2021, שנת קורונה. תכנון של מסלול הליכה, או חופשה בחו״ל בכלל, הופך למסע עמוס מגבלות ושינויים. חוסר הוודאות שולט.

בשנים ״רגילות״, טרום-קורונה, די קל לי לבחור מסלול הליכה. יש לי בראש רשימה (די ארוכה ותמיד מתארכת) של מסלולים שאני רוצה (ואף חולמת) ללכת ״יום אחד״.
כשמגיע הזמן לתכנן חופשת הליכה, אני בדכ שולפת מסלול מהרשימה הזו, בלי יותר מידי לבטים או קושי. פשוט כי הוא מתאים לעכשיו והגיע הזמן שלו.
גם שלב התכנון עובר עלי בנעימים. הנסיון עושה את שלו.

הגיע הקורונה והפכה את היוצרות.
המסלול שתכננתי ללכת ב- 2020 (ה- Colorado Trail בארה״ב) לא יצא אל הפועל. גם חלופות קצרות יותר שחשבתי לנסות לממש בסתו של השנה הארורה ההיא - התבטלו להן אחת אחת, ״תודות״ ל״מציאות החדשה״.
לסדר העולמי החדש הצטרפה גם מחלה שפקדה אותי בסוף 2019 והוסיפה מגבלות. גם חופשת סקי לא היתה לי בשנה הזו.

קיץ 2021 הלך והתקרב. הייתי נחושה, או יותר נכון - נואשת, לצאת סוף-סוף לשביל ״ראוי״.
מסלול ראשון שתכננתי בקפידה נפסל מסיבות רפואיות (משקל תרמיל יותר מידי גבוה; שביל מאתגר מידי באופן כללי - ה- GR54).
מסלול שני שתוכנן לפרטי פרטים - וכבר היה על סף הזמנה - בוטל מכיוון שהמדינה (ספרד) הפכה לאדומה.
ניסיתי לתכנן חופשה באיזור האגמים באנגליה - אבל מגבלות בכניסה, התפרצות מחודשת של המגיפה שם ובמקביל - ההסתערות של האנגלים (שסוף סוף שוחררו מסגר ארוך) על מקומות הלינה, גרמו לי לוותר גם על החלום הזה.
...
זו רשימה מאוד חלקית של שבילים שניסיתי להוציא אל הפועל.

עמוק לתוך הקיץ עצבי כבר היו רופפים.
מכיוון שאני צריכה להודיע מראש על העדרות ממקום העבודה, שריינתי לעצמי את תקופת החגים - וקיבלתי אישור העדרות בתקופה זו. אבל שביל - אין!
הייאוש איים להכריע אותי.
בכוחותי-הנפשיים האחרונים (טוב, זה טיפה דרמטי מידי, אבל...) בדקתי אוסף אחרון של מסלולים.

ארזתי לבד!

הדרישות שגיבשתי לאור כל המגבלות:
- טיסה קצרה יחסית (כלומר: אירופה בלבד)
- מדינה מערבית עם רפואה מתקדמת
- ללא בידוד בהגעה ליעד
- ללא בדיקות נוספות בהגעה ליעד
- לינה בחדרים פרטיים
- משקל תרמיל נמוך (זמינות של אוכל, מים, לינות)
- נגישות גבוהה (נקודות יציאה נוחות יחסית בכל יום)
- גמישות גבוהה בדרגת הקושי (כולל אפשרות לדילוג על מקטעים באמצעות רכבלים/אוטובוס)
- מדינה אחת שתהיה מעניינת עבורי גם ל׳אחרי הטרק׳ (היה בידי שבוע נוסף אותו רציתי להקדיש למנוחה) או למקרה שיהיה לי קשה ואצטרך לפרוש מהשביל ולשנות את אופי החופשה
- מסלול שמתאים לעונה (תחילת עד אמצע ספטמבר)
- למשך הזמן (כ- 12-14 ימי הליכה נטו)
- וכמובן יהיה מושך עבורי באופן כללי מבחינת אופי ההליכה ואיכות הנופים!

בשלב זה עלתה שוויץ כמדינת היעד המובילה.

