הפינאלה - תכנית פעולה!

רביעי וחמישי, ה-14 וה- 15 לספטמבר.

את היומיים האחרונים של הטרק נאלצתי לשקול שוב ושוב, לשנות ולתכנן היטב, בעיקר תודות לאותו גורם מופלא ורב עוצמה שבגללו אני כאן - הטבע...

במשך שנים, ה- Walker's Haute Route הסתיים לו בהליכה דרומה לאורך תחתית עמק ה- Mattertal, במסלול שטוח למדי וקליל יחסית שאורכו כ- 18ק"מ (כ- 4.5 שעות), מ- St. Niklaus ל- Zermatt.
נופים בשביל העמק.
 האפשרות עדיין קיימת ורבים בוחרים בה, אבל בשנים האחרונות, נוספה אלטרנטיבה מאתגרת ואטרקטיבית יותר לסיום המסלול לאורך שביל גבוה, המכתר את ההרים בצידו המזרחי של העמק. השביל נקרא ה- Europaweg.

ה- Europaweg נחשב לאחד המסלולים היפים באלפים, אבל הוא שנוי במחלוקת.
הוא נוצר כמסלול הליכה, למטרות תיירות -; בניגוד לרוב השבילים האחרים שמרכיבים את ה- Haute Route והיו שם, בשימוש מקומי -; כנתיבי חקלאות ומסחר, הרבה לפני שאנשים כמוני החלו להשתמש בהם למטרות נופש.
 קראתי דעות רבות שטוענות שאופי השטח, עליו נכבש השביל -; אינו יציב ואינו ראוי למעבר גדודי תיירים. השביל הוא בד"כ שביל צר המכתר את צלעו של הר. הוא אינו חוצה מעברי הרים והוא מתון ברובו, אולם בחלקים מסוימים הוא חשוף מאוד ונתון למפולות. ע"פ חלק מהביקורות -; הוא פשוט מסוכן מדי.
קיר/תקרת הגנה מפני מפולות סלעים - Europaweg.

את כל המידע הזה אספתי כבר בשלב התכנון של הטרק, הרבה לפני שיצאתי אליו. חשבתי שטוב לשמוע את כל הדעות, גם את האזהרות, אבל בסופו של דבר, בעיקר ע"פ המלצת המדריך של Kev Reynolds (מחבר שאני סומכת על דעתו בעיניים עצומות, כמעט) -; החלטתי שהשביל כנראה בטוח מספיק והוא היה מבחינתי האופציה המועדפת לסיום המסע. למעשה זה היה אחד הקטעים שלו ציפיתי במיוחד.

ה- Europaweg במלואו, מחבר בין Zermattלעיירה Grachenבצפון. אורכו המלא כ- 31ק"מ ובד"כ הולכים אותו ביומיים, כשאופציית הלינה המקובלת היא הבקתה Europahut(החדשה יחסית שהוקמה ממש על המסלול בגובה 2220מ').

אנשי ה- Haute Route מצטרפים בד"כ למסלול בעיירה Gasenried(גובה 1659מ') המרוחקת כשעה וחצי הליכה מ- St. Niklaus (בין העיירות מחבר גם קו אוטובוס).

אלא שמוקדם, בתחילת עונת הקיץ הנוכחית, החלו לזרום ידיעות לגבי נזק שנגרם לשביל במהלך החורף האחרון. מפולות סלעים וסחף אדמה פגעו בחלק מהמסלול -; במיוחד בקטע הראשון, בין Gasenried ל- Europahut. חמור מכך, אחד מתוך שני גשרים תלויים שמשמשים את ההולכים ניזוק באופן כזה שהוא הוכרז כבלתי עביר (ונסגר). מדובר בגשר חדש וארוך במיוחד שממוקם מיד אחרי הבקתה.
המשמעות בפועל הינה כי בלתי אפשרי ללכת בנתיב המקורי (כלומר: שני חלקי ה- Europaweg אינם מחוברים עוד ישירות!).

המידע שאספתי לפני היציאה לטרק (שאומת לאחר מכן בשטח) הצביע על קיומו של מעקף לקטע הסגור:
מה- Europahut יש לרדת בשביל תלול אך טוב, כמעט עד לתחתית העמק בסמוך לעיירה Randa (ירידה של שעה וחצי - שעתיים) ומשם לטפס בחזרה (במשך כשעתיים נוספות) בשביל המתחבר ל- Europaweg בהמשכו (מדרום לאזור שניזוק).

המעקף אמנם מאפשר את ההליכה ב- Europaweg (במה שנקרה בשטח 'Neu Europaweg') אבל הוא הופך את היום השני, במידה ומתעקשים להגיע בו עד Zermatt, לקשה וארוך מאוד (9 שעות לפחות ע"פ הערכות שקיבלתי).
Europaweg.

חמושה בכל המידע הזה, החלטתי מראש שאת הקטע הראשון (המסוכן) אלך רק אם אמצא שותפים "חזקים". ל- Zermatt עצמה הייתי נחושה להגיע "מלמעלה" -; כלומר, העדיפות הגבוה יותר שלי הייתה ללכת דווקא את הקטע השני של המסלול הגבוה.
בדיקה עם כל ה"צוותים" העלתה שהתכניות הן מגוונות אבל אף אחד לא מתכוון ללכת את שני המקטעים במלואם.

בסופו של דבר, בחרתי לוותר על הקטע הראשון ועל הלינה ב- Europahut המומלצת.
מ-Louie ומארבעת האמריקאים הצעירים (כולם בחרו ההפך ממני -; ללכת רק את הקטע הראשון ולהגיע ל- Zermatt מ- Randa בשביל העמק, אחרי לינה בבקתה) שמעתי אח"כ שההליכה מ- Gasenried ל- Europahut הייתה אכן מסוכנת לפרקים (לואי תאר את השביל כמפחיד ורעוע ביותר). לאור התנאים, ההליכה התארכה מאוד -; הרבה מעבר לצפיות, אע"פ שבסופו של דבר כולם הגיעו לבקתה בשלום והסכימו שמדובר בשביל יפה ביותר.

החלטתי ללכת מ- St. Niklaus בשביל העמק ל- Randa ושם לעלות אל ה- Europaweg דרך המעקף -; אל חציו השני.
חלפה במוחי המחשבה להגיע עוד באותו ערב ל- Zermatt אבל זה היה הופך את היום שלי לקשה וארוך מאוד ואני רציתי ללכת בנחת ביום האחרון, ליהנות מהרגעים האחרונים של המסע.

הבקתה היחידה שיושבת ממש על המסלול בקטע הנ"ל היא ה- Europaweghutte(לא להתבלבל עם ה- Europahut). זוהי למעשה יותר אכסניה מאשר בקתת הרים ממש - היא יושבת בישוב הזעיר Taschalp (ידוע גם בשם Ottavan; כ- 4.5 שעות מ- Randa).
האפשרויות אחרות מצריכות סטייה (כלפי מעלה...) מהמסלול לבקתות ההרים Kinhutte(כ- 2.5 שעות מ- Randa) או Taschhutte(כ-1.5 מעל Taschalp).

ב- info ב- Randa למדתי שה- Kinhutte נסגרה לעונה ממש אתמול, אולם שתי האחרות עדיין פתוחות ואין בהן בעיה של מקום.
חמושה בתכנית הפעולה הנ"ל, יצאתי לדרך...