בדרך למקדש הזהב
בקיוטו שהיא עיר של מקדשים יש למעלה מ-1000 מקדשים בודהיסטים, משמעו כל 2 בלוקים מקדש ולצידם גם
כמות לא מבוטלת של מקדשי שינטו,ארמונות ועוד אתרים היסטוריים. היפנים משמרים נכסי תרבות ומסורת יפנית.
נוצר ערבוב של מערבת מקדשים ומבנים מסורתיים והיסטוריים לצד אדריכלות חדשנית ומתוחכמת.
התפיסה הבסיסית מבוססת על חיים בהרמוניה עם הטבע והערצה לאסתטיקה וליופי שלו הם חלק בלתי נפרד מחיי העיר.
היפנים מאמינים שהאלים נמצאים בכל מקום אבל מעדיפים מקומות שנותנים ביטוי לעצמה וליופי של הטבע. לכן מפנים מקום של כבוד למקדשים וטבע גם בתוך הכרך האורבני הפעיל. חלק גדול מהמקדשים הוכרו כאתרי מורשת עולמית של אונסק”ו.
המקדשים חלקם מבנים גדולי ממדים עד מקדשים קטנים פרטיים בכניסה לבית. אלו משרים אוירה של שלווה שקשה להבין בלי להיות בה. ביקור בכל מקדש הוא חוויה מרתקת והזדמנות להכיר מקרוב את התרבות המקומית ובו זמנית גם את העצמי היפני.
בכניסה לכל מקדש יש פינת טהרה (בעזרת מים או עשן) וטכס ההיטהרות נוצרת ההפרדה בין חול וקודש ומפנה את המבקר
מהיום יומי לרוחני.
כדי לקרוא לאלים ולהסב את תשומת לבם לתפילות ולבקשות שעומדות להגיע צריך “להרעיש” ביפנית ע”י מחיאת כף
או הכאה בגונג בעל צליל עמום. את שלב התפילות/בקשות ניתן לעשות בדרכים שונות.
הרחצה
עוד סוג של המזלות
מקובל ביפן לרכוש סוגי מנחות שמשאירים במקדש כמתנה לאלים ועד רכישת ברכות וקמעות לנשיאה אישית
שממשיכות עם “המאמינים” אל מחוץ למקדש. היפנים מאמינים שהאלים נמצאים כדי לענות לכל סוג של בקשה.
בדוכני הקמעות והברכות ניתן למצוא לצד בקשות אונברסאליות למזל טוב, בריאות והצלחה, גם קמעות לנהיגה בטוחה,
זוגיות טובה, הצלחה בלימודים, וציון טוב בבחינות.
רב המקדשים בהם ביקרנו מוכרים קמעה שמייחדת אותם בעיקר הכי מוזהב, הכי ארוך ועוד.
הבודהה היושבת הכי גדולה וכדומה, גם בחנויות רחוב ראשי והומה ניתן לרכוש “מזלות”.
כמעט בכל פינה יש מקדש גדול או שער שלידו או במרכזו עץ ערבה בוכייה עתירת פתקי משאלות שנקשרו על ידי המאמינים.
מקדש הזהב (Kinkaku-ji), הוא האייקון המוכר ביותר מבין מקדשי יפן בעיקר בגין המראה המרהיב שלו.
זה הוא מבנה מצופה זהב הניצב על שפת אגם ומוקף טבע פראי.
המבנה המקורי של המקדש הוקם במאה ה-14 כ-וילת נופש של אחד השוגונים והפך בהמשך למקדש.
בשנת 1950, נזיר צעיר שהשתגע שרף את המבנה. הנוכחי, המהווה שיחזור מדויק של המבנה המקורי שנחנך בשנת 1955.
אמנם המקום מתויר מאוד וניתן ליהנות ממסלול ההליכה סביבו, בטבע הפתעות וקומפוזיציות אסתטיות בכל פינה.
" צ 'י' מירור פונד 'הפגודה מרשימה ביותר ונמצאת בלב גן יפיפה. במרוצת השנים הפכה להיות אחד הסמלים החשובים של קיוטו כמו גם של יפן כולה. הפגודה מצופה כולה זהב. הפגודה והגן היפיפה מהווים אטרקציה תיירותית דתית בשילוב עם גני טבע ונופים מרשימים ביותר.
פגודת הזהב נבנתה במאה ה-14 והייתה למקדש זן חשוב בתרבות היפנית. בשנת 1950 נשרפה הפגודה נשרפה בפעולה מכוונת וזדונית של אחד הנזירים שכנראה היה לקוי בנפשו. האתר הוא גם המיקום של מקום קבורה לרבים מקופת הייאן כולל של הקיסר אניו 969 עד כ 984 . המבנה הנוכחי נבנה בשנת 1955,השיקום היא אמור להיות העתק מדויק של המקור. ספק עם ציפוי עלה הזהב שהיה בשימוש על המבנה המקורי קיים גם היום.