הלכתי מסלול נפלא בשוויץ ב- 2011. זה היה המסלול הארוך השני שלי - ה- Walker's Haute Route שמוביל מ- Chamonix (בצרפת, למרגלות רכס ה- Mont Blanc) ל- Zermatt (למרגלות ה- Matterhorn המופלא).
שמעתי על מסלולים נוספים בה. גבוה ב״רשימת המשאלות״ שלי דורג מסלול לא רישמי, שמתואר בספר בשם ׳Tour of the Jungfrau Region׳, של הוצאת מדריכי הטיולים cicerone.
ה- Jungfrau Region משך את תשומת ליבי כבר מזמן. עיירות כמו Grindelwald ו- Wengen, פסגות כמו Eiger ו- Monch - אלו עוררו את בלוטות הדמיון שלי...
אלא שבכל פעם כששקלתי מסלול זה או אחר בה, הועדף מסלול אחר, בעיקר בשל העלויות הגבוהות של הטיול במדינה ומכיוון שאני מעדיפה שבילים נידחים/מבודדים יותר. על יופיה של המדינה אין עוררין אבל בהתאם - היא מתויירת ״להחריד״.

פתאום - בתוך שלל המגבלות, פשרה על עלויות ועודף תיירותיות נראו לי כמו משהו... יחסית זניח.
שוויץ it is.

אחרי שבחשתי מעט באופציות השבילים בשוויץ, עם דגש על ה- Jungfrau Region, החלטתי שמקטע של ה- Via Alpina #1 (ה״ירוק״), שכולל את האיזור הנ״ל, עדיף עבורי על פני ה- ׳Tour׳ המעגלי שמתואר בספר של סיסרון.
השביל עונה במידה מעולה על כל הדרישות שציינתי למעלה. בנוסף, הוא עובר גם באיזורים מעט פחות תיירותיים מאשר היונגפראו, מציע מגוון גדול יותר בנופים בהשוואה ל- ׳Tour׳ ויאפשר לי הליכה למשך יותר ימים מאשר יקח לי ה- ׳Tour׳ (שהוא קצר מכפי שרציתי - כ- 9 ימים לכולו בנחת).

סוף סוף נבחר המסלול: Via Alpina #1 !!!

נותרו מספר של שבועות לחוצים בהם התפללתי שהעלייה בתחלואה בארץ לא תגרור מגבלות על הכניסה לשוויץ - ולהפך, שהטיסה לא תתבטל, שלא תקום איזושהי מגבלה שתמנע ממני את היציאה לשביל.
בהזדמנות זו אני רוצה להודות במיוחד לחברי הפורום 'cillam' ו- 'imeshy׳ שבשיחות פרטיות חיזקו את רוחי וגם למנהלת פורום אירופה יונית.
בשבועות שקדמו ליציאה שלי למסע, מספר חברי פורום ׳אירופה׳ ביקרו בשוויץ וטרחו לדווח - הדיווחים שלכם ״משם״, וגם תגובות של חברי פורום אחרים, עזרו לי להעביר את ימי הלחץ והפיחו בי תקווה, תודה רבה מאוד על זה!

בפרק הבא אציין את המסקנות שלי מהשביל (בייחוד ביחס ל״דרישות״ שציינתי כאן והביאו אותי לבחור בו), אוסיף כמה מקורות מידע מומלצים לתכנון, אתייחס לצדדים לוגיסטיים נוספים וכן למספר נושאים/שאלות שעלו בשרשורים שונים או הודעות פרטיות.

(תכלס - מי יודע למה בדיוק אתייחס בפוסט הבא? לפעמים כשאני מתיישבת לכתוב - המילים ״נשפכות״ מעצמן. הפוסט הזה הוא דוגמה טובה לכך - הוא היה אמור לתת אינפורמציה כללית לטובת מי שאולי רוהצ לצאת לשביל ובסוף תיאר את התלאות שלי טרם יציאה... אתם מוזמנים לפנות בבקשות מידע עם שאלות כלליות או ספציפיות ואני אנסה להשאר יותר ״ממוקדת מטרה״)