 1 , חלק 2 , חלק 3 , חלק 4 , חלק 5 , חלק 6 , חלק 7 , חלק 8 , חלק 9חלק 10