ב 1984 נמצא שהציפוי בחלקו רקוב, והוחלט על ציפוי חדש, כמו גם הזהבה עם עלי זהב הרבה יותר עבה מאשר הציפויים המקורים. העבודה הושלמה בשנת 1987. בנוסף, פנים המבנה, כולל ציורים פסל של שיצ ', שוחזרו גם הם. לבסוף, הגג שוחזר בשנת 2003.
המבנה הראשון שנבנה באתר היה במהלך תקופת קאמאקורה,על ידי Saionji Kintsune
1171-1244, שבנה את הווילה Kitayamadai, של המשפחה מקדש-Saion, ו Shôrô ומגדל הפעמון.
החלק השני הוא קארה, או "שער הסיני" הכניסה למתחם היא דוגמה של שיתוף ועירוב בין התרבות היפנית והסינית בתקופה זו.
הפגודה Rokuon-ji עם Ashihara נבנתה על האי משמאל. במהלך תקופת מורומאצי, השוגון אשיקאגה שיצ (1358-1408)
נלקח חלק מהווילה והפך למרכז "תרבות" אשר התמזגו בהיבטים שונים של שושלת מינג הסינית יחד עם אלו של קיוטו של
"תרבות מזרח ההר" היפנית.
עם מותו של אשיקאגה שיצ, Kitayamadono הוסב המקום לבית מקדש שינטו, וגם קיבל שם חדש של ג 'י - שהותאם מהתווים הראשונים בשם. לאחר מותו של שיצ'. בתקופה מיו ובנקי שונה השם ל-Hôjô זן, או "רבעונים של ראש המנזר," החלק של המגורים קיורי Kuri נבנה ע"י השוגון טוקוגאווה אייאסו שמונה Saishô Shôtai להיות כמו האב Rokuon-ji.
הביתן הזהוב Rokuon בנוי משלוש קומות מורכבות במקדש.
בראש של הביתן עלי זהב טהור. הביתן שמש מקום לשמירת השרידים של מגורי בודהה והאפר של בודהה.
הבניין היה מודל חשוב לביתן מקדש הכסף, שנמצא גם הוא בקיוטו. הבניינים נבנו בסיגנונות שונים.
כל רצפה של כל קומה בפגודת הזהב קינקאקא בנויה בסגנון אדריכלי שונה.הקומה הראשונה, נקרא לשכת הדהרמה ווטרס,
מעוצבת בסגנון zukuri Shinden שמזכיר מגורים בסגנון המאה ה -11 האצולה הקיסרית של הייאן.
הקומה השנייה, המכונה מגדל גלי הקול, בנויה בסגנון של אריסטוקרטים הלוחמים,או buke-zukuri.
הקומה השלישית מעוצבת. הרצפה בסגנון סיני cha'an המסורתי, המכונה גם zenshu- butsuden – zukuri.
הבניין מצופה ברונזה.
בביתן הזהב שוכן גן יפני מרהיב. הביתן משתרע על פני אגם קיוקו, צ 'י שפרושו בריכת ראי, בה משתקף המבנה היפה.
במקום קיים סיפון דייגים קטן בחלקו האחורי של הבניין. הוא מאפשר לסירות קטנות לעגון.
יש שאומרים שפגודת הזהב נבנתה על פי תיאורים של גן העדן של בודהא המערבית האמידה,מתוך כוונה להמחיש הרמוניה בין שמים וארץ.
אי גדול בבריכה מייצג את האיים היפנים.
ארבע אבנים נוספות יוצרות קו ישר בבריכה ליד הביתן. הן מיועדות לעגינת סירות מפרש בלילה
בדרכה לאי חיי נצח על פי המיתולוגיה הסינית.
בהמשך השביל המוביל מהמקדש, עוברים דרך בית תה ששימש בעבר לעריכת טקסי תה, ומהווה דוגמה לארכיטקטורת
בתי התה היפניים ומשם מגיעים לפעמון הגדול, הקשה עליו היא סגולה למזל טוב על פי המסורת המקומית.
המשך יבוא
חלק 1, יפן חלק 2, יפן חלק 3, יפן חלק 4 ,חלק 5,חלק 6,חלק 7 , חלק 8, חלק 9,חלק 10,חלק 11,חלק 12,
חלק 13,חלק 14,חלק 15,חלק 16,חלק 17, חלק 18,חלק 19,חלק 20,חלק 21,חלק 22,חלק 23,חלק 24